FIFO ordering, Causal ordering, Total ordering

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik ben nu aan het leren voor een vak genaamd Distributed Systems, en de enige definitie voor deze 3 vormetn van ordering die ik kan vinden is:

FIFO ordering: If a correct process issues multicast (g,m) and then multicast (g,m'), then every correct process tht delivers m' wil deliver m before m'.

Causal ordering: If multicast (g,m) -> multicast(g.m'), where -> is the happened-before relation induced only by messages sent between members of g, then any correct process that delivers m' will deliver m before m'

Total odering: If a correct process delivers message m before it delivers m', then any other correct process that delivers m' will deliver m before m'.

8)7 Hier snap ik dus niet veel van.. Kan iemand mij uitleggen wat deze 3 vormen van ordering inhouden? Thnx!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Het verschil zit hem in de details. Ik kan hier wel een heel verhaal ophangen, maar het beste kun je even je slides en het boek erbij pakken :)

Klein voorbeeld:
- 2 senders, 1 receiver, de senders multicasten een bericht (a) en vervolgens een bericht (b), sender 2 verstuurd zijn (a) pas nadat hij de (a) van sender 1 heeft ontvangen
FIFO: de receiver ontvangt (b) na (a) voor de 2 senders, maar er staat niets vast of hij (a), (a), (b), (b) ontvangt of bijvoorbeeld (a), (b), (a), (b) waarvan hij bijvoorbeeld de (a) van sender 1 eerder ontvangt dan de (a) van sender (b)
- bij causal (denk ik) en zeker bij Total ordering wordt (a) van sender 1 altijd voor (a) van sender 2 afgeleverd.

Sape Mullender right ;)