Toon posts:

Welke webservices heb jij gebouwd/bedacht?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heeft natuurlijk gehoord over webservices.
Even voor de duidelijkheid, hier de beschrijving die MS over webservices geeft:
XML-webservices stellen toepassingen in staat met elkaar te communiceren via het Internet, ongeacht het besturingssysteem of de programmeertaal. Zij kunnen op elk platform worden geïmplementeerd en zijn gedefinieerd door openbare standaardisatie-instellingen zoals het W3C. En met behulp van XML-webservices kunnen toepassingen niet alleen gegevens uitwisselen, maar ook functies vanuit andere toepassingen aanroepen, ongeacht hoe deze andere toepassingen zijn gebouwd. Doordat zij gegevens kunnen uitwisselen via XML, zijn zij in staat onafhankelijk van elkaar te opereren en tegelijkertijd samen te werken in een groep van toepassingen die een bepaalde taak uitvoert.
Een aantal (of zelfs velen) van ons hebben ook concreet webservices gemaakt of bedacht. Post hier jouw webservice zodat we een interesant overzicht krijgen van alle mogelijke implementaties die er tot nu toe zijn gerealiseerd. :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Who cares wat MS voor beschrijving geeft :P

Postcode.nl gaat wel (vele) webservices aanbieden, maar heeft nu alleen nog de online adresverrijking, al heeft die ook XML output.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
welke webservices gaan ze aanbieden?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 13:20:
welke webservices gaan ze aanbieden?
Alles wat er op dit moment op wat voor wijze dan ook aangeboden worden.

Maar, om dit topic wat interessanter te maken, zullen we niet alleen gaan spammen met url's?

[ Voor 8% gewijzigd door drm op 22-04-2003 13:40 . Reden: inderdaad ;) ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Overigens zie ik de grootste toepassing voor webservices niet zozeer in het aanbieden van allerlei browserbased frutsels (de z.g. 'webparts') maar meer in het creeeren van uniforme interfaces naar centrale resources binnen een organisatie of groep van organisaties, zoals een customer database. Nu heb je veelal op elke afdeling een customer database en maken applicaties op een afdeling verbinding met die database van die afdeling (of erger, ze hebben een eigen database, dus per user 1 :X). Met webservices kun je makkelijk en uniform een interface definieren voor een centrale customer database, waar alle applicaties binnen een organisatie verbinding mee maken. Omdat de tools voor webservices ook vrij uniform zijn en aardig solide beginnen te worden, is het embedden van een webservice in je applicatie als datasource niet moeilijk meer (eerder erg eenvoudig).

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
EfBe: jou mening deel ik.
Nu ben ik nog erg benieuwd naar concrete oplossingen die er inmiddels geimplementeerd zijn.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik weet niet of dit onder web services valt, maar op http://xml.xavamedia.nl/ staan wat dingen die XML maken van verspreide troepjes op internet. Een aantal van deze dingen gebruik ik voor mijn Active Desktop, er zijn ook een paar andere mensen die ze gebruiken.

Rustacean

Verwijderd

Manuzhai schreef op 22 April 2003 @ 15:58:
Ik weet niet of dit onder web services valt, maar op http://xml.xavamedia.nl/ staan wat dingen die XML maken van verspreide troepjes op internet. Een aantal van deze dingen gebruik ik voor mijn Active Desktop, er zijn ook een paar andere mensen die ze gebruiken.
Dat is niet echt wat de topic starter bedoeld, bijvoorbeeld als via SOAP een applicatie over het net gestuurd wordt. dat is eigenlijk wat MS bedoeld met web services.

dus dat hoeft niet altijd in de vorm van een web pagina zijn.

ik ga dit topic wel volgen.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Er zijn 1001 plaatsen om webserives te vinden. Er zijn zelfs webserives om webservices te vinden (UDDI). Alhoewel SOAP niets zegt over het onderliggende protocol, is het in 99% van de gevallen toch HTTP. Ik heb verscheidene webservices geschreven met Delphi/Kylix om internetdiensten aan te bieden aan gebruikers vanui een retail product.

/edit
http://www.xmethods.org/ is ook een hele aardige verzamelpagina van webservices

[ Voor 12% gewijzigd door LordLarry op 22-04-2003 16:41 ]

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 22 April 2003 @ 16:41:
Er zijn 1001 plaatsen om webserives te vinden. Er zijn zelfs webserives om webservices te vinden (UDDI). Alhoewel SOAP niets zegt over het onderliggende protocol, is het in 99% van de gevallen toch HTTP. Ik heb verscheidene webservices geschreven met Delphi/Kylix om internetdiensten aan te bieden aan gebruikers vanui een retail product.

