ADSL altijd splitter nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:27

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Heb je ook een splitter nodig als je geen telefoon op de telefoonlijn wil gaan aansluiten

Ik heb een ADSL lijn besteld, Demon 2048/512. Ik heb al een modem, Alcatel speedtouch home, en die wil ik erop aansluiten. Ik heb voor de ADSL lijn speciaal een telefoonlijntje (pots) laten aanleggen, waarop ik geen telefoontoestel wil aansluiten. moet er dan ook een splitter tussen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Niet persé, het is overgens wel aan te raden omdat je ook zonder telefonie last van storingen kan hebben. Dit van die storingen is trouwens helemaal niet zeker maar ik weet van mensen dat het kan. Wat dat betreft zou ik zeggen dat die splitter er gewoon tussen moet. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Volgens mij wel, de splitter zet de lijn nl om in een data en een telefoon lijn, maar als je geen splitter hebt dat is het nog steeds een gewone telefoonlijn (denk ik)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:22:
Volgens mij wel, de splitter zet de lijn nl om in een data en een telefoon lijn, maar als je geen splitter hebt dat is het nog steeds een gewone telefoonlijn (denk ik)
da's niet waar (zoals basz2000 ook al zei). sterker nog: als je genoegen neemt met 1 lijn tegelijk (dus of internetten, of bellen) heb je niet eens een splitter nodig. adsl en spraak liggen op verschillende frequenties

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 15:24:
[...]

da's niet waar (zoals basz2000 ook al zei). sterker nog: als je genoegen neemt met 1 lijn tegelijk (dus of internetten, of bellen) heb je niet eens een splitter nodig. adsl en spraak liggen op verschillende frequenties
Helemaal correct MAAR de splitter word ALTIJD bij je lijn geleverd dit zit namelijk IN je aansluit kosten :P dus om het goedkoper te maken hoef je het niet te doen

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 16:00
De splitter zorgt ervoor dat de data via het de hoge frequenties wordt gezonden en de telefoongespreken via de lage frequenties (of is het andersom... dacht het niet).
Ik heb zelf een tijdje zonder splitter geinternet en dit kan wel. Alleen elke keer als de telefoon gebruikt werd dan viel de internetverbinding weg. Zolang het telefoongesprek duurde bleef de internetverbinding verbreken en weer verbinden enz.
Ik zou er maar een splitter tussen zetten, lijkt me het verstandigst.

Verwijderd

ShadowBumble schreef op 22 april 2003 @ 15:26:
[...]

Helemaal correct MAAR de splitter word ALTIJD bij je lijn geleverd dit zit namelijk IN je aansluit kosten :P dus om het goedkoper te maken hoef je het niet te doen
hehe, da's waar.

je krijgt er trouwens maar eentje. en gezien de gemiddelde levensduur van die dingen... vooral de isdn variant wil nogal eens uitvallen

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02
Heb een tijdje gehad dat de KPN het niet helemaal zag zitten om een ander soort lijn dan hun eigen MXstream op dezelfde lijn te zetten.
Had dus 1 lijn, splitter erop. En internetten, maarzodra de telefoon ging, en verbinding had, ging mijn 8mbit lijn terug naar 4mbit. En een ruis op door de telefoon niet normaal.
Toen hebben ze bij kpn iets gedaan, toen hadden we helemaal geen telefoon meer en geen internet. Daar tegen de groene jongens een scheldcononade gehouden, en 1 dag daarna werkte het.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Rezyek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Een splitter doet helemaal niks anders dan splitten. Je kan net zo goed de draadjes aan elkaar draaien dat is precies hetzelfde (maar minder netjes).

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Schmoove schreef op 22 april 2003 @ 15:27:
De splitter zorgt ervoor dat de data via het de hoge frequenties wordt gezonden en de telefoongespreken via de lage frequenties (of is het andersom... dacht het niet).
Ik heb zelf een tijdje zonder splitter geinternet en dit kan wel. Alleen elke keer als de telefoon gebruikt werd dan viel de internetverbinding weg. Zolang het telefoongesprek duurde bleef de internetverbinding verbreken en weer verbinden enz.
Ik zou er maar een splitter tussen zetten, lijkt me het verstandigst.
ehhm, ik gebruik die lijn puur voor adsl, er komt helemaal geen telefoon op.
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:28:
[...]

hehe, da's waar.

je krijgt er trouwens maar eentje. en gezien de gemiddelde levensduur van die dingen... vooral de isdn variant wil nogal eens uitvallen
Bij demon dus niet, als je al een modem hebt.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17

elTigro

Es un Gringo!

