Toon posts:

[photoshop ---> illustrator] stroke werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tot voor kort scande ik foto's in in Photoshop 5, sloeg deze op als .eps, opende deze .eps in Illustrator 8 en gaf er een randje aan d.m.v. het 'stroke'-menu. Dat werkte perfect!

Nu ben ik overgestapt op Photoshop 7 en Illustrator 10 en nu leiden dezelfde handelingen niet meer tot een stroke. Stroke werkt niet met een ingescande foto, wel op allerlei andere objecten. Hoe kan dat nou? Heeft iemand een idee? Bedankt alvast.

• miss_bleu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Heb je de photoshop 7 update er al overheen gezet?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Kun je in Photoshop niet beter de Image > Adjust > Canvas Size optie proberen en dan een paar pixels er bij tellen (en er voor zorgen dat je Background Color op zwart staat)? Dan krijg je ook een mooi randje en hoef je geen 2 programma's te openen.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb versie 7.0.2.

En dat van die canvas-size is een goede workaround, ga ik nu maar effe toepassen (bedankt voor de tip!). Maar ik snap nog steeds niet waarom stroke niet werkt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Illustrator is voor vector, Photoshop is voor bitmaps. Dus een stroke om je bitmap kun je veel beter meteen in Photoshop plaatsen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

waarom sla je foto's in godsnaam op als .eps :?

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
DeFeCt schreef op 22 April 2003 @ 11:46:
waarom sla je foto's in godsnaam op als .eps :?
Omdat ze voor drukwerk zijn, en in een Illustrator-bestand geplakt moeten worden. Eerst plakte ik ze als .psd erin, maar dat vond de drukker niet leuk.

Verwijderd

Yoozer schreef op 22 april 2003 @ 11:08:
Kun je in Photoshop niet beter de Image > Adjust > Canvas Size optie proberen en dan een paar pixels er bij tellen (en er voor zorgen dat je Background Color op zwart staat)? Dan krijg je ook een mooi randje en hoef je geen 2 programma's te openen.
Tja, en als de buitenste 2/3 pixels vd foto niet belangrijk zijn kun je ook gewoon alles selecteren en dan een inside randje maken (edit - stroke - inside).

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 12:18:
[...]
Omdat ze voor drukwerk zijn, en in een Illustrator-bestand geplakt moeten worden. Eerst plakte ik ze als .psd erin, maar dat vond de drukker niet leuk.
Maar als je je bestanden dus afwerkt in illustrator dan zou ik ook niet gaan stroken in photohop maar in illustrator zelf, van daaruit lever je immers ook op.

Ben nu even aan het testen maar met de jpeg waarmee ik test lijkt het niet te werken?

In het appearance window op het pijltje klikken en add new stroke kiezen, maar waarom dat niet werkt.... misschien dat iemand anders de oplossing weet?

Flickr

• OzBoz

OzBoz

Joop je bent wel behoorlijk omslachtig bezig. Waarom gebruik je niet gewoon een DTP pakket als je voor drukwerk moet aanleveren ipv dat halve geneuzel in programma's die er niet voor gemaakt zijn. Scheelt de drukker ook een hoop grijze haren.

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 22 april 2003 @ 14:13:
Joop je bent wel behoorlijk omslachtig bezig. Waarom gebruik je niet gewoon een DTP pakket als je voor drukwerk moet aanleveren ipv dat halve geneuzel in programma's die er niet voor gemaakt zijn. Scheelt de drukker ook een hoop grijze haren.
Jawel, en ik heb nu ook InDesign 2.0 op mijn nieuwe computer geïnstalleerd staan, maar (nog) geen tijd om me daarin te verdiepen. Maar dat is nu ook even niet van belang voor mijn simpele strokeje, toch?

Waarom werkte het wel in mijn oude software en niet in de nieuwe? Was het soms een bug die eruit ontwikkeld is? ;)

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:03:
[...]

