Amd XP 1900 .. zonder cooling?

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Vraagje; ik ben bezig om m'n pc zo stil mogelijk te krijgen.
Aangezien ik niet z'n techneut ben en ook niet echt veel heb gedaan met overclocken en zo, zit ik met een vraag;
Zou ik m'n amd xp1900 kunnen "downclocken" zodat ie zeg maar 75% van de volle 100% benut? en op die manier de temperateur terug brengen? en m'n cooler van m'n processor halen?
Misschien klinkt 't wat radicaal en zo, maar ik vraag me af in hoeverre ik m'n processor zonder cooling zou kunnen laten draaien?

ja ik ken dat leuke filmpje van toms hardware, met die doorgebrande amd tijdens quaken

idle is ie met cooling 34graden, zonder cooling 40graden.
stressed heb ik 't nog niet aangedruft

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 23-04-2003 16:18 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Scarecrow schreef op 23 April 2003 @ 16:18:

ja ik ken dat leuke filmpje van toms hardware, met die doorgebrande amd tijdens quaken

idle is ie met cooling 34graden, zonder cooling 40graden.
stressed heb ik 't nog niet aangedruft
1) dat filmpje was zeker mooi en je weet dus ook wat er kan gebeuren.
2)Ik zou als ik jou was er niet aan ebginnen als je het nu al niet durft om uit te proberen zoals je al veteld. Anders zou ik hem echt ver downclocken en dan as hij een aardige temperatuur heeft weer een beetje omhoog clocken, zo kom je vanzelf op een goede snelheid/temperatuur.

Maar ik zou het nooit doen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 16:21 ]

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Cooler er af halen moet je nooit doen... Wat je wel kunt doen is de fan op 7 volt zetten, of als het echt niet warm wordt de fan uitzetten, maar dan moet je wel een groot koelblok hebben en dan is het nog maar de vraag of het lukt.
Wat je ook kunt kopen is zon waaier van zalmann, die kun je prima zonder fans doen :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Al clock je hem met 50% terug, zonder koeler gaat de AMD koken :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Bedoel je zonder koellichaam all together, of meer zonder fan?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:39

The Legend

*Plop*

Idle zonder koeling 40 graden???? Das wel koud :o

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij is het niet mogelijk de AMD cpu zo koel te krijgen dat je 'm passief kan gaan koelen, ook niet door onderklokken. Een wiskundige berekening van een van mijn medetweakers zal dit vast beamen. Ooit heeft iemand dat keurig beredeneerd voor een VIA C3 800 Mhz proc :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Ja die gedachten houd ik ook in m'n achterhoofd.
ik vroeg me ook af of er iemand is die hier ervaring meej heeft.
Overigens kan ik in m'n bios de cpu speed niet instellen :'( - moet ik m'n amd dan eerst laten unlocken? of mag dat niet?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Waarom zou je de cooler van je processor halen? Als je em op 7 volt laat draaien maaktie al half zoveel lawaai...
The Legend schreef op 23 April 2003 @ 16:22:
Idd, deze wordt hier al 44 idle :(
Nou staat wel alles op 7 volt en is m'n kast ingesloten in een bureau :P

Maar als dat zonder cooling is zou ik die fan gewoon op 7 volt laten lopen duzz...

[ Voor 62% gewijzigd door Scatman_II op 23-04-2003 16:24 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Het koelblok kan zonder luchtverplaatsing zn warmte niet kwijt en daardoor zal de warmte zich gaan ophopen en dan wordt ie te heet, dus ik zou het niet doen.

