Enlightenment scrollwiel probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Paradiddle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024
Sinds enkele weken draai ik Enlightenment en ik ben er heel tevreden over. Ik heb echter een probleempje. Ik gebruik 3 desktops (van elk 2 virtual desktops breed). Als ik het scrollwieltje gebruik vanuit desktop 1, dan zie ik desktop 2 voorbij vliegen maar kom ik terecht op desktop 3 en andersom. Desktop 2 is alleen snel berijkbaar via de pager. Mijn scrollwieltje staat kennelijk te gevoelig ingesteld. Ik heb al gezocht naar .Xdefaults instellingen hiervoor, maar zonder enig resultaat.
Wie kan me helpen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Voor een snelle manier om naar desktop 2 te gaan, probeer eens Alt-F2 ;)

En probeer je scrollwiel eens boven het window van xev, en kijk of hij toevallig twee events geeft...

• Paradiddle
Ik heb het geprobeerd en xev registreerd inderdaad 2x een buttonpress en buttonrelease event. Suggesties?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nee, ik heb geen idee, maar je geeft dan ook niet echt veel informatie.

Wat voor een muis is het?
Wat is de muis sectie uit je XFree86 config?
Welke XFree86 versie gebruik je?
Gebruik je gpm?
Als je het muiswieltje *heel* voorzichtig beweegt, is het dan maar één event, of krijg je in xev *altijd* twee events?

• Paradiddle
Als ik het muiswieltje een heel klein beetje beweeg krijg ik dus meteen 2 events.
Muis: Logitech Optical USB
Mijn systeem: Medion Laptop, P4:2.6, 512MB, Gf4Go, als er meer van belang is dan geef maar een gil.

De versie van XFree86 is volgens mij 4. Meer kan ik zo even niet vinden, maar het is dezelfde als die bij RH8.0 geleverd wordt.
De gpm service staat wel aan. Ik weet alleen niet in hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt.

Muissectie XF86Config:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
# If the normal CorePointer mouse is not a USB mouse then
# this input device can be used in AlwaysCore mode to let you
# also use USB mice at the same time.
Identifier "DevInputMice"
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/input/mice"
EndSection

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wat is /dev/mouse voor een device of symlink? Als je klikt in een xev window, krijg je dan ook twee buttonpress events?

• Paradiddle
Bij gewoon klikken krijg ik maar 1 buttonpress & release event.

/dev/mouse -> /dev/input/mice
/dev/input/mice staat op zichzelf

• Paradiddle
Er is nog iets anders met die muis. Denk dat het er niks mee te maken heeft, maar de ene keer dat ik boot doet die usb-muis het wel en de andere keer niet.
Ik laat kudzu en mouseconfig dan ook meestal z'n werk doen. Ik heb hier ook nog een touchpad en die zit op psaux. Die stond hierboven niet bij omdat die toen niet geconfigureerd was.
Wat de oorzaak is van het niet werken van die USB muis weet ik ook niet. Het is echt een hopeloos probleem. Het ene moment doet ie het. Dan reboot ik en dan doet ie het nie meer. Echt vaag. Onder windows doet ie het altijd. Als iemand hier nou ook nog eens een oplossing op weet...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, dus in de config gebruik je /dev/input/mice en /dev/mouse wat een symlink is naar /dev/input/mice? Dus twee keer /dev/input/mice? Ik ruik een oorzaak geloof ik :+

• Paradiddle
Ok, ik heb eventjes de sectie met /dev/input/mice uitgecommentariseerd. /dev/mouse wijst nu naar psaux. Da's dus m'n touchpad. De USB muis wordt weer eens niet gevonden. Volgens mij ligt het aan de USB die niet geactiveerd wordt. Is trouwens USB2.0.
Daarvoor heb ik in /etc/modules.conf als usb-controller usb-ohci, en als usb-controller1 ehci-hcd. Kan het daar aan liggen? Ik heb ook al eens uhci geprobeerd ipv ohci, maar toen ging ie helemaal over z'n nek.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Paradiddle schreef op 25 April 2003 @ 08:43:
Ok, ik heb eventjes de sectie met /dev/input/mice uitgecommentariseerd. /dev/mouse wijst nu naar psaux.
En dus gebruik je /dev/input/mice helemaal niet meer?

Als je in een terminal "cat /dev/input/mice" doet, en je beweegt je USB muis, wat gebeurt er dan?

