Mislukte BIOS Flash?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Ok ik zal even precies vertellen wat de bedoeling was. Ik had een PC met een MSI MS-6309 Mobo en een Phoenix d868 BIOS. Op dit Mobo zat een Celeron 366MHz.

De bedoeling was om een Celeron 1.2GHz hierop te zetten. FCPGA2. Op de socket van de processor stond echter PGA370 alleen de processor paste gewoon.

Nadat ik het BIOS had geflashed met de nieuwste versie v1.9 en daarna de 1.2GHz processor erin had gezet begon de ellende.

Bij het opstarten was ineens geen beeld meer te zien, hij deed eigenlijk gewoon niks. Uiteindelijk toch beeld gekregen met de oude processor er weer in en wat CMOS resets en met wat stekkers kloten. Alleen nou geeft de POST dit weer:

CMOS Checksum Bad
CMOS Incorrect Settings

F1 to go to Setup
F2 to load defaults and continue

Doen we nu F1 dan komen we in de setup van de BIOS hier kunnen we allerlei dingen veranderen zoals gewoonlijk, alleen HD's worden niet meer gevonden. En als ik dan de BIOS save en weer wil opstarten krijg is wederom geen beeld.
De enige manier om op te starten is via de volgende weg:
1.)CMOS resetten
2.)Stroomstekker eraf
3.)MOBO voeding eraf
4.)MOBO voeding erop
5.)Stroomstekker erop
6.)Aanzetten
7.)Uitzetten
8.)Stroom eraf
9.)Stroom erop
10.)Aanzetten

Als ik dit herhaal start hij netjes op. Dit was dus wanneer ik F1 drukte en BIOS savede.

Druk ik op F2, krijg ik een fijn schermpje waar staat dat hij drives niet kan vinden, dan een fraai schermpje waar staat wat er allemaal in de PC staat. En dan gewoon een mooi flikkerend laag-streepje. En dat is het, ik kan helemaal niks. Dus ook niet opnieuw BIOS Flashen of iets dergelijks.

Als er iemand enig ideeen hierover heeft, please laat het me weten, ik zit met de handen in het haar.

Specs

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Die celeron 1,2Ghz is een tualatin. Ondersteunt het mobo wel tualatins (dus met versie 1,9)?

tvw

• JordyO
http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=124&NAME=MS-6309

Ben ik dus niet helemaal zeker van.

Maar dat verklaart niet waarom hij daarna met de oude processor weer zo gek doet en het CMOS ook allerlei errors krijgt.

Specs

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

misschien stom maar... batterijtje brak ? Voltage niet goed ingesteld?

Geen inspiratie

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

hd's op autodetect gezet? Sommige biossen doen dat niet vanzelf; eerst even netjes in je bios aangeven welke schijven je hebt en dat saven, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt.
Blijft het slecht dan zou ik terugflashen naar je vorige biosversie en kijken of dat de probs verhelpt.

Volgens mij is het trouwens normaal dat ze in de zelfde socket passen, alleen is imho (correct me if wrong) fcpga een heel andere pinlayout dan pga. Ik zou zo zeggen dat dat niet gaat werken.

//edit: je hebt gelijk Shotgun ;) Wel hebben veel mobo's de mogelijkheid om met een kapot bios toch nog te flashen; flop met bios in drive en dan opstarten met een bepaalde toetsencombinatie (ctrl-ins was het ooit op een mobo van mij). Staat waarschijnlijk in je mobo handleiding, en anders wel bij de readme van je bios/flash programma.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomix op 23-04-2003 02:02 ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

de msi 6309 ondersteund geen tualatins wel de coppermines( is dat ook met celerons?)

Makerij Hofman

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Thomix schreef op 23 april 2003 @ 00:59:
hd's op autodetect gezet? Sommige biossen doen dat niet vanzelf; eerst even netjes in je bios aangeven welke schijven je hebt en dat saven, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt.
Blijft het slecht dan zou ik terugflashen naar je vorige biosversie en kijken of dat de probs verhelpt.

Volgens mij is het trouwens normaal dat ze in de zelfde socket passen, alleen is imho (correct me if wrong) fcpga een heel andere pinlayout dan pga. Ik zou zo zeggen dat dat niet gaat werken.
1 - Hoe moet hij zijn BIOS flashen als het ding niet kan booten?
2 - Fcpga heeft dezelfde pin layout als pga. Ze hebben allebij 370 pinnetjes. Ik heb ook een half jaar terug mijn P3 733 geupgrade naar een celly 1200 :).

tvw

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

gatlarf

So say we all...

Ik weet niet direct iets, maar als je bios corrupt moest zijn kan je die altijd opnieuw laten flashen bij www.flashbios.org. Dat is trouwens een nederlander. 10 euro en enkele dagen later heb je een gelukkige bios terug.

May the lords of Kobol guide you...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Van wat ik zo uit je startpost lees, was de nieuwe BIOS wel goed (had je die eigenlijk nog getest met de oude proc voor de zekerheid?), maar kan je moederbord de proc niet aan. Hierdoor is je (nieuwe) BIOS waarschijnlijk geflipt, en nu kan je em waarschijnlijk ook niet meer flashen. Dus de hierboven genoemde www.flashbios.org is misschien een goed idee om te proberen. Maar voordat je dan weer die nieuwe proc op je mobo doet, eerst ff voor alle zekerheid checken of het mobo die proc wel aan kan.

LinkedIn
Instagram

• JordyO
Thomix schreef op 23 april 2003 @ 00:59:
Het probleem is dat als ik mijn BIOS verander en dan weer save kan mijn computer niet opstarten. Daarvoor moet ik eerst weer de BIOS resetten etc.

