De volgende grote stap zal de blueray worden.
Wat houdt de blueray dan in?QuarK schreef op 23 April 2003 @ 17:14:
Die komen niet. Is technisch veel te lastig.
De volgende grote stap zal de blueray worden.
omdat die kleiner is is hij dus ook preciezer en kan hij meer op een schijfje krijgen
Verwijderd
Voor zover ik begrepen heb komt dit verhaal in ieder geval in generaties. Op de Cebit heb ik een verhaal van Plasmon bijgewoond en ik zie er zeker wat in als opslagmedium van de toekomst.
http://www.plasmon.com/news/udo3.html
Udo komt in drie generaties.
Capaciteit
30 GB
60 GB
120 GB
Transfer Rate
up to 8 MB/s
up to 12 MB/s
up to 18 MB/s
RPM
2000 RPM
3000 RPM
3600 RPM
Avg Seek Time
25 msec
Numerical Aperture
0.7
0.7
0.85
Media Layers
1
2
2
Encoding
1,7
1,7
ML
Sector Size
8KB
SCSI Transfer Rate
80 MB/s
Load Time
5 seconds
Unload Time
3 seconds
MSBF
750,000
Die zijn er al ook een tijdjeKaap schreef op 23 April 2003 @ 18:09:
Wat ik me serieus afvraag is, we kunnen dan wel geen dual layer branden, maar double sided moet toch kunnen lijkt mij. Zo kom je dus ook aan de 9GB. Het lijkt me niet moeilijk om dvd's te produceren voor de consument die op beide zijden brandbaar zijn.
Blu-Ray is dan weer een stap verder die nog veel later echt interessant (lees betaalbaar) gaat worden voor doorsnee gebruikers.
Woei! Kun je behoorlijk lang door downloaden voordat je dat vol hebt!
Ik heb een paar webwinkels bekeken, maar ik kan verder nog geen double side DVD's vinden. Weet iemand nog een shop waar ze wel te krijgen zijn? In de pricewatch vind ik bijna niets, alleen DVD-R(W/AM) en laat ik nou toevallig DVD+RW hebben.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
lijkt me dat dvd dual layer dan ook niet zo lastig moet zijn
Verwijderd
Verder wordt het schijfje niet dikker dan nu, een dual layer dual sided geperste plaat is ook niet dikker. Dikkere platen gaan gewoon niet (is dan buiten de dikte specificatie voor een DVD). Een DVD is sowieso geplakt (de 2 sides) en binnen 1 side kunnen 2 layers zitten.
Makkelijk is dual layer branden niet want je moet met je laser op twee verschillende lagen (op dezelfde plaats) gaan focussen en schrijven en als je de tweede layer schrijft mag dit geen invloed hebben op de eerste reeds geschreven layer. Als 't makkelijk was, kon je dat al kopen...
Of het technisch wel/niet mogelijk is een dual layer DVD te branden is niet eens relevant. Het dual layer formaat had nooit geïntroduceerd mogen worden zonder dat er mogelijkheden waren tot het maken van reserve-kopieën. Hetzelfde geldt voor de diskformaten gebruikt voor spelcomputers.
Mijn inziens ligt hier een taak voor de wetgever. Er is bepaald dat consumenten het recht hebben een reserve-kopie te maken van hun originelen. Tegelijkertijd doet de wetgever niets als Sony en Philips dit recht frustreren door de functionaliteit van hun producten met opzet te beperken. Mischien moeten we ons als Tweakers gaan organiseren om dit nu eindelijk onder de aandacht te krijgen?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
een dual sided dvd kan een stuk dunner zijn dan een single sided dvd, het ligt namelijk ook aan de dikte van de beschermlaag, als ze die enorm dun maken gaat ie sneller kapot maar hijs wel dunnerVerwijderd schreef op 24 April 2003 @ 01:37:
Je krijgt alleen dikkere schijfjes, want alle substraat lagen e.d. moeten ook 2 keer aanwezig zijn.
Het schijfje is helemaal NIET kleiner. Gewoon wat is het 12cm en dan kan er iets van ronde 25GB op.MADG0BLIN schreef op 23 April 2003 @ 17:19:
En schijfje is ook veel kleiner. Maar dat duurt denk ik nog wel even voordat dat op de markt komt.
Je hebt inderdaad laatst wel van die hele kleintje gehad met een diameter van 3cm waar dan 1,2GB op kon ofzo, leuk voor mp3 spelers en dergelijke maar blueray is verder gewoon 12cm disc.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
De DVD-opvolger wodrt ofwel de BluRay, danwel Enhanced Red-laser. Die laatste heeft minder capaciteit in vergelijking met z'n blauwe broer, maar is wél compatible met alle huidige rode laser apparatuur. De strijd is nog niet gestreden. Voordeel van Enhanced Red, is voor de producenten dat ze minder hoeven te investeren. Enhanced is in principe dus goedkoper dan BluRay.
