quote:
> En hier stond de oplossing niet ?
> - FAQ Network Troubleshooting
NEE

> - Hoe deel ik Internet ?
NEE

> - Netwerk theorie
NEE

> - Windows Netwerk Configuratie
NEE

Zeker net als die driver? Je maakt mij niet wijs dat je die net in 2 minuten hebt doorgelezen.
Wat te doen voordat ik een vraag stel?
De volgende informatie is behoorlijk essentieel zodat anderen zich een beeld kunnen vormen van jouw netwerk, en dit voorkomt dat er in een nieuwe draad als eerste 20 postings komen om achter al die gegevens te komen. Zorg dus dat je deze gegevens bij de hand hebt voordat je een nieuwe thread maakt.
- Welke protocollen gebruik je ? (TCP/IP, IPX/SPX, NetBEUI, enz.)
- Wat voor bekabeling gebruik je ? (UTP, Coax, Token Ring, enz.)
Controlleer ook de lampjes en lees: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19 - Wat voor OS draai je ? (Op de diverse machines.)
- Wat voor type netwerkkaarten gebruik je ?
- Wat zit er voor de rest voor Hardware in je netwerk ? (Type Hubs, Switches, Routers, enz..)
- Wat voor overige Software gebruik je ? (Proxy/Firewall/enz)
- Wat is/zijn de foutmelding(en) die je krijgt ?
- Wat voor stappen heb je zelf al ondernomen ?
Aangezien de meeste vragen met betrekking tot troubleshooting vaak betrekking hebben tot TCP/IP, is het handig om eerst de volgende zaken te checken voordat je een vraag stelt met betrekking op TCP/IP.
- Kunnen de machines elkaar pingen ? (Ook al zien ze elkaar bijvoorbeeld niet in Network Neighborhood)
- Kun je de localhost pingen ? ( 127.0.0.1 / machinenaam) De volgende die je pingt is de IP van je eigen machine, en daarna probeer je de rest van het netwerk. (Zo kun je verifiëren of je TP/IP stack goed geladen is.)
- Zitten de machines wel in dezelfde IP-range ?
Voorbeeld van een goede en een foute configuratie:
PC1= 192.168.1.1 / 255.255.255.0 en
PC2= 192.168.1.2 / 255.255.255.0 is goed,
PC1 = 192.168.2.1 / 255.255.255.0 en
PC2 = 110.168.1.1 / 255.255.255.0 is niet goed, die gaan elkaar niet zien
Zorg dat je altijd je volledige IP adressen en subnetmaskers post, deze info is erg belangrijk.
Bestands en printer indeling in Netwerkconfiguratie heb je nodig om folders te kunnen delen onder Windows.
Hoe benader ik shares op een andere computer?
Dit is een vraag die je ook nog wel eens de kop op ziet steken. Mensen hebben meerdere PCs, eentje (of meerdere) op Windows 9X (95, 98, 98SE, ME) gebaseerd, en een andere PC voorzien van een NT (4.0 / 5.0 (Windows 2000)) versie. Dit kan een Workstation of een Server zijn. Men maakt dan Shares aan op beide machines, maar men kan met de op NT gebaseerde PC wel bij de shares van de op 9X gebaseerde PC komen, maar andersom niet.
Dit zit hem in het feit dat het stukje networking in NT anders aangepakt wordt.
Als jij met een 9X PC bij een NT machine wilt, moet de username en password die jij gebruikt op de 9X PC, bekend zijn op de op NT gebaseerde machine, anders krijg je namelijk geen toegang. Dan krijg je namelijk een venstertje wat aangeeft dat je een password moet ingeven, en wat je daar ook intiept, je zult geen toegang krijgen.
Er zijn twee manieren om dit te verhelpen :
Iedereen die naar jouw machine wil connecten toegang geven :
Die is heel simpel. Haal het "Guest" Account van disabled af. Klaar. (Dan is er ook geen enkele belemmering meer om op jouw machine te komen vanaf het netwerk ! Denk hieraan bij eventuele LAN-parties !)
Specifieke users toegang geven naar jouw machine :
Zorg ervoor dat je op de op NT gebaseerde PC(s) de Useraccounts aanmaakt die je gebruikt om aan te melden op de 9x PCs. De useraccounts moeten qua naam en password exact overeenkomen met de gebruikte usernaam en password op de 9X PC.
En dan is er ook nog:
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide, met name:
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
[
Voor 110% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2003 16:28
]