Toon posts:

[Muis]Werkt niet onder DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn 486 machine een seriële (RS232) muis aangesloten. 't bakkie draait vrolijk DOS 6.22, maar het enige dat ik niet aan de gang kan krijgen is mijn muis. De muisdriver wordt prima geladen ("mouse driver installed") maar in geen enkel softwarepakket krijg ik beweging in het pijltje. Dit is het probleem bij meerdere muisdrivers.
De I/O controller in gebruik is een UMC 498 VLB.

En ja, de muis IS ingestoken en ik beweeg ook nog met dat ding...

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Is er wel een path aangemaakt in de Autoexec.bat ?!
Op deze manier wordt de muisdriver automatisch opgestart bij het laden van DOS..

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is gebeurd... Autoexec is AOK en de muisdriver wordt geladen met boot-time.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
werken andere apparaten wèl op die com-poort? (modem?)
werkt die muis wèl op andere pc's?

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Heb je wel de goede muis // compoort gebruikt ? Er zitten er altijd 2 op, en soms heb je een brede plug aan de muis en een smalle poort op de PC of andersom zodat je een verloopje nodig hebt.... ;)

Misschien moet je de driver op de andere poort instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Muis werkt OK op m'n laptop. Seriële verbinding met een nulmodem kabel werkt, alhoewel errrug traag. Probleem houdt aan met een andere muis. Er zitten op mijn I/O controller wel twee jumpers met de aanwijzing "speed 0/1.5/2.33/3". Iemand een idee?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Is het een schakelbare 2/3-knops muis? Voor 3 knops mode moet je een Mouse-Systems-Mode compatible muisdriver gebruiken, als je de Microsoft muisdriver gebruikt (andere standaard, jah... toen al....) dan moet hij in 2 knops mode staan. Let op met de Microsoft 8.20 muisdriver, deze kan problemen opleveren in protected mode games (neem liever een iets oudere).
Ik heb goede ervaringen met de Logitech (lmouse) en Genius (gmouse) drivers in Mouse-Systems-Mode, dus als je behoefte hebt aan die derde knop kun je beter zo'n driver pakken.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
't is een goedkope scrollmuis maar hij is wel MS compatible. De muis wordt wel herkend maar het pijltje beweegt gewoon niet en de knoppen doen ook niks. Ook al geprobeerd met een true M$ muis.

Verwijderd

een hardware-defect dan? misschien dat de Cutemouse driver wel werkt?
cutemouse.sourceforge.net

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

De software ware je de muis voor wilt gebruiken,
ondersteunt die software wel het gebruik van de muis?

Anders even testen met edit.com,
dat zit standaard in dos 6.2,
en werkt wel met de muis.

Als die het wel doet ligt het dus aan je programma,
die dus geen muis ondersteunt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Skaah
  • Niet online
Probeer anders gewoon alle jumperinstellingen met de speed.

Verwijderd

Topicstarter
*schop* even een update: Ik heb alle settings van de speed jumpers geprobeerd: no effect. Het laden van een andere mousedriver ipv MOUSE.COM heeft geen resultaat (de gebruikte driver was de DRMOUSE.COM van Caldera). Gpm onder linux werkt ook al niet.

• Reptile209
  • Laatst online: 16:29

Reptile209

- gers -

Seriele poort staat ook ingeschakeld in je BIOS? Probeer eens om de linkermuisknop ingedrukt te houden bij het laden van de driver (evt even handmatig laden).

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Die kan ik niet in- of uitschakelen in de BIOS... 't is een 486 met aparte I/O controller kaart...

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23

Killjoy

Klingon lawn products

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:01:
Muis werkt OK op m'n laptop. Seriële verbinding met een nulmodem kabel werkt, alhoewel errrug traag. Probleem houdt aan met een andere muis. Er zitten op mijn I/O controller wel twee jumpers met de aanwijzing "speed 0/1.5/2.33/3". Iemand een idee?
Die speed jumpers zijn iig niet van toepassing. [oldschool mode] Daarmee kun je de snelheid mee bepalen waarmee de HDD wordt aangesproken. Deze (verhoudingsgewijs :P )moderne controllers waren namelijk op de snelste settings te snel voor oude HDD's[/oldschool mode]

Hoe wordt de muis herkend? als Microsoft mode of als mouse-systems mode? De laatste mode werd door de aloude rechthoekige Genius muizen gebruikt en is niet compatible met de huidige muizen (drieknops). Sommige drivers zeggen driver installed als mouse-systems mode, wanneer ze geen muis kunnen vinden.

