Toon posts:

Koel pasta van Zalman of van Artic Silver 3 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman koeler besteld voor mijn cpu en met een beetje massel heb ik hem morgen in huis.
Wat raden jullie mij aan ?
De eigen koelpasta van Zalman of Artic Silver 3 ?

En ook graag waarom dan leer ik er ook wat van :9

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 14:19
Ligt nogal aan de cpu en wat je ermee wil gaan doen :P. Ik denk niet dat het meer dan 3C zal gaan schelen, dus tenzij je keihard wil gaan OCen zou ik gewoon voor de goedkope Zalman meuk gaan :).

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik nou goed dat Artic Silver 3 beter is ?
Die 9 euro maakt me niks uit ;)

• iets
Jep hij zal beter zijn, maar voor dat geld kun je beter een betere koeler ofzo kopen :).

Maar dit had je ook allemaal met de search kunnen vinden: [search=welke koelpasta] :).

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet goed gezocht heb, ben nog nieuw hiero ;)
Ik neem een Zalman NPS3100-GP(Gold Plus) lekker licht en doet niet veel onder voor de Zalman CNPS6000-Cu , ik heb gelezen maximaal 3 grade op sillend en 1 grade op normaal.
Dan heb ik liever de Zalman NPS3100-GP wie 296 gram weegt dan een Zalman CNPS6000-Cu die 462 gram weegt.

• iets
3 grade op sillend en 1 grade op normaal
:?

ik niet snappen doe

tvw

Verwijderd

Topicstarter
http://tweakers.net/ext/i.dsp/1014932973.jpg
en
reviews: Meer Zalman producten getest

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 02:13 ]

• iets
Lijkt me wel een goede keuze. Die 3100 is ook maar 5 euro duurder dan de 6000.

http://www.tweakers.net/pricewatch/22618
http://www.tweakers.net/pricewatch/23993

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Maar ff over die Koel Pasta.
Artic Silver 3 is dus de beste op dit moment ?
Is iedereen het daarmee eens ?

• iets
Ja daar is iedereen het mee eens :P. Kijk maar eens op dat search linkje wat ik je gaf :D.

tvw

Verwijderd

nou mensen ....ik ben het er absoluut niet mee eens.
voor een normale cooler is as3 wel goed maar niet voor de zalmann coelers. ik had een tube en gebruikte die ook op me 6000cu maar de temps waren stukken hoger als met de megeleverde prut of normale coolermaster prut.
maar ik zou zeggen test het ff. uit eigen ervaring weet ik dat bij mij as3 niet goed werkte. dit bijv. ook bij mijn oudere silverado ook zo. op die zilveren plaat werkte het niet ....raar he want je zou zeggen dat zilver met zilver koelpasta het beste zou werken.
anyways....testen maar

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nou niet snap is bij Zalman koelers word die pasta erbij geleverd dan zou die toch het beste zijn voor die koeler ? of is dat een kromme denk wijze ?
Maar over as3 hoor je ook veel goede dingen aaaaaaaaa wat moet ik doen ?

Verwijderd

is toch niet moeilijk. je pleurt er gewoon de zalman prut onder en klaar.
van die 9 pleuros lun je alweer een paar biertkjes op terras gaan pakken. ik zou het wel weten. en nogmaals as3 wer4kte bij mij voor geen meter

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik pleur die zalman prut eronder en ik zie wel hoe warm die wordt ;)
Als het me niet bevald kan ik altijd nog artic silver nemen O-)

• iets
Dat ligt er ook heel erg aan hoe je het aanbrengt ed. Zalman prut _kan_ gewoon niet beter koelen dan ac3 als je beiden even zo goed aanbrengt imo.
Maar ach wat scheelt het, ik heb een week mijn geOCde 1700+ zonder koelprut gedraait toen werd ie 54C. Nu met koelprut wordt ie 52 á 53C, nounou wat een verschil :P.
Maar hij gaat wel weer lekker 12Mhz sneller >:)

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff en ik zou denken dat je beter geen prut ertussen kan smeren.

Verwijderd

ShotGun.....zoals ik al zei....as3 is gemaakt met zilverbestanddelen. en dat kan ervoor zorgen dat de temp overdragt niet optimaal verloopt. bijv. de noisecontrole silverado.....toen werd zelfs op de site opgemerkt dat men geen as mag gebruiken omdat het ten nadele van de cooling zou werken.
dus......as3 is top spul. maar niet voor elke cooler.

