Toon posts:

[Win2k] Numlock: standalone uit en op netwerk ingeschakeld *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn geweest, maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Die is als volgt:

Ik heb een Laptop, een Compaq evo 500 met daarop Windows 2000.
Op het werk gebruik ik een Dockingstation, dan is de Numlock standaard uit.

Haal ik nou de laptop van het netwerk (eerst keurig laptop uit enz.) en ik zet de laptop aan, dan is de Numlock ook aan.

Ik kan in de Bios niets vinden, ja hoe ik hem uitschakel, maar niet waarom ie uitgeschakeld is bij het inloggen op het netwerk (met de dockingstation) en waarom ie ingeschakeld is bij het standalone werken met de laptop.

Dat is punt 1, en punt 2, hoe kan ik dit eventueel omdraaien, dus dat ik de Numlock aan heb staan bij het inloggen op het netwerk, en uit als ik standalone werk?
De vraag is niet voor mij, maar voor een collega..

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS toegevoegd, zie ook de [topic=471457[WOS-Policy[/] :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 15:22:
Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn geweest, maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Die is als volgt:

Ik heb een Laptop, een Compaq evo 500 met daarop Windows 2000.
Op het werk gebruik ik een Dockingstation, dan is de Numlock standaard uit.

Haal ik nou de laptop van het netwerk (eerst keurig laptop uit enz.) en ik zet de laptop aan, dan is de Numlock ook aan.
..8<..
'T verwarrende komt omdat twee dingen de status van Numlock bepalen, namelijk 't BIOS en 't OS.

Ik ga er voor 't gemak even van uit dat de Numlock bij 't booten aanstaat, of dat anders de BIOS 'm aanzet. Echter er zijn ook computers waarbij de laatst waargenomen status van Numlock bij 't booten weer gebruikt wordt. :7

Als je 'm in 't dockingstation hebt zitten, en op 't netwerk inlogt, krijg je een deel van de (user)registrysettings van 't domain. Dikke kans dat in die sleutel(s) staat dat de Numlock uit moet. Dus ook al zou de BIOS 'm standaard aanzetten, Windows zet 'm weer gezellig uit. :P

Als je 'm van 't netwerk haalt, gaan de 'standalone' registrysettings gelden, en daar zal ongetwijfeld instaan dat de Numlock aan moet staan (is waarschijnlijk ingesteld bij 'toetsenbord/keyboard').
Dat is punt 1, en punt 2, hoe kan ik dit eventueel omdraaien, dus dat ik de Numlock aan heb staan bij het inloggen op het netwerk, en uit als ik standalone werk?
De vraag is niet voor mij, maar voor een collega..
De status van Numlock kan je in W2K met twee registersleutels regelen:

Bij inloggen:

HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Keyboard\InitialKeyboardIndicators

en na inloggen:

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Keyboard\InitialKeyboardIndicators

Sleutelwaardes: 0 voor Numlock uit, 2 voor Numlock aan

Vraag is dan nog of de persoon in kwestie wel de rechten heeft om de desbetreffende register sleutels te veranderen/importeren terwijl hij ingelogd is op 't netwerk. (Lijkt me dat Current_User wel zou lukken)

Anders kan hij de status na inloggen misschien veranderen door zijn voorkeur bij 'Control Panel -> Keyboard (of de Nederlandse versie daarvan :P) aan te geven

Verwijderd

Topicstarter
Compubiter schreef op 23 april 2003 @ 16:46:
OS toegevoegd, zie ook de [topic=471457[WOS-Policy
:).[/quote]
sorry 8)7 8)7