Toon posts:

feature request mbt search

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het valt me steeds meer op dat als ik de zoekmodule gebruik, er in de lijst ontzettend veel loze topics staan welke niets anders bevatten dan " Faq " , " Search ", " Is al eens behandeld " etc.

Deze topics bevatten totaal geen antwoord op je vraag, en zijn zodoende qua inhoud ook niet interessant voor een zoekmachine.

Is het niet mogelijk dat de heren moderators dmv een checkbox kunnen aangeven dat bij het sluiten van een topic het niet moet worden meegenomen in de resultaten van een zoekactie? Dat zou de resultaten wat waardevoller maken, en ook wat prettiger zoeken tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm .. dit is niet de 1e keer dat zoiets wordt gevraagd ;)
Het schijnt nogal wat voeten in de aarde te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mja, als je dat soort topics vind waarin naar de faq verwezen wordt dan moet je wellicht de faq lezen :X
als er naar de search verwezen wordt wordt het een ander verhaal natuurlijk :D
Het punt is dat hier vrij weinig aan te doen is. Maar eigenlijk moet er niet alleen naar de search verwezen worden, maar ook een link of juiste keywords ofzo, maar om nu alle topics in de database te gaan screnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Dit heb ik bij mijn forum ook ingebouwd (in het modpanel).
Het vinkje staat dan default op 'in index opnemen', hierdoor is het optioneel door de mods te gebruiken.
Kleine moeite, groot plezier zou ik zeggen.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 17:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ben ik dan de enige die het er niet mee eens is dat bepaalde topics (ook al zijn ze gesloten met faq/search melding) toch handig zijn om na te kijken :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Is niet zo'n heel kleine moeite, zeker niet om het consistent en correct te doen.

En aangezien de meeste van dat soort 'loze topics' vaak wel een nuttige link of reactie met betere zoektermen bevat lijkt het me zinvoller meer de aandacht op de loze replies te richten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

We Are Borg schreef op 22 April 2003 @ 20:41:
Ben ik dan de enige die het er niet mee eens is dat bepaalde topics (ook al zijn ze gesloten met faq/search melding) toch handig zijn om na te kijken :) ?
ik vind dat alle posts gewoon gevonde moet kunnen worden, zeker aangezien de meeste topics vaak wel nuttige replies hebben en dan een of twee posts met een faq/search melding met al dan niet een slotje.
topics die alleen 1 reply hebben met een search verwijzing zijn wellicht irri om tegen te komen, maar als je die vind met de search, je ziet hoeveel replies, en zoveel tijd kost het niet om dat topic even door te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Of alle topics nog gevonden kunnen worden is afhankelijk van hoe je het inricht.
Je zou bijvoorbeeld een 'neem uitgesloten topics mee' vinkje bij de search op kunnen nemen.

Hoe consistent het gebruikt wordt is wel relevant voor de effectiviteit het resultaat, maar in de praktijk zal het hooguit te weinig gebruikt worden. Dat zou betekenen dat er nog teveel 'ruis' gevonden wordt, maar nog altijd minder dan nu.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 22 April 2003 @ 20:16:
mja, als je dat soort topics vind waarin naar de faq verwezen wordt dan moet je wellicht de faq lezen :X
als er naar de search verwezen wordt wordt het een ander verhaal natuurlijk :D
Het punt is dat hier vrij weinig aan te doen is. Maar eigenlijk moet er niet alleen naar de search verwezen worden, maar ook een link of juiste keywords ofzo, maar om nu alle topics in de database te gaan screnen :X
Ik vind het toch wel bizar dat juist jij zegt dat er weinig aan te doen is :D Volgens mij, maar ik kan het fout hebben, zijn het alleen de parse devvers die een technisch oordeel daarover kunnen vellen :)

En het screenen van alle topic in de database, daar heb je wel een punt. Het is onmogelijk om dit te doen, en om zoiets te bouwen zul je het wel moeten doen. *vage zin* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 23:26

chem

Reist de wereld rond

1 extra checkboxje + functionaliteit, ja, whatever :D
Als men zin heeft om 745k (!) topics te screenen, viel spaß... roep dan maar om dat knopje :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

chem schreef op 22 april 2003 @ 21:27:
1 extra checkboxje + functionaliteit, ja, whatever :D
Als men zin heeft om 745k (!) topics te screenen, viel spaß... roep dan maar om dat knopje :)
lezen kreng :P :
justmental schreef op 22 April 2003 @ 20:51:
Hoe consistent het gebruikt wordt is wel relevant voor de effectiviteit het resultaat, maar in de praktijk zal het hooguit te weinig gebruikt worden. Dat zou betekenen dat er nog teveel 'ruis' gevonden wordt, maar nog altijd minder dan nu.
Met andere woorden: hoe meer het gebruikt wordt hoe effectiever het is.
Screenen van historische topics zou dus wel helpen, maar ik zou het ook niet doen :P
Ik zou gewoon zsm dat knopje introduceren en dan heb je vanaf volgend jaar 'automagisch' een merkbaar betere search.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

tsja. Zet het eens in React Bugs en Featurerequests zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 17:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Omega search engine wordt toch niet gemaakt door jullie :) ? Kan btw nergens info vinden (behalve search manual van ACM natuurlijk ;) ) over omega search engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

We Are Borg schreef op 22 April 2003 @ 22:25:
Omega search engine wordt toch niet gemaakt door jullie :) ? Kan btw nergens info vinden (behalve search manual van ACM natuurlijk ;) ) over omega search engine
In deze manual wordt geprobeerd de werking en het toepassen van de omega-searchengine uit te leggen. De omega-searchengine heeft een aantal features (zoals stemming) die de zoekmogelijkheden sterk uitbreiden. Met deze manual wordt geprobeerd daar verandering in te brengen. Meer technische informatie over omega en de achterliggende xapian-engine kan gevonden worden op de xapian website.
Maar wij hebben de boel eromheen natuurlijk aardig aangepast. De engine zelf is omega, maar die is wel vrij flexibel. Hoewel een extra boolean-filter afgrazen op alle topics natuurlijk niet zo jofel is...

(ter vergelijking, van default geen boolean-filters in de oude versie naar default wel boolean-filters voor forum-selectie werd het ~3x trager... nog een boolean filter heeft vast een minder grote impact, maar toch)

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 22-04-2003 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Het is ook niet Omega. Omega is een in C geschreven CGI frontend voor Xapian. Xapian is de feitelijke zoekmachine.
We kunnen zelf wel een Omega-like tool in C/C++ schrijven voor Xapian, maar dan zouden we uiteindelijk exact hetzelfde maken (Omega is maar paar honderd regels) :)

Maar een boolean toevoegen kunnen we wel zonder in Xapian of Omega te frutselen :)

Pagina: 1