is een diode te vervangen door een led?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
je leest overal dat een led ook een soort diode is, maar als je nu een schakeling hebt. waar een normale diode in moet, is deze diode dan ook te vervangen door een led?

<wil graag iets maken en hier in de buurt NERGENS een winkeltje die deze spullen verkoopt en ik heb nog wel een paar ledjes dus vandaar ;)>

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Let erop dat iedere diode een bepaalde waarde vertegenwoordigd.
Dit betekent dat je niet zomaar een diode kan vervangen voor een willekeurig ledje. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou dat zou ik niet doen, over 'n diode gaat doorgaans meer spanning dan een led kan verdragen ;). Een led kun je dan meestal ergens anders in de schakeling opnemen met 'n weerstandje ervoor.

[ Voor 35% gewijzigd door _XipHiaS_ op 22-04-2003 13:30 ]

• Jackbq
het moet een 4007 diode zijn... zegt mij niet veel,
heb hier nog wel 3 diodes in een oude pc voeding...
zouden die 4007 zijn?
staat dit der ook op?

het gaat overigens over een autoradio die stoort,
en in de filter/fuse box (die in de voedingsdraad hangt) moet iets gesoldeerd worden

ik krijg zo de instructies per mail door van lenco :)
maar hij zei wel al dat ik een 330 uF condensator (ongeveer) nodig had...
en een 4007 diode

ik heb hier wel een 470 uF 16 V condensator, betekend dit dat dit een 16 volt condensator is, of is dat wat andes?

ik post wel meer info zodra ik het heb, misschien kunnen jullie dan deze soldeer noob even helpen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Jackbq op 22-04-2003 13:37 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

EXX

EXtended eXchange

Dat zou erop moeten staan en nee, een 4007 kun je niet door een LED vervangen, die vliegt je gelijk om de oren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jackbq
ik heb even een diode uit die oude voeding gehaald,
hier staat op:

(alst nie duidelijk is maak ik wel ff foto zeg maar)
FR 107
SEP (soort logo)

is dit dan een diode van 107 ipv 4007?

oke nog leuker :) ik heb net een 3 megapixel foto van de printplaat gemaakt, mogen jullie mij vertellen waar eventueel iets kan zitten ;) want al die getallen en namen.. :s kabeltje solderen oke maar dit gaat mij te ver hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door Jackbq op 22-04-2003 13:45 ]

• Jackbq

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47
Een led heeft een drempelspanning, als je daaronder zit gebeurt er niks (hij spert)... ik weet niet of dat met een diode ook zo is.

• Dynacomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 12:55
Een diode heeft geen bepaalde waarde, maar een typenummer. Dit type nummer is gekoppeld aan een bepaald max voltage, sperspanning, spanningsval en amperage

een 4007 is eigenlijk de typenummer 1N4007, deze kun je gewoon bij de electronicazaak halen
zie ook http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4007.pdf

De 4007 is de zwaarste van deze serie, als er wordt gezegd dat je deze moet gebruiken moet je deze ook gebruiken. In die voeding van je zitten allemaal kleinere dioden, waarschijnlijk type 1N4148

I'm the operator with my pocket calculator

Verwijderd

Dynacomp schreef op 22 April 2003 @ 14:01:
Een diode heeft geen bepaalde waarde, maar een typenummer. Dit type nummer is gekoppeld aan een bepaald max voltage, sperspanning, spanningsval en amperage

een 4007 is eigenlijk de typenummer 1N4007, deze kun je gewoon bij de electronicazaak halen
zie ook http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4007.pdf

De 4007 is de zwaarste van deze serie, als er wordt gezegd dat je deze moet gebruiken moet je deze ook gebruiken. In die voeding van je zitten allemaal kleinere dioden, waarschijnlijk type 1N4148
Voor iemand die verstand heeft van electronica zeg je iets heel smerigs: Amperage bestaat niet Stroom heet dat

4148 is een glas diode, en iedere hobby electronicazaak heeft zowel de 4148 als de 4007

Vraagje Max voltage (nog zo'n verkeerd woord moet spanning zijn) er staat toch maar 0,7 volt over of laat mijn MTS electronica studie me nu in de steek?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Ja er staat maar 0,7 over maar als je hem gebruikt voor gelijkrichting (EZ) dan moet hij wel een flank tegen kunnen houden.

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1