Veranderen van SCSI controller naar SCSI RAID-controller?

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Dit is dus iets anders dan in de FAQ staat ( http://gathering.tweakers...ssage/16985209#ioverander ).

Ik heb nu een Adaptec 29160 met daaraan 1 SCSI disk. Een dezer dagen krijg ik een SCSI RAID controller van LSI. Kan ik zonder problemen de disk aan de nieuwe RAID controller hangen (tijdelijk, RAID 0)? Of moet ik, met het oog op RAID, een nieuwe install doen?
(ik wil eigenlijk nu al een nieuwe installatie doen, Windows 2000 PRO -> XP Pro, met de huidige setup en dan, als de LSI binnenkomt, alleen de disk aan de nieuwe controller hoeven te hangen).

all comment welcome _/-\o_

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Ik begin te twijfelen of je wel een idee hebt hoe RAID werkt ...
Zowieso niet met 1 disk.

Probeer de raid -faq nog es en herformuleer je vraag dan nog es ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je alléén de disk overhangt, dan hoef je verder weinig te doen. Pas wanneer je daadwerkelijk SCSI RAID wil gaan draaien (en dat kan dus pas wanneer je een tweede of meerdere HDD's hebt toegevoegd), dan zul je het boeltje moeten herindelen. En dat gaat niet met behoud van data.

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:57

glashio

C64 > AMIGA > PC

WinXP Pro vertraagt wel SCSI ten opzichte van Win2k :|

1 SCSI Disk werkt wel ... 2 Disks is een ander verhaal

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• b-gone
Talon schreef op 22 April 2003 @ 20:27:
Ik begin te twijfelen of je wel een idee hebt hoe RAID werkt ...
Zowieso niet met 1 disk.

Probeer de raid -faq nog es en herformuleer je vraag dan nog es ?
Kan gewoon, je RAID controller werkt dan als normale SCSI controller (bij mij = dit dus tijdelijk).
WinXP Pro vertraagt wel SCSI ten opzichte van Win2k
Ik heb altijd begrepen dat dat andersom was: W2K zou minder goed omgaan met SCSI dan XP PRo........en dit merkbaar zou zijn in performance.

Verwijderd

als windows XP met een aha 29160 is geinstaleerd en je probeerd vervolgens met een andere controler windows te booten krijg je (vaak) een blauw scherm bij het opstarten....
invalid boot order of zo iets.....wat leid naar een nieuwe instalatie van XP

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

b-gone schreef op 22 April 2003 @ 20:59[/message]:
Kan gewoon, je RAID controller werkt dan als normale SCSI controller (bij mij = dit dus tijdelijk).
Dat is wel duidelijk neem ik aan ... maar dat is niet de vraag die hij in het begin stelt.
Hij kan hem er inderdaad gewoon aanhangen als normale scsi-controller, maar als hij echt iets met RAID wil doen zal hij toch echt eeerst 2 disks moeten hebben

• b-gone
Jazeker,
maar da's de volgende stap (eerst ff de florijnen regelen :) ).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-03 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nu één Cheetah X15-36LP aan een MegaRAID Elite 1600 hangen en ik kreeg de Cheetah alleen aan de praat door hem als RAID 0 array te configureren. Daarbij gaat alle data verloren. Ik heb de MegaRAID eerst samen met mijn oude SCSI controller laten herkennen door Windows XP, daarna heb ik mbv Ghost een image van m'n Cheetah overgezet naar een andere schijf, toen de Cheetah geconfigureerd als RAID 0 array en toen het image weer teruggezet. Daarna kon ik Windows XP probleemloos booten.

• b-gone
Ik verwachtte je al te reageren in dit topic Femme. Met dat "alle data verloren" bedoel je neem ik aan tevens al je partitie-info..?
Ik was zelf ook van plan om eerst O/S te installen op ongepartitioneerde disk, MegaRAID erop zetten en installeren onder OS, image draaien mbv Ghost, RAID 0 array aanmaken, image terug zetten.

Ik vraag me eigenlijk af of het al enige performance oplevert: SCSI controller met 1 disk vervangen door een RAID controller met dezelfde disk....

//what the heck-modus//
Ik zit er nu toch ook wel sterk aan te denken om "gewoon" maar gelijk 2 10k.6 36GB Cheetah's te kopen en het in 1 keer goed te doen :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-03 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met "alle data verloren" bedoel ik dat alles weg was, dus ook partitieinformatie.

Het cachegeheugen op de RAID controller zorgt dat de prestaties ook met één schijf beter zullen zijn.
Pagina: 1