Toon posts:

Why ziet alles er beter uit op een tv.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me iets af ik kijk dan in perspectief van de tv.. waarom heeft de monitor zo'n slecht beeld. Ik bedoel als je bijvoorbeeld op een tv 320x240 hebt heb je erg goed beeld dit is een vergelijkbaar beeld als 640x480 op een 17 inch monitor.

Maar als ik mijn tv op 640x480 bijv ps2 en dan een rgb kabels gebruik is het beeld vele malen beter dan een monitor op 640x480 800x600 en zelfs op 1024x768. Op mijn tv out is dit ook goed te zien als ik mohaa of andere spellen doe via mijn tv.

Ik vind het verschil zo groot dat je niet hoeft aan te komen met een verhaal van er zijn minder oneffenheden. Of het is zo wazig dat je de blokkerigheid niet ziet. Met rgb is een tv helemaal niet wazig. En zelfs als je een monitor 320x320 blurred ziet het er nog nog niet uit.

Weet iemand de echte reden waaron alles op een tv er veel beter uitziet?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dat komt omdat op de televisie de beeldlijnen door elkaar lopen, dit zorgt ervoor dat het er allemaal beter uitziet. Op een pc lopen de beeldlijnen niet door elkaar en zal het beeld er slechter uitzien op een lagere resolutie. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
bazs2000 schreef op 23 April 2003 @ 08:42:
Dat komt omdat op de televisie de beeldlijnen door elkaar lopen, dit zorgt ervoor dat het er allemaal beter uitziet. Op een pc lopen de beeldlijnen niet door elkaar en zal het beeld er slechter uitzien op een lagere resolutie. :)
Ik weet dat de beeldlijnen doorelkaar lopen. maar bijvoorbeeld 320x240 op een tv is non interlaced en daar ziet de tv er ook velen malen beter uit. Terwijl de lijnen toch zo staan als ene monitor.

Verwijderd

Een TV heeft een veel groffer masker. Kijk maar eens naar je monitor van héél dichtbij (probeer ook andere monitoren, als je zo'n monitor hebt die een écht fijn masker heeft), en daarna je TV, je kan eigenlijk gewoon de gaatjes in het masker gaan tellen. Daardoor hoeft de resolutie op een TV niet zo hoog te zijn, om scherp beelt te krijgen.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Zet maar eens tekst op die zelfde TV.

Verwijderd

Topicstarter
Jake schreef op 23 april 2003 @ 08:52:
Zet maar eens tekst op die zelfde TV.
Ja klopt tekst zie je beter op een monitor. Maar die tekst boeit mij niet zo. Ik heb het echt over spellen. films, foto's and andere dingen etc. Dvd bijvoorbeeld zien er ook veel beter uit op een tv.

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 07:54
bazs2000 schreef op 23 April 2003 @ 08:42:
Wat is dat voor onzin verhaal, de beeldlijnen lopen helemaal niet door elkaar bij een TV. Een TV heeft gewoon 625 beeldlijnen (PAL).

Als je verticaal meer dan 600 beeldlijnen naar de TV stuurt krijg je problemen. Daarbij komt verder dat een TV interlaced werkt.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Verwijderd

... Gaan we weer .... De PC vs. TV discussie... oude }:O
Ik bedoel als je bijvoorbeeld op een tv 320x240 hebt heb je erg goed beeld dit is een vergelijkbaar beeld als 640x480 op een 17 inch monitor.
Dan heb je wel een hele slechte monitor / codec / filtering / kabel en beoordeel je op de verkeerde afstand. Ga maar eens een uur of 2 op dezelfde afstand zitten (qua verhouding, dus op afstand van 1œ x je beeldformaat) van je TV als dat je ook van je monitor zit. Wel even aspirine's en Icepacks klaarleggen...

TV Beter beeld (beter/mooier als in subjectief) ?
- Lagere bandbreedte
- Grovere "pixels"
- Lagere "Resolutie"
- Slechtere kleurscheiding
- Analoog van begin naar eind

Dat film er beter uit kan zien (op grotere afstand, subjectief beoordeeld en alleen in bepaalde omstandigheden etc) komt oa door bovenstaande. Het beeld wordt "wolkachtig gesmooth" - prachtig voor blokkerige MPG/DivX, maar funest voor tekst en fijnrasterige objecten. Helaas gaat daardoor ook veel detail verloren...

Daarnaast kan een andere kabel ook zorgen dat kleurscheiding minder wordt en je daardoor de blokjes en rafelige randen niet zo sterk meer ziet.

