Spontane vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sinds vrijdagavond is het helemaal mis gegaan met mijn PC. Verhaal:

m'n buurjongen kwam langs en we besloten een potje te gaan LANnen. Dit kon niet boven, dus hadden we mijn PC naar beneden verplaatst, net als de Switch. Het eerste wat mis ging was de server die fataal crashte. Sindsdien liep mijn PC ontzettend traag, echt heel echt traag!

Toen heb ik maar besloten om de hele PC opnieuw te installeren na een Format. Eerst windows XP, maar daar kreeg ik blauwe schermen. nv4_disp die het systeem liet crashen. Zie ook hier:

N4V_disp laat systeem crashen

Toen maar weer besloten om Windows 2000 erop te zetten. Telkens na elke installatie blijft het systeem retetraag. Dit dacht ik te verklaren, kapotte harde schijf. Dus ik m'n HDD weggebracht en gelijk een WD800JB meegenomen.

Maar het mocht niet baten, het systeem bleef traag. Via de search vondt ik een soortgelijk topic, en in de eerste reply werd daar aangeraden om de netwerkkaart er is uit te halen. En ja hoor! Het systeem werkte weer rap! Eindelijk!

Het systeem mag dan wel rap lopen, maar het loopt vast om de zoveel tijd. Dus ik heb mijn geheugen een paar uur laten testen met Memtest86. En ja, memtest vond inderdaad fouten! Dus dernet vanmiddag dat reepje teruggebracht. Maar sindsdien alweer 3 vastlopers gehad. Memtest vindt hier geen fouten in, maar dan ook maar een uurtje getest.

Technische PMG FAQ: Troubleshooter uitkomsten:

Voeding

• Welk merk is het?

De voeding is van Zalman, een 300 watt.

• Levert het voldoende vermogen?

De voltages zien er goed uit naar mijn mening, of het te weinig is mogen jullie beoordelen. Overigens is deze voeding bij THG getest, en kon 352 watt leveren, zo heb ik mijn keuze toenderijd ook gemaakt :)

• Is de 5V lijn stabiel?

Ja, deze is stabiel, en hangt rond de 5, soms 5,05

• Geheugen

• Ondersteuning?

Ja, deze reepjes hebben altijd goed gewerkt hier, dus ik neem aan van wel ;)

• Overgeklokt/agressieve timings?

- Nee, de snelheden zijn standaard
- Alle instellingen staan op normal
- Geheugen synchroon laten draaien aan de FSB werkt niet, dat was de 2e vastloper vanmiddag, toen liep deze synchroon
- Geheugen voltage staat op 2,6 volt

Moederbord

Conflicten?

Dat zou heel goed mogelijk zijn, en daar verdenk ik de netwerkkaart ook van. Ik heb deze in meerdere sloten geprobeerd, maar telkens als de netwerkverbinding actief is, is het systeem weer traag. Staat deze uit, dan is er niets aan de hand

Welke merk/type?
Moedebord is een MSI 645E Max_U

Ik hoop dat ik zo
1: genoeg geprobeerd en heb en
2: genoeg informatie heb gegeven

Specs:

Systeemkast Codegen kassie
Zalman 300 watt
Moederbord MSI 645-U Max-U
Processor(s) Intel (r) Pentium (r) 4 2400 533
Geheugen 256 MB Apacer PC2700 DDR
Hard Disk(s) Western Digital 80 GB 7200 RPM 8 Mb Cache
Videokaart(en) XFX Geforce 4 MX 420 (300/450)
Monitor(en) Iiyama Vision Master 1403
Brander(s) Lite-ON 40x12x40
Speakers U.S Blaster 1000 watt
Geluidskaart(en) Onboard
Netwerkkaart(en) Realtek RTL8139d
Video-OUT @ Geforce 4 MX
Muis Logitech Optical
Toetsenbord Microsft Internet Keybord
Temp CPU/Case Idle 35 Heavy stressed 48
CPU cooler Intel Retail Cooler