Weet je zeker dat de 9 pins kabel bij de I/O card hoort? Je had indertijd nogal wat gezeur over kabeltjes die wel of niet cross waren.

Hmmm. voortaan replys van Tony Vroon ook maar eens lezen :( :X

[ Voor 6% gewijzigd door Killjoy op 24-04-2003 20:28 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 15:10:
Die kan ik niet in- of uitschakelen in de BIOS... 't is een 486 met aparte I/O controller kaart...
Heb je de juiste jumper settings wel voor die kaart? Daar kan het best wel eens aan liggen. Kijk anders op Total Hardware 99 voor settings als je ze niet weet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
*HARDE SCHOP*
Ben even weg geweest maar het is in ieder geval niet de jumper instellingen. Een seriële communicatie met laptop/palmtop verloopt zonder problemen. (behalve dan een absolute traagheid en een lag van enkele seconden) De muis wordt herkend als zijnde een Microsoft. De drivers worden perfect geladen, alleen krijg ik geen beweging in mijn pijltje. Dit is niet met één muis zo, maar met ze allemaal. En dan ook nog niet met één driver maar met alle drivers. (Ook Win'95 protesteert)

Verwijderd

draai de connector eens om op de controllerkaart - wil ook nog wel eens fout gaan. ook een ander kabeltje wil ook nog wel eens helpen (sommige compoorten hebben de aansluitingen anders zitten wat zich uit in: nimmer of met zenuwslopende traagheid werken)

Compoort op:
onboard -> bios nalopen
controller -> jumpers nalopen

Software problems: Andere mouse driver proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 20:05:
draai de connector eens om op de controllerkaart - wil ook nog wel eens fout gaan.

Compoort op:
onboard -> bios nalopen
controller -> jumpers nalopen

Software problems: Andere mouse driver proberen.
De jumperinstellingen heb ik allemaal geprobeerd en staan goed, er staan namelijk aanwijzingen op de controllerkaart... De connector zat goed om, anders ontving ik ook niks van m'n laptop. Andere mouse driver heb ik al twintig keer geprobeerd.

De jumperinstellingen zijn trouwens niet te vinden op TotalHardware'99.

Verwijderd

heb ik ook wel eens gehad (vanmiddag tovallig nog een keer met een P133). Bleek aan het slotje te liggen, op het oog zien de conneectoren er hetzelfde uit. Die met alle gaatje open deed het niet en die met een gaatje dicht in de connector naar het moederbord, deed het wel (gaatje open geprikt....). Ik ben het probleem ook wel eens bij een Jetway 542 mobo tegengekomen, daar bleken de verkeerde slotjes in de mobo doos te zitten. De leverancier gaf mij andere met de verzekering dat die het wel zullen doen, inderdaad OK. Hij kon mij niet uilteggen wat het veschil nu precies was. Zoeken met Google leverde niets op (wellicht te kort gezocht).

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kijken of ik een andere I/O plank... BTW, die muis heeft 't wel gedaan met dit slotje en met een ander slotje krijg ik hetzelfde effect. Ik begin te vrezen dat ik m'n I/O plank gefrituurd heb...

Verwijderd

ik vrees dat je gelijk hebt....

Verwijderd

ik heb vroege ook allerlij problemen gehad met serieele mouse.. gedetecteerd worden (of ze nou aangesloten zijn of niet) maar nooit werken ..
toen heb ik het met een hele vooraad drivers geprobeerd (voornamelijk verschillende versies van gmouse) .. wat vaak hielp was een andere com poorts instellen in de driver en dan weer bijde poorten gebruiken... uit eindelijk nadat het wel werkte maar niet betrouw baar te krijgen .. m'n pa moest steeds maar afwachten of hie een werkende muis had hebben we maar van pc geruild (win 98 had geen problemen met die muis) en m'n pa kreeg een pc met ps2 muis (die het gewoon deed met de gmouse driver)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

And your point is :? :? :?

Graag oude koeien in de sloot laten zitten, of daadwerkelijk nuttig en toevoegend posten. Dit is helaas niet een nuttige manier om een anderhalf jaar oude topic aan de aandacht te brengen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.