Van scherp/hoge kleurscheiding naar onscherp/minder kleurscheiding:
- RGB (alle kleuren apart)
- S-Video (kleur apart van helderheid)
- Composiet (al het beeldinfo bij elkaar)
- UHF (beeld + geluid gemoduleerd tot een TV-kanaal)

En dan heb je ook nog TV's (tegenwoordig ook monitoren) met "beeldverbeteraars" (Eizo's Moviemode, Philips Pixelplus etc) en videokaarten met deze functies (oa. Ati Radeon).
In numerical terms DVD has 345,600 "pixels" (720x480), VHS has 108,000 "pixels" (300 x 360), while VCD has 84,480 "pixels" (352 x 240) for NTSC and 101,376 "pixels" (352 x 288) for PAL.
Bron
Zie ook:
- Beeld op TV vind ik mooier bij films etc. Ik wil dat op PC!
- kwaliteit kijken van films via tvout beter dan pc
- Tv-out beter resultaat op 100hz tv?
- games op een kleine tv scherper????
- Philips pixel plus?
- Beeldlijnen, beeldpunten...PAL?! help me
- Heeft een TV-out een maximale resolutie???
- resolutie breedbeeld tv

edit:
Bij TV lopen de beeldlijnen door elkaar: de even en oneven beeldlijnen worden om en om opgebouwd (interlaced dus).

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 09:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 08:55:
[...]

Ja klopt tekst zie je beter op een monitor. Maar die tekst boeit mij niet zo. Ik heb het echt over spellen. films, foto's and andere dingen etc. Dvd bijvoorbeeld zien er ook veel beter uit op een tv.
En laten monitoren nu meestel voor tekst/grafisch werk gemaakt zijn. Als tekst je weinig boeit dan koop je toch een TV, er zijn genoeg TV's die je direct aan je pc kunt aansluiten.

Als het technisch mogelijk zou zijn, om beide eigenschappen samentevoegen, dan was deze supermonitor al wel te koop. Degene die op dit moment het beste alternatief zijn, zijn LCD tv's

Afbeeldingslocatie: http://monitor.samsung.de/images/produkte/403t_m.jpg zoals deze samsung 40 inch LCD knaller.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 09:14 ]

Verwijderd

Het is maar de vraag wat je 'beter' noemt. Als ik op mijn standaard TV 800x600 PAL-resolutie gebruik om bijvoorbeeld UT2003 te spelen, dan ziet dat er veel slechter uit dan wanneer ik het gewoon in 1280x1024 op m'n eigen monitor speel. Kijk, je krijgt er misschien wel 'gratis antialiasing' bij vanwege het groffere masker, maar als je het detail wat hoger zet verpest dat groffere masker juist de fijnheid en scherpte van de texturen. Geen TV voor mij dus voor gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 10:37:
Het is maar de vraag wat je 'beter' noemt. Als ik op mijn standaard TV 800x600 PAL-resolutie gebruik om bijvoorbeeld UT2003 te spelen, dan ziet dat er veel slechter uit dan wanneer ik het gewoon in 1280x1024 op m'n eigen monitor speel. Kijk, je krijgt er misschien wel 'gratis antialiasing' bij vanwege het groffere masker, maar als je het detail wat hoger zet verpest dat groffere masker juist de fijnheid en scherpte van de texturen. Geen TV voor mij dus voor gamen.
Probeer het eens met een rgb kabel. Met composite ziet er alles er ook slecht uit. Een een tv heeft ook maar een max reso van 720x512 of zoiets, niet 800x600 want al je je tv out op 800x600 word het beeld gewoon uitgerekt.

Ja op 1280x1024 zal het wel beter uitzien dan 720x512 op een tv das logisch. Maar 320x240 of 640x480 vergelken met een monitor ziet de tv er vele duizend malen beter uit en vooral op 320x240 speel maar eens snes of sega roms op je tv en dan op je monitor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 10:48 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Kijk, dat zijn nog eens duidelijke verhalen :)

Wees consequent, maar niet altijd

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 12:00

HellBeast

Oh My GoT!

Wat er bij een TV ook meespeelt is de zogeheten "Aliasing Distortion".
En als je het helemaal precies wil zeggen heet het fenomeen "staircasing".

Staircasing (letterlijk traptreden) heb je altijd op monitoren en TV's. Het zijn de zigzagstreepjes van een diagonale lijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~itc/images/alias1.gif

Hier zie je een normale staircasing, je ziet dat de lijn gelijkmatig loopt.
Wanneer er een resolutie (van de pc) naar een tv wordt gestuurd die hoger is dan de tv aankan, dan vervallen er beeldlijnen en dan krijg je dit :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~itc/images/alias2.gif

Vandaar dat het beeld er minder "scherp" uitziet, vooral van dichtbij.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ja, ik :+

Alles ziet er ten eerste NIET beter uit, integendeel. Tekst, zoals genoemd= crap op de TV. Het ziet er anders uit op de TV, da's waar. En dat kan je als prettiger ervaren. Da's nog geen bevestiging dat het ook beter is. De technieken zijn gewoon verschilend.
Je probeert appels en pere te vergelijken, en dat gaat niet. Een tv is niet bedoeld voor PC-werk en een monitor ook niet voor TV-werk. Een 17inch monitor is niet bedoeld om 320x240 of zelfs 800x600 te gaan draaien. Dat ze het kunnen is een ander verhaal....

Maar wat wil je nu eigenlijk met deze vraag :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Madrox schreef op 07 July 2003 @ 12:20:
[...]

Maar wat wil je nu eigenlijk met deze vraag :?
Tis al een paar maanden oud topic dus de eventuele vraag zal inmiddels wel beantwoord zijn :)

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1