Klein vraagje omtrent flashen

Pagina: 1
Acties:

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 18:25
Ik wil mijn BIOS gaan flashen, nu zijn er honderden topics over. Maar ik heb nog 1 on beantwoorde vraag.
Als het goed is, vraagt de flashprog in DOS, of je een backup wilt maken van je huidige BIOS. Gebruikt hij deze instellingen ook voor naar de flash (voor de nieuwe BIOS) of moet ik alles weer zelf gaan instellen?
Ik heb namelijk geen BIOS boekje, zat niet bij mijn NEC pc. Dus dit is best wel even belangrijke vraag.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09
je moet altijd na het flashen optimal settings ofzo slecteren en dan zijn dus je instellingen naar standaard gegaan en zijn jouw aanpassingen weg

• Bjk
Jah, maar functioneert alles dan naar behoren (op goede snelheden, volts etc) ?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:19
De bios zelf zit in een rom. En de settings die je zelf instelt zit in een stukje ram (zelfde chip) die onder spanning wordt gehouden. Als je flashed, flash je het rommetje. Aangezien het bios van voor en na de flash anders zijn, (waarom zou je anders flashen :P ) zijn die settings in dat ram niet bruikbaar en pakt ie de default settings. Je hoeft verder geen compukoning te zijn om het weer goed in te stellen. Je kan er iig niks mee kapot maken ofzo. (spelen met je bios settings)

Voltages etc gaat allemaal goed. Default settings zijn zegmaar de veilige settings. Compu boot gewoon, ook naar je besturingssysteem. Maar kan me voorstellen dat je hem wil OC, voltage opkrikken, mem settings strakker wil of je AGP aperture wil aanpassen.

NB. geen OC systeem flashen, vanwege de verhoogde kans op fouten tijdens het flashen. Eerst terug klokken.

[ Voor 30% gewijzigd door Terror op 23-04-2003 15:12 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Beste is altijd:
- Bootdiskette maken + flashtool + backup huidige bios
- eerst settings noteren.
- Bios resetten naar default
- Bios saven en flashen
- Bios resetten naar default
- Reboot en opnieuw instellen

Gaat het fout, kun je altijd nog naar www.flashbios.org om een chippie thuis te laten bezorgen.

• Terror
Vind het wat overdreven om eerst je bios te resetten. Zie het nut daar niet van in. Settings noteren kan handig zijn, maar vaak spreekt het wel voor zich. En die termen opzoeken als je ze niet kent is nog leerzaam ook :)

Ik doe altijd:

- Bootdiskette maken + flashtool + backup huidige bios
- Bios saven en flashen
- Reboot en opnieuw instellen

Ben wat lui, weet het :)

[ Voor 27% gewijzigd door Terror op 23-04-2003 15:24 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Noodzaak om EERST te resetten: je overklok/timings naar default zetten.

1 bitje verkeerd en je kunt weer hotflashen met een ander mobo of je chippie (laten) herprogrammeren.

• Bjk
Ik heb niks overclocked, alles standaard, maar hoe backup ik mijn huidige bios op me diskette?

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Bjk schreef op 23 April 2003 @ 15:44:
Ik heb niks overclocked, alles standaard, maar hoe backup ik mijn huidige bios op me diskette?
Gewoon, een goed flash proggie moet je dat gewoon vragen!

edit: Ik bedoel dus het programma dat flasht moet je dat vragen!

[ Voor 13% gewijzigd door Plofkotje op 23-04-2003 16:07 ]

• Terror
Start anders het flashproggie, doorloop alles en vertrouw je het niet dan stop je. (uiteraard niet onderbreken tijdens het flashen :Y) ) Dan zie je tenminste 1st hand wat er allemaal mogelijk is.

Welk mobo gaat het btw over?

[ Voor 8% gewijzigd door Terror op 23-04-2003 18:48 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 16:44
welke mobo gaat het btw over?

- check zen spex, zie je dat het om een msi 6367 gaat met een athlon proc erop

• Terror
jozy schreef op 23 april 2003 @ 18:54:
welke mobo gaat het btw over?

- check zen spex, zie je dat het om een msi 6367 gaat met een athlon proc erop
Kan net zo goed om een andere compu van hem gaan. Wordt niet echt duidelijk uit dit topic naar mijn mening.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
schrijf je huidige instellingen gewoon op (de belangrijke veranderingen die je hebt aangebracht althans). hij start nl doorgaans in default op, zeker als je de CMOS cleared....

en helemaal als je de grondige (wel veilig) flashprocedure volgt van euss. doe zelf meestal alleen DOS opstart-disk maken en vervolgens gewoon flashen van de c: schijf. misschien niet geheel veilig, wel lekker makkelijk en is NOG nooit fout gegaan voor zowel MB als GFX kaart... ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1