Toon posts:

AMD 1800+ verbruikt opeens meer stroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 3 dagen verbruikt m'n AthlonXP1800+ (thoroughbred-b) op hele vreemde manier meer stroom.

Ik draai de in mijn signature staande config. nu al bijna twee maanden en heb deze vrij snel overklokt. Eerst op 166 x 12 @ 1.65V, en werkte super stabiel. Toen 185 x 11 @ 1.7V, en werkte super stabiel. Daarna op 200 x 10 en de voltage regeling over gelaten aan de bios zelf, die de cpu nog steeds 1.7V gaf. Het geheugen had op deze snelheid een iets hoger voltage nodig en die heb ik in de bios op 2.6V gezet.

De laatste config. heb ik een week lang gedraaid. Aan m'n bios instellingen heb ik in de tussentijd nix veranderd en in Windows ook niet. Na een keer opstarten zag ik in MBM dat m'n cpu opeens 2V aan stroom nodig had en 4 graden warmer word(idle). Dit is niet de bedoeling!! |:( In m'n bios heb ik vervolgens zelf het voltage weer aangeven (1.7V), maar na het rebooten heeft ie weer 2V nodig!! |:(

Na het op default zetten van m'n bios instellingen ben ik conservatief te werk gegaan en heb em eerst weer op de standaard snelheid gezet (11 x 133 @1.6V) en het het geheugen ook. Nog steeds zie ik in MBM dat ie weer op 2V zit en ook het geheugen wil niet meer terug van 2.6V naar de standaard 2.5V, zelfs op 133MHz.

Wie weet er iets meer?

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Heb je al een BIOS reset geprobeerd? (Zie handleiding, meestal moet dit via een jumper op je mobo zelf.)

Verwijderd

omg

2 V aan stroom?

omg, omg omg, je bedoelt 2V aan spanning

(sorry, maar aan zo'n dingen stoor ik me dus geweldig)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 19:09 ]

• Thanatos
Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 19:09:
omg

2 V aan stroom?

omg, omg omg, je bedoelt 2V aan spanning

(sorry, maar aan zo'n dingen stoor ik me dus geweldig)
Als je nou een tip oid zou hebben, ok... ga iig niet miereneuken om 1 zown foutje :)

[ Voor 13% gewijzigd door Thanatos op 22-04-2003 19:10 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
2V is wel wat aan de hoge kant :P. Zet je voltage eens op 1,8 en kijk of hij dan wel stabiel werkt op 2000Mhz :).

tvw

• Thanatos
ShotGun schreef op 22 April 2003 @ 19:15:
2V is wel wat aan de hoge kant :P. Zet je voltage eens op 1,8 en kijk of hij dan wel stabiel werkt op 2000Mhz :).
Maar het probleem is volgens mij juist dat hij weer op 2V springt na een reboot...

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 17:16

Goku33

Ownage!

Weet je zeker dat het niet aan MBM ligt? Kijk na een reboot eens in je bios... staat er dan ook 2V?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ie nou op 2 volt werkt, kan ie dan niet hoger? >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

een bios update doen. zodat de oude bios met die instellingen weg zijn

Verwijderd

wat is er verkeerd aan 2 volt? ik draai op 2,1 >:)

En als je hem lager wil hebben stel je hem toch handmatig in. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 19:31 ]

• PilatuS
  • Niet online
ik zou het eens proberen met een andere (nieuwere of oudere) bios

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 19:31:
wat is er verkeerd aan 2 volt? ik draai op 2,1 >:)

En als je hem lager wil hebben stel je hem toch handmatig in. :?
En hij zei dus al eerder:
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 19:03:
........................In m'n bios heb ik vervolgens zelf het voltage weer aangeven (1.7V), maar na het rebooten heeft ie weer 2V nodig!! |:( ..............
Dus heeft dat antwoord geen zin.
|:(

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even voor de zekerheid:
Je zet hem in het bios op 1,7 Volt.
Je reboot.
Je ziet daarna IN HET BIOS 2 volt bij de meetwaardes, maar er staat nog 1,7 ingesteld.
Zou het niet kunnen dat de meetwaardes afwijken?
Anders gaat er dus iets mis in het voltage-regelings circuit, en daar zou ik een mailtje over naar MSI sturen.