Je kan beter even zon 12 dB papst fan kopen is goedkoper dan een nieuwe xp 1900+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 16:21:
Bedoel je zonder koellichaam all together, of meer zonder fan?
hij bedoeld zonder fan, dat kun je ook zien als je dit topic leest ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
XceeD schreef op 23 april 2003 @ 16:21:
Al clock je hem met 50% terug, zonder koeler gaat de AMD koken :)
jammer dat was neit de reactie waar ik op had gehoopt (wel een beetje verwacht) ... dan zal ik toch maar over moeten gaan op een lownoise cooler.
leek me gewoon gaaf als 't zou kunnen.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Scarecrow schreef op 23 April 2003 @ 16:24:
[...]

jammer dat was neit de reactie waar ik op had gehoopt (wel een beetje verwacht) ... dan zal ik toch maar over moeten gaan op een lownoise cooler.
leek me gewoon gaaf als 't zou kunnen.
Zonder koelblok is dat ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
The Legend schreef op 23 april 2003 @ 16:22:
ja dat geeft m'n bios aan ... weet ook nei hoe objectief en zo dat is.
zoals ik al zei; ik heb hier verrektes weinig ervaring meej.

Verwijderd

The Legend schreef op 23 April 2003 @ 16:22:
Valt ook wel weer mee, als het idle is en als hij hem nog niet lang aan heeft staan. :P

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

als je zon zalman koopt, (dus dat is zonder koeler) en je zet er een case fan op @ 5 V dan is ie practisch onhoorbaar hor:)

• Titanium
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 11:48

Titanium

Android rules

Zonder koellichaam zal de CPU ook al clock je hem fors onder binnen een paar seconden doorbranden. Als je geluk hebt gebeurt dit niet als de CPU thermisch beveiligd is.

Verder begrijp ik de zin niet, ik heb zelf een XP 1700 welke op 2050 Mhz draait.
De fan draait loaded maximaal zo'n 1500 rpm.
Het geluid daarvan is absoluut verwaarloosbaar t.o.v. de herrie van mijn voeding, het gejank van de fan van mijn Geforce2 en de takkeherrie van mijn 50 speed CD-rom drive
Mijn voormalige maxtor 7200 rpm HD was helemaal kampioen herriemaker :(
Die heb ik nu vervangen door een Fluid bearing IBM ;)

Samsung S23 Ultra

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

denk dat et wel gaat maar dan geen: koetjes draaien, geen 3dsmax renders van langer dan een minuut. gewoon zorgen dat dat ding niet lang op 100% staat te pompen, dan lukt et je misschien. maarre er zal maar eens een programma in de stront lopen wat een 100% load geeft. en jij zit fijn effe beneden tv te kijken....

Verwijderd

Scarecrow schreef op 23 April 2003 @ 16:18:
..8<..
Zou ik m'n amd xp1900 kunnen "downclocken" zodat ie zeg maar 75% van de volle 100% benut? en op die manier de temperateur terug brengen? en m'n cooler van m'n processor halen?
..8<..
Als je Het grote onderclocktopic eens doorleest zul je zien dat 't passief koelen van een underclocked AMD goed mogelijk is.

Echter zonder koellichaam zal 't niet lukken, daarvoor zou de processor niet meer dan 2 á 3 Watt aan warmte mogen produceren, omdat anders door de erg geringe oppervlakte de processor de warmteenergie niet kwijt kan en oververhit.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wel een beetje noepjus hiero hoor :P

Welke randmongool gaat nou het koelblok van zijn processor afhalen ? Wat wou je ermee doen dan, is je kast dan lichter ofzo :D
Kijk de koeler uitzetten, scheelt herrie. Maar het koelblok maakt geen geluid hoor, dus er is geen 1 reden waarom je die er vanaf zou halen. En als je je proc. dan wat onderclockt, moet het echt wel te doen zijn.

Dat er echt mensen denken dat die jongen zonder koelblok zijn processor wil gaan gebruiken |:( |:( lekker slim

Verwijderd

Viper_74 schreef op 23 April 2003 @ 16:54:
Wel een beetje noepjus hiero hoor :P

Welke randmongool gaat nou het koelblok van zijn processor afhalen ? Wat wou je ermee doen dan, is je kast dan lichter ofzo :D
Kijk de koeler uitzetten, scheelt herrie. Maar het koelblok maakt geen geluid hoor, dus er is geen 1 reden waarom je die er vanaf zou halen. En als je je proc. dan wat onderclockt, moet het echt wel te doen zijn.

