Toon posts:

[Access] Autonummering met nullen ervoor

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een tabel een autonummering veld gemaakt... maar met het sorteren is het toch aanzienlijk makkelijker om te sorteren als er nullen (0) voor staan...
kan ik in dat veld aangeven dat er een aantal nullen voor komen...
dus: 0001, 0002, 0003 enz...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

Waarom gaat sorteren dan niet goed zonder die nullen? Zolang je veld numeriek is mag dat toch geen problemen opleveren?

Wat betekent mijn avatar?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 14:51
Wil je ze ook met voorloopnullen opslaan in de database of alleen met nullen weergeven?
Met nullen opslaan is met een autonummering veld iig onmogelijk (en niet nodig.)
Weergeven kan eenvoudig met de eigenschap 'notatie'

Overigens snap ik niet welk sorteerprobleem je hebt.

Verwijderd

Als je sorteert is 2 nog altijd kleiner dan 11 hoor.
Bij mij wel althans.

Verwijderd

Topicstarter
k heb het al gevonden....
maar ik bedoel dus als je het op een rapport afdrukt... dan is het begrijpelijker als je 0001 voor 0022 zet...
ik heb bij format een aantal nullen gezet...

[edit]
111 komt dan bij 1 te staan...
en met nullen ervoor los je dat op...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik ook met dat autonummering een jaartal dat ik ergens anders heb gekozen weer laten geven voor het nummer?
dus ik kies in dat tabel een jaartal. bv. 1994 en krijg dan als volgnummer
19940001

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 14:51
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 14:20:
k heb het al gevonden....
maar ik bedoel dus als je het op een rapport afdrukt... dan is het begrijpelijker als je 0001 voor 0022 zet...
ik heb bij format een aantal nullen gezet...

[edit]
111 komt dan bij 1 te staan...
en met nullen ervoor los je dat op...
Standaard is autonummering een numeriek veld. Sorteren gaat dus goed (1, 2, 111 etc.) Waarschijnlijk doe je ergens een bewerking met dit veld waardoor het een string wordt. Dan krijg je een verkeerde sortering (1, 111, 2 etc.)
Met de oplossing die je gevonden hebt wordt dit blijkbaar opgelost, dus niets aan de hand. Het is wel de vraag of je database nu niet trager is dan nodig of dat je ergens anders nog tegen problemen aan gaat lopen.
Afhankelijk van het gebruik van je database kan het zinvol zijn hier nog even naar te kijken.
Pagina: 1