• iets
Een noisecontrol siverado is van zilver (wat moet zo ding wel niet kosten btw :D ). En as3 is ook van zilver(bestanddelen). Ik snap niet waarom dat minder goed zou kunnen geleiden :?, er is zelfs geen overgang tussen de materialen.

tvw

Verwijderd

koelpasta "koelt"helemaal niet
't is de bedoeling, dat kleine luchtbelletjes, die ontstaan door imperfecte oppervlakken opgevuld worden, zodat op die plekken warmtetransport niet door ingesloten lucht moet gaan.
goed gevlakte oppervlakken kunnen beter helemaal niet voorzien worder van koelpasta en als toch moet, hoe minder hoe beter.
Als het complete oppervlak bedekt is met laagje koelpasta, span je paard achter de wagen<warmteoverdracht is dan echt bedroevend.
Ik zou dus eerder naar vlakheid koelprofiel kijken dan welke pasta er nou aan moet; als profiel redelijk ok is, dan heb je effectief zo weinig pasta nodig, dat discussie over de soort mierenneukerij wordt.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

ARTIC SILVER!

Met 99% zilver is dat top spul, zelf gebruikt voor mijn northbridge...echt topspul!

Zalman...tja..ik heb daar nog niet mee gewerkt he!

There is no place like ::1

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
ik heb hier een tube as3 en Coolermaster drap... vind ze alle2 goed onder mijn TT volcano7 maar de as3 behaald betere resultaten ;) al scheelt het maar 3graadjes

Verwijderd

Ik heb met beide merken (Ac3 en Zalman) heel wat ervarringen beleeft. Ik heb zelf een Alpha 6035+Delta hp60. Verschil tussen deze twee merken bij mijn setup is maar 1 graad verschil in stressed situatie... Zelf op mijn Northbrigde deed zalman beter dan de AC3...4 graden verschil... terwijl ik bij alle situatie de de koelblokken even hard heb vastgedraaid....
Dusss ga nou gewoon voor dat zalman prutje.. verschil is toch te verwaarlozen....

Verwijderd

Sjeezus...

Arctic Silver is als elke pasta bedoeld om de oneffenheden van de CPU oppervlakte en dezelfde oneffenheden van de koeler onderkant op te vangen.

Hoe gladder en vlakker beiden zijn, hoe minder verschil er is in het effect van goedkope of dure pasta. En altijd WEINIG PASTA AANBRENGEN !! Hoe dunner hoe beter.

Het enig ECHTE nadeel van de bekende witte pasta is dat ze uitdroogt, en Arctic Silver doet dat niet.

Verwijderd

Heb hier de Zalman 3000 en die houdt mijn XP 1800 lekker op 39 graden met de meegeleverde coolprut :)
Nix mis met dat spul dus, gewoon proberen.

Ach en dat uitdrogen ? Misschien naar een jaar maar dan heb ik er toch al wel weer een andere proc op.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 08:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 08:29:

Ach en dat uitdrogen ? Misschien naar een jaar maar dan heb ik er toch al wel weer een andere proc op.
Ik denk niet dat Zalman dezelfde siliconen gelei gebruikt als de goedkope witte pasta. Dat witte zijn gewoon deeltjes aluminium-oxyde.

Dat is ook de fop met AS pasta, de koeleigenschappen worden in die emulsie niet zozeer door de losse deeltjes bepaald, maar uiteraard door de olieachtige vloeistof waar de deeltjes in opgelost zijn, zodat er een emulsie ontstaat.

De grootte van die deeltjes doet wat, maar verder zijn ze alleen maar nodig om de emulsie-massa een bepaalde 'vastigheid' te geven.

Aangezien ze geen contact onderling maken omdat ze in een emulsie zitten, wordt de hitte overgedragen door het olieachtige deel. Niet de zilverdeeltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 09:33 ]

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Heb zelf laatst ook een tubetje van dat Artic Silver III spul gekocht en het is naar mijn mening veel beter als alle andere koelprut. De temperatuur ging met 3 graden naar beneden. :)

Verwijderd

ik gebruik ook artic silver 3 en ik zie wel duidelijk verschill tussen kwaliteit van het pasta bedoel sommige zijn zo brokkerig en sommige te dik. ik had eerst ook coolermaster gebruikt nou die wil ik nooit meer! echt rot spul, ook wat ik gebruikt heb is titan koelpasta nou die is helemaal brak echt om te kotsen. mij mening is dat artic zilver goed en dun en een beetje vloeibaar is zodat je makkelijk kan uitstrijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 10:11:
mij mening is dat artic zilver goed en dun en een beetje vloeibaar is zodat je makkelijk kan uitstrijken.
Da,
helemaal mee eens. Dat er zilver in zit doet hier niets t.o.v. de goedkope witte siliconenpasta kwa temperatuur.

