[DIRECTOR] Imaging Lingo

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik heb een tooltip behavior geschreven voor een productie en nu wilde ik een "dymo" font gebruiken om de tekst weer te geven. Ik had de ink op "background transparant" gezet om de achtergrond mooi doorzichtig te krijgen, maar dan worden de letters zelf ook doorzichtig.

Dit probleem wilde ik oplossen door Imaging Lingo te gebruiken om de tool-tips weer te geven, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee en weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb gezocht op verschillende website's maar heb niets nuttigs kunnen vinden.

Wie helpt me een stukje op weg?

Verwijderd

Dit hoort thuis in w&g; quote uit de PW faq :
Geen HTML, CSS, JavaScript, Flash en Director vragen
Topics die betrekking hebben op clientsided scripting e.d. horen in Webdesign & Graphics.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
wat is een dymo font? als het een 'echt' font lukt het zetten van background wel... als het een pixel font is gebruik je best 32bit glyphs

Verwijderd

(Voor dat hij gemoved wordt naar W&G;)

Ik weet niet veel van tool-tips af, maar imaging lingo met text/fonts:

Een opensource project waar source==image && image==source
http://www.xs4all.nl/~elout/2003/01/dcr/opensrc_2D01.html
(arrow keys change fx)

source:
http://www.xs4all.nl/~elo...cr/elout_opensrc_2D01.zip

Ben nu bezig met een 3d-versie (test/nog niet af en soms buggy bij enkele openGL kaarten)
http://www.xs4all.nl/~elout/os/opensrc3d07.htm

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 15:52:
Dit hoort thuis in w&g; quote uit de PW faq :

[...]
Nah goed... tegenwoordig staat het in de FAQ, maar ik vind het nog steeds onterecht dat Director steeds naar de W&G gemoved word. Waarom zou een programmeertaal in de Webdesign en Graphics moeten in plaats van Programming en Webscripting.

Het is nu al de zoveelste keer dat een topic over director weer naar de W&G gemoved drijgt te worden en ik vind het nog steeds nergens op slaan.

• hobbit_be
ben je er nu al uit of niet? :)

cel-ed mooi die 3d...

doe jij ook voor je fonts:

embed,
per char zet de letter in een dynamic member
copy image (32)(v/d member) naar een Image voor de bitmapjes?

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
hobbit_be schreef op 24 April 2003 @ 20:06:
ben je er nu al uit of niet? :)
Nee nog niet... maar ik denk niet dat ik dat hele imaging lingo nu nog ga leren, mijn project moet binnenkort af zijn, dus heb ik er geen tijd voor, maar ik ga het zeker nog een keer allemaal bekijken en dan ook de site's die hierboven staan vermeld.

Ik denk dat ik het "smerig" op ga lossen door een wit vlak achter de member te zetten zodat de letters aan de achterkant afgedekt worden.

Hieronder trouwens nog een screenshotje om eea duidelijk te maken:

Met een doorzichtige achtergrond (matte):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/shit01.gif

Met een zichtbare achtergrond (copy):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/shit02.gif

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Alles wat met client-side scripting te maken heeft, hoort thuis in W&G, evenals Flash, HTML, fonts.... topics.

P&W -> W&G.

https://fgheysels.github.io/

• hobbit_be
en wat moet je dan eigenlijk hebben? witte letters? zonder rood? geef eens een voorbeeldje van wat je wil en wat je wil hebben :) (ik snap dat dus nog steeds niet :)

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Dit probleem ben ik ook al zeer vaak tegengekomen. Waarschijnlijk gebruik je transparante GIFjes om de teksten in te zetten, maar hier kan director absoluut niet goed mee omgaan.

Het makkelijkst is om de afbeeldingen om te zetten naar transparante PNG, je hoef dan de INK niet eens in te stellen als je bij het importen "Trim white space" aanvinkt.

Een oplossing om de GIF bestanden goed te krijgen is mij in ieder geval nog nooit gelukt, maar op deze manier is het allemaal goed te doen. Al zal het je vast wel wat tijd kosten om alles om te zetten van GIF naar PNG.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Fluxie schreef op 24 April 2003 @ 22:32:
Dit probleem ben ik ook al zeer vaak tegengekomen. Waarschijnlijk gebruik je transparante GIFjes om de teksten in te zetten, maar hier kan director absoluut niet goed mee omgaan.

Het makkelijkst is om de afbeeldingen om te zetten naar transparante PNG, je hoef dan de INK niet eens in te stellen als je bij het importen "Trim white space" aanvinkt.

Een oplossing om de GIF bestanden goed te krijgen is mij in ieder geval nog nooit gelukt, maar op deze manier is het allemaal goed te doen. Al zal het je vast wel wat tijd kosten om alles om te zetten van GIF naar PNG.
Nee ik gebruik geen plaatjes... het is gewoon een tekstveld waar steeds een andere tekst in komt te staan (net als de standaard tooltip behavior in director) en ik kan er ook geen plaatjes voor gebruiken, want dan zou ik er een paar honderd moeten maken.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
hobbit_be schreef op 24 april 2003 @ 22:08:
en wat moet je dan eigenlijk hebben? witte letters? zonder rood? geef eens een voorbeeldje van wat je wil en wat je wil hebben :) (ik snap dat dus nog steeds niet :)
Wat ik wil is dat de witte rand om de letters heen (dus de achtergrond van het tekstveld) wel doorzichtig is, maar de letters zelf (binnen in het rood) niet, die moeten gewoon wit blijven, maar omdat de matte en de transparant ink alles doorzichtig maken wat wit is kan dit niet. Effe kijken of ik een voorbeeld kan maken zoals het moet worden.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben bang dat het effect aan het font ligt (font kan maar 1 kleur hebben) want het matte effect zou eigenlijk precies het effect moeten geven wat je wil bereiken...
En wanneer je er een wit vlak achter zet dan krijg je ook een wit vlak op de spaties (wat je blijkbaar niet wilt, want anders had je het orginele textveld wel wat kleiner weergegeven zodat de tekst er precies inpast)...

