Geluidsinstallatie over z'n nek gedraaid

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51
Hallo allemaal,

ik had afgelopen weekend familieweekend, wat altijd erg leuk is met mijn familie. Nou, ik als audiofreak neem altijd mijn geluidsinstallatie overal mee naartoe, dus ook hier mee naartoe (het was proppen, ondanks dat ik met een hele grote Volvo station ben meergereden).
Ik sla ff een stukje over, en begin zaterdagavond, toen we met een aantal nichten en neven bedachten dat het leuk zou zijn om in Renesse uit te gaan, twee kleine nichtjes bleven thuis. Wij gingen om 2:00 weg (nicht van mij moest toen al thuis zijn, veels te vroeg :(), we komen thuis in ons aparte gebouw voor de jeugd, en wat blijkt, hebben de twee kleine nichtjes zich helemaal lazerus gezopen. Appeltaart aan het plafond, schilderij onder geroggeld en beplakt met kauwgom (later vloer ondergekotst), ander schilderij aan diggelen, brandblusapparaat leeggespoten, en het ergste van allemaal, ondanks instructies van mij, mijn geluidsinstallatie veels te hard gezet! Hoorde achteraf dat ze volumeknop helemaal rechtsom hadden gedraaid (versterker superheet!)! Even voor de duidelijkheid, zo'n volumeknop is zo ingesteld dat de versterker op max staat met een cd als bron als de volumeknop op de helft staat, de rest is voor zachte bronnen.
Ik natuurlijk helemaal over de zeik op mijn nichtjes, want dat ligt natuurlijk gevoelig. Ik had echt zin om ze in de achterbak te gooien van mij auto en ze van een clif af te rijden >:).
Gelukkig op het eerste gehoor niks kapot (heb ik de volgende dag gedaan, die nacht waren mijn oren nog aan het herstellen van de discotheek). Toen ik weer thuis was, heb ik met een toongenerator even een sweep gedaan, en merkte een scherpe dip bij één speaker op 225Hz (meerdere plaatsen geluisterd uiteraard). Iemand enig idee of dit door de Terror Teens kan zijn veroorzaakt? Spoel loopt niet aan in iedergeval, en freq response in nog goed in de uitersten (voor zover ik het kan horen, want bij 17800Hz houdt het op voor mij, tenzij ik in de tweeter kruip).
En heeft iemand een idee hoe ik achter andere gebreken kan komen?

Jag

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Sorry, echt geen idee, maar hulde voor je verhaal; erg vermakelijk :o:o:o

Enneehh, volgende keer wat vaker je enterknop aanslaan (8>

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

uhm, wat voor installatie was dit?

Ik leef met je mee, Jag.

Het antwoord op je vraag weet ik btw niet.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:03

winnie

de poes...

Mijn idee was altijd, dat een speaker het doet of niet. MAW: een tweeter wordt om zeep geholpen en doet gewoon helemaal niets meer (of een soort gereutel), of een speaker doet het nog.
Ik neem aan dat je die sweep wel eens eerder hebt uitgevoerd, en dat toen alles nog normaal was?
Ik zou het eerder wijten aan de versterker.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Idd leuk verhaal :P. Maar een antwoord op je vraag heb ik niet :D

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Dat is idd verschrikkelijk, je eigen installatie ver in het rood zien draaien. OK, je kwam nu later, maar toch... Als je aan me installatie komt, komt je aan mij :P.

Tja, als je boxen minder lekker klinken dan normaal, dan kan het idd wel eens mis zijn. Welke zijn het? Je B&W's??? Damn...
Het was proppen
ja, duh! ;)

Btw, hoe oud zijn je nichtjes? Anders houd ik ze de volgende keer wel in de gaten hoor >:)

• Jag
Ik denk dat de speakers niet beschadigd zijn door die lame actie, maar misschien dat iemand er nieuwe inzichten over had.

Wat ik trouwens nog niet verteld heb, is dat een neef van mij_ALLES_gefilmd heeft, inclusief kotsten >:). Dus alles wat beschadigd was en alle zooi, mijn nichtjes die helemaal ladderzat op hun bek gaan, mijn nichtjes die alle laatste restjes van flesjes bier die niet eens van hen waren opdronken. En die film hebben we de volgende dag met de hele familie gekeken >:), hehe.

Jag

• JvS
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Had je nou al eens eerder zo'n sweep gedaan?

en toen was het niet?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tilde
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49
Draai de luidsprekers om van linker kanaal naar het rechter en omgekeerd. zo kun je er achter komen of het aan de versterker of aan een van de luidsprekers ligt.

Leuk verhaal overigens :r

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

(...) _ALLES_gefilmd heeft, inclusief kotsten.
>:) DivX ;-) !!!!!

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Wij willen screenshots van die tape.
>:) :) >:) :) >:) 8-) :9~ :9~

Meh ...