Belangrijker is dat het goed smeert en zacht blijft. Tís nog net geen Bona :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 08:24:

Het enig ECHTE nadeel van de bekende witte pasta is dat ze uitdroogt, en Arctic Silver doet dat niet.
ASII dus wel.....

Verwijderd

Hmm..mijn ervaring is dat AS3 het beste werkt bij de wat groffere koelers. Ik heb nu Nanotherm pasta ertussen en mn temps zijn wel wat beter dan met AS3. Stressed ging er 1 graadje af ofzo..mja..das ook wat subjectief.

Het nadeel van AS3 vind ik dat het wat dik is. Als je een gepolijst blok hebt dan zit er gewoon altijd een laag tussen. Met witte pasta heb je dat niet..dat verspreid veel meer. Als je dan je blok aandraait blijft er maar heel weinig pasta op de core..

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 12:00:
Hmm..mijn ervaring is dat AS3 het beste werkt bij de wat groffere koelers. Ik heb nu Nanotherm pasta ertussen en mn temps zijn wel wat beter dan met AS3. Stressed ging er 1 graadje af ofzo..mja..das ook wat subjectief.

Het nadeel van AS3 vind ik dat het wat dik is. Als je een gepolijst blok hebt dan zit er gewoon altijd een laag tussen. Met witte pasta heb je dat niet..dat verspreid veel meer. Als je dan je blok aandraait blijft er maar heel weinig pasta op de core..
En hoe vergelijken de pasta's zich als ze een graad of 50 worden?
Ik kan me voorstellen dat vergelijkbaar met smeeroliëen de viscositeit afhankelijk is van de temperatuur. En daarbij gedraagt de ene pasta zich waarschijnlijk anders dan de andere.
Aangezien er door het klemmen van de koeler op de core, continu druk wordt uitgeoefend op de pasta zal zodra de pasta warm en dunner wordt een gedeelte van de pasta tussen de 2 vlakken uitgeperst worden.

Zelf beweeg (draai) ik het koelblok even als ie op de core 'vast' zit. Dit om wat extra prut te verdelen, en het teveel aan pasta eruit te werken.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Cow_tipping schreef op 23 April 2003 @ 12:28:
[...]

En hoe vergelijken de pasta's zich als ze een graad of 50 worden?
Ik kan me voorstellen dat vergelijkbaar met smeeroliëen de viscositeit afhankelijk is van de temperatuur. En daarbij gedraagt de ene pasta zich waarschijnlijk anders dan de andere.
Aangezien er door het klemmen van de koeler op de core, continu druk wordt uitgeoefend op de pasta zal zodra de pasta warm en dunner wordt een gedeelte van de pasta tussen de 2 vlakken uitgeperst worden.

Zelf beweeg (draai) ik het koelblok even als ie op de core 'vast' zit. Dit om wat extra prut te verdelen, en het teveel aan pasta eruit te werken.
AS3 wordt dunner als het warm wordt..alleen 50 graden dat haal ik nooit.. Ik haal de 40 niet eens.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor Cpu koeler heb jij dan Fewture ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 15:14:
Wat voor Cpu koeler heb jij dan Fewture ?
Ik heb waterkoeling.. Blokje van Imhotep. Mn luchtkoeler is een Alpha + Papst 40cfm.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 15:23 ]

Verwijderd

Euhh :( bah!
Misschien wordt het tijd om wat van dat Corn-Downing vet te versieren. *zucht*
Ach ja.. ik heb nog wat van dat spul van 1coolPC (vroegere 3dfxcool)
;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 15:31 ]

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Bij de PC-Active was Artic Silver de allerbeste uit een test.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb er ook ASIII tussen gedaan, ik dacht misschien helpt dat nog bij mijn brakke koeler, ik wilde het ook es gedaan hebben, maar bij mij zijn de temps niet omlaag gegaan, ik heb zelfs het idee dat het juist iets omhoog is gegaan.