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
BS, Sony en Phillips zijn idd twee producenten die ook een filmmaatschappij hebben, en misschien Pioneer ook, maar dat laat nog een hele hoop producenten over die dat niet hebben, zoals Asus, Aopen, Freecom, Fujitsu Siemens , NEC etc. etc.ari3 schreef op 24 April 2003 @ 13:39:
De fabrikanten van deze apparatuur zijn helemaal niet geïnteresseerd in het maken van complete backup apparatuur. Niet toevallig is het dat de meeste fabrikanten van CD- en DVD-branders ook films produceren. De conflicterende belangen zijn evident.
Je hebt het recht een backup te maken (in Nederland dan) maar heeft een fabrikant daarom de plicht dit mogelijk te maken? De door hen verspreide DVD's voldoen aan de DVD standaard.Of het technisch wel/niet mogelijk is een dual layer DVD te branden is niet eens relevant. Het dual layer formaat had nooit geïntroduceerd mogen worden zonder dat er mogelijkheden waren tot het maken van reserve-kopieën. Hetzelfde geldt voor de diskformaten gebruikt voor spelcomputers.
Mijn inziens ligt hier een taak voor de wetgever. Er is bepaald dat consumenten het recht hebben een reserve-kopie te maken van hun originelen. Tegelijkertijd doet de wetgever niets als Sony en Philips dit recht frustreren door de functionaliteit van hun producten met opzet te beperken. Mischien moeten we ons als Tweakers gaan organiseren om dit nu eindelijk onder de aandacht te krijgen?
Over consoles kan ik helemaal kort zijn, dat zijn niet eens DVD's, op de games van mijn Xbox staat iig geen DVD logo.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Je draait het om. De fabrikant moet het medium en formaat dusdanig kiezen dat het mogelijk blijft een reserve-kopie te maken. De DVD-standaard frustreert opzettelijk het maken van een legitieme kopie.[...]
Je hebt het recht een backup te maken (in Nederland dan) maar heeft een fabrikant daarom de plicht dit mogelijk te maken? De door hen verspreide DVD's voldoen aan de DVD standaard.
We hebben allemaal stemrecht. Als een belanghebbende partij jou de toegang tot het stemlokaal verhinderd vindt je dan ook terecht dat zij niet "meewerken" aan het uitoefenen van je recht? Om jouw woorden te gebruiken: "Ze zijn immers niet verplicht het stemmen mogelijk te maken."
Het mag inderdaad zo zijn dat een Xbox disk niet voldoet aan de DVD-standaard. Dat laat onverlet dat het hetzelfde medium is. Dit is belangrijk om te constateren omdat het voldoen aan de DVD- of CD-standaard niet relevant is. Het medium is namelijk geschikt om meerdere disc formaten te herbergen.Over consoles kan ik helemaal kort zijn, dat zijn niet eens DVD's, op de games van mijn Xbox staat iig geen DVD logo.
Branders worden uitgerust (lees: met opzet gesaboteerd door hollywood/nintendo) met firmware die niet toestaat 100% bitcopies van een disc te schrijven. Zolang mensen zich niet bewust worden van het feit dat het niet zo hoeft te zijn, blijft met recorders met deze restricties produceren. Blijkbaar koopt iedereen blind alles.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Verwijderd
bij lezen iig
Als jij perse een 1:1 duplicaat wilt hebben dan laat je het toch zelf persen?
Er is een verschil tussen iemand actief zijn recht ontnemen, als in jouw de toegang tot het stemlokaal te verhinderen, en iemand niet te voorzien in middelen om zijn recht uit te voeren. Zo hebben we idd het recht te stemmen, en mogen daarin zelfs vrijelijk kiezen, maar niemand is verplicht zich verkiesbaar te stellen. Als alle partijen de kolder in hun kop zouden krijgen en zich terug zouden trekken staat je daar mooi voor de ..... met je stemrecht.ari3 schreef op 25 April 2003 @ 17:47:
[...]
Je draait het om. De fabrikant moet het medium en formaat dusdanig kiezen dat het mogelijk blijft een reserve-kopie te maken. De DVD-standaard frustreert opzettelijk het maken van een legitieme kopie.
We hebben allemaal stemrecht. Als een belanghebbende partij jou de toegang tot het stemlokaal verhinderd vindt je dan ook terecht dat zij niet "meewerken" aan het uitoefenen van je recht? Om jouw woorden te gebruiken: "Ze zijn immers niet verplicht het stemmen mogelijk te maken."
In jouw voorbeeld heb je het over niet "meewerken", maar je bedoelt in feite tegenwerken, een heel verschil.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Verwijderd
Volgens mij toch echt wel hoorQuarK schreef op 23 april 2003 @ 17:14:
Die komen niet. Is technisch veel te lastig.
Wie het laatst lacht is traag van begrip
Dit topic is gesloten.
![]()