NTSC (VHS)video via PAL vcr opnemen met DC10

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb hier een aantal NTSC-banden liggen die ik wil capturen en op DVD zetten.
Mijn SVHS recorder speelt prima NTSC-banden af, maar in een PAL60-formaat. (Pal60 = resolutie en fps van NTSC, maar kleur weergegeven alsof het PAL is)
De DC10+ die ik hier heb kan volgens studio ook prima NTSC opnemen, maar dat ziet er nogal kleurloos uit :(
Nu vermoed ik, dat dat komt omdat ik 't via een composite kabel wil opnemen. (ik heb m'n hele kamer overhoop gehaald, maar kan de Svideo kabels nergens meer vinden)
Ik vermoed dat de DC10+ in NTSC-mode echt geen PAL-kleurcodering wil snappen.
Zou het kunnen werken via een Svideo kabel? Dit omdat de kleurinfo dan niet via een draaggolf wordt gemoduleerd, maar gewoon over z'n eigen kabeltjes gaat. of werkt dat ook niet, omdat de kleuren heel anders worden weergegeven in NTSC?
Of vind de DC10 dat weer niet erg, omdat de kaart zelf ook PAL snapt, alleen nu niet de kleur-info "ziet" omdat de kleur-draaggolf op composite een andere frequentie is, dan waar 'ie het verwacht? (3.57 MHz voor NTSC geloof ik, tov 4.nogwat MHz voor PAL)
Is er anders een registry-patch om de DC10 te vertellen dat 'ie op een NTSC-resolutie werkt, maar met PAL-kleuren informatie?
Of is er een manier om de JVC HR-S6850 (SVHS recoder) gewoon NTSC-kleuren weer te geven op de output? In het menu kan ik alleen PAL/NTSC of Secam kiezen (2 keuzes dus) :(

* TD-er baalt dat de USA weer eens een afwijkende standaard moet hebben van ons TV-systeem :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

De saa7110 kan op zich PAL-60 aan, maar moet dan specifiek zo geprogrammeerd worden. Ik heb geen idee hoe (nouja, wel ongeveer, maar niet precies), omdat ik zelf geen PAL-60 source heb. Ik gok dat datzelfde geldt voor de Windows driver - de kaart kan het wel, maar het is niet ingeprogrammeerd door de driver.

Oftewel, je kan een feature request bij Pinnacle doen - of je zal gewoon NTSC moeten opnemen en dan een full-NTSC VCR gebruiken.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik doe ff een poging. Ik heb op Google Goups wel iets gevonden over PAL60 en de DC10+. Wel negatief, De kaarten die voor 2002 gemaakt zijn kunnen geen PAL60 aan omdat de chip het niet ondersteund. Over de kaarten die na 2002 zijn geproduceerd heb ik nog niets kunnen vinden.

De DC-30+ (zijn véél duurdere broertje) kan overigens wel PAL60 aan. Niet standaard, maar daar heb je dus die gehackte drivers voor nodig...

[ Voor 82% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-04-2003 08:27 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• TD-er
Beelzebubu, ik wil wel je gepatchte drivers testen hoor ;)
Eventueel wil ik best onder Linux capturen, desnoods beeld en geluid apart.

Maar goed een PAL-60 bron is zo te krijgen, door een NTSC-DVD in je europese DVD-speler af te spelen.

Ik las op het pinnacle-forum een reactie van iemand dat het met de gepatchte DC-30 drivers van Filik mogelijk zou moeten zijn. Helaas heb ik hier geen windows '98 meer op draaien (> 1GB ram en >64 GB schijven is vragen om moeilijkheden met '98)

Maar goed, ik zou binnenkort van iemand een echte NTSC-VCR kunnen lenen. Nu maar hopen dat 'ie 110V@50Hz nog te pruimen vind. (2:1 Trafo)

