DiGuru schreef op 23 april 2003 @ 13:16:
Ik denk dat het ook belangrijk is welke filosofie je gebruikt. Je kunt proberen er voor te zorgen dat alles zo lang mogelijk blijft werken, of je kunt er van uitgaan dat het op een gegeven moment toch fout gaat en er voor kiezen om de zaak dan zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen.
T'is precies je filosofie die 'klein' is. Je gebruikers recht in de ogen kijken, zeggen dat ze iets niet moeten doen, garanderen dat je het binnen 24h fixt, werkt prima, tot je in een situatie zit met >200 gebuikers.
Dan moet je je gaan bezondigen aan procedures, regels, en dan begin je al snel met een lockeddown comp.
Ik ben het er mee eens, dat je applicaties moet packagen, met Wise of met de Custom Setup Wizard. Maar AD gebruik ik niet. En scripten kun je ook vermijden als je een distributiesysteem gebruikt. Dat stelt echt niet zoveel voor.
Applicaties repackagen wordt voor het gemak vaak 'scripten' genoemd, omdat onder 9x/NT4 daar erg veel 'scriptjes maken' bijhoorde.
Tegenwoordig is het idd vrnl. repackagen.
Je gebruikt AD niet? Doodzonde, scheelt je namelijk
aparte distributie software kopen, en beheren.
Want w2k en hoger kunnen dat out-of-the-box. Je niet verdiepen in de AD, en dan een 3rd partij distributie systeem voor software gebruiken is nogal... eh, knullig.
De computer van een gebruiker scannen op virussen is ook niet zo spannend, zoland de e-mail en server maar goed gescand worden. Data hoort ook op de server thuis, niet op het werkstation.
Leuk dat je dit zegt. Meeste verstandige bedrijven hangen dit principe ook aan, maar als je comps niet lock-downed, dan let gebruikers niks om het toch lokaal neer te dunken.
En dan kun je zelfs met een megafoon in die mensen hun oor tetteren dat dat 'Unsupported is, dat ze alles kwijt zijn als het mis gaat, geheel op eigen risico!!!' maar ik geef je op een papiertje dat je binnen no-time met een klant te maken krijgt die je advies in de wind geslagen heeft, maar toch wil dat je em helpt.
Dan is het strak als je als service organisatie 'nee' kunt verkopen, dat was immers afgesproken, totdat het iemand hoog in de boom gebeurt. Dan mag je toch.
Met dat in het achterhoofd, je wil niet weten hoe vaak ik bovengenoemd voorbeeld al heb gezien, doe je er dus verstandig aan te beginnen met een locked-down situatie.
En je moet ze gewoon aanleren, dat ze een drive-mapping, een printer of een applicatie bij jou moeten aanvragen. Als je dat binnen 24 uur ook voor elkaar maakt, dan zijn de mensen ook minder snel geneig zelf dingen te gaan installeren, vooral als je duidelijk maakt dat: problemen + zelf software installeren = computer opnieuw stagen. Dan hebben ze het snel genoeg afgeleerd

Spreekt een leuk beeld uit, namelijk mkb

Daar kan een enkele kundige professional idd bergen verzetten, ja.
Ikzelf zit nu alweer jaren in zo'n monsterlijk grote omgeving, dat zelf een printer queue aanvragen al 3 weken(!) kost.
Maar, wat je wel leert, procedures die voor enterprises werken, werken ook voor het mkb, maar niet andersom.
Daarom heb ik mezelf geleerd altijd van die situatie uit te gaan.