Harde schijf alweer doorgefikt

Pagina: 1
Acties:

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45
Vandaag is voor de tweede keer mijn harde schijf doorgebrand. Ik zal hieronder een korte history vertellen

In december computer gekocht in losse componenten,

Q-tec voeding 350 watt low noise
MSI Moederbord
Geheugen
Western Digital harde schijf
etc. etc.

Aangezien ik toen nog een mooi 20 GB IBM Deskstar had liggen wilde ik deze in mijn systeem inbouwen, zo gegegd zo gedaan zou je zeggen. Alles netjes ingebouwd en voeding aangesloten op de schijf!
Toen ik mijn pc aanzette wat geknetter en een behoorlijke silicium geur!! Niet goed dus, achteraf bleek dit dus de harde schijf geweest te zijn (De IBM). Ok kan gebeuren dacht ik en schijf dus opgestuurd naar IBM.

Een tijdje later mijn half jaar oude DVD speler ingebouwd, en aangesloten op de voeding. Computer aanzetten. Je kunt het vast wel raden, wederom een silicium geur uit de pc en bleek dus dat de DVD speler doorgefikt was!

Nu Ik vandaag dus een Vantec fancontroller ingebouwd en aangezien dat ik nog maar een connector op mijn voeding vrij had een aantal molex stekkertjes moeten switchen zodat ik er eentje helemaal onderin mijn kast vrij had voor deze fancontroller. Computer aanzetten en weer een kort geknetter. Blijkt dus mijn harde schijf wederom doorgefikt te zijn!! Maar deze keer mijn 80 gb WD met heel veel informatie dus behoorlijk KL :( TE... Nadat ik de schijf uit mijn computer gehaald had zag ik op de bovenkant op het metaalkleurige deksel van de HDD een mooie bruine vlek zitten dus bevestiging dat het de harde schijf was die wederom een keertje doorgfikt was.

Mijn idee is dus dat het aan die bepaalde molex stekker ligt of aan de voeding zelf!! Is er iemand hier dit een soortgelijk probleem heeft gehad met een Q-Tec voeding???? Toevallig iemand die een mogelijkheid heeft voor mij om mijn data van mijn 80 gb terug te krijgen. Maak regelmatig back-ups maar de afgelopen week niet gedaan en is nogal wat data bijgekomen!!

Alvast bedankt!!

By the way computer is nog wel in garantie maar ik vind het terugkrijgen van mijn data en het voorkomen van hetzelfde probleem in de toekomst eigenlijk veel belangrijker!

[ Voor 3% gewijzigd door j_v_malsen op 22-04-2003 20:47 ]

For rent

Verwijderd

Nou, als dat niet meer aan je voeding ligt, weet ik het ook niet meer!

Verwijderd

zitten je 5 en 12 volt niet verkeerdom?? :( gecondoleerd,

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb nog nooit gehoord van doorbrandende hdd's :D Je hebt zelf ook niet zoiets van ik ga maar eens de garantie op deze voeding gebruiken? Vergeet trouwens niet de hdd uit je sig te halen :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nieuwe voeding kopen, data ben je hoogstwaarschijnlijk _echt_ kwijt. Misschien dat een proffesioneel data 'recovery' bedrijf je verder kan helpen.

nee, niet de Mycom :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

En maar volhouden iedereen dat Q-tec voedingen zooooo goed zijn :P

Koop nou gewoon niet meer zo'n cheap ass geschakelde voedingen ... t is stuk voor stuk rotzooi

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Spider.007 schreef op 22 April 2003 @ 20:46:
Ik heb nog nooit gehoord van doorbrandende hdd's :D Je hebt zelf ook niet zoiets van ik ga maar eens de garantie op deze voeding gebruiken? Vergeet trouwens niet de hdd uit je sig te halen :P
ik denk dat ie de pcb van de hdd bedoeld

edit:

niet zo snel typen jullie :p

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 20:48 ]

• twit
  • Laatst online: 12-03 19:31
IK heb ook zoiets gehad. In 1 klap writer, dvd speler en hd kwijt . Tja voedingspiek kan gebeure hoor je dan overal maar ik weet hoe je je je voelt. Toch zou ik als ik jou was na 1x iets doorbranden niet meteen enthousiast weer iets aan die voeding hangen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• j_v_malsen
Ja ik ga morgen meteen garantie claimen van mijn voeding en harde schijf, en ok mocht ik een andere schijf krijgen dan zal ik deze in mijn sig veranderen! Maar op dit moment zit ik eigenlijk eerder in over mijn data van mijn schijf dan over het vervangen van deze schijf, dat zal niet al te veel problemen geven!

