Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tijdsgestuurde dimmer

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het niet veel met casemodding te maken heeft, maar toch...

Ik probeer een dimmer te maken om een zonsopgang-zonsondergang te simuleren (terrarium). Het mooist zou zij als ik een simulatie kon aansturen over het internet, omdat het hier gaat om een broedbak annex 'volwassenenterrarium'.

Situatie:

1 grote glazen bak, met 2 segmenten. 1 segment herbergt de volwassen dieren, het 2e segment herbergt de (toekomstige) eieren. De twee segmenten zijn gescheiden door 2x 8mm glas en piepschuim. Het belangrijke is dat de volwassenen een bepaalde tijd licht krijgen, en de eieren in segment 2 een constante temperatuur krijgen.

Tot zover alles ok, ik heb segment 1 op een tijdklok zitten en segment 2 op een aquariumverwarming (soort au-bain-marie).

Nu zou ik heel erg graag een simulatie maken van een zonsop- en ondergang. Ik heb het diverse monteurs gevraagd op het elektrotechnisch-installatiebedrijf waar ik werk, maar die dragen allemaal onbetaalbare voorstellen aan. Is er iets simpels, wellicht via de PC te sturen, bijvoorbeeld over de PC, om dit te bewerkstelligen? Mijn PC (WinXP) staat dag en nacht aan.

Ik heb gezocht op Google, Elektuurs doorgelezen, diverse reptielensites bekeken maar niets gevonden dat mijn wensen doet vervullen.... Wellicht een suggestie?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
simpel, dimmer aansluiten op relai... en dan ff via de compoort zetten, en er zullen wel modules zijn voor te dimmen.

En dan schrijf je een mooi progje voor de compoort aan te sturen

Verwijderd

Topicstarter
kan geen progjes schrijven...

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
Dimmer aansluiten op relais? volgens mij gaat dat niet helemaal lukken omdat de lamp dus gedimd moet worden, en dat lukt nogal moeilijk met een relais :P
Ik dacht misschien kun je ipv een temp-sensor een lichtgevoelige diode op je comp aansluiten. Die kun je bij je lokale elektroboer wel halen en dan.... tja, toch een proggie schrijven....

Verder, vergeet niet een scheiding te maken tussen je pc en je 'simulatie' dmv bijv een opto-coupler ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Dirickteur op 22-04-2003 19:55 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wanneer je de belichting & verwarming wil laten aansturen door je pc heb je geen sensoren nodig, je kan dan gewoon de klok van je pc gebruiken neem ik aan. Nadeel is wel dat deze wat stroom slurpt, het je een pc kost en dat deze erg stabiel moet zijn. Bij een crash valt de verwarming & belichting uit.

Ik zit er nog even over na te denken hoe je het nu het beste kunt aanpakken. Zonder pc (of de pc als extra aanstuurbron, zodat die niet afhankelijk is) lijkt mij de beste optie. Je hebt zoiezo een timer nodig (heb je al) en een elektrisch aan te sturen variabele weerstand.

Nu ben ik nog niet zover dat ik weet hoe die precies heten, maar ze bestaan in ieder geval wel. Met een stuk of 5 timers (hoe meer timers, hoe meer stappen qua lichtsterkte), 5 transistoren en een bergje weerstanden moet het ook te doen zijn. Wordt alleen een beetje groot en chaotisch.

Mijn idee werk ik later nog wel uit. Moet er nog over nadenken :). Suc6 alvast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zover dat ik nu de verwarming constant heb, aan de hand van een sensor die gekoppeld is aan de aquariumverwarming. De temperatuur is met name van belang, aangezien die het geslacht van de jongen zal bepalen.

Maar, nu nog de dimmer met een simulatie. Ik neem aan dat een electronische dimmer, voor een electronische trafo bijvoorbeeld, het makkelijkst aan te sturen is. Ik moet eigenlijk iets hebben als een relais, met een lage stuurstroom, en niet de standaard 220 van een dimmer... En dan via de PC kunnen sturen, of op zijn minst uitlezen

Verwijderd

Het is dus voor dag/nacht, een dag duurt 24 uur meen ik ;)
Waarom geen schakeling zoeken die het volgende doet:

Lichtsenzor -> kijekn hoeveel licht er is, vanuit hoeveelheid licht -> Lamp laten branden.
Dus meer licht de lichtzensor krijgt, deste meer licht de lamp geeft, iets simpeler lijkt me zo.

Dan nog een schakeling vinden, daar kan ik je niet aan helpen.

Verwijderd

Mijn recept: een PIC met ADC (Micochip of Amtel), LM35 tempsensoren, een Dallas 1307 RTC (real time clock), en solid state relais. Via de serieele poort kan je dan de boel instellen / monitoren en het kan stand alone werken. Enige kennis van electronica / programeren wel noodzakelijk.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Conrad heeft daar geloof ik een bouwpakketje voor.

Elektronica-topics in CME moeten trouwens computer-gerelateerd zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.