• Paradiddle
helemaal niks. die 2 secties voor de muis waren er voor de touchpad en de USB muis samen. Alleen omdat die USB muis het maar 1 op de 10 keer doet als ik opstart, zijn die secties intussen helemaal verkloot.
Het ligt daar ook niet aan volgens mij. De USB muis wordt ook niet gevonden door kudzu. Het lampje in de muis brand ook niet. ALS ie het doet, dan gaat het lampje ongeveer branden als ik de melding "activating USB mouse devices" of iets dergelijks op het scherm krijg. Dat doet ie intussen ook al een tijdje niet meer.

• Paradiddle
Ok, vandaag deed m'n muis het dus eventjes. Het scrollwheel probleem was ook meteen opgelost. Hij kreeg maar 1x een buttonpress en 1x een buttonrelease event binnen. Even later heb ik nog een keer gereboot in windows. Nu start ik em net weer op in linux en ja hoor. Muis doet het weer nie. Echt vaag.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ja, dat je scrollwheel probleem is opgelost is logisch. Je had /dev/input/mice er twee keer in staan (een keer direct, en een keer via die symlink), dus een scroll-beweging kwam twee keer aan.

En wbt je andere probleem: Zit er regelmaat in wanneer hij het wel en wanneer hij het niet doet? Bijvoorbeeld niet na een reboot vanuit Windows, maar wel na een cold boot? Wat verschijnt er in je logs?

• Paradiddle
Met name na een windows boot. Voor de rest heb ik nog geen regelmaat vast kunnen stellen. Mischien dat het door de hybernation van windows komt. Logs ga ik zometeen nog een keer bekijken.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Paradiddle schreef op 23 April 2003 @ 23:41:
Als ik het muiswieltje een heel klein beetje beweeg krijg ik dus meteen 2 events.
Muis: Logitech Optical USB
Mijn systeem: Medion Laptop, P4:2.6, 512MB, Gf4Go, als er meer van belang is dan geef maar een gil.

De versie van XFree86 is volgens mij 4. Meer kan ik zo even niet vinden, maar het is dezelfde als die bij RH8.0 geleverd wordt.
De gpm service staat wel aan. Ik weet alleen niet in hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt.

Muissectie XF86Config:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/mouse"
EndSection

Section "InputDevice"
# If the normal CorePointer mouse is not a USB mouse then
# this input device can be used in AlwaysCore mode to let you
# also use USB mice at the same time.
Identifier "DevInputMice"
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/input/mice"
EndSection
offtopic:
Ik zie dat je dezelfde laptop hebt als ik. Wat voor drivers gebruik je voor de Geforce 4 go? Ik krijg de NVidia drivers er iig niet mee aan het werk :(

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Paradiddle
Lang leven de Aldi! ;)
welke nvidia drivers heb je? ik gebruik nie de laatste versie, maar die ervoor. Waarbij je een glx driver en een kernel driver moet downloaden en builden. die werkt goed.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Paradiddle schreef op 28 April 2003 @ 12:35:
Lang leven de Aldi! ;)
welke nvidia drivers heb je? ik gebruik nie de laatste versie, maar die ervoor. Waarbij je een glx driver en een kernel driver moet downloaden en builden. die werkt goed.
ow? Op welke Linux distro? En welke versie is dat? Dan download ik die ook ff uit het archief.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Paradiddle
NVIDIA_kernel-1.0-4191
en de daarbijhorende GLX driver.
En da is op Redhat 8.0

edit:

Owja, let op:
Elke keer dat je je kernel opnieuw gebouwd hebt, moet je ff die KERNEL driver van NVidia installeren. Anders kan X onder die nieuwe kernel de nvidia driver niet vinden. Dit komt omdat per kernel, de drivers appart opgeslagen worden.

[ Voor 63% gewijzigd door Paradiddle op 28-04-2003 15:33 ]

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Paradiddle schreef op 28 April 2003 @ 14:23:
NVIDIA_kernel-1.0-4191
en de daarbijhorende GLX driver.
En da is op Redhat 8.0

edit:

Owja, let op:
Elke keer dat je je kernel opnieuw gebouwd hebt, moet je ff die KERNEL driver van NVidia installeren. Anders kan X onder die nieuwe kernel de nvidia driver niet vinden. Dit komt omdat per kernel, de drivers appart opgeslagen worden.
Dat wist ik. (mede omdat ik al 4 jaar de NVidia drivers gebruik op mijn desktop :+)

Pagina: 1