(oja, laatste bios versie? misschien lost die de 'meetfout' op..)

Verwijderd

Topicstarter
En voor de mensen die zich af vragen wat er mis is met 2V aan SPANNING (Mierenneukerij),....je cpu wordt nogal heet(ik hoef toch niet uit te leggen waarom dat slecht is?) en de kans bestaat dat daardoor de levenduurs van de cpu korter wordt.

Helaas gebruik ik al de nieuwste bios. Ook de vorige bios weer terug flashen had geen zin. MBM gaf de temp. en voltage eerder ook gewoon goed aan en daar heb ik ook nix in veranderd. Die bios geeft namelijk ook 2V aan.
Ik snap echt nix van... de hard- en software is precies hetzelfde als voor het probleem. :/

Reactie op ANdrode; Inderdaad, Ik zet em 1.7V, reboot en vervolgens staat ie weer op 2V. Ik hoop echt niet dat het een hardwarematig defect is, zoals jij stelt.
Maar goed idee, ik denk dat een meeltje naar MSI wel op z'n plaats is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 20:44 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
hebbie je bios nou al gereset, vond ik wel een goed is... er kan vanalles zijn met bios.
windows is dikwijls de boosdoener zelf })

Even niets...

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Kan het gewoon zijn dat windows het voltage verkeerd aangeeft. :z

dikzak

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 17:16

Goku33

Ownage!

Neej.. want de bios doet et ook...

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 09:18
ja windows heeft bij t opstartscherm niks mee te maken... das t bios...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
Reactie op thijs_cramer;
Jij bent dus ook 1 van die mensen die niet leest. De andere bios instellingen zijn goed. Ik er immers eerder toch ook geen problemen mee, en zoals ik al zei, ik heb helemaal nix veranderd. Misschien zijn het kaboutertjes, maar dit probleem ontstond "spontaan". Windows kan het dus ook al niet zijn want (gelukkig zijn er mensen zoals Rocky en Goku333 die wel kunnen lezen) m'n bios zegt hetzelfde.

Verwijderd

Misschien heb je ongewild een VID-mod gedaan.
Maak je processor eens goed schoon met wasbenzine.

Verwijderd

LOL

Maar haal dat ding ens helemaal van de stroom af, start op, haal de default settings op.
opslaan, PC uit en stroom er weer af.

Dan weer aan en kijk wat er in de Bios te zien is, zowel de instelling als de aangegeven voltage waardes (gemeten).

Is de boel dan wel weer normaal ?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je er eerder ook geen problemen mee had, kan het zijn dat je BIOS settings 'aangetast' zijn. Oftewel, je selecteert wel het goeie (volt) maar het BIOS zegt wat anders. Probeer idd de default settings te laden, of volgens het boekje een CMOS clear te doen (batterij eruit, jumper etc). Als zelfs dat niet helpt, dan is een BIOS update naar een nieuwere of juist oudere versie ook een idee :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Twee dingen, het batterijtje is voor de klok-chip en is niet voor de CMOS. Die werkt met NV(Non-Volatile oftewel "Niet Vluchtige") ram. Een beetje zoals de BIOS chip zelf werkt.