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

BTW swap je speakers eens, verplaatst je probleem zich dan licht het aan je speaker anders aan je amp.

Meh ...

• Jag
Die sweep had ik nog nooit zo zorgvuldig gedaan, en omdraaien was ik van plan, maar ik had gister geen zin om met 28kg te zeulen, heb ik al te veel gedaan. En ik zit nu in Bunnik, en kom pas volgende week in Eindhoven, waar ze staan. Even voor de duidelijkheid, het gaat om mijn HiFi installatie:
B&W DM604 speakers: 1000,- per stuk
Pioneer A-504R versterker: 700,-
Pioneer PD-505S cd-speler: 400,-
Pioneer Mj-D707 minidisc recorder: 600,-
Subwoofer en tuner zijn thuis gebleven.

Ik had heel graag een DivX willen maken, maar ik heb die tape niet, en om die nou uit Rotterdam te gaan halen :P.

Jag

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[zwaar off topic maar ik moet 't even kwijt]
speel je een 604 met een pioneer versterker van 700 piek???

mijn ouders doen dat met een rotel van 1000 en dat gaat net lekker (wel strak laag enzo)
[/zwaar off topic maar ik moet 't even kwijt]

• Jag
Nou, over die versterker waren best veel mensen te spreken toen ik hem kocht. Ook naderhand heb ik positieve reviews gelezen, zelfs laatst nog, maar dat was dan over een model hoger, de 604 en een later model de 607. Bovendien, ik heb die versterker al jaren, en toen ik dat ding kocht wist ik nog helemaal niet veel van audio af. Toen was ik ook nog iemand die helemaal kickte op de 2x100Watt van deze versterker, ik heb dan ook geleerd vvan mijn fouten.

Jag

• DaOverclocker
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

vast, de B&W 607??? Die besttat toch echt niet hoor! Ze hebben 601, 602 (heb ik!!hehehe) 603, 604! en de 605. verder gaan ze niet.
Maar btw als die pioneer van jou aan een 802/801 heeft gehangen dan zit je erg goed!
Misschien weet je dat...

(Sorry deze reactie slaat nergens op)

systeem specs

• Jag
Als je mijn post goed leest, dan kom je er ook achter dat ik het niet over B&W speakers had, maar over Pioneer versterkers. Ok, het staat er misschien niet zo heel duidelijk. Maar hoe kom je nou ineens bij die 801 enzo?

Jag

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou ken ik die versterker zelf niet echt, maar ik weet wel wat je ongeveer van een merk als pioneer kan verwachten qua power en dan vooral stabiliteit (wat een 604 imho wegens rare impendantie nodig heeft).

Als het lekker speelt en het laag is ook strak, dan mag ik je ermee feliciteren. Dan is-ie boven mijn pioneer-verwachtingen. :)

Ps. is met die versterker de hele avond op vol vermogen gespeeld? gaat zo'n ding dan niet bij de eerste beat in protection oid?

• Jag
Protection:? Het is geen PA. Er zit wel een relais wat opengaat bij een hele hoge stroom, maar geen clip limiter circuits ofzo.

De reviews waar ik het over had was een review van de oude 603 amp van Pioneer waar die best goed uit de bus kwam, en een review waarin een set van Pioneer (A607, PD507, F207) met een gelijkgeprijsde Marantz set werd vergeleken. En de Pioneer kwam op alle punten beter uit de test.
Maar mijn speakers heb ik uitgekozen met bijna dezelfde amp als ik heb, maar heb nooit uitgebreide tests gedaan met andere amps. Ik heb mijn speakers wel eens aan mijn Crest (met dempingsfactor van 1000) gehangen, maar toen stond de set net in een nieuwe kamer, dus veel kan ik er niet over zeggen. En ff die Crest eraan is er niet bij, want die gebruikt speakon pluggen.

Jag

Verwijderd

Jammer dat er geen Voliume regelaar/schakelaar in zit die je Versterker automatisch uitschakelt wanner hij te lang op MAX staat. Bij mij gaat ie na 30 sec. op MAX volume UIT!

• Jag
De volgende keer neem ik gewoon mijn PA mee, met die Crest versterker en EAW speakers en wat er nog bijkomt :). Sloop dat maar eens :7.