Jawel, en ik heb nu ook InDesign 2.0 op mijn nieuwe computer geïnstalleerd staan, maar (nog) geen tijd om me daarin te verdiepen. Maar dat is nu ook even niet van belang voor mijn simpele strokeje, toch?

Waarom werkte het wel in mijn oude software en niet in de nieuwe? Was het soms een bug die eruit ontwikkeld is? ;)
Ik vind het in elk geval terecht dat het gewoon niet werkt. Maar het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat illustrator 10 meer mogelijkheden heeft wat betreft het importeren van visuals. Behouden van transparantie of het het creeeren ervan. Als je opmaak zo simpel is dat je het kan doen in Illustrator dan kan het me niet voorstellen dat het zo lastig is het even in Indesign te zetten. Maar dan nog, weet niet of je drukker al wel van indesign houdt. If so, complimenten voor de drukker.

Was getekend, Front Einde Quark

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

OzBoz schreef op 22 April 2003 @ 15:15:
[...]
If so, complimenten voor de drukker.
offtopic:
Opa is bang voor vooruitgang?

:>

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 22 April 2003 @ 15:15:
[...]

... Maar dan nog, weet niet of je drukker al wel van indesign houdt. If so, complimenten voor de drukker.

If so, naar een andere drukker.

• OzBoz

OzBoz

DeFeCt schreef op 22 april 2003 @ 15:19:
[...]

offtopic:
Opa is bang voor vooruitgang?

:>
:) Nee juist niet. Drukkers zijn bang voor vooruitgang. En ik mag hopen dat Quark binnenkort uitstel van betaling aan moet vragen met hun woekerprijzen en gewoonweg a-sociale support.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

OzBox: drukkers zijn niet bang voor vooruitgang!!! De engineers van veel workflows zijn bang voor vooruitgang.

Voorbeeld bij ons: We gebruiken een workflow systeem van Screen. Dit systeem is niet/nauwelijks nog compatible met Indesign.

Verder vind ik dat de TS idd een beetje omslachtig werkt!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op 22 april 2003 @ 16:27:
Verder vind ik dat de TS idd een beetje omslachtig werkt!
Ach, ik functioneer idd op een tamelijk amateuristisch niveau :)
Maar ik kon in Photoshop 5 nooit echt eenvoudig een mooi randje krijgen. Bovendien schaalt het dan mee bij vergroten/verklienen van het plaatje (rand is 'meegebakken').

Tot ik in Illustrator (8) de 'stroke'-functie ontdekte: haarscherpe randjes en perfecte schaalbaarheid. Bijkomend voordeel: als je de aldus verkregen .eps weer exporteerde naar .jpg (sommige plaatjes moesten ook naar het web), werd het een veel kleiner bestand dan als het werd opgeslagen mbv Photoshop (in Photoshop 5 is de 'save for web'-functie nog niet aanwezig).

Dus, zo rommel ik wat aan. Weet iemand nu al hoe ik weer kan stroken?

• OzBoz

OzBoz

TeeDee schreef op 22 april 2003 @ 16:27:
OzBox: drukkers zijn niet bang voor vooruitgang!!! De engineers van veel workflows zijn bang voor vooruitgang.
Grote drukkers zal het boeien, kleintjes gaan niet over. Wanneer je werk aan moet leveren dan is het zaak dat het eindstation er wat mee kan. In de meeste gevallen een drukker. Gaan die niet om of richtten ze hun workflow niet anders in, dan gaan lithografen niet om en gaan studio's niet mee. Zo zijn er nog steeds genoeg kleinere drukkers die geen Quark 5 ondersteunen. Omdat ze bang zijn voor dezelfde problemen als 3>4. Dat is wel begrijpelijk, maar dat betekent wel dat ze de vooruitgang wel degelijk tegenhouden.

Zal ik het verder niet gaan hebben over aanleveren via PC. Wat ook gewoon zou moeten kunnen tegenwoordig. En moet zeggen, bij sommige drukkers is dat ook geen enkel probleem.

Pagina: 1