ScSi drive )): E R R O R :((

Pagina: 1
Acties:

• erieberie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01-2010
dgt@.net,

Probleempje,
Net in bezit van 4 nieuwe HP d4956a scsi drives.

Netjes in een towertje gemonteerd
Wordt 1 disk niet als "not available" aangemerkt.

Ik gebruik een AHA-2940au van adaptec en alle andere drie drives worden door de kaart bios wel active gemaakt.

Ook heb ik alle andere zooi van de kaart losgekoppeld maar dit had ook geen zin.
Jumper settings zijn op alle 4 de disks hetzelfde.

Als OS gebruik ik win2k server (ja ja ich weis) en die ziet wel de ID info van de drive maar de (niet geformateerde drive) word niet door de computer browser weer gegeven en ook niet in drive management.

Hij piept en draait en de kop schud hoorbaar maar geen sjoege.

Dus wat doe je dan |:( ?

Graag een suggestie,

mvg EG

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Die 2940au van je heeft een BIOS-je....
Wordt die in de device-setup van dat BIOS ook herkend?
Zo ja. dan is er soms een mogelijkheid om vanuit dat menu een interface check te doen.
(als ik me niet vergis is de 2940au een retail versie en die heeft, naast een flash-able-ROM, ook een ander menu dan de 2940a (of u, weet ik niet meer), dus 't kan anders zijn dan de kaart die ik gehad heb.)
Als 'ie daar niet door de test heen komt, hoef je niet eens in Windows meer te gaan zoeken..... Maar of je dan nog zo blij bent...
Als 'ie daarentegen wel door de check heenkomt, zou ik es ff een zeer kale win'9x ernaast zetten en eens EZ-scsi van de adaptec-site runnen. ff kijken wat die ervan zegt.
Met name de "grown-bad-sector-list" is dan interessant, aangezien je drive meer herrie schopt dan normaal.

suc6

<aanvulling>
PS ik Neem in dit geval aan dat ik niet de standaard vragen hoef te stellen over terminatie, SCSI-id's, soort kabel etc. aangezien niet iedereen een stapeltje SCSI-drives in een torentje schroeft ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

TD-er, volgens mij is de 2940A de (oudere) Fast-SCSI versie en de 2940AU de (nieuwere) Ultra-SCSI uitvoering.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als alles op de schijf het zelfde staat dan staat alles dus ook op dezelfde ID? Want dan gaat het namelijk nooit lekker werken...

• erieberie
[quote][b]Op woensdag 22 november 2000 01:28

>Wordt die in de device-setup van dat BIOS ook herkend?

Yep alleen met de melding "device not enabled"

>Zo ja. dan is er soms een mogelijkheid om vanuit dat menu een interface check te doen.

Deze kaart heeft wel een bios maar geen selectable menu.

>eens EZ-scsi van de adaptec-site runnen.

Heb ik gedaan met de win2k server os en de scsi explorer busscan detecteert de gegevens van de disc maar komt dus niet verder dan de disc interface.

Alle andere devices worden wel netjes vermeld.

>aanvulling

Inderdaad.

Archhh, nog ideeen behalve het raam vanuit floor 10?

(beetje kregelig was tot 4u vanacht bezig.)
|:( ):|

• TD-er
't enige wat ik nog kan bedenken is een util die ik ooit es heb zien gebruiken heb om op zeeeeeeer low-level een SCSI-device te benaderen (ben de naam ff kwijt, zoek ik zo nog ff op).
Toen moest een schijf van 528 bytes/sec omgelowleveld worden naar 512.
Ik zoek de site nog wel ff op waar je de demo (full version, 21 days) kunt downloaden.
Als dat ook niets is, moet je maar ff gaan denken aan een RMA-tje aanvragen;(

Ik weet nu ook weer hoe 't zat met die 2940[a|u| |au]
met de a was 't een retail versie (dus flashable) en met de u was 't de ultra. Ik had de 2940U en die werkte niet met mijn HPT-controller op m'n BP-6 :( (met die versie van 't BIOS) waardoor ik 'm heb moeten vervangen voor 'n NCR-875 ('s toch iets minder dan de 2940)
Maar daarin zat wel een redelijk uitgebreid menu (niet zo uitgebreid als in de NCR, of de huidige adaptecs, maar toch)

Nou ja, suc6 d'r mee

Dit was eigenlijk een van de utils die ik bedoelde:
http://www.toolsthatwork.com/scsitool.htm
maar die is een beetje discontinued.....
Ik zoekt nog ff-ies verder.

en verder....
http://scsipro.net/

en dit is volgens mij de site waar je de ff moet kijken ;)
http://www.cocomp.com/scsipro/Default.htm#products

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Heb je niet ergens nog een ander controllertje liggen, met een benaderbaar BIOS, waar je alleen ff die disk aan kan priken, om te kijken wat er dan gebeurt ?

Aannames zijn fataal.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
TD-er, ik heb hier een vrij oude Adaptec 2940 AU in m'n comp zitten (Ultra SCSI) met een Abit KT7 raid. Op die KT7 raid zit ook een Highpoint raid controller, en het werkt hier perfect hoor. Wat voor fouten gaf ie bij jou dan :? ?