Rezyek schreef op 22 april 2003 @ 15:36:
Een splitter doet helemaal niks anders dan splitten. Je kan net zo goed de draadjes aan elkaar draaien dat is precies hetzelfde (maar minder netjes).
volgens mij is een splitter wel iets meer dan een geavanceerde soldeerverbinging hoor...
ik dacht dat het een (de)multiplexer is..

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Rezyek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Als je 'm openmaakt dan zal je zien: er zit niks in dan wat plastic en een verbindingsstukje voor de draadjes.

Verwijderd

.

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:42 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb een splitter, die er waarschijnlijk voor de vorm aanhangt. ADSL doet het wel en de telefoon ook, maar dikwijls verstoord een telefoontje mijn online speelplezier met een verbroden ADSL connectie.

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 11-02 20:34

MeNTaL_TO

The future is not set

Dj_Neo_Ziggy schreef op 22 April 2003 @ 15:35:
Heb een tijdje gehad dat de KPN het niet helemaal zag zitten om een ander soort lijn dan hun eigen MXstream op dezelfde lijn te zetten.
Had dus 1 lijn, splitter erop. En internetten, maarzodra de telefoon ging, en verbinding had, ging mijn 8mbit lijn terug naar 4mbit. En een ruis op door de telefoon niet normaal.
Toen hebben ze bij kpn iets gedaan, toen hadden we helemaal geen telefoon meer en geen internet. Daar tegen de groene jongens een scheldcononade gehouden, en 1 dag daarna werkte het.
8 Mb bij de KPN?
Verder is je verhaal een beetje vaag, waar heb je staan schelden??
Maar goed, als ik zoiets zou hebben zou ik eerder denken aan een kapotte splitser dan een storing in de centrale, maar goed.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47

Peetman

Tjah....

Ik gebruikte mijn adsl lijn achter de splitter ook wel eens als telefoonlijn (voor girotel vroeger). Lijntje overpluggen van adsl modem naar analoog modem en bellen maar. Zolang je dus niet gaat bellen heb je geen splitter nodig.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wekkel schreef op 22 April 2003 @ 15:46:
Ik heb een splitter, die er waarschijnlijk voor de vorm aanhangt. ADSL doet het wel en de telefoon ook, maar dikwijls verstoord een telefoontje mijn online speelplezier met een verbroden ADSL connectie.
als je minder dan een jaar adsl hebt, bel dan ff naar planet internet (dat heb je geloof ik ;)) en vertel het verhaal, want jouw splitter lijkt gewoon stuk. Die kan je onder garantie laten vervangen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dj Neo Ziggy
Ik heb niet gezegd dat de 8mbit lijn die ik heb van KPN is. Zie ook mijn eerste regel. Ik heb BBnet.

Waarom ik heb staan schelden, omdat na 2 maanden, 1 het internet niet deed, 2 de telefoonlijn gewoon brak was, na het aanvragen van mijn ADSL lijn.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:43 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je data lijn is je telefoonlijn, met het analoge signaal & bel signaal er af gefilterd.
Als je je adsl modem op je POTS lijn aansluit, kan je tijdens een gesprek / het moment dat je gebeld word, niet bellen.

Wat ik zou doen:
Gewoon zonder splitter proberen, en als het niet werkt een splitter kopen.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]
als je minder dan een jaar adsl hebt, bel dan ff naar planet internet (dat heb je geloof ik ;)) en vertel het verhaal, want jouw splitter lijkt gewoon stuk. Die kan je onder garantie laten vervangen.
Niet helemaal waar want als je je splitter niet dicht genoeg bij je ISRA zet gebeurt dit ook dit houd in dat er een 2de lijn (telefoon boven ?) gesplitst word voor de splitter en dat is dus de boos doender.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

ShadowBumble schreef op 22 April 2003 @ 15:58:
[...]