Het kan dus inderdaad zo zijn dat de nieuwe processor er niet op past, maar kan hij daardoor mijn BIOS verkloten? Want ik test nu de hele tijd weer met de oude processor (wat altijd werkte) en zelfs dat werkt nu niet.

Dat idee van die FlashBIOS.org is wel een goeie, ik had hem al eens eerder gezien, maar dan wil ik zeker weten dat het aan de BIOS ligt.

Met die toetsencombinatie, dat heb ik ook al geprobeert, maar dat lukte ook niet. CTR-HOME stond op de site van MSI, maar nee hoor. Ik kan dus helemaal niks.

En weet iemand waarom ik elke keer alle stroom eraf moet halen, BIOS resetten en dat ik dan pas beeld krijg?

Specs

Verwijderd

Als je een CMOS error krijgt zul je een CMOS reset moeten doen. Anders zal die echt niets meer doen. Tig keer koud opstarten wil ook wel eens een cmos reset forceren.
Als ik weer eens aan het klooien ben met een OS dan krijg ik ook wel eens dat mooie zwarte scherm. CMOS reset, en het werkt weer (of niet als ik iets fout gedaan heb met de partities).

Als je hem toch weer opgestart krijgt (met veel problemen), dan kun je je bios toch ook weer terug flashen ? Ik neem tenminste aan dat je je oude bios gesaved hebt voordat je de upgrade deed. Zoniet, even downloaden van de MSI site (desnoods via een andere computer).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 10:56 ]

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb hier een Willem Eeprom brander liggen.
Als ik um opnieuw moet flashen laat dan wat van je horen via e-mail (ben wel de komende week niet aanwezig..)

• JordyO
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 10:53:
Als je een CMOS error krijgt zul je een CMOS reset moeten doen. Anders zal die echt niets meer doen. Tig keer koud opstarten wil ook wel eens een cmos reset forceren.
Als ik weer eens aan het klooien ben met een OS dan krijg ik ook wel eens dat mooie zwarte scherm. CMOS reset, en het werkt weer (of niet als ik iets fout gedaan heb met de partities).

Als je hem toch weer opgestart krijgt (met veel problemen), dan kun je je bios toch ook weer terug flashen ? Ik neem tenminste aan dat je je oude bios gesaved hebt voordat je de upgrade deed. Zoniet, even downloaden van de MSI site (desnoods via een andere computer).
Das dus het probleem. Ook al had ik de oude BIOS gesaved (wat ik niet heb gedaan met mijn stomme kop), dan kon ik hem nog niet terug zetten. Want ik kom helemaal nergens. Ik krijg zo'n knipperend laag-streepje in beeld onder het scherm waar je systeem specs staan. En dat is het eigenlijk wel. Ik kan helemaal niks verder. En het BIOS kan ik ook niet aanpassen, want dan flipt hij. Ik kan alleen opstarten als ik het CMOS reset.
Dit is zoals boven aangegeven nadat ik LOAD DEFAULT SETTINGS AND CONTINUE heb gedaan.

Ik ga eerst eens kijken of er misschien iets is met de batterij.

En over die EPROM brander? Hoe werkt dat, kun je hem dan gewoon flashen zonder PC? elk BIOS?

Specs

Verwijderd

Nee, de meeste programmers hebben een PC nodig om ze te besturen, dus dat gaat niet werken. Er zijn uitzonderingen, maar dan heb je een terminal nodig.
En zolang de programmer de chip, waarin het BIOS wordt opgeslagen, ondersteunt, kun je elk BIOS flashen.

Je kunt je machine met veel kunst-en-vliegwerk booten, dus zou ik (zoals vteuniss zei) het oorspronkelijke BIOS ophalen bij MSI en opnieuw proberen te flashen (evt via floppy).

En verder (om je blij te maken): als de pinnen van je proc niet dezelfde functie heben, kan het allemaal wel passen maar zal het niet werken en heb je een goede kans dat je iets opblaast (processor, chipset, voeding met erg veel pech).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Supergroover22 schreef op 23 April 2003 @ 11:20:
En over die EPROM brander? Hoe werkt dat, kun je hem dan gewoon flashen zonder PC? elk BIOS?
Je stopt daar gewoon je BIOS chip in en dan schrijf je 'm vol :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de 6309 kan dus wel tualatins aan he... laatst ook gedaan met een cellie 1300mhz. kreeg alleen het onbaord geluid niet werkend onder win98 en xp :(
maareh... zeker weten dat je de juiste bios erop heb geflashed?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

ido schreef op 23 april 2003 @ 12:01:
de 6309 kan dus wel tualatins aan he... laatst ook gedaan met een cellie 1300mhz. kreeg alleen het onbaord geluid niet werkend onder win98 en xp :(
maareh... zeker weten dat je de juiste bios erop heb geflashed?
Dat hangt dus wel ff af van de revisie die je hebt. En daar jij niet weet welke revisie de poster heeft......

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hey all, ik heb ongeveer zo'n probleempje. Ik ben in het bezit van een PackardBell Imedia 2100, msi6340 mobo, Amd Athlon Thunderbird 1Ghz. De proc liep op 1100 MHz. Hierbij werd het bios van MS 6340 gebruikt. Ik besloot om het 'officiele' PackardBell bios er weer op te zetten, omdat ik dan weer gebruik kon maken van de HardwareMonitor. En na het flashen begon de ellende. De pc kraakt en piept wat, en begint vervolgens twee piepjes kort na elkaar te geven en blijft daarmee doorgaan.. .. .. .. ..
Het leek me de videokaart te zijn, maar die werkt nog prima in m'n andere pc.
Heeft iemand een oplossing voor ik naar www.flashbios.org ga mailen?

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Pagina: 1