Gebarsten TFT-scherm: schadelijk of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds afgelopen weekend is het beeldscherm van mijn Compaq Armada E500 gebarsten. Omdat ik de laptop toch nodig heb voor het werk, heb ik een externe monitor aangesloten om zo toch te kunnen werken.

Echter, na een paar uur werken hangt er een soort ozon-achtige lucht (a la laserprinter) rond de laptop.

Is dit schadelijk om in te werken?

Verwijderd

Dat weet ik niet, maar dat het schadelijk is voor de laptop, staat 100% vast. Het zal maar gaan lekken... Zo snel mogelijk laten fixen.

• Ainnir
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 14:16:
Dat weet ik niet, maar dat het schadelijk is voor de laptop, staat 100% vast. Het zal maar gaan lekken... Zo snel mogelijk laten fixen.
Er zit helaas geen garantie op, en het repareren kost te veel tijd en geld. Ik wil er gewoon nog mee werken zolang als het gaat, en tzt een nieuwe laptop kopen.

De vraag is alleen: is het schadelijk voor de gezondheid?

Verwijderd

ik zou eens een belletje of mailtje versturen naar compaq en vragen of de stoffen die erin zitten schadelijk zijn voor de gezondheid.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, die zeggen vast: "het is idd schadelijk om met onze producten te werken"
ze zijn vast niet helemaal gek bij compaq.

Ik weet niet of een kapot TFT-scherm altijd schadelijk is, maar als het idd ozon is dan kun je beter oppassen.

een of andere site:

"In larger amounts, ozone is unpleasant with a strong odour that irritates the eyes and lungs. "

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ozonlucht is harstikke giftig. Boven kopieerapparaten moet officieel een afzuiger hangen.

Tis dus duidelijk dat je er iets aan moet doen. Of het daadwerkelijk ozon is wat er uitkomt weet je niet, maar er is iets mis. Waarschijnlijk kun je de laptop wel opereren en zo de monitor los koppelen van de voeding. Dan is dat probleem ook weer verholpen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55

4POX

Everybody is wired

Overal lees ik de meldingen bij lcd schermen dat de kristallen schadelijk is voor de gezondheid. DUs dat zou bij compaq niet veel anders zijn.

AKA Rinkel weblog

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Waarom haal je niet even de kabeltjes los van't tft'tje ?

[tweakers-lag]

[ Voor 23% gewijzigd door avon op 22-04-2003 14:50 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:09
Ja, maar LCD is iets anders als TFT. Denk ook niet dat het erg gezond is voor je. Maar probeer je laptop (zoals wwillem zegt) eens te opereren. Voeding naar monitor los koppelen.
Kijk eens in dit document op pagina 102 t/m 105. Hiermee kun je die monitor los koppelen. http://www.danfosspc.dk/V300SER.PDF
Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 22-04-2003 14:43 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55

4POX

Everybody is wired

NielsOveres schreef op 22 April 2003 @ 14:43:
Ja, maar LCD is iets anders als TFT. Denk ook niet dat het erg gezond is voor je. Maar probeer je laptop (zoals wwillem zegt) eens te opereren. Voeding naar monitor los koppelen.
Kijk eens in dit document op pagina 102 t/m 105. Hiermee kun je die monitor los koppelen. http://www.danfosspc.dk/V300SER.PDF
Succes!
Dus een tft is geen vloeibare kristallen scherm ?

AKA Rinkel weblog

• Arunia
TFT staat voor Thin Film Transistor. En van die laatste, transistoren, zitten er net als in een processor zeer veel in één zo'n TFT scherm.
De principiële werking van een TFT beeldscherm is gelijk aan die van de CRT monitor. Het beeld wordt opgebouwd uit heel kleine puntjes, pixels genaamd. Iedere pixel kan een bepaalde kleur aannemen doordat hij is opgebouwd uit drie subpixels: een rode, een groene en een blauwe subpixel. Deze pixels zitten zo dicht op elkaar dat het menselijke oog ze niet meer van elkaar onderscheiden kan en het lijkt alsof er slechts één pixel op die plaats zit. Bij een CRT monitor kan de helderheid van een kleur eenvoudig worden geregeld door de elektronenbundel die de verschillende fosforpunten treft. Bij een TFT scherm is echter geen elektronenkanon, zodat op die manier ook geen helderheid geregeld kan worden.

Er wordt licht geproduceerd door een achtergrondverlichting die bestaat uit kleine lichtstaafjes en een folie die het licht gelijkmatig over de oppervlakte verdeeld. Dit licht wordt door meerdere miljoenen vloeibare kristalcellen (ook wel Liquid Crystals genaamd, vandaar de naam LCD – Liquid Crystal Display) gestuurd. Iedere cel is een subpixel. De hoeveelheid licht die zo’n cel kan passeren wordt geregeld door middel van een transistor (waar er dus zoals gezegd velen van in een TFT scherm zitten).

Met andere woorden ik had het dus fout. Mijn excuses hiervoor. TFT en LCD zijn dus ongeveer gelijk.

Met dank aan bron: www.informatica-educatie.nl

[ Voor 107% gewijzigd door Arunia op 22-04-2003 15:00 ]

• Ainnir
  • Niet online
Thnx voor de tips :D

Ik heb de display er helemaal af gehaald, en het werkt weer super. Net een groot toetsenbord :P

• Arunia
Man we rock! 8)

You're totally welcome to thank us all the time.

Slotje?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

NielsOveres schreef op 22 April 2003 @ 14:56:

Met andere woorden ik had het dus fout. Mijn excuses hiervoor. TFT en LCD zijn dus ongeveer gelijk.

Met dank aan bron: www.informatica-educatie.nl
FYI. TFT is een techniek die gebruikt wordt voor het maken van LCD schermen, een andere techniek is bijvoorbeeld DSTN. LCD en TFT zijn dus niet ongeveer gelijk. Een TFT scherm is altijd een LCD scherm, maar een LCD scherm is niet altijd een TFT scherm.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Dr C
  • Laatst online: 14-08 19:44

Dr C

met C en CK

volgens mij had je via de manager van je videokaart ook de output alleen naar je externe monitor kunnen laten gaan en dan de TFT uit. Er staat dan neem ik aan geen stroom meer daarop. Maar ja dat is misschien een beetje mosterd na de maaltijd :Y)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 14:21:
ik zou eens een belletje of mailtje versturen naar compaq en vragen of de stoffen die erin zitten schadelijk zijn voor de gezondheid.
Ze zouden enorm dom zijn als de nee zouden antwoorden:

- Ja betekent snel repareren dus inkomsten voor hun
- Als ze nee zeggen en je krijgt er toch iets van dan hebben ze een erg groot probleem ;)

Zou toch altijd laten repareren, gezond zal het niet zijn :)
Pagina: 1