Jag

• BruT@LysT
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Leuk verhaal Jag, maak er alsjublieft een DivX van! :)

met een 2x100Watt versterker die geheel open wordt gegooid kan je je speakers wel zwaar gemold hebben..., maar zo te zien doen ze het nog wel en das mooi meegenomen.
Ik draai zelf ook op me dikke boxen met een 2x85Watt Klasse-A versterker van JVC.
Absoluut niet voor power-werk gemaakt en kan ook erg heet worden. Ik moet er niet aan denken dat dat langer dan een minuut vol open zou staan..., dan nog zou hij zichzelf steeds uit blijven zetten (ralais).
Langer dan 1 seconde hoor je hem niet hoor!, dus ik vraag me af hou jouw versterker het nog zo lang vol heeft weten te houden.
Wat ik wel eens doe is mijn Equalizer wat in de MIN draaien zodat die volumeknop over de helft kan zonder in de problemen te raken. Misschien een goed id voor de volgende keer!, zorg dat je volumeknop naar zijn uiterste kan door de input te verzwakken, wordt er in elk geval niets gesloopt tijdens je afwezigheid!

Verwijderd

Kom maar.. neem ik wel een hamertje mee :)
nah.. ff serieus... het is mij ook wel eens gebeurd dat ze me luidsprekers langdurig overbelast hadden, en conussen ingedrukt etc etc.. zelfs een glas cola over me eindtrappen heen geflikkerd.. cd lades afgebroken dat soort dingen, naalden kapot gescratched etc etc

Is echt niet leuk om je eigen installatie zo te zien als je terugkomt. Gelukkig is het wel allemaal vervangen nu. Maar tis niet meer zo bruut als dat het vroeger was :(

Mensen die zoiets doen, zo omgaan met audioapparatuur zouden levenslange opsluiting moeten krijgen weet je dat..

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Op donderdag 23 november 2000 15:17 schreef Jag het volgende:
Protection:? Het is geen PA. Er zit wel een relais wat opengaat bij een hele hoge stroom, maar geen clip limiter circuits ofzo.
Ik heb een Denon PMA 735, en die heb ik al een keer uitgekregen door (stom stom stom) de computer uit te zetten met de versterker aan. Hij kreeg een hele opdonder, ging knipperen en deed het weer toen ik heb uit/aan zette...

Was trouwens best schrikken, ik had geen flauw idee dat ie dat kon....

• Jag
Brutalist-> klasse A versterkers worden minder warm als je 'm harder zet. Er loopt namelijk altijd maximale stroom door de transistoren, en die energie kan de versterker juist kwijt aan de speakers als je 'm harder zet.

En mocht ik volgende keer weer de HiFi meenemen, dan zet ik de mute aan, scheelt 20dB, hebben ze toch niet door :P.

Jag

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb een pma-550, die heb ik ook een keer in de beveiliging gejaagd :)

ik weet ook niet wat er was, maar ik was een beetje met me volume knop aan het spelen, want het ziet er leuk uit om je speakers heen en weer ziet gaan, en toen in een keer klik, uit, en later ging ie weer aan :)

• DaOverclocker
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

tssssss, ik heb hier een Teac
'4x80 watt' Zei degene van wie ik hem kocht, zal wel 2x80 zijn maar goed.
Die Jaag ik dus om de haverklap in de beveiliging, als de bas een beetje té hoog wordt. Via cd-direct staat ie dan nog niet eens op de helft. Ik heb er 2 B&W 602s2 aanhangen van 600,- per stuk.
Volgens mij ligt dat een beetje aan de Teac niet?

systeem specs

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Op donderdag 23 november 2000 17:36 schreef Jag het volgende:
Brutalist-> klasse A versterkers worden minder warm als je 'm harder zet
Mjah dit kan je iets beter formuleren maar ik snap wel wat je bedoelt :)

overigens wist ik dat ook wel, maar waarom begin je daar over?

Wil je zeggen dat dat de reden is dat bij vol vermogen de eindtrap er constant uit _blijft_ klappen? wat bij jou dus schijnbaar niet het geval is...

Misschien kan je dat nog ff uitleggen :)

• Flotter
  • Laatst online: 20-08 15:35

Flotter

Pelipper!

En mocht ik volgende keer weer de HiFi meenemen, dan zet ik de mute aan, scheelt 20dB, hebben ze toch niet door
'-20 dB? What does this button do?' ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Jag
'-20 dB? What does this button do?';)
"Hmm, let's try it" ........ KABAM!!!

Misschien toch niet zo'n goed idee ;). Ik had nog wel een ander idee. Ik ga een kinderslot bouwen op mijn versterker, met retina scan als beveiliging. En als het slot erop zit dan kan de volumeknop maar tot een 1/4 :7.

Jag

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Op donderdag 23 november 2000 22:57 schreef Jag het volgende:

[..]
"Hmm, let's try it" ........ KABAM!!!

Misschien toch niet zo'n goed idee ;). Ik had nog wel een ander idee. Ik ga een kinderslot bouwen op mijn versterker, met retina scan als beveiliging. En als het slot erop zit dan kan de volumeknop maar tot een 1/4 :7.

Jag
Hahaha jag das wel een leuke.. mocht je dat netjes uitgewerkt hebben zo'n slot laat het me dat even weten. Is wel een erg leuk id.
Pagina: 1