Toon posts:

[Mobo] Ga-7vrxp rev.2: raid controller als AtA gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb dus een systeem staan wat al een hele tijd goed loopt:

AMD 1800XP
Ga-7VRXP rev. 2.0 Bios Ver.F11b
256 DDR PC 2700

IDE1: Maxtor 40 Gig MASTER
Seagate 20 Gig Slave
IDE2: CD/dvd speler MASTER
CD-writer Slave

Dit alles draait op Windows XP Prof en al echt een jaar perfect stabiel en nergens last van!

Nu had ik nog een Linux pakket liggen en dacht bij mezelf, dat wil ik ernaast draaien, vind ik wel leuk! Weet je wat, ik maak van die on-board raid-controller (PROMISE) gewone ATA IDE poorten (dat kan op dit moederbord) en hang er een 6,4 Gig Maxtor schijfje aan om daarme te gaan knoeien met linux!

Nu herkent winXP dat ding helemaal niet, ziet mijn schijf niet niks! Moet van XP bij opstarten raid controller installeren, maar hoe doe ik dat? Of werkt een enkele schijf op die ATA poort helemaal niet en moet ik dingen veranderen en daar mijn cd/dvd en cd writer aanhangen en dan dat schijfje op mijn IDE2???

In dos met PQmagic vind ik mijn schijf wel als ik hem eraan hang en kan ik hem formateren en toewijzen in fat32! En moet het een logical partitie zijn of een primaire partitie? Moet de schijf op Master of op slave staan?? Wel wordt hij bij het opstarten door mijn Promise chip herkent namelijk zo:

--------
d0
d1
d2
d3 Maxtor (type enzo)LBA DMA 4
--------

Maar ik kan hem nergens terugvinden! Niet bij mijn windows, niet als ik Linux wil installeren! :'(

Wat moet ik doen om het werkend te krijgen?? (eerst in windows, dan ziet linux hem toch ook wel daarna??)

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 12:44
Heb je de RAID-controller in het BIOS op RAID of ATA133 staan. Hij moet op ATA133 en dan de drivers van deze installeren bij installatie van WINXP via F6. Dan zou het moeten werken.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Verwijderd

Ik heb deze plank ook gehad, je moet zowel voor raid als voor ata 133 drivers installeren tijdens de XP installatie, dit doe je idd door op F6 te drukken tijdens de setup.

Het zijn echter wel andere drivers voor de raid en ata, daarom kan je het niet zomaar omzetten in de bios zonder ook deze drivers te installen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
Ik move 'm naar OM en I/O Controllers :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.