Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dimmer vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb gisteren wat 230v halogeenspotjes gekocht en zo'n op afstand bedienbare dimmer.....werkte prima gisteren, maar zie nu dat de lampen beginnen te flikkeren (niet veel, maar wel noticeable), dus ik vroeg me af hoe dat kan en of er iets aan te doen is (dat op afstand setje is van klik aan/uit geloof ik)....het rare is echter dat ik gisteren ook zo'n ding heb gekocht voor m'n staande lamp, wat gewoon een gloeilamp is, maar daar zie ik het ook....de dimmers zijn voor 300 watt....

Zag dat er een ander topic over was, maar beantwoorde niet helemaal m'n vraag.

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 21:51
hmmm.... ik kan me herinneren dat ik toen ik een dimmer voor hallogeen lampjes ik een andere moest hebben dan voor gloeilampen... wat als je ze omdraait oid?

• Walkman
  • Niet online
Zijn alletwee dezelfde dimmer....dat is juist het vreemde, heb het zowel bij die gloeilamp als bij die halogeen spotjes.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

iMars

Full time prutser

Voor 230V halogeen verlichting kan er gewoon "normale" dimmers gebruikt worden.
Zodra er gebruik gemaakt wordt van een trafo (electronisch of draadgewikkeld) zijn daar speciale dimmers voor.

Dus zou moeten werken.

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

iMars

Full time prutser

Owja,... dat flikkeren.
Is dat bij volvermogen (aan) of bij gedimmed licht (10...30%) ???

Koop hier mijn P1 reader :)

• Walkman
  • Niet online
Bij vol vermogen heb ik er geen probleem mee, maar zodra het maar iets gedimd is begint het...had daar gisteren geen last van....

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:12

tozzke

aka tozzert

"gloeilampdimmers" kun je idd niet gebruiken om een trafo te dimmen

[¿domme opmerking?]
misschien als je de dimmer NA de trafo zet?
[/¿domme opmerking?]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tozzman schreef op 22 april 2003 @ 22:58:
"gloeilampdimmers" kun je idd niet gebruiken om een trafo te dimmen

[¿domme opmerking?]
misschien als je de dimmer NA de trafo zet?
[/¿domme opmerking?]
Ja, domme opmerking, want topic starter heeft het over 230v halogeen lampjes, en die hebben geen trafo's dus.
Ik heb zelf ook overal 220v halogeen in huis, met diverse dimmers, en soms zie ik ze ook even wat "knipperen", maar ik ben er al aan gewend ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Walkman
  • Niet online
Er zit geen transformator op de halogeenlampen, en het probleem is er ook met die gloeilamp aanwezig...zag wel het volgende op de website staan van klikaan-klikuit :

Dimmen - Flikkeren van verlichting

1. Gloeilampen dienen minimaal 40 Watt te zijn.

2. In het geval dat de lampjes gaan flikkeren, is praktisch altijd de onderbalans te gering, een extra lampje er op aansluiten vergroot de spanningsafname en lost meestal het probleem op.

Die halogeenlampen zijn 50W, dus dat kan het niet zijn en die gloeilamp is 40W...dus het zou het tweede moeten zijn...iemand die wat meer weet over wat onderbalans in houdt? Want hoe kan ik er nou in godsnaam extra lampjes bij gaan zetten?

En dat knipperen is echt vervelend....ongeveer twee keer per seconde :(

[ Voor 7% gewijzigd door Walkman op 22-04-2003 23:09 ]

Verwijderd

enige verschil tussen een normale dimmer en een halogeen dimmer is dat je die laatste kunt uitklikken

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Kijk even achterop de dimmer daar staat het minimale vermogen nodig om te dimmen.
Ik zag je hierboven een waarde van 40watt roepen, het spul wat nu vaak verkocht word begint vaak pas bij 60 watt.
Bij de groothandel waar wij voor het werk elektrisch matriaal vandaan moeten halen zijn 220 Volt dimmers voor gloeilampen e.d. < 60 watt niet of moeilijk te krijgen.

Maar probeer eens een gloeilamp van 60 watt, flikkert dat ding dan nog steeds?
Vaak is het flikkeren van het licht toch een te klein vermogen aan verlichting.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:56

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

webmail schreef op 22 April 2003 @ 22:47:
Voor 230V halogeen verlichting kan er gewoon "normale" dimmers gebruikt worden.
niet helemaal waar, die van vroeger werken ook niet. Maar die dingen van klik aan klik uit zijn er wel voor geschikt.
Zodra er gebruik gemaakt wordt van een trafo (electronisch of draadgewikkeld) zijn daar speciale dimmers voor.
en zelfs dan is het afwachten of het echt werkt, want dat is afhankelijk van de trafo en zelfs van de combinatie dimmer<->trafo.
Dus zou moeten werken.
zou is helaas inderdaad het goeie woord, heb zelf ook héél veel gekut met die krengen van klik aan blijf uit gehad, zo'n beetje alles getest ( _/-\o_ voor de uiterst geduldige jongens van de formido! ) want het gekke was dus dat van 2 identieke tegelijk gekochte lampen met 2 identieke gelijk gekochte dimmerschakelaars er één direct werkte en één alsmaar problemen gaf.