Maar ik heb het niet echt proefondervindelijk gedaan, want ik heb zeg maar ook een HPA 80 van zalman erbij gezet, dus wel logisch dat mijn tempst iets omhoog zijn gegaan ondanks de misschien betere koelprut. Verder is ook zo dat ik de thermal rotzooi pad er niet helemaal geweldig af kreeg. Oppervlakkig wel, maar de groefjes in de sink zaten er vol van, en ik kreeg die zooi er echt niet uit. Je zag gewoon een iets doffere kleur.

Verwijderd

REDFISH schreef op 23 April 2003 @ 20:13:
Ik heb er ook ASIII tussen gedaan, ik dacht misschien helpt dat nog bij mijn brakke koeler, ik wilde het ook es gedaan hebben, maar bij mij zijn de temps niet omlaag gegaan, ik heb zelfs het idee dat het juist iets omhoog is gegaan.

Maar ik heb het niet echt proefondervindelijk gedaan, want ik heb zeg maar ook een HPA 80 van zalman erbij gezet, dus wel logisch dat mijn tempst iets omhoog zijn gegaan ondanks de misschien betere koelprut. Verder is ook zo dat ik de thermal rotzooi pad er niet helemaal geweldig af kreeg. Oppervlakkig wel, maar de groefjes in de sink zaten er vol van, en ik kreeg die zooi er echt niet uit. Je zag gewoon een iets doffere kleur.
Dat moet je met wasbenzine doen. :)

• REDFISH

REDFISH

Ja niet bij de hand, dus maar met nagellak remover gedaan :P

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

For iedereen die lange tijd een hogere temperatuur zagen...

Lees de website can AS III eens.... een inwerktijd van 50 tot 200 werkuren!

Oftewel als het 24 uur na het aanbrengen de temperatuur wat hoger is...dat is normaal. De zilverdeeltjes in AS III hebben wat tijd nodig om zich goed to schikken...en pas als dat gebeurt is dan krijg je de goede koeling van AS III

Beetje geduld op zijn tijd!

Verwijderd

Je kan het beste Dow Corning 340 nemen. Het heeft het hoogste joint conductance. Namelijk 13100 W/m^2K max.
AS 3 is voor amateurs. :)

Het is een "koelpasta" die in satelliten wordt gebruikt.

Zie ook cpu temps stijgen na 2 weken

Verwijderd

O die !!
Ik had de naam bijna goed..
Dow Corning, Corn Downing, whats in a name :+

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Mhzz ik heb zelf een cu 5100-cu

en me coolpasta wordt hard, Ja hard :X om de 2 weken zou ik het igg kunnen vervangen, nu doe ik dat afcourse niet, maar na 3 maanden is het temp verschil al zon 12 graden ( van 45 stressed naar 56 :| ) iemand een idee ??

Ik heb het al vele malen over nieuw aangebracht.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

RS_003 ...neem een koelpasta die NIET hard word, AS III misschien iets voor je!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
ja ... denkje dat ik retard ben ???? hier is net de vraag of AS III wel beter is

nofi, maar daarom post ik hier :P

[ Voor 19% gewijzigd door Roberto op 26-04-2003 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
as3 werkt met de dag beter.
Bij het begin zat ik op 50/54 grade en hoger en nou zit ik op 44/48
as3 moet schijnbaar toch inwerken.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 12:00:

Over de dikheid van as3:

Ik heb eens wat spul gebruikt van littleguy, dat was idd dik, amper smeerbaar. Nu ik een eigen tube heb blijkt dat deze veel dunner is. Misschien dan AS3 in verschillende vormen te krijgen is, gewoon steeds niet precies dezelfde productie :? DIe zalman prut is trouwens gewoon witte koelpasta :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yep ABCman zelfde bij mij, gebruik het voor mijn northbridge. heb er nu een Zalman NB-32J op zitten. Met AS III ertussen vastgemaakt ( plugjes ) de eerste week alleen maar hoge uitslagen, stabiel...maar wel 36 graden ofzo! Pas na 1,5 week ofzo daalde die naar de 30 graden die hij nu is.

