KexDaFlex schreef op 24 April 2003 @ 23:55:
[...]
Een LM gebruikt zijn rechten indien noodzakelijk geacht. Daar is geen kwantiteit over afgesproken. Er is dus geen dergelijke afspraak. Wat wel een afspraak is is dat de multimod niet zomaar ingezet mag worden (in feite het enige LM recht).
Dat kan ik beamen. Zoals jullie in het vacature draadje van een paar dagen geleden hebben kunnen lezen ben ik vorige week LM geworden. Mij is niets medegedeeld over dergelijke regels (afspraken dus), behalve dat, wanneer ik van plan ben om bewust van de LM-tools gebruik te maken, ik dat het beste eerst in /16 kan aangeven en motiveren, zodat eventuele bezwaren door anderen kenbaargemaakt kunnen worden.
KexDaFlex schreef op 24 April 2003 @ 23:55 ook:[/b]
De vraag of een adje de reactie afwijkend van de consensus van andere mods mag vastspijkeren is natuurlijk een andere en interessant voor de intro van de eventuele PM. Ik verwacht niet dat Adjes en eventuele PM's er vaak een andere mening op na houden, modinhoudelijk dan. Maar zo wel dan schept dit natuurlijk een precedent. Een soort overrule als het ware vanwege de persoonlijke moderatiemening van een een Adje. Dat is een wezenlijke discussie die hier IMO wel degelijk gevoerd mag worden.
Misschien is het inderdaad aardig om de discussie vanaf hier geabstraheerd van dit specifieke voorval voort te zetten. De vraag waar het hier dan om draait, is de vraag naar de verhouding van de bevoegdheden van Adjes, PM's en Modjes. Of meer nauwkeurig: hoe onafhankelijk kunnen deze drie van elkaar fungeren? Wat dat betreft is het jammer dat ik pas zo betrekkelijk kort van de partij ben hier, omdat ik op die manier de inhoudelijke discussie bij de planvorming voor de PM heb gemist. Ik neem althans aan dat aldaar ook enige woorden gegund zijn aan de onderhavige problematiek.
Wat mij betreft dient er tussen Adjes, PM's en Modjes niet veel onafhankelijk gedrag te zijn. Afgezien van gevallen waarin spoed vereist is en ruggespraak dientengevolge onmogelijk, meen ik dat het verstandig is dat wanneer er mogelijk controversiële mod-operaties worden uitgevoerd (door wie van hen dan ook), deze eerst op /16 openbaar worden gemaakt.
Wanneer een ieder z'n licht er over kan laten schijnen namelijk, berust de uiteindelijke actie op een zo breed mogelijke instemming en zo kun je er op rekenen dat de weerstand tegen de daadwerkelijke actie zo klein mogelijk is. Dat lijkt mij van belang, omdat het tegenover het object van een eventuele ingrijpende moderatie (de poster zelf) naar mijn idee geen pas geeft als daar ook nog eens heftige tweespalt over bestaat tussen Frontpage Admins enerzijds en LM's anderzijds, of tussen hen onderling. Ik acht het van belang dat "de moderators met wat meer mogelijkheden" juist in een dergelijk geval eenheid uitstralen. Deze eenheid hoeft niet een volledig agreement te zijn, maar een consensus is daarvoor reeds genoeg.
Dat is allemaal zeer voordehand liggend lijkt mij.
Om dan toch nog even terug te komen op de reden waarom deze draad überhaupt gestart is: direct nadat ik vernomen had hoe de reactie van TS gemodereerd was, was ik nogal verontwaardigd. Na de korte, doch heldere uitleg van
* Wouter kon ik er wel enigszins begrip voor opbrengen. Dat begrip werd echter een beetje overschaduwd door het feit dat de discussie erover zich hier voltrok nadat de actie gedaan was.
Ik hecht er dus persoonlijk waarde aan, dat van alle mod-acties die buiten het reguliere gebruik van bevoegdheden vallen, van te voren mededeling wordt gedaan hier op TMF. Dat geldt wat mij betreft onder de huidige omstandigheden dus voor Adjes en LM's. Onder regulier gebruik valt dus niet: "je hebt de bevoegdheden, dús mag je ze ook ten allen tijde gebruiken." Dat is een drogreden.
"Je hebt de bevoegdheden, dus dien je met extra omzichtigheid te werk te gaan" lijkt mij een beter devies.
(Ik heb de toekomstige PM maar zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten, omdat ik zoals gezegd nog niet voldoende inzicht in diens bevoegdheden heb. Zodoende is mij niet duidelijk in hoeverre beslissingen van de PM achteraf nog ter discussie te stellen zijn.
Het bovenstaande is echter uiteraard zeer wel bruikbaar als weergave van mijn opvatting ten aanzien van de huidige situatie.)
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.