Toon posts:

mpg2 hardware matig decoderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gezocht op het forum maar kon niet iets duidelijks vinden voor mijn probleem

ik heb een sateliet kaart in mijn pc zitten daar kan ik mee opnemen in perfecten kwaliteid ik kan in 2 standaarden opnenen mpg2 of pav
nu wil ik die branden op dvd nou moet ik die eerst decoderen naar vob of een ander formaat dat gaat ook allemaal goed alleen het duurd zooo fucking lang
12 uur zomaar voor een voledige dvd
nou vroeg ik me af zijn er hardware matige kaarten te koop die die omzetting kunnen doen voor me zonder alleen de prossesor te gebruiken ?
zie mijn systeem spec's hier benenden . tis niet de sloomste pc maar dit is echt te gek
iemand tips ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat heeft dat met videokaarten te maken :?

VB > AV :)

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 14:38
Ik zou voor het door jouw omschreven doel niet in een mpg2 kaart investeren.

Normaal moet het op DVD branden veel sneller kunnen en hoef je niets om te rekenen. kijk op Snoppers guide hoe e.e.a. te doen. Ik zet op vergelijkbare manier zoals daar beschreven in een uur een film opname op DVD. Lastigste is nog het knippen van reclame's. Alleen wanneer opname filegrootte groter is dan dat wat op DVD past zul je moeten hercoderen. zelfs dan kun je nog overwegen om het in twee delen te knippen.

Verwijderd

12 uur ? Dat lijkt mij onzinnig lang voor een Athlon XP 2000+:
- http://www.dvdrhelp.com/capture
- http://www.dvdrhelp.com/convert
- http://www.dvdrhelp.com/author.htm#dvd

Capture in MPEG2 en niet in PAV (?), daarna knippen en Authoren

Mocht je toch naar een MPEG2 kaart zoeken :? :
Capture Card features: MPEG1(VCD) + MPEG2(SVCD,DVD) Realtime encoding
edit:
@BartNL:
De reden waarvoor ik verwijs naar een convert-guide is dat je daaruit logischerwijs kan afleiden dat recompressie niet nodig is voor het authoren van VOB files indien de bron al MPG2 is - en dat recompressie op een 2000+ toch wel een stuk sneller zou moeten gaan met de juiste instellingen. Wat dat betreft ben ik het geheel met je eens alleen bekijk ik het van een ander perspectief en gebruik andere argumenten.

[ Voor 174% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 17:52 ]

• BartNL
@euss
fout advies, onnodig converteren is juist zijn probleem en moet 'ie dus niet doen omdat zijn mpg2 bestanden al DVD konform zijn.

Verwijderd

> en moet 'ie dus niet doen omdat zijn mpg2 bestanden al DVD konform zijn.
> Overigens is mijn opmerking geen aanname maar 2 jaar ervaring

Dat is een behoorlijke aanname, aangezien wij niet weten uit de openingspost in welke framesize (X * Y), compressie (MPG2 of PAV) etc gecaptured is en hoe groot in KB de bronfiles voor authoring zijn. De beschrijving van interdeath laat nog een hoop open voor dubbele uitleg en fouten. Wat dat betreft mag interdeath een aantal dingen ophelderen...

voorbeeld:
720 x 576 @25 = PAL DVD-MPEG2 *
704 x 576 @25 = PAL DVD-MPEG2 *
720 x 480 @29,97 = NTSC DVD-MPEG2 *
704 x 480 @29,97 = NTSC DVD-MPEG2 *
Maximum Filesize van authored DVD (dus niet de source-streams!): 4589843KB / 4.37GB

Zie ook: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

edit:
[list=*]• De *) hierboven genoemde framesizes zijn "default-framesizes" waarin de meeste originele DVD compressed/geauthored zijn en die door 100% van alle DVD-spelers (en autheringsoftware) ondersteund worden.
• De volgende framesizes/compressies zijn imo geen "pure"-DVD formaten (maar worden wel door DVD-spelers ondersteund):
[list=#]
• 352 x 576 @25 = PAL CVD-MPEG2 enhanced
• 352 x 288 @25 = PAL VCD-MPEG1 enhanced
• 352 x 480 @29,97 = NTSC CVD-MPEG2 enhanced
• 352 x 240 @29,97 = NTSC VCD-MPEG1 enhanced
[/list]
• Welke framesizes / compressies / bitrates / indelingen etc nog meer door je standalone DVD-speler ondersteund worden valt eenvoudig op te zoeken in de DVD-Player Database.
• De beperkingen van de authoring-software (bijv. om pseudo-DVD's te maken) staan vermeld in de documentatie van de software - zowieso goed om die door te lezen, want vaak staan daar zéér bruikbare tips en oplossingen in.
• Zelf 2 jaar ervaring hebben wil nog niet zeggen dat een ander niets fout kan doen. Een paar foute voorbeelden: 1024x768@30 capturen en dat formaat direct als bron willen gebruiken zonder resizing, afwijkende (PAV?) codecs en instellingen, knippen van reclame met recompressie, authoren met verkeerde instellingen, branden op verkeerde schijfjes, DVD-standalone die nukkig is met standaarden etc...[/list]

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 17:51 ]

• BartNL
Het is sowieso iets ruimer en quote van de door jouw genoemde link,

Allowable picture resolutions are:
MPEG-2, 625/50 (PAL): 720x576, 704x576, 352x576

Ik interpreteer de DVD norm ruim als zijnde alle op DVD gebrande video die mijn DVD speler afspeelt. Dat is voor mij ook (S)VCD (480x576). Wat je DVD speler wel afspeelt is sowieso iets wat je moet proberen. Als je het op een PC afspeelt speelt íe sowieso alles wat je door een DVD authoring programma krijgt ;)

Overigens is mijn opmerking geen aanname maar 2 jaar ervaring met vergelijkbare opnames vanaf satelliet TV en sinds een half jaar met DVDs branden op basis van die opnames. Ik schat dat >95% zonder conversie als DVD te authoren is.