AS III moet gewoon inwerken, en ja...dat duurt wat langer!... misschien een leuk idee als volgdende keer als de beginnende tweaker ( en gevorderde ) eerst eens de specificaties van het product doornemen voordat ze het afbranden als slecht/goed :-p

BTW: RS_003 hoe koelt je koeler nu?

[ Voor 4% gewijzigd door swampy op 02-05-2003 12:38 ]

• REDFISH

REDFISH

ARctic Silver zal nooit uitdrogen of niet meer smeerbaar zijn.
Ik heb zelf nog nooit iets gemerkt van die inwerkperiode, temps waren atlijd hetzelfde ook na 1 week of maand.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op Overclockers.com hebben ze een verhaaltje over de verschillen tussen thermal compounds neergezet.
Dit is nogal een technisch verhaal, maar de volgende delen zeggen genoeg:

So at 100 watts, using AS III between the heatsink and CPU core would increase CPU temps by 1.2 C

I repeat: The "ultimate" thermal grease will reduce CPU core temps by about 1 C. (Hier hebben ze het over puur zilver, theoretische situatie)

So, if you see anecdotal evidence, or a "test", of a thermal grease which gives something like 3 to 7 C better performance compared to the best that's out there now, I'd be REAL sceptical.

The upshot of all this is that thermal greases available today are about as good as it's going to get. Incremental improvements are likely, but considering just thermal grease alone, don't expect any quality grease to cost you more than 1-2 C at 100 watts radiated heat.

Considering other factors affecting the thermal resistance of the joint between the heatsink and CPU core, users will get more benefits in improved cooling performance by lapping heatsink bases, ensuring heatsink mounting pressures are to spec and re-greasing at regular intervals than searching for the "ultimate thermal grease".

Simpel gezegd: AS3 is de top, misschien kun je met het allerbeste spul op aarde nog 1 graad lager komen. Meer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij opviel is dat die normale pasta makkelijker van de chips af te krijgen is dan as3 of ligt dat aan mij ? (ik haal het eraf met wc papier)
Tenminste als je met as3 een beetje knoeit is het lastigger om het weg te vegen dan bijv bij normale zalman pasta.

Offtopic: plz zeg gewoon ff snel en verwijs me niet naar de zoekbox.
Als je as3 ergens vanaf wilt halen pak je dan gewoon wc papier of moet er terpetine bij of kan je dan beter dit spul aanschaffen ? http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=711

• REDFISH

REDFISH

Ik gebruik gewoon papier.
En dan terpentine, dat werkt perfect.

Verwijderd

Terpentine is prima, anders wasbenzine. Kwastje+peut+toiletpapier is het makkelijkst.

Ik zou geen geld verkwisten aan 'speciale' chemische bende......

(Een liter kwastenreiniger=peut=terpentine kost bij de Hema een halve Euro of zoiets. In de VS zijn ze trouwens vreemd, ze noemen het daar "Lighter Fuel" , stoppen het in een knijpfles, en steken er de barbecue en de open haard mee aan. Pfffhhh.. ;) )

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 13:24 ]

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

AS3 doet het voor bij ook het beste en verwijderen wil ook prima met een wattestaafje met wat gedestileerd water of terpentine.

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025

Mx-KAEY

Mx-KÆY

ik heb de rest niet gelezen...

maar goed nieuws mensen de pasta van zalman IS arctic :)

vandaar dat zalman zo goed is ;)

-- Mx-Generætion --

Verwijderd

Topicstarter
machielk schreef op 06 May 2003 @ 13:21:
AS3 doet het voor bij ook het beste en verwijderen wil ook prima met een wattestaafje met wat gedestileerd water of terpentine.
Is die zalman prut dan niet makkelijker met het eraf halen ?
Een vriend van me had met terpetine as3 weggehaald maar hij zei dat je het bescherm laagje op de cpu ermee afhaalt.
Lijkt me niet echt goed ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 16:00 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon voor de arctic silver gaan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 01:31:
Ik zou gewoon voor de arctic silver gaan
Heb ik ook ;)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mx-KAEY schreef op dinsdag 06 mei 2003 @ 20:05:
ik heb de rest niet gelezen...
maar goed nieuws mensen de pasta van zalman IS arctic :)
vandaar dat zalman zo goed is ;)
Hopelijk is de situatie verbeterd dan, want begin vorig jaar was het hele zilverpasta gebeuren een grote oplichterij.
http://www.overclockers.com/articles938/
Pagina: 1