Eerst ook flikkeren, goh, dimmer kaduuk, nieuwe dimmer.
Die werkte prima, maar na een week gaat hij gewoon niet meer aan... 8)7
Lamp er weer af, andere lamp op de dimmer -> werkt ook niet...
Ok, lamp natuurlijk niet getest, maar weer een nieuwe dimmerschakelaar; bleek dus dat de lamp (== trafo) ook kapot was |:(
Trafo gewisseld, werkte het zootje maar op halve kracht *ai* wat nu weer.
Lamp rechtstreeks op 220, np, dimmer ertussen en dimmer voluit -> lampje maar half aan.
Weer terug naar de formido, inmiddels 4 keer mijn hele plafond opengehaald op een moeilijk bereikbare plek (vandaar ook die afstandbedieningen *duh*) met het hele zootje bij me, daar alles geprobeerd incluis weer een andere dimmer die volgens de fabrikant ook ècht moest werken, nog niet.

Uiteindelijk terug naar de lampenboer, daar verhaal verteld, oh, nou ja, dan pakken we toch zo'n lamp uit de oude serie, daar zit een ringtrafo in... nou ja, die deed het dus..

moraal van het verhaal: neem je lamp mee naar de bouwmarkt en test het daar ter plekke. Zie je problemen, doe het dan niet

Ok, te laat voor de ts, maar goed, ts had ook 230v lampen en dus geen trafo. Eigenlijk zou het moeten werken 8)7

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Walkman
  • Niet online
Ik heb geen 60 watt lampen in huis om het met die gloeilamp te proberen, maar als dat het probleem mocht oplossen moet ik dus ook m'n halogeenlampen vervangen met sterkere (als die al bestaan?).....

Op de doos en het boekje van de dimmer staat alleen maar een maximale belasting van 300 Watt, maar geen minimum, dat van die site hoort bij het product zelf, dus dat is heel erg vreemd....misschien moet ik morgen maar even een 60 watt lamp ergens gaan halen om te testen....

Merk wel trouwens bij die halogeenlampen dat hoe zachter ik 'm zet hoe erger het flikkeren wordt...bij de gloeilamp is het al meteen nadat het ook maar een klein beetje zachter staat.

Maarreh hufkes, jij hebt dus ook zo'n setje van klikaan en dat werkt bij jou dus wel goed...toch raar....maar ik ga 60 watt proberen.....zijn er andere setjes die beter zijn? Of komt het allemaal op hetzelfde neer.

[ Voor 16% gewijzigd door Walkman op 23-04-2003 00:26 ]

Verwijderd

Of je het onderbalans noemt weet ik niet, maar het flikkeren aan de ondergrens wordt veroorzaakt door de eigenljke dimmer, de TRIAC. Dit is een electronische component die als schakelaar fungeert en 100 x per seconde de fase van het lichtnet aansnijdt.
Wisselstroom bestaat uit 50 positieve en 50 negatieve periodehelften. Het wisselen van positieve naar negatieve periodehelft is een nuldoorgang en bij iedere nuldoorgang gaat de TRIAC uit geleiding. Buiten de nuldoorgang gaat de TRIAC uit geleiding als de zgn houdstroom te klein wordt.
Daarom gaat de lamp dus flikkeren als ie qua vermogen te licht is, zodra de houdstroom te klein wordt gaat de TRIAC te vroeg uit geleiding en flikkert de lamp.
Maar dit verschijnsel komt natuurlijk niet voor als de lamp amper gedimd wordt of het moet wel een heel licht pitje zijn.

• Walkman
  • Niet online
Dus zwaardere lampen zou de oplossing moeten zijn, of zit je dan weer 'onderaan' de lamp met hetzelfde probleem?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:56

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Walkman schreef op 23 april 2003 @ 00:19:
Maarreh hufkes, jij hebt dus ook zo'n setje van klikaan en dat werkt bij jou dus wel goed...toch raar....maar ik ga 60 watt proberen.....zijn er andere setjes die beter zijn? Of komt het allemaal op hetzelfde neer.
De ene helft werkte direct zonder probs, de andere na een maadn of drie kloten en wisselen en terugbrengen en nieuwe betstellen etc...

maar goed, dat zijn beide lampen met een trafo (per lamp) dus niet te vergelijken met 220V halogeenlampen. Maar ik heb dus wel de gebruiksaanwijzing enkele malen gelezen, en daar staat idd in dat het zou moeten werken. Wel vreemd dat je gloeilamp het ook niet doet, terwijl men op de site zegt dat 40 minimaal is. Maar goed, probeer die idd eerst eens met een groter wattage en die halogeenlamp is gewoon vreemd. Heb je de inbouw of stekkerdimmer? Misschien kun je eens proberen beide op één dimemr aan te sluiten en te kijken of het dan wel werkt?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Walkman schreef op 23 April 2003 @ 00:47:
Dus zwaardere lampen zou de oplossing moeten zijn, of zit je dan weer 'onderaan' de lamp met hetzelfde probleem?
Als het goed is niet nee, bij mijn dimmers op hun laagste stand kun je de gloeidraad door het glas nog net zien gloeien.

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Ik heb die website een beetje doorgespit maar echte technische specs zijn nergens te vinden...
Om nog maar te zwijgen over dat zielige PDF bestandje...wat een stelletje amateurs.

Maargoed probeer bij de dimmer voor die staande lamp (gloeilamp) eens een gloeilamp van 60 watt uit.
Dit is vaak genoeg om het probleem te verhelpen.

De dimmer voor de halogeen verlichting, probeer eens 2 halogeen spotjes op 1 dimmer aan te sluiten. (dat is bij mekaar 100 watt)

Zijn alle problemen voorbij is het puur een vermogenskwestie.

Blijf je problemen houden breng dat spul maar terug en probeer wat anders uit.
Er zijn nog meer fabrikanten die dit soort spul uitbrengen, misschien heb je hier meer geluk :)

[ Voor 6% gewijzigd door ^Ripper op 23-04-2003 01:08 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Elektronica-topics in CME moeten computer-gerelateerd zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.