Niet helemaal waar want als je je splitter niet dicht genoeg bij je ISRA zet gebeurt dit ook dit houd in dat er een 2de lijn (telefoon boven ?) gesplitst word voor de splitter en dat is dus de boos doender.
mjah, nou schat ik wekkel niet in dat dat het geval is, maar je hebt inderdaad gelijk :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
JAAA het is nodig ;) aanvaard het maar van de Guru (me works @ adsl skynet helpdesk)
Er zijn veel problemen als je het niet doet. Eveneens een verlengkabel van slechte kwaliteit gebruiken of zelf prutsen aan je binnehuisinstallatie (ik neem hele dag zulke calls op)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Dj Neo Ziggy
Anyway om terug te komen op dit topic. Volgens mij ligt het eraan, welke lijn je adsl heb. Volgens mij hoef het bij BBned niet (althans bij niet)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Ik heb Zonnet via Mxstream en daarbij is het niet nodig volgens mij. Ik kan ook gewoon op internet komen voor de splitter, zonder dat er iets anders aan is.
Maar zo duur is een splitter toch niet? Misschien wil je in de toekomst wel een telefoonlijn waarmee je kan bellen en heb je er spijt van :)

The devil is in the details.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Bij mij is ie keurig gesplit bij binnenkomst. Geen 2e telefoonlijnen etc. Ik heb wel een andere splitter (geen kroonstenen, maar telefoonstekkers), maar ben te lui om deze eens te proberen. Dan moet ik er helemaal van die priegelige stekkertjes aan gaan zetten, brrr.

* Wekkel moddert vrolijk verder met de huidige configuratie

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

qoute:
"De splitter zorgt ervoor dat de data via het de hoge frequenties wordt gezonden en de telefoongespreken via de lage frequenties (of is het andersom... dacht het niet).
Ik zou er maar een splitter tussen zetten, lijkt me het verstandigst."

wat hierboven gezegt wordt, klinkt mij logisch in de oren (wist wat de functie is van een splitter, echter, niet hoe hij het splitte).

Je hebt echter wel een splitter nodig om te kunnen internetten.
Dit weet ik (heb het geprobeert via bbnet, thuis internet, en via versatel netwerk).

Bij beide is het gebleken dat een splitter nodig is. Misschien dat het kpn netwerk er anders mee omgaat?

ZOnder splitter, had ik geen internet, en ook geen telefoonie, wel kiestoon, maar te veel ruis om maar iets te kunnen verstaan.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

fcs schreef op 22 april 2003 @ 16:48:
qoute:
Dit weet ik (heb het geprobeert via bbnet, thuis internet, en via versatel netwerk).

Bij beide is het gebleken dat een splitter nodig is. Misschien dat het kpn netwerk er anders mee omgaat?

ZOnder splitter, had ik geen internet, en ook geen telefoonie, wel kiestoon, maar te veel ruis om maar iets te kunnen verstaan.
Dat kan ik betwisten de splitter veranderd niks aan het signaal wat ADSL mogelijk maakt deze onderscheid puur de hoge (ADSL) frequency van de Lage (telefonie) frequency voor de rest is de splitter een "dom" aparaat. ik heb zowel op het BBNed/KPN als versatel lijnen modems gehangen zonder splitter en dit werkte perfect.

Waarom ? Zoals hierboven staat maakt de splitter geen signaal die splitst het alleen maar kortom of je hem nou direct op de lijn hangt maakt niks uit

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Gewoon een ervaring met onze SDSL lijn (1Mb):
Het modem (Cisco 827) zit direct op het ISRA punt. Geen splitter of wat dan ook tussen.
Als je een dedicated lijntje voor je DSL heb, heb je geen splitter nodig (er valt immers nix te splitten).

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:42
Ik neem aan dat die andere lijn wel een eigen nummer heeft, als je geen splitter gebruikt en iemand belt per ongeluk dat nummer zou je wel ns last kunnen hebben van storing, ik zou hem dus gewoon aansluiten als je m toch hebt.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Uiteindelijk bleek mijn nieuwe telefoonlijn verkeerd te zijn aangelegd :(. Met als resultaat: helemaal geen verbinding, ook een telefoon werkte niet. Er bleek een foutje in de schakelkast gemaakt te zijn. maar mijn lijntje werkt nu perfect. Zonder splitter. De monteur zij ook dat het geen probleem zou zijn, alleen dat er wel een splitter tussen moest als ik alsnog een telefoon wilde aansluiten.

