[fonts] grote fonts in GTK2 apps

Pagina: 1
Acties:

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 11:33

zwik

randomized

Topicstarter
Beste mensen :) .

Ik heb een probleem met mijn fonts. Ik heb gisteren nieuwe versies van ttmkfdir (3.0.9), fontconfig (2.1) en xfree (4.3.0) geinstalleerd. Sinds ik dit geinstalleerd heb, heb ik zeer grote fonts in GTK2 applicaties als Gaim en X-chat. ( screenshot @ http://members.home.nl/familievandenbosch/rotzooi.jpg ).

Mijn werkwijze was als volgt:
- X afgesloten
- Xft verwijdert omdat er in Xfree 4.3.0 een nieuwere versie zit.
- ttmkfdir geinstalleerd
- fontconfig geinstalleerd
- xfree geinstalleerd
- X gestart

Ik heb het probleem geprobeerd om op te lossen met hetvolgende:
- andere gtk themes instellen ( Werkt half. Na een restart van X zijn de fonts weer groot )
- met het gnome-control-center de fonts verkleinen ( Werkt half. Na een restart van X zijn de fonts weer groot )
- de files in de homedir verwijdert die met gtk te maken hadden ( Werkt helemaal niet )
- gnome-settings-daemon draaien ( Werkt half. Na een restart van X zijn de fonts weer groot )
- fc-cache en daarna fc-list runnen ( Ook helemaal geen effect )
- ttmkfdir, fontconfig en xfree opnieuw installeren ( Ook geen effect )

En toen was de informatie op Internet op voor zover ik heb kunnen nagaan. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik draai trouwens Gentoo met Linux-2.4.20 voor de mensen die het willen weten.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
xft moet je wel op je systeem houden (je hebt xft, fontconfig en xfree 4.3 nodig), als je bovendien andere wm gebruikt kan het handig zijn de gnome-settings-daemon te draaien bij het begin van een sessie

daarnaast kan het nooit kwaad om wat ttf's te emergen (sharefonts, ttf-bitstream-vera), ook de core-fonts (van ms, waaronder verdana en tahoma) zijn de moeite waard (http://corefonts.sourceforge.net/)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je in gnome bij de desktop preferences kiest voor fonts en daar bij de anti-aliasing op details klikt, kan je een resolutie instellen, knutsel daar eens wat mee, die heb ik hier op 96 staan.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

emerge gtk-theme-switch
en dan switch2 draaien, dan kun je de gtk2-theme en fonts aanpassen buiten gnome.
Daarmee kun je de fontgrootte dus naar beneden gooien.
In mijn ervaring wordt dat onder KDE iig onthouden, ik weet niet zeker welke WM jij gebruikt.

Verandert z'n sig te weinig.

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Sorry voor de tekortkoming van de eerste post.

blouweKip: Die fonts had ik al geinstalleerd. Eigenlijk vind ik het onnodig om die gnome-settings-daemon te draaien. Want waarom werkt het voorheen wel zonder die daemon? Ik denk dat het te maken heeft met een van de instelling van ttmkfdir, fontconfig of xfree. Ik heb ook geprobeerd om xft er weer bij te installeren maar portage blockt deze omdat xfree 4.3.0 geinstalleerd is :+ .

_JGC_: Dit heb ik ook geprobeerd en werkt niet wanneer X opnieuw gestart is. Ik had die instelling trouwens ook op 96 DPI staan. En zoals ik in de reactie naar blouweKip ook gezegd heb. Wat als ik nou geen gnome zou hebben?

FCA: Dit had ik ook al geprobeerd en staat tevens in mijn openingspost. Dit werkt wel, maar na een restart van X is het theme goed, maar de fonts worden weer groot.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 13:01
xft heb je niet meer nodig, zie ook de huidige Gentoo Weekly Newsletter. XFree heeft een nieuwere xft ingebakken.

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Ik heb ondertussen zitten klooien met instelling. Ik kan nu zoals _JGC_ al zei de DPI wel veranderen. Maar wanneer ik X restart is die instelling dus weg.

Is er niet ergens een configuratie file waar ik die waarde inzet, zonder die gnome-session-daemon te draaien?
Pagina: 1