PCI kaart die speakersignalen doorgeeft

Pagina: 1
Acties:

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
OK, ik geef toe dat het nogal een cryptische titel is maar het probleem is als volgt. We hebben hier een ISA kaart die het geluid dat naar de PC-speaker gaat ondervangt en via een soort joystick aansluiting (9 female, 5 boven 4) weer het systeem uitgooit. De precieze werking is mij een raadsel daar ik zelf nooit met die ding heb gewerkt. Het probleem is dat de klant nu een kaart met dezelfde functionaliteit wil maar dan in PCI uitvoering.

Ik heb al gezocht maar kan helaas niks vinden dat er ook maar enigszins op lijkt. De enige aanwijzingen die verder nog op het kaartje staan zijn:
- "Made by PTT-Contest"
- "Relaiskaart PC Speaker"
- ID = 98148
- Volgnummer = 6

Heeft er iemand enig idee waar ik zou moeten zoeken voor zoiets?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Vraag me af of zoiets bestaat in PCI uitvoering, maar kun je het niet beter anders oplossen?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Ik zou niet weten hoe anders. Suggesties zijn meer dan welkom.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nu ja, wat doet die kaart met het PC Speaker signaal? En wat komt er precies voor data op die joystick-alike poort? En hoeveel pennen worden daarvan gebruikt? En waar gaat die joystick-alike kabel naartoe?

Beetje meer info is gewenst om een alternatieve oplossing te bedenken :*)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Wat ik heb begrepen komt er een hoog of een laag signaal uit. De bedoeling is dan bijvoorbeeld om er een lampje op aan te sluiten dat gaat branden als je PC speaker een signaal geeft.

Met mijn uiterst beperkte kennis zou ik zeggen dat er maar 1 pen is doorverbonden met een Alcatel-ding (C93401) en ik schat zo dat het de pen helemaal rechtsboven is (nummer 5?).

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Met mijn uiterst beperkte kennis bedenk ik dan dat je net zo goed een klein printplaatje of weetikwat kunt bouwen, je haalt de draadjes van de PC speaker van het speakertje af, en zorgt er voor dat je plaatje zowel het lampje als de PC speaker zelf aanstuurt?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Het is helaas iets moeilijker dan dat. Er lijkt nog een soort timing mechanisme op te zitten (er zit een jumper op met op de printplaat de tekst timer/direct).

Verder zijn er toch drie verbinding naar de joystick poort. Eentje onderlangs naar pin 5 en twee op de bovenkant van de printplaat die naar pin 1 en 3 gaan.

Oh, waar het voor gebruikt word is me nu ook iets duidelijker. Het schijnt gebruikt te worden om een signaal te geven wanneer de PC uitgaat. Blijkbaar is het dus een soort van bewaking om te zien of de PC wel aanstaat.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

? Als je PC uitgaat komt er toch helemaal geen geluid uit de PC speaker?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Dat dacht ik dus ook. Snap ook niet hoe dat dit werkt. Er is geen documentatie van, kan niks terugvinden en kan 'em ook niet snel even zelf testen. Het lijkt er heel erg op dat dit een custom made kaartje is en dat er geen PCI-variant voor zal zijn te vinden. Ga de klant nog maar eens een keer pushen voor meer info denk ik zo.

Verwijderd

> Het schijnt gebruikt te worden om een signaal te geven wanneer de PC uitgaat

Kun je makkelijker +5V nemen van een ATX of een proggie wat de printerpoort uitstuurt middels relais.

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 14:51:
> Het schijnt gebruikt te worden om een signaal te geven wanneer de PC uitgaat

Kun je makkelijker +5V nemen van een ATX of een proggie wat de printerpoort uitstuurt middels relais.
OK... klinkt goed. Is daar een kant en klaar oplossing voor? Het is namelijk niet de bedoeling om er heel veel tijd en moeite in te gaan steken om het aan de praat te krijgen. Heb bovendien ook niet de skills om zoiets zelf in elkaar te gaan knutsellen.
Pagina: 1