Verwijderd

Heb je die disk al eens op dezelfde plaats geprobeert als 1 van die andere disken die het wel doen? heb ik ook namelijk met mijn SCSI tower
ik moet ze om het ID switches anders pakt ie ze nie :) eigenwijs ding

• erieberie
Okikedoki,

Ben er na het switchen van de interfaces tussen twee disc's (gelukkig heb ik vier dezelfde disc's dus een kwestie van ruilen *D )achter dat het niet aan de disc interface ligt maar aan de fysic van de schijf of arm of kop zelf :? .

Wat ik nu dan maar ga proberen is het kreng op low-level te formatten want ik heb alle andere opties inmiddels uitgesloten.

Dus TD-er bedankt voor je links die ga ik nu maar eens uitproberen :) .

Overigens zit er bij de 2940u (de versie die ik dus heb) een standard tool die heet scsi-select.

Alleen ben ik bang dat ik dat programma dus niet meer heb en AdAptec is ook niet zo schuitig met SoftW :r .

Voor iedereen met op merkingen over ID en dergelijke, deze disc's en kaart ondersteunen het SCAM (Scsi Configured AutoMatically) protocol zoals ze dat bij Adaptec zo mooi noemen.
Dus geen gf**k met jumpers en dergelijke.
Overigens had ik deze optie natuurlijk als eerste tot op het bod uitgeplozen maar gezien het bevenstaande ligt het daar dus niet aan.

Op naar de Low-Level formatting |:(
mvg Eg

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 16:55 schreef erieberie het volgende:
Voor iedereen met op merkingen over ID en dergelijke, deze disc's en kaart ondersteunen het SCAM (Scsi Configured AutoMatically) protocol zoals ze dat bij Adaptec zo mooi noemen.
Dus geen gf**k met jumpers en dergelijke.
Overigens had ik deze optie natuurlijk als eerste tot op het bod uitgeplozen maar gezien het bevenstaande ligt het daar dus niet aan.

Op naar de Low-Level formatting |:(
mvg Eg
als je een SCSI kast hebt select hij zelf die ID's en met een leuke connector erbij (SCA HD's of UW) kan je alles de kast late doen :)

• Bpje
  • Laatst online: 11-08 09:17
Ik heb ook problemen met mijn scsi controller

ik heb een "oude" Compaq server die ik graag als gateway/ftp wil gaan gebruiken. ik heb bij dat geke ding 4 hdd's gekregen van elk 1 gb (c2247 Hp)

ik heb er een Eisa controller (NCR 53C710) en een onboard NCR 53C94 en ik krijg ze bijde niet aan de praat!

controller id ID7---hd1,ID0---hd2,ID1---hd3,ID2---hd4,ID3(met term &pwdterm)

dit is tevens de volgorde hoe het is aangesloten!

wie weet wat ik kan doen??

• erieberie
ff wat recht zetten,

Ik heb dus een AhA-2940w,
En de scsi-select optie is dus te activeren dmv ctrl-a te gebruiken tijdens de bios setup.

Goed gedaan dus en ook het low-level formateren lukt niet.

De tool komt met de volgende melding:

=======Unexpected SCSI Command Failed =======
Target SCSI ID: 0
SCSI CDB Sent: 03 00 00 00 0E 00
Host Adapter Status: 00h -No host adapter error
Target Status: 02h - Check condition
Sense Key: 02h - Not ready
+Sense Code: 04h
+Sense Code Qualifier: 01h
=============================================

Tja suggesties :?

• TD-er
Ik hoop dat ik niet al te vel type fouten maak, want om een of andere vage reden, werkt m'n DEL-toets en m'n Backspace niet. (net verse RedHat7 installatie.. ;) )
Maar goed.
Als antwoord op de fouten die ik tegen kwam met de 2940U en de Abit BP6....
't probleem is dat de HPT controller op de BP6 ('n 366 g'loof ik) zich aan 't BIOS voordoet als "Mass storage controller" en dat doet de 2940 dus ook. Gevolg is dat de beide controllers op 't zelfde IRQ komen te staan, waar 'n 2940 absoluut niet van gediend is.
Ook geprobeerd om 't in andere PCI-sloten te frotten, omdat m'n vermoeden was dat 'ie niet in een busmaster PCI-slot zat maar dat mocght niet baten.
't bleek een bekend probleem te zijn bij Adaptec, met BIOS 1.21 (weet ik niet zeker meer...).
Mijn reactie was toen. Nieuw BIOS....
Niet dus. want ik had een OEM versie en die waren niet te flashen, maar ik mocht wel een nieuwe bestellen bij hun (EEPROM) voor $25 + p&p wat dus zou neerkomen op een kleine f100,--.
Toen hebbik die kaart voor een schappelijke prijs van de hand gedaan (f90,--) en d'r 75,-- bijgedaan voor de (nieuwe) NCR 53c875 (is een UW kaart met BIOS)

Voor 't probleem van dit topic.....
een laatste redmiddel kan zijn om een andere kabel te proberen met een andere active terminator (mischien vanlt qua spanning de defecte drive net buiten de specs. en anders een RMA-gevalletje (voor de winkelier dan.... je melde al eerder dat 't om nieuwe drives ging ;) )

Nog ff een laatste opmerking:
SCAM = SCSI Configured AutoMagically
Vond ik namelijk wel een leuek afkorting, zodoende hebbik 'm onthouden ;)

Pagina: 1