Op het pinnacle-forum lijken de moderators zich een beetje dom te houden mbt. PAL60. Net of dat niet binnen het consumer-concept van Pinnacle past. Och als koop-advies staat er op de site van Pinnacle, nog steeds op dat als je meer wilt, je ipv een DC10+ beter een DC30+ kunt kopen. (die heeft niet eens XP-support)
Pinnacle trekt zich niet zo veel aan van hun klanten, wanneer ze het product al gekocht hebben. :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 23 April 2003 @ 23:17:
Beelzebubu, ik wil wel je gepatchte drivers testen hoor ;)
Eventueel wil ik best onder Linux capturen, desnoods beeld en geluid apart.
We kunnen heus wel allebei tegelijk hoor. :P. Je dacht toch niet dat ik uren ging lopen huppelen met video- en audiobronnen om uiteinddelijk uit te vinden dat het opgenomen bestand een verschil van 1 seconde tussen geluid en video heeft (en dan kun je weer overnieuw beginnen. :X)? :P.

Neuh, wij hebben ook mooie GUI'tjes, niet zo mooi als Pinnacle Studio, maar toch acceptabel.
Maar goed een PAL-60 bron is zo te krijgen, door een NTSC-DVD in je europese DVD-speler af te spelen.
Ah okee, ik zal d'r eens mee spelen. :). Thnx!

• TD-er
Het eventueel los-capturen ging meer over het feit dat mijn eigen videorecorder stukken beter is dan de NTSC die ik waarschijnlijk te leen krijg, dus het geluid neem ik anders toch al met m'n eigen recorder op en het beeld met een NTSC, mocht ik geen PAL60 kunnen capturen. Er zit aan het begin van de opname namelijk een vrij korte beat die precies gelijk loopt met een beweging op het scherm, dus syncen is niet zo'n probleem.
Verder weet ik niet of jij er een interface ofzo omheen hebt, onder linux, of dat het een test-opstelling is enzo. (heb nog nooit met video gewerkt onder linux (anders dan Xine), dus ik weet absoluut niet wat er te krijgen is.

Kortom ik dacht weer eens aan 3 dingen tegelijk en dan komt het er allemaal niet duidelijker uit bij mij. :)

• TD-er
ff een schopje, want ik heb dus nog geen echte NTSC player kunnen vinden/lenen.
Beelzebubu heb je al wat kunnen experimenteren of nog geen tijd(/zin) voor(/in) gehad?
Ik ga zo ook nog ff experimenteren met een paar TV-kaarten, om het desnoods maar met brute kracht realtime te gaan comprimeren ofzo.... Ik weet het anders ook niet meer.

• TD-er
Ik heb vandaag een Pinnacle PCTV gehaald (heeft BT878 chip)
Dscaler kan blijkbaar PAL60 aan, maar opnemen gaat nog niet geweldig.
Ik ben nu aan het experimenteren met Virtualdub.
Tot nu toe kan ik opnemen met 640*288 (vertikaal = PAL resolutie) en daarna croppen tot 640*240 en stretchen tot 640*480
Voor VHS is dat voldoende, maar het is dus geen algehele oplossing voor het capturen van PAL60 :(
Wanneer je namelijk > 288 vertikaal wilt opnemen, krijg je het effect dat je 2e frame ongeveer 100 pixels te hoog komt te zitten. In DScaler ziet het er wel goed uit, maar daar kon ik geen compressie instellen.

• TD-er
Nou DScaler bevind zich qua capturen dus nog echt in een alpha-stadium, maar goed dat staat dus ook op de site. (max 4 GB AVI-grootte, half-height, asynchroon geluid, ruimschoots verlies van frames (op 1.2 GHz PIII), etc)
Mijn idee is nu om DScaler gewoon te gaan gebruiken waarvoor het gemaakt is (als viewer) en het dan door een G400 in echte NTSC via de TV-out weer te geven. Dan kan ik het met m'n DC10 weer opnemen en maakt de file-size ineens niet meer uit, heb ik beter beeld en tegelijk ook geluid, wat ik hooguit een paar ms hoef te verschuiven (door de vertraging van DScaler, geluid komt rechtstreeks vanaf de video)
't is toch achterlijk dat het zo omslachtig zou moeten, maar goed, het moet maar.
* TD-er wil PAL60 als opname-mogelijkheid in meer programma's. :(

Pagina: 1