Toon posts:

[webdevelopment] Testen & auditen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tegenwordig heb je overal wel een test of iso label voor. Koop je kabel dan is het KEMA gekeurd, koop je een electronische schakeling is die vaak NEN(IMHO), etc.
Alleen op websites heb je zover ik weet niet een standaard keurmerk.
Ik hoop dat dit aanwezig, zo ja dan vroeg ik me af hoe dit wordt getest en of ik als studentje mijn webpagina's ook kan laten test/auditen.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Het is idd aan jezelf om dat te doen. Er is bij mijn weten geen instantie die zich bezighoudt met het met de hand valideren van website code (lijkt me ook iets nutteloos gezien 'the nature' van internet). Natuurlijk zijn er wel nuttige keurmerken voor websites, bijvoorbeeld voor online winkels (thuiswinkel.org) of VeriSign voor SSL certificaten.

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Om hier even op in te haken, ik heb mijn site ook geprobeerd hiermee te valideren, maar het gaat fout omdat ik met php sessies aan laat maken, w3c ziet de sessie id via de url, en denkt dan dat op elke pagina een fout zit, nogal irritant.

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Verwijderd

Ik ken ook maar weinig sites die aan de w3c standaard zouden voldoen :p (de mijnen ook niet overigens)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 09:54:
Ik ken ook maar weinig sites die aan de w3c standaard zouden voldoen :p (de mijnen ook niet overigens)
Dat is dus stom, want het is vrij simpel om een site aan die standaarden te laten voldoen. Het enige is dat je wel ff nette HTML moet brouwen en geen ranzige proprietaire functies gebruikt (En dus niet specifiek voor IE gaat devven)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Martin Sturm schreef op 23 April 2003 @ 11:05:
[...]

Dat is dus stom, want het is vrij simpel om een site aan die standaarden te laten voldoen. Het enige is dat je wel ff nette HTML moet brouwen en geen ranzige proprietaire functies gebruikt (En dus niet specifiek voor IE gaat devven)
Ik zeg dit ook altijd; maar nadat ik mijn site door hun online HTML Validator heb gehaald denk ik er heel anders over. Zo mag een table bijvoorbeeld geen align property hebben omdat dat niet volgens de standaarden is. Dat alle browsers het wel accepteren en dat het een hoop extra code opleverd om hetzelfde via een omweg te bereiken dat zien ze even over het hoofd. Ik ben een groot voorstander van mooie code die in zowel IE als Mozilla als Netscape werkt. Ik ben echter tevreden als Mozilla het slikt; dan doet IE dat meesatl ook wel; en dan heb je >90% van de bezoekers wel te pakken.

Mocht je het willen proberen; bekijk de source van http://www.spider007.net/ eens :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Nou leuke site dat spider007.net; Uur verspild aan teenmodels kijken. :)
Maar om weer on-topic te komen, het valt me dus erg tegen dat er geen echt onafhankelijk (w3c = sponsored/forced by Microsoft).
Daarnaast is serverside controleren van een site nogal moeilijk te doen voor een script.

Het lijkt me vooral belangrijk voor websites van bedrijven en ITbedrijven die die site maken om een onafhankelijk bedrijf de functionaliteit te laten controleren. Zodoende komt er wat kwaliteit in de webdevelopment wereld.

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
het valt me dus erg tegen dat er geen echt onafhankelijk (w3c = sponsored/forced by Microsoft).
.

Dat is dus niet waar. W3C is een onafhankelijke organisatie die standaarden voor het web ontwikkelt. Dat Microsoft mensen daar heeft zitten, dat is waar, alleen is Adobe, Apple, IBM, CERN etc.. (in totaal 450 kleine en grote organisaties) ook bij het W3C betrokken. Dus Microsoft heeft wel een vinger in de pap, maar net zoveel als andere organisaties.
Microsoft ondersteunde tot voor kort juist de standaarden slecht. Gelukkig is dat met IE6 in grote mate verbeterd, alleen perfect is het nog steeds niet (en er zitten inderdaad nog steeds propietary functies in).

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Spider.007 schreef op 23 April 2003 @ 11:14:
[...]

Ik zeg dit ook altijd; maar nadat ik mijn site door hun online HTML Validator heb gehaald denk ik er heel anders over. Zo mag een table bijvoorbeeld geen align property hebben omdat dat niet volgens de standaarden is. Dat alle browsers het wel accepteren en dat het een hoop extra code opleverd om hetzelfde via een omweg te bereiken dat zien ze even over het hoofd. Ik ben een groot voorstander van mooie code die in zowel IE als Mozilla als Netscape werkt. Ik ben echter tevreden als Mozilla het slikt; dan doet IE dat meesatl ook wel; en dan heb je >90% van de bezoekers wel te pakken.
Dus je zegt hier gewoon dat je uit luiheid maar de standaard wat oprekt. Fijn is dat. Ik vind, dat als je wilt dat mensen op je website komen, je dan ook als gastheer te gedragen hebt en het je gasten niet nodeloos moeilijk maakt. Je zegt dat je het wel best vindt als het onder mozilla werkt, maar dat garandeert nog helemaal niets.
En wat te denken van de steeds groter wordende groep mobiele gebruikers? Negeer je die ook fijn? :(

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 14:06

esf

Spider.007 schreef op 23 April 2003 @ 11:14:
[...]
Zo mag een table bijvoorbeeld geen align property hebben omdat dat niet volgens de standaarden is.
Volgens mij wordt die wel toegestaan als je je pagina volgens de loose dtd valideert, die is iets soepeler dan de strict dtd.

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Gewoon wat dingen die ik aanhoud:
- HTML 4 Strict compatible
- CSS2 Compatible

En nog enkele belangrijke dingen:
A semantic web: You may have heard of the semantic web before; it is a vision for the future of the internet where the millions and millions and documents available on the web are well-structured documents with markup that accurately describes their contents. In such a world, documents become much more accessible and understandable to computers, which makes it possible for computers to better act as a person's agent. For instance, search engines would function more effectively, as document indexers could take advantage of the markup of documents to organize results. More exciting possibilities include programmable bots which could scour the reaches of the web for the best price on buffalo milk mozzarella or for the latest interview with Britney Spears. If a document's markup describes the content, then computers are better able to understand the content.
bron: http://developer.apple.com/internet/css/introcsslayout.html

En maak de site ook goed toegankelijk voor gehandicapten etc. - gebruik de tags op de manier waarvoor ze bedoeld zijn: <h1> voor hoofdtitel van de tekst, de alt-atribute gebruiken bij images . . .

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Move dit topic eens naar de buren; daar is dit gespreksonderwerp van de dag en de mensen daar kunnen de niet-volgers van de w3c standaarden waarschijnlijk wel vertellen waarom ze dat zeker wel moeten gaan doen. Standaarden zijn er imho niet voor niets.
Pagina: 1