For rent

• j_v_malsen
twit, ja ik snap wat je bedoeld. Is eigenlijk ook niet zo slim maar de leverancier heeft me dus laten beloven dat het de eerste keer dus puur pech was en dat het "eigenlijk" niet aan de voeding kon liggen! Aangezien ik eigenlijk nog nooit problemen had gehad met voedingen dacht ik hem wel te kunnen geloven! Mooi niet doen dus!!! Heb ze ook lichtelijk chagerijnig opgebeld vandaag!

For rent

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dreeke schreef op 22 April 2003 @ 20:47:
En maar volhouden iedereen dat Q-tec voedingen zooooo goed zijn :P

Koop nou gewoon niet meer zo'n cheap ass geschakelde voedingen ... t is stuk voor stuk rotzooi
Hangen en opstartproblemen:
Cheap-ass spul gaat vaak na een tijdje mankementen vertonen.
Bijvoorbeeld Enermax/AOpen/Enhance/Q-Tec leveren goeie voedingen.
Toch tijd om te schrappen dan!! :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• j_v_malsen
Tja Q-tec werd me aangeraden door het bedrijf, besteede daar eigenlijk nooit zoveel aandacht aan maar ja van fouten leert men zeggen ze wel eens!!

For rent

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Q-Tec is niet voor neits zo goedkoop....

nee, geen typo :P

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2003 20:55 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

dual-zip schreef op 22 april 2003 @ 20:51:
[...]

Hangen en opstartproblemen:

[...]

Toch tijd om te schrappen dan!! :(
Q-Tec is simpelweg goed getest, maar niemand houdt er rekening mee dat het veel eerder kapot gaat dan de gemiddelde A-merk voeding

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik mag aannemen dat "Gathering OF Tweakers" wel verder kijkt dan hun neus lang is en niet kijkt naar testen die allesbehalve representatief zijn. En hier doel ik dus op de levensduur, die je niet zo effe kan testen

"Goed getest", wat verstaan "we" daaronder :?

Mijn Zalman ==> A-Merk :?

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2003 20:57 ]

• j_v_malsen
Nieuwe voeding kopen, data ben je hoogstwaarschijnlijk _echt_ kwijt. Misschien dat een proffesioneel data 'recovery' bedrijf je verder kan helpen.
Ja heb ik de vorige keer bij het doorfikken van mijn 20 gb naar geïnformeerd. Bedrijf wat ik destijds benaderd heb hanteerde een starttarief van ongeveer 800 euro en per gb nog eens 10 euro!! Werd me toch echt iets te duur dus wil het niet eens weten wat het kost om +/- 60 gb te recoveren.

For rent

• dreeke

dreeke

outdated icon

Sinds dat AOpen CD-ROM spelers, HP CD-branders en Q-Tec voedingen als beste worden gestest geloof ik niet meer in tests

en Zalman noem ik idd aan A-merk

[ Voor 14% gewijzigd door dreeke op 22-04-2003 20:58 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

j_v_malsen schreef op 22 April 2003 @ 20:58:
[...]

Ja heb ik de vorige keer bij het doorfikken van mijn 20 gb naar geïnformeerd. Bedrijf wat ik destijds benaderd heb hanteerde een starttarief van ongeveer 800 euro en per gb nog eens 10 euro!! Werd me toch echt iets te duur dus wil het niet eens weten wat het kost om +/- 60 gb te recoveren.
lol, ik zal eens kijken naar prijzen

LOL!!!!
Voor een gemiddeld DOS- of Windows-karwei praat je over tussen de 1200 en 1500 gulden, voor OS2 of Windows NT tussen de 3000 en 4000 piek, en voor grotere systemen (zoals bijvoorbeeld RAID, waarbij de informatie over een heleboel hd's wordt verspreid) tot 80.000 gulden of meer
:/ :/ :/
Bron

[ Voor 32% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2003 21:00 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Als je een identieke schijf hebt wil het nog wel eens helpen om de controller eraf te halen en ze om te wisselen (controller doorgefikt, maar data staat nog wel op de HDD)

Vraag me niet hoe je zoiets doet, en het zal best wel niet simpel zijn :)

• j_v_malsen
Ja controller omwisselen schijnt te kunnen helpen, heb ik ook aan zitten denken zal morgen eens vragen of ze een identieke schijf nog hebben liggen!