• Schmoove
fcs schreef op 22 april 2003 @ 16:48:
qoute:
"De splitter zorgt ervoor dat de data via het de hoge frequenties wordt gezonden en de telefoongespreken via de lage frequenties (of is het andersom... dacht het niet).
Ik zou er maar een splitter tussen zetten, lijkt me het verstandigst."

wat hierboven gezegt wordt, klinkt mij logisch in de oren (wist wat de functie is van een splitter, echter, niet hoe hij het splitte).

Ik denk dat dit per aanbieder verschilt. Ik woon in belgie en heb ADSL van Skynet en ik kan wel degelijk internetten zonder splitter.
Alleen als er dan iemand belt dan is de internetverbinding gelijk weg.
Om het allemaal goed te laten werken moet ik een splitter bij me modem doen en een splitter bij elke andere telefoon in het huis, anders krijg ik disconnectie problemen.
Als je een aparte telefoonlijn enkel en alleen voor ADSL gaat gebruiken, dan kan dat volgens mij wel, tenminste hier bij mij zou dat wel gaan.
Ik zie er alleen het nut niet van in. Je betaalt alleen maar extra voor het huren van die extra lijn en je schiet er verder helemaal niks mee op. Het is zeker niet zo dat je dan je maximum kan halen en anders niet, want ik zit echt continu op me maximum (als de andere kant waarvan ik download dat toelaat). Een extra lijn voor ADSL nemen heb je volgens mij dus echt bar weinig aan.
Ik blijf maar gewoon telefoneren en internetten via dezelfde lijn + splitter, werkt perfect.

Verwijderd

Hmmm, this explains a lot. Maar hoe zit het nou precies met wanneer je normalitair een thuiscentrale achter de binnenlijn hebt hangen. Moet die dan verbonden worden met de pots uitgang van de splitter? Geef een splitter ook voeding door (op de lijn, niet de 220v) naar de thuiscentrale? (homevox 1-4)

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Schmoove schreef op 24 April 2003 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat dit per aanbieder verschilt. Ik woon in belgie en heb ADSL van Skynet en ik kan wel degelijk internetten zonder splitter.
Alleen als er dan iemand belt dan is de internetverbinding gelijk weg.
Om het allemaal goed te laten werken moet ik een splitter bij me modem doen en een splitter bij elke andere telefoon in het huis, anders krijg ik disconnectie problemen.
Als je een aparte telefoonlijn enkel en alleen voor ADSL gaat gebruiken, dan kan dat volgens mij wel, tenminste hier bij mij zou dat wel gaan.
Ik zie er alleen het nut niet van in. Je betaalt alleen maar extra voor het huren van die extra lijn en je schiet er verder helemaal niks mee op. Het is zeker niet zo dat je dan je maximum kan halen en anders niet, want ik zit echt continu op me maximum (als de andere kant waarvan ik download dat toelaat). Een extra lijn voor ADSL nemen heb je volgens mij dus echt bar weinig aan.

Ik blijf maar gewoon telefoneren en internetten via dezelfde lijn + splitter, werkt perfect.
Het is geen extra telefoonlijn, het mijn 1ste vaste lijn. Ik gebruik alleen een GSM van mijn werk om mee te bellen.

Voor mij is het minder handig om 2 telefoons te hebben, omdat ik wisseldiensten draai. en dan moet ik er steeds aan denken om de telefoon uit te schakelen als ik ga slapen. Het eindresultaat is dat hij toch altijd uit staat.

Verder wordt mijn mobiel toch door het werk betaald, dus bellen met de vaste telefoonlijn is duurder.

• Schmoove
Kijk, dan heeft het dus wel zin. Ik was in de veronderstelling dat je een 2e telefoonlijn aan had geschaft voor ADSL, naast een bestaande vaste lijn. Maar goed ik begrijp het nu.

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Mijn schoonvader heeft het zelfde probleem, met dat ruis als het internet aan staat, dus ik heb ook een splitter nodig, waar ken ik dat krijgen gewoon bij de kpn winkel? :?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
quicksilvernet schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:03:
Mijn schoonvader heeft het zelfde probleem, met dat ruis als het internet aan staat, dus ik heb ook een splitter nodig, waar ken ik dat krijgen gewoon bij de kpn winkel? :?
http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:en-US:official

Nogal onzin dit topic te gaan kicken, als simpelweg het trefwoord in Google invoeren al sowieso twee hits geeft.
Pagina: 1