Dat er echt mensen denken dat die jongen zonder koelblok zijn processor wil gaan gebruiken |:( |:( lekker slim
Hou je een beetje in man.. You've got mail..

Edit:

Btw..passief koelen kan idd. Tis niet gemakkelijk met een palo, maar met wat downclocken en dan VOORAL het voltage naar beneden kom je echt een heel eind.

Met een Tbred B is het echt een eitje overigens..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 17:16 ]

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

kijk op deze site
waterkoeling zonder fan voor xp 1900
http://www.aqua-computer-systeme.de/
dan naar shop radiatoren

airplex

Hochleistungsfähiger Wärmetauscher. Ausgezeichnete Kühlleistung auch ohne Verwendung von Lüftern, großzügig dimensioniert. Anschlüsse gewinkelt und drehbar, plug&cool für Schlauch 8/6 mm. Die Abmessungen finden Sie unter "Produkte".

ACHTUNG: Die sinnvollste Anschlussart sind gewinkelte plug&cool Anschlüsse.
Nur noch auf Anfrage lieferbar.

The ModFather

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

hdd en dvd is bijna niet stil te krijgen
ze hebben daar ook watergekoelde voedingen

The ModFather

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Passief koelen (dus alleen koelblok) lukt alleen met een redelijke airflow, en dan ook alleen bij Intel procs, met AMD's zou ik het niet proberen. Koop anders een Zalman koeler, 6000CU ofzo, die zijn erg stil. Koelen 'redelijk', echt veel ga je qua temperatuur niet achteruit maar ze zijn een stuk stiller

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van een mailtje van Fewture:

Ten eerste mijn verontschuldigingen tegenover de mensen die ik beledigd heb.

Ten tweede wou ik even reageren op mijn reactie. Ik was de thread aan het lezen en ik schrok van het feit dat mensen vroegen en niet snapten dat die jongen gewoon bedoelde om zijn ventilator uit te zetten en niet zijn koelblok van zijn processor te halen.
Ik had ook niet kunnen reageren maar vrijheid van meningsuiting zal ik maar zeggen. Natuurlijk was mijn reactie niet de manier waarop je in zo'n situatie normaal gesproken hoort te reageren, en achteraf gezien had ik dat ook op een andere manier moeten formuleren.
Wat ik gewoon bedoelde te zeggen tegen de mensen is lees eerst voordat je stomweg antwoordt geeft en denk ook eens na.

Ik zie vaak zat dat mensen maar wat reageren op de laatste paar posts die er gedaan worden en dat er helemaal niet gekeken is naar wat de topicposter vraagt of wat er gezegd wordt. Nou snap ik best dat iemand daar eens overheen leest maar ik zie het toch vrij vaak gebeuren en dat irriteert bij een beetje.

Dus nu offense naar de mensen ik wou alleen wat duidelijk maken.
En nogmaals excuses richting Fewture
Ik zit hier lang genoeg om te weten hoe het zou moeten O-)
maarja ik doe ook wel eens |:( en 8)7

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
nette reactie Viper_74 ... zouden meer usertjes moeten doen
offtopic:
overigens kom ik al langer dan jou op got

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 03:54

Mentalist

[avdD]

Als je een _groot_ koelblok pakt en je voltage flink omlaag gooit (tip : als je onderclockt kan je voltage verder omlaag) lukt het misschien. Dan moet je bios wel voltageverlagingen toestaan.

Met een P3 is passief koelen trouwens een eitje, ik heb nu 4 days, 17 hours, 0 minutes, 35 seconds uptime onder Win98 met een P3 733 met een koelblok van 5*5*3,5cm, zonder fan. Zit ik gewoon een beetje te GoTten, IRC, downloaden, Mp3, usual stuff. Temp is normaal zo'n 45-50 graden (ik gebruik CPUidle :)). Als ik ga stressen gaat ie tussen de 70-80 graden zitten afhankelijk van omgevingstemperatuur en applicatie. Misschien een beetje warm, maar er treden geen problemen op. Alleen met BurnP6 gaat ie over de 90 graden en dan staat de machine stil (overheatingbeveiliging van P3).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1