/edit
http://www.xmethods.org/ is ook een hele aardige verzamelpagina van webservices
Duidelijk. Alleen ben ik zo benieuwd wat onze wedele tweakers hebben bedacht :)

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:23
Loosely coupled architectuur! Ik heb webservices gemaakt om xml consumerende clients in te laten haken op op MES systeem. Uitlezen van params om zo remote onderhoud (beperkt) te kunnen plegen. Meer het idee om die data te integreren in history databases, om machines zo effecient mogelijk te servicen.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Het enige wat ik ooit met webservices heb gedaan is .Net leren. :)
Ik heb toen een projectje bedacht waarbij ik een website bouwde, een windows service applicatie, een webservice en een windows (gewone) applicatie.
Het ging om een Windows Media stream-pagina. Dmv de website kon je stemmen op bepaalde nummers. Dit nummer werd dan live gestreamd door een windows service waarmee kon connecten via WMP.
Het stemmen op de nummers gebeurde dmv een webservice: deze leverde ook de lijst met songs en had een method om dus een vote toe te kennen. Hierdoor zou het voten dus (in theorie) vanaf elke website moeten kunnen.
Daarnaast was er de Windows applicatie om songs toe te voegen in de database. Deze rekende ook meteen de lengte van het nummer uit (in MP3-file een aantal bytes uitlezen) zodat de nummers elkaar netjes opvolgden (die WMEncoder kon dat zelf niet netjes blijkbaar).

Het heeft redelijk gewerkt allemaal, maar helaas crashte de WMEncoder af en toe spontaan. Dus dat was ook niet echt handig te debuggen.

Na dit eerste .Net-probeersel heb ik nooit meer een echt nuttige toepassing gevonden voor webservices.

Verwijderd

Topicstarter
paulgielens schreef op 22 April 2003 @ 21:51:
Loosely coupled architectuur! Ik heb webservices gemaakt om xml consumerende clients in te laten haken op op MES systeem. Uitlezen van params om zo remote onderhoud (beperkt) te kunnen plegen. Meer het idee om die data te integreren in history databases, om machines zo effecient mogelijk te servicen.
Wellicht is het ook voor anderen onduidelijk wat je precies bedoelt met een "MES systeem"? Zou je dat uit willen leggen?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

content delivery voor partners van een entertainment bedrijf
maar is inmiddels weer uit de lucht, omdat het database model verandert is :-<

[ Voor 40% gewijzigd door alienfruit op 23-04-2003 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
verder hebben geen tweakers webservices gebouwd??

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Zie: xml-rpc: leuke demo services? [webgoeroe.net]
Helaas heb ik het idee wat daar naar voren komt (een XML-RPC interface voor MusicBrainz) nog niet gerealiseerd ivm andere bezigheden ... Ik heb wel wat andere services gemaakt, maar die zijn meestal niet het vermelden waard: voor een goede webservice heb je met name resources (data) nodig, of de webservice moet een bijzonder interessante operatie implementeren.

Verder heb ik weleens een start gemaakt met een .NET Remoting laag om Java RMI, maar helaas is die (nog) niet af. Weet nog niet of ik er nog eens mee verder ga ... Overigens is dat natuurlijk wel een slecht voorbeeld van webservices.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Voor Funda heb ik een Web Service gebruikt (een andere partij heeft 'm gebouwd) die huizeninformatie ophaalt en op andere websites toont. Dat is tot nu toe het meest spectaculair bij mij.

:7

Verwijderd

webservices? bedoel je daarmee hele websites met users registratie en verslagen systeem en fotoupload enzo??

die heb ik wel gebouwd voor de plaatselijke voetbal vereneging..