edit:

Persoonlijk ben ik van mening dat je ook beter geen verbetering in de gebruikersinterface moet maken met onleesbare lettertypes ;) maar het zal misschien bij de rest van de vormgeving passen. En, euh, een tooltip voor een klok?

Misschien kan je het volgende proberen:
Zet 2 tekstvelden over elkaar, bovenste met het dymo font en daaronder een font wat precies de lege plekken bij het dymo font opvullen (dus misschien een hele dikke brede letter)...deze maak je dan wit...
Het is even klooien maar zou misschien net kunnen.

[ Voor 48% gewijzigd door zakalwe op 25-04-2003 08:07 ]

Verwijderd

is dat fontje een TTF? of een Type 1?
Vaak gaat het fout met fontjes die "slordig" getekent zijn,
zo heb ik een keertje een font na gemaakt in Fontographer
omdat hij het niet deed :(

imaging lingo is best te doen, het lijkt een beetje op htmlen ;)
ik heb nog ergens een scripie liggen.

ik kan eens zoeken voor je

edit:
typo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 09:09 ]

• hobbit_be
maw je font is in feite het rode (ie als je het in 'Word' gebruikt krijg je dus ook die 'boxjes'?) - een negatief font zal ik het maar noemen (of een 'stencil').

Post ergens het font - kunnen we checken of het aan Director ligt of aan het font 'zelve' overigens vind ik het een lelijk font dus het gemakkelijkst is nog gewoon een ander font te nemen :)

Verwijderd

Barracuda_82 schreef op 24 April 2003 @ 18:59:
[...]

Nah goed... tegenwoordig staat het in de FAQ, maar ik vind het nog steeds onterecht dat Director steeds naar de W&G gemoved word. Waarom zou een programmeertaal in de Webdesign en Graphics moeten in plaats van Programming en Webscripting.

Het is nu al de zoveelste keer dat een topic over director weer naar de W&G gemoved drijgt te worden en ik vind het nog steeds nergens op slaan.
Ik kan me alleen maar helemaal bij je aansluiten.
Als flash progger voel ik me af-en-toe ook wel eens een vreemde eend in de bijt bij w&g, maar faq is en blijft faq.
Actionscript en Lingo zijn inmiddels zo ver gevorderd dat er inderdaad eens over nagedacht kan worden om dit naar p&w te gooien.
Ik denk dat punt blijft dat alle w&g dingen client-side zijn....

• hobbit_be
offtopic:
Lingo een taal durven noemen :) Wanner gaat MM nu eens inzien dat ze daar ook best AS in kunnen steken ...

Verwijderd

Barracuda_82! Vergeet de combinatie van imaging-lingo en sprites voor tooltips. Het gaat wel, maar is zeker niet aan te raden. Imaging-lingo is "zogenaamd" Direct to stage en word overal overheen getekend. En als je dan nog andere dingen met sprites wil doen word heel dat beeld aan bagger geslagen zodat je overal nog resten van je imaging-lingo stukje overhoudt.

En dat willen we natuurlijk niet ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De snelle oplossing die ik hier bij kan bedenken is het plaatsen van twee layers boven mekaar.

Fonts zijn per definitie monochroom, en de ts wil twee-kleuren-fonts zonder plaatjes te gebruiken. Dan zal je twee elkaar aanvullende fonts moeten maken en die exact op elkaar afbeelden. Beide transparant, de ene met een rode letter (wat ts als outline ziet) en de andere met een witte letter (de 'invulling' van die outline).

Denk ik dan.

Ik heb alleen volstrekt geen verstand van Director, dus geen idee of dit wel kan :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• hobbit_be
noBrainer:

sorry maar dat is 'bullsh*t' imaging lingo werkt helemaal niet per-se Direct To Stage (ze raden het zelfs af) Blijkbaar heb je het zelf nog niet gebruikt. Imaging Lingo is gewoon een
mini tekentooltje dat zowel op members, stage, en Image Objects werkt. Voor gebruik van transparant en aliased font's is het gewoon vele malen sneller dan welke oplossing.

Ik wacht nog gewoon op het antwoord van Barracuda ivm het font (posten dude) ...

1 Oplossing die wel zal werken maar niet eenvoudig:

1: maak een dynamic text member, zet daarin je text
2: neem nu de image van de member en vul met een fill de meeste top linkse pixel met een nieuwe kleur: bv Zwart. Deze gaat al de rubbish rond de rode letters naar zwart omzetten
3: maak een nieuwe sprite met asl content de image above
4: zet de bakccolor to zwart (of de kleur die je gebruikt)
5: background transparent

Van snelheid zal het vast wel best meevallen Imaging lingo is helemaal niet traag (zeker niet als je de built in functies gebruikt. Ik gebruik het zelfs voor het laden van 3D data (3 'kleur' waarden = 1 vertex positie) omdat dit sneller is dan werken met arrays...
Pagina: 1