En verder als de BIOS data corrupt is, zal eventueel de Default data die in die BIOS staat ook corrupt kunnen zijn. Dan wordt het een nieuwe chip halen bij de leverancier.. ;(

Wat minder erg is en vaker voorkomt, is dat de CPU fouten maakt door overklokken in het schaduw geheugen, dan zet je de PC gewoon even uit. ;)
(Resetten en/of defaults ophalen helpt dan niet. Komt ook vaak voor met vreemde VCore verschijnselen....)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 09:09 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 09:07:
Twee dingen, het batterijtje is voor de klok-chip en is niet voor de CMOS. Die werkt met NV(Non-Volatile oftewel "Niet Vluchtige") ram. Een beetje zoals de BIOS chip zelf werkt.
Maar waarom staat er dan in mijn A7N8X handleiding bij de te volgen procedure van CMOS clear dat je het batterijtje eruit moet halen? Daar moet toch een reden voor zijn :?
En verder als de BIOS data corrupt is, zal eventueel de Default data die in die BIOS staat ook corrupt kunnen zijn. Dan wordt het een nieuwe chip halen bij de leverancier.. ;(
Mjah, dat zou kunnen, maar toch hoop ik voor de TS dat het niet zo is ;) scheelt hem weer een nieuwe BIOS chip regelen.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

ReemF schreef op 23 April 2003 @ 09:14:
[...]

Maar waarom staat er dan in mijn A7N8X handleiding bij de te volgen procedure van CMOS clear dat je het batterijtje eruit moet halen? Daar moet toch een reden voor zijn :?

[...]
Geen idee. In de handleiding van mijn Abit bord staat dat niet, en de klok stopt zonder batterij terwijl de CMOS blijft ingesteld. Al mijn vroegere moederborden na de 80286/386 tijd deden dat net zo.
(Maar daar was nooit een ASUS bij ;) )
Woeps leugentje.!! Ik heb nog een P5A draaien.
Hee, even nadenkend, bedoel jij niet de jumper om de externe batterij aan te sluiten??

Ik weet wel dat de A7V serie van ASUS altijd problemen met die batterij en een niet werkende CMOS reset had.. ?

Vriess,
Heb je inmiddels die PC van de stroom afgehaald en zo ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inmiddels heb ik de bios nog eens op de default instellingen gezeten en koud geboot, maar het probleem blijft. Zelfs op 133 x 11.5 (standaard fabrieksinstelling) staat er 2V spanning op de core. Of ik in de bios nu aangeef dat ie maar 1.6V moet geven of de bios het zelf laat regelen maakt echt niet uit.
De bios resetten via de jumper heb ik nu ff geen tijd voor maar dat ga ik vanmiddag of vanavond zeker proberen. En heeft het dan wel of geen zin om het batterijtje even te lichten?

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:39
dat batterijtje lichten kan iig geval geen kwaad dus proberen kan je het dan altijd :)

[ Voor 3% gewijzigd door disinfector op 23-04-2003 12:44 ]

Verwijderd

En verderss wordt het tijd om met het mobo terug te gaan naar de leverancier .. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ooookeej...dat had ik niet verwacht maar het cmos batterijtje lichten heeft gewerkt. :D Dat is het enige wat ik gedaan heb en m'n core voltage is weer normaal. M'n comp. draait weer vrolijk op 200 x 10 @ 1.825V en is idle 6 graden koeler als gister bij 133 x 11.5 @ 2V. :Y)

Mijn dank aan iedereen die heeft geholpen of dat probeerde.

_/-\o_ Thnx!!! _/-\o_

Verwijderd

gefeliciflapstaart :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kon je er niet wat extra MHZn uit slaan @ 2 volt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Ja....dat wel :) Ik heb uiteindelijk 11.5 x 200 (stabiel) weten te halen op 2V maar de cpu wordt te heet voor deze koeler. Na de zomer en met een nieuwe/zwaarder koeler ga ik proberen om verder te komen want de maximale snelheid die ik heb gehaald (alleen stabiel in lichte windoos apps) is 12.5 x 200 = 2.5 GHz. Niet slecht he?...en dat voor een lucht gekoeld cpu-tje die eigenlijk op 1.53GHz moet draaien ;) Maar 2GHz is me nu eerst wel best. Ik ben al lang blij dat de spanning weer op 1.825 zit ipv 2 en dat ie koeler is, al vraag ik me wel de hele tijd af hoe wat en waarom de spanning op 2V bleef steken.
Pagina: 1