Aan abbadon: kan het nog uitgebereider :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 12:02
Een andere netwerkkaart geprobeerd?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op 23 April 2003 @ 17:25:
Een andere netwerkkaart geprobeerd?
jah, er zit nu een nieuwe in :)
Geen soelaas :'(

ik heb m uit moeten schakelen :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 23-04-2003 17:26 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
reboor je pc of krijg je een bsod?
Zoja dan wat is de melding?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Geen BOSD, hij staat echt muurvast

De PC reboot ook niet

• Saeverix
  • Laatst online: 17-08 09:18
haal dan eens alles uit je pc behalve je nieuwe netwerkkaart, en kijk dan of hij nog steeds vastloopt.

en doe daarna onderdeel voor onderdeel terug erin, en elke keer testen na de tijd. dan kom je op laatst vanzelf het onderdeel tegen die het zou kunnen veroorzaken.

en is met het sjouwen mischien je cpu heatsink verschoven, of harde klappen gehad? t zou best kunnen dat die niet goed contact maakt...

want muurvast lijkt mij echt een hardware fout...

[ Voor 7% gewijzigd door Saeverix op 23-04-2003 17:48 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De P4 Retail heatsink kan niet verschuiven/en of schreef zitten. Daarnaast zou de PC dan slomer moeten worden, maar als de netwerkaartkaart uitgeschakelt is is dat niet het geval. Maargoed ik ga 't wel effe proberen

• Saeverix
  • Laatst online: 17-08 09:18
als de cpu niet goed contact maakt met de heatsink ofzo gaat hij niet slomer lopen hoor... dan krijg je zoals jij vastlopers omdat hij dan te heet kan worden...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verdiep je maar eens in de materie.... :o

Een Athlon loopt vast en/of fikt door :'(
Een Pentium 4 gaat door, maar remt zichzelf af ;)

[ Voor 132% gewijzigd door Glashelder op 23-04-2003 17:54 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
dual-zip schreef op 23 April 2003 @ 17:22:
Aan abbadon: kan het nog uitgebereider :o
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/thumbsup.gif

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb dernet de Cache is uitgeschakeld - stond in die sticky van je Abbadon, gemist :+ - maar de PC sloeg toen niet vast. Hieruit begrijpt ik dus dat m'n P4tje stuk is! >:)

>:) omdat ik dan een C1 kan ophalen!! :D :D >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geweldige startpost d:)b

Maarre .. In mijn troubleshooter stond inderdaad de tip om de CPU cache uit te schakelen; achteraf gezien was dit topic dus helemaal niet nodig :z :P ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Naja niet helemaal nutteloos topic want ik heb nog steeds het probleem met die netwerkkaart(en). Heeft iemand daar nog op tip zij het oplossing voor :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou toch maar even wachten met verder troubleshooten totdat je de CPU daadwerkelijk hebt ingeruild. Maar hier heb je al wat inkoppertjes: Deelt de Netwerkkaart een IRQ? Gebruik je de ingebouwde drivers van Windows? Probeer anders drivertjes straight van Realtek http://www.realtek.com.tw...x?series=16&Software=True :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Aan dual-zip: Wil je met me trouwen? :+ Als alle topicstarts zo waren... :) Anywayz,

ontopic: Die proc is waarschijnlijk kaduukos (nee, echt? :P) maar vlak ook het moederbord zelf niet uit. Mijn arme oude MSI 6167 (Slot-A 500mhz Athlon) moederbord gaat waarschijnlijk de geest geven, want ik krijg steeds meer errors tijdens opstarten/runnen van progs. Alle onderdelen al getest, en uiteindelijk ook cache uitgeschakeld in BIOS. Toen ineens ging ie een stuk beter. Maar dat komt dus niet door de proc waarschijnlijk, want in een ander mobo draait ie als een speer. Dus als je de mogelijkheid hebt om ook je mobo te testen met alle onderdelen anders, vooral doen :)

Over dat netwerkkaarten gebeuren, die RTL8139d kan met nog 2 of 3 andere drivers werken, dus probeer dat ook voordat je die afschrijft ;). Succes!

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1