ik zal de website niet noemen uit spam, klik maar op et huisje

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 16:36:
webservices? bedoel je daarmee [blaat]
Misschien is het handig om even de startpost te lezen? De topicstarter heeft de moeite genomen om een definitie op te zoeken. Het lijkt me niet lastig om te controleren of jouw produkt aan die definitie voldoet ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
SmokingCube.be is zoiets gebouwd door een tweaker ;-) Dat is een LANparty website, met userdatabase, newspostings enzo op de LAN zelf kunnen er via die site drank & eten besteld worden en wordt automatisch de kostprijs per persoon afgedrukt.
Come 2 SmokingCube to see it in action ;)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik heb ooit samen met een collega Druid ontwikkeld.. Een open-source Apache module collectie in Perl, waarmee eenvoudig MySQL/Oracle databases uitgelezen en dat met gebruikers, groepen, groeppermissies, HTML-templates en al wat dies meer zij.. :P
Een soort CMS (Content Management System). Ik heb er eigenlijk al een tijdje niet meer aan gedacht. En mijn collega en ik hebben er al een tijd niet meer aan gewerkt. Basically komt dat omdat wij beiden, toen wij met ontslag gingen bij het bedrijf waar wij werkten moesten wij beiden een contract tekenen waarop zo ongeveer staat dat we bepaalde systemen voor een bepaalde tijd niet meer mochten ontwikkelen.

Het systeem draait op internet / intranet sites van een aantal energiebedrijven, gemeentes enzo. De kanten waar ik bij die sites aan gewerkt heb hebben met name te maken met gebruikersdingen (telefoonboeken, groupware zaken enzo) en offertebouwers. ed..
...als ik me goed herinner.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Allereerst aan -NW voor weer een mooi onderwerp.
Daarnaast had ik niet echt veel in te brengen dan alleen te huiveren en te leren.
Alleen had ik nog een vraag over SOAP, XML npc.
Het idee/ nut van een webservices is me nu duidelijk maar van de twee hier boven niet. Vooral het nut ontschiet me een beetje(sorry guys) want is het nou een soort protocol wat communicatie verzorgt of meer een soort bot die webservices kan gebruiken.

Verwijderd

Hmm, je blijft toch altijd aanlopen tegen het probleem van beschikbaarheid van de webservice.
Wat gebeurt er met je applicatie als een gebruikte webservice niet meer aangeboden wordt ??

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 17:31 ]

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 14:28
Heb ooit een postcode lookup gebouwd. Postcode erin, adres terug.

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 14:28
Oja, ik denk dat webservices vooral gebruikt worden binnen bedrijven. je biedt je applicatie intern aan via onder andere webservices zodat ze makkelijk integreren met je andere bedrijfs apps.
De publieke webservices zullen minder snel gebruikt worden. Hoewel ik wel zelf gebruik maak met een projectje van mappoint.net.

mappoint.msn.com maakt dus van mappoint.net webservice gebruik om kaarten en routes etc te tekenen. Best heel cool!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
LogicaCMG's Mobile2You platform, ons SMS server platform. Dat is een echte webservice, gebruikt oa XML over HTTP.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 20:00:
Hmm, je blijft toch altijd aanlopen tegen het probleem van beschikbaarheid van de webservice.
Wat gebeurt er met je applicatie als een gebruikte webservice niet meer aangeboden wordt ??
Als je gebruik maakt van webservices die door anderen professioneel worden aangeboden, dan moet je een bepaalde mate van zekerheid hebben over de bruikbaarheid en beschikbaarheid.
Stel je voor dat je een hele grote website hebt voor het verkopen van boeken en er altijd een postcodecheck moet worden uitgevoerd op het verzendadres via een webservice. Als deze service uitvalt kunnen er geen boeken verkocht worden. Ik kan me voorstellen dat je beslist om geen gebruik te maken van deze webservice als je niet enige mate van garantie hebt over het voortbestaan van deze service. (Net zoals dat je hoogstwaarschijnlijk geen grootschalige applicatie gaat aanschaffen van een bedrijf dat financiëel aan de rand van de afgrond staat)

Als je gebruik maakt van webservices die door de eigen organisatie zijn gebouwd dan zul je net zoals bij 'reguliere' applicaties het beheer op orde moeten hebben. Zodat de mate van beschikbaarheid aan de eisen voldoet.

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Zelf ben ik bezig geweest met een webservice ter behoeve van een dynamische flash applicatie op een touchscreen-informatiezuil. De database en functionaliteiten worden dus ontsloten dmv een webservice op localhost, die als facade laag dient. De flash applicatie is de presentatielaag, daar zit dus voor de rest weinig logica. Leuk om te doen op die manier, veel van geleerd...
Waarom met een webservice? Wellicht willen we in de toekomst de functionaliteiten van die informatiezuil op andere manieren ontsluiten (bijvoorbeeld via een website). Dan is de webservice makkelijk te deployen en een nieuwe presentatielaag erbovenop te zetten.