[ Voor 4% gewijzigd door BartNL op 22-04-2003 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de onduidelijkheid maar mijn satkaart captured dus in mpg1 sorrie sorrie sorrie en in dit formaat:
MPEG-1 544x576 25fps CBR 1150kbps, Layer-2 48000Hz 192kbps

het gekke is dat het formaat om te zien op me pc is niet vierkant maar normaal van verhoudingen
ik kan ook niks veranderen in de capture settings van het proggie progdvb
de beeld kwaliteid is wel perfect ook als ik hem omgooi via sonic my dvd
maar wat ik zeg 12 uur per dvd wor ik gek van ik heb alle tools al geprobeerd tmpeg en noem het maar op vandaar dat ik me af vroeg of er een hardware oplossing voor is of een snelle tool

in ieder geval bedankt voor jullie tips

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
In de C'T van deze maand (mei '03) staat een heel stuk over Mpeg-knippen, speciaal bedoeld om de reclames uit de DVB-ontvangen films te knippen voor op DVD.
Mischien interessant om die eens in de winkel of bieb door te bladeren.

Al ben ik bang dat wanneer je 544 als horizontale resolutie hebt (hele vage resolutie), je toch niet onder een volledige recompress uitkomt.
Alles boven 352*288 is trouwens geen Mpeg1 meer. Vermoedelijk capture jij ook gewoon op Mpeg2.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BartNL
@interdeath

welke PC sat ontvanger gebruik je?

Check je opname gegevens eens ? Mpeg-1 opname bij 1150kbps is echt geen perfecte kwaliteit..... Progdvb opname met een dvb-s kaart kan ik bijvoorbeeld ook niets aan instellen maar neemt wel gewoon mpeg2 op. Hoe kom jij eigenlijk aan de gegevens van je opname?

@euss

ik heb dan ook gewoon een link gegeven naar een site waar perfect staat uitgelegd hoe interdeath te werk zou moeten gaan. De site waar jij naar verwijst bevat zoveel informatie dat die hoeveelheid direkt de indruk wekt dat het heel moeilijk is. De door jou gegeven informatie gaat over alle mogelijke situaties terwijl het beschreven probleem heel specifiek is.

[ Voor 44% gewijzigd door BartNL op 23-04-2003 03:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb de skystar2 kaart en gebruik de progdvb software
ik heb een gecaptured file in tmpeg en daar zie je onder in het proggie als je het file opend deze gegevens
en ik vind het ook vreemd dat het er zo goed uit ziet met deze resolutie
het is zo vreemd dat de meeste decoder proggies het niet eens kunnen decoderen
maar mischien heb jij een optie om het anders te doen

• BartNL
De resolutie is niets mis mee, dat zal er perfect uitzien. Probleem is de ongeloofwaardig lage constante bitrate (= CBR) die jij opgeeft. Een mpeg2 met een variabele bitrate (= VBR) boven de 2500 kbps zal er bij de genoemde resolutie goed uitzien. Veel zenders zitten voor video tussen de 2000 en 4000 kbps bij uitzending en een enkeling op 6000 kbps. Audio is vaak 192 kbps maar Pro7 zendt soms AC3 geluid uit bij 448kbps.

De Skystar 2 ken ik niet zo goed maar Progdvb wel. Ik gebruik Progdvb met een Technotrend dvb-s kaart. Wat Progdvb doet is een 1:1 kopie maken van hetgeen uitgezonden wordt. Dat is bij jouw Skystar 2 kaart naar mijn induk ook het geval omdat jij al aangeeft dat je niet anders kunt selekteren als PVA of MPEG. Dit is identiek aan wat ik ken.

Gangbare digitale uitzendingen zijn bijna altijd via werkwijze zoals beschreven op de eerder door mij genoemde site op DVD te zetten.

Wat je nog eens kunt proberen is opnemen in PVA formaat en dan door ds.jar laten de-muxen. De audio stream naar *.m2a hernoemen. Dan de video stream *.mpv verwerken zoals op genoemde site besproken. Naar mijn idee kan er dan weinig mis gaan.

Verwijderd

Topicstarter
denk jij dat er in de toekomst de progdvb niet gewoon in een andere standaard kan opnemen of is dat gewoon onmogenlijk ik heb er niet zo veel verstand van als jullie dus mischien sla ik nu wel wartaal uit of wat ik al zij een mpg kaart die hardware matig decodeerd zodat ik ook nog andere dingen kan doen op me pc want als die aan het decoderen is lijkt het wel een 486

Verwijderd

Op www.doom9.net staan goede dvd authoring guides :)

• BartNL
@ interdeath

decoderen is gewoon TV kijken. Wanneer je dat met een Technotrend (of bouwgelijke Hauppauge e.d.) dvb-s kaart doet op jouw XP2000 is je CPU belasting ongeveer 0. Ook bij opname zit je dan heel laag / dik onder de 5%.

Het encoderen van een willekeurig MPEG2 bestand naar DVD standaard werkt alleen met duurdere mpeg2 encoder kaarten goed.

Wanneer je windows draait kun je trouwens de prioriteit van een willekeurige taak verlagen. Wanneer ik bijvoorbeeld mpeg2 naar divx konverteer is de CPU belasting 100%. Doordat ik deze taak de laagste prioriteit geeft kan ik tegelijkertijd nog prima internetten e.d. Je hebt daarvoor dus niet noodzakelijkerwijs hardware nodig.
Pagina: 1