For rent

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

j_v_malsen schreef op 22 April 2003 @ 21:04:
Ja controller omwisselen schijnt te kunnen helpen, heb ik ook aan zitten denken zal morgen eens vragen of ze een identieke schijf nog hebben liggen!
Tja en dat doen ze dus echt NIET!!!!!! :(

Verwijderd

dreeke schreef op 22 April 2003 @ 21:01:
Als je een identieke schijf hebt wil het nog wel eens helpen om de controller eraf te halen en ze om te wisselen (controller doorgefikt, maar data staat nog wel op de HDD)

Vraag me niet hoe je zoiets doet, en het zal best wel niet simpel zijn :)
Op school had ik een keer hetzelfde probleem.. ff schijfie verwisselen en klaar :)

(was een dure scsi 15k schijf 8) )

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:04
Ik heb zelf ook een Q-Tec voeding in mijn systeem.
Maar als ik ooit een nieuwe ga kopen, zal het 100% zeker geen Q-Tec worden.
Waar ik werk hebben we de laatste tijd een enorm uitvalspercentage van deze voedingen, echt niet normaal meer :|

Topicstarter: Die data kun je wel vergeten...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

zo te horen je molex stekker, elke keer na het verwissellen van schijf....

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:04
j_v_malsen schreef op 22 April 2003 @ 21:04:
Ik hoop niet dat ik jou morgen als klant aan de lijn krijg :+

57696520646974206c65657374206973206e657264

• j_v_malsen
Sluuut schreef op 22 april 2003 @ 21:09:
[...]

Ik hoop niet dat ik jou morgen als klant aan de lijn krijg :+
Ach ben net terug geweest en heb het maar niet meer over het terugkrijgen van mijn data gehad, aangezien dat ik deze discussie toch niet zou winnen. Heb wel zonder problemen een nieuwe voeding en hard disk meegekregen dus dat was weer wel netjes! Kan ik iig weer opnieuw beginnen!! :)

For rent

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toch niet weer een Q-Tec he :o

• j_v_malsen
dual-zip schreef op 23 April 2003 @ 12:46:
Toch niet weer een Q-Tec he :o
Tja helaas wel, deze viel onder garantie. Hebben de vorige wel getest en daar bleek dus inderdaad iets mis mee te zijn! En dat zou met deze niet het geval zijn dus we hopen maar weer op het beste :?

For rent

Verwijderd

Kan je de voeding nu eens niet vergelijken, met de molex aansluitingen dan de andere rotte q tec???

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

j_v_malsen schreef op 23 April 2003 @ 19:07:
[...]

Tja helaas wel, deze viel onder garantie. Hebben de vorige wel getest en daar bleek dus inderdaad iets mis mee te zijn! En dat zou met deze niet het geval zijn dus we hopen maar weer op het beste :?
Nog garantie kunnen claimen van die HDD :?

Verwijderd

Meet het eens door :)

Verwijderd

Het overzetten van een printplaat van je HDD is misschien 2 min. werk.
Erafschroeven, en je hebt zo'n kabeltje wat van de kop naar je printplaat loopt, waar hij op je printplaat vast zit, moet je aan de zijkant die klemmetjes naar buiten doen, en je schuift die platte kabel er zo uit, andere printplaat erop, en aanzetten.

Bij mij begon ie ff flink te piepen, maar dat was maybe omdat de controller van een 8mb op een 2mb schijf ging :P

Moet werken, scheelde mij 120gb :)

Verwijderd

ik heb toch het idee dat de 5 en 12 volt verkeerdom zitten, OF in de molex OF in de voeding zelf, of dat er een stukje ijzer van het hulsje (het contactje waar het pennetje op je schijf zelf in schuift) dat er zegmaar voor zorgt dat je m er niet zomaar uit kan trekken, tever doorgebogen is en een ander stekkertje aanraakt

volg je me nog?
ikzelf nietmeer nl 8)7 :D

edit:
iets minder onduidelijk gemaakt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 20:02 ]

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 19:05
ik denk dat het al genoeg zegt waar het vanaf komt hier in nederland:
http://www.trustreseller.com/products/group.htm?mpg=PSU
en snap eigenlijk niet eens dat bedrijven ze durven te verkopen.. en in het goedkope segment heb je wel redelijke goede/degelijke voeding zoals die in Aopen/inwin kasten zitten de Fortron Source voedingen, heb lage uitval. En heb nog niet meegemaakt dat die regelmatig hd's/mobo's etc slopen

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 19:57:
Het overzetten van een printplaat van je HDD is misschien 2 min. werk.
Erafschroeven, en je hebt zo'n kabeltje wat van de kop naar je printplaat loopt, waar hij op je printplaat vast zit, moet je aan de zijkant die klemmetjes naar buiten doen, en je schuift die platte kabel er zo uit, andere printplaat erop, en aanzetten.

Bij mij begon ie ff flink te piepen, maar dat was maybe omdat de controller van een 8mb op een 2mb schijf ging :P

Moet werken, scheelde mij 120gb :)
Inderdaad, is heel makkelijk te doen. Je hoeft ook niet exact dezelfde grootte schijf te hebben, als het maar van dezelfde serie is, firmware wordt gedeeltelijk inglezen vanaf de schijf dacht ik.

• j_v_malsen
dual-zip schreef op 23 april 2003 @ 19:45:
[...]

Nog garantie kunnen claimen van die HDD :?
JEP! Is ook gelukt ondanks dat ze me vertelden dat ze niet aansprakelijk waren voor gevolgschade! Weet niet of dit wel of niet het geval is maar ik neem aan dat als je aan kunt tonen dat het directe gevolgschade is dat je daar best een leverancier daar best voor verantwoordelijk kunt houden.

Maar zonder problemen nieuwe schijf en voeding meegekregen!

For rent

Verwijderd

Nielson schreef op 23 April 2003 @ 21:11:
[...]

Inderdaad, is heel makkelijk te doen. Je hoeft ook niet exact dezelfde grootte schijf te hebben, als het maar van dezelfde serie is, firmware wordt gedeeltelijk inglezen vanaf de schijf dacht ik.
Is heel erg afhankelijk van het merk en het type van de schijf. Je "dacht ik" is dan ook terecht.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

edit:

lees net dat alles weer ok is?
Verhaal is dus overbodig.

[ Voor 95% gewijzigd door Liam op 25-04-2003 19:26 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

mischien lurk je ergens dan te veel stroom van je voeding zo dat 1 lijn inzakt :? mijn oude AT voeding ging de 5 volt naar beneden als ik hem veel belaste ( DOH! ) en de 12 steeg gewoon naar 20 volt :/

• Banzi
  • Laatst online: 23-03 13:55
j_v_malsen schreef op 22 april 2003 @ 21:04:
Welk type heb je door laten branden??? Ik heb een tijd geleden ook een aantal van dat soort schijven gekocht, waarvan ik er nog 1 niet ingebouwd heb... Als dat hetzelfde typenr is, zou je het daarmee kunnen proberen... Als het misgaat betaal je mij niet meer dan een nieuwe 80 gig schijf... Scheelt wel behoorlijk in vergelijking met die 800 euro...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
  • Laatst online: 23-03 13:55
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 21:48:
mischien lurk je ergens dan te veel stroom van je voeding zo dat 1 lijn inzakt :? mijn oude AT voeding ging de 5 volt naar beneden als ik hem veel belaste ( DOH! ) en de 12 steeg gewoon naar 20 volt :/
Dat hebben de meeste voedingen... Er wordt meestal naar de 5V gekeken, en aan de hand van die vermogensbehoefte worden de andere spanningen (in ieder geval de 12V) afgeleid... Als je dan veel te veel van de 5V vraagt in vergelijking tot de 12V, dan zal de 5V idd zakken tot onder 5V, maar de 12V gaat teveel stijgen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Banzi schreef op 25 April 2003 @ 21:56:
[...]

Dat hebben de meeste voedingen... Er wordt meestal naar de 5V gekeken, en aan de hand van die vermogensbehoefte worden de andere spanningen (in ieder geval de 12V) afgeleid... Als je dan veel te veel van de 5V vraagt in vergelijking tot de 12V, dan zal de 5V idd zakken tot onder 5V, maar de 12V gaat teveel stijgen...
daarom :) en je hdd vind 20 volt ipv 12 vast niet lekker :X

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
ik heb ook een Q-Tec 300W voedingkje, check mijn specs maar en zie dan eens of die voeding nog slecht is. mijn voeding trekt het gemakkelijk en heeft nooit problemen...

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Vaporized schreef op 26 april 2003 @ 16:53:
ik heb ook een Q-Tec 300W voedingkje, check mijn specs maar en zie dan eens of die voeding nog slecht is. mijn voeding trekt het gemakkelijk en heeft nooit problemen...
300w-voeding van Q-tec in Q-tec kast... Instabiel bij volle belasting (XP1700+, Windows 2000/XP). Zo'n goedkope kast van de Gistron BTW. Eerste en enige cheap-ass Q-Tec die ik ooit zal kopen...

Dus weer een Q-Tec hater erbij :Y) >:)

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 26-04-2003 17:01 . Reden: beetje info erbij ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
zie vorige post

[ Voor 93% gewijzigd door pinockio op 26-04-2003 17:00 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1