Toon posts:

floppy drive voor 1,74Mb

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat er specifiek is aan floppy drive die 1,74Mb floppies kan lezen/schrijven?
Op mijn 2 oude PC's werkt dat zonder meer.
Nu heb ik een nieuwe drive voor andere PC gekocht die niet blijkt te werken op 1,74. Waar moet ik bij aanschaf op letten? Specificatie? Waar verkrijgbaar in beurt van Eindhoven?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Waaruit maak je op dat dat werkt?

Op die floppies past namelijk niet meer ..... tenzij je 2,8 MB drivers hebt , maar iets daartussen in is er niet

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dreeke schreef op 22 April 2003 @ 10:36:
Waaruit maak je op dat dat werkt?

Op die floppies past namelijk niet meer ..... tenzij je 2,8 MB drivers hebt , maar iets daartussen in is er niet
das nie helemaal waar aangezien je op een floppie 1.44 mb ook 1.74 mb kan zetten dmv een speciaal proggie O-)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 20:17

Zoefff

❤ 

ShadowBumble schreef op 22 april 2003 @ 10:38:
[...]

das nie helemaal waar aangezien je op een floppie 1.44 mb ook 1.74 mb kan zetten dmv een speciaal proggie O-)
Winzip! ;)

Of, bestaan er echt proggels of dingen dat je op een 1.44 mb flop meer kan krijgen? Behalve compressieprogramma's dan..

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Is dat niet software matig, dmv compressie ?!

Als je dan toch dubbel post,maak het dan niet erger!!

[ Voor 44% gewijzigd door avon op 22-04-2003 10:44 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Zijn die disks niet gecomprimeerd dan? dan past het toch :?

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad zo'n speciaal progje, waarmee je 1,74 op flop kunt krijgen.
ZIP zou kunnen, alleen daarmee is PC niet bootable. En daar heb ik hem nou net voor nodig.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het kan inderdaad wel.. Microsoft deed dat ook voor de diskette release van o.a. Office 4.3 en Windows 95. Elke diskdrive moet die gewoon kunnen lezen volgens mij, alleen had je voor sommige formaten wel een extra driver/tsrretje nodig omdat je BIOS er standaard niks mee kan.
Ik kan me ook iets herinneren dat de eerste diskette van de Windows 95 setup gewoon 1,44mb was.

Verwijderd

Nog nooit de installatie media van microsoft gezien op flop zekers? Die deden ook iets van 1.6Mb per flop.

Jip: het kan aan je floppies zelf liggen of aan de drive. Ik heb die problemen met nieuwe drives ook wel eens gehad, vandaar dat ik gewoon nog een oude (12jaar) Teac drive gebruik.

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
Is dat niet met high densitie flopjes ?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ligt niet aan floppies, want ik gebruik de floppies van ander machines. Die kunnen ze wel lezen/schrijven. Alleen het nieuw station kan ze niet lezen.
Het moet dus aan de drive liggen. Ik weet alleen niet waaraan het ligt. Het moet iets met capaciteit tot lezen/schrijven van extra cylinders/tracks zijn. Soort van overburnen, maar dan met flops.

Verwijderd

maxidisk, kan je je floppies naar 1.74mb formatteren, en die werken dan gewoon in elke pc.

Verwijderd

AvOn schreef op 22 April 2003 @ 10:44:
Is dat niet met high densitie flopjes ?
3,5 inch diskettes zijn er in 2 smaken:

Low density = 720KB
High Density = 1,44MB

:)

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 22:32
Vroeger kon je inderdaad zelfs tot 1,9MB ongecomprimeerd op een floppy van 1,44MB krijgen. Het programma 2M Format, was een programma dat dit kon, en door menig computeraar gebruikt werd. Microsoft gebruikte een soortgelijke techniek om inderdaad met Windows 95 de floppy's groter te formateren (copierbeveiliging). De simpele reden dat die 1,9MB floppys niet zo populair waren, is omdat ze nogal onbetrouwbaar werden. Meestal hadden die floppys geen lang leven. Echter de tot 1,8MB geformateerde floppys hielden het vaak wat langer vol. Kortom ga es op zoek naar dat programma 2M, moet vast nog wel ergens te vinden zijn

• Donny K.
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Het is wel mogelijk. Tomas Monkenmeier heeft een aantal jaren geleden het programma vga copy geschreven. Met dat programma kan je je DD floppies formatteren tot 1 MB en HD floppies formatteren tot 1.7 MB (en zelfs tot 2.8 als je disk drive dat ondersteunt) Bij de eerste versies had je het programma vgaread nodig om deze floppies leesbaar te maken. Bij de nieuwere versies (vga copy 6.1 386) was dat niet meer nodig en waren deze floppies zelfs leesbaar onder Windows.

In principe zijn de (met vga copy geformatteerde) floppies tot 1.7MB leesbaar in elke disk drive. Als je ze nog groter formatteert werken ze alleen op de disk drives die deze hogere dichtheid ondersteunen.
Ik weet niet of jip_dopey2 ook vga copy gebruikt, maar als dat zo is, hoef je je geen zorgen te maken en zijn al je 1.74MB floppies leesbaar op elke computer.

Verwijderd

Topicstarter
Programma heb ik al, alleen het floppy-station kan ze niet lezen.

• Donny K.
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Welke heb je jip? 2M of vga-copy?

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat progje NFORMAT heet. Ik zou het vanavond thuis even moeten nakijken.

Verwijderd

Topicstarter
Het progje heet inderdaad NFORMAT.EXE. Inmiddels gewoon een nieuw floppy-station gekocht van merk Samsung en de andere (NEC) ingeleverd. Die Samsung kan onder DOS en onder W98 wel de floppies lezen, maar niet onder XP. Ik ben dus iets verder maar nog niet uit problemen. Mijn 2 andere computers kunnen namelijk dezelfde floppies wel met XP verwerken. Daarom heb ik vervolgens de drivers van diskette controller en diskette station vergeleken tussen de machines. Die zijn allemaal hetzelfde.
RARA, hoe kan dat? Iemand een idee?

• Yngwie-
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ik ken dit programmaatje nog, waar je afwijkende formaten mee kunt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Yngwie- op 22-04-2003 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor progje. Ik zal proberen of dit mijn probleem oplost. Blijft echter de vraag, waarom nieuwe floppy-drive wel onder DOS en W98 werkt en niet onder XP, terwijl andere PC's/drives geen problemen hebben onder XP.
Lijkt mij dus toch iets met (combinatie van) driver en hardwear.
Iemand een idee?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 10:48:
[...]

3,5 inch diskettes zijn er in 2 smaken:

Low density = 720KB
High Density = 1,44MB

:)
De 2,88MB is anders ook 3,5 inch hoor :)
Alleen heb je daar een andere floppy-drive nodig, is aardig geflopt ook overigens.
En in de meeste Bios'en kan je zelf ook instellen dat je een 3,5inch 1,2MB floppen kan gebruiken, hoe dat ook-alweer heet, geen flauw idee.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Zoals volgens mij uit eerdere opmerking te concluderen is, kan het niet aan BIOS instelling liggen, want anders zou dezelfde drive in dezelfde machine ook niet kunnen werken onder DOS of W98.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:45
Je kunt zelfs met het normale MS format.com een diskette naar 1.9 mb formateren.
Ik weet alleen niet zeker of deze functie ook in de help van format.com staat of dat het een hidden functie was. Je kunt hem gewoon aanmaken door een aantal sporen/secoren oid aan te geven.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 09:50
met winimage kan je je floppy's op meerdere groottes formateren, ik geloof op een standaard floppy van 1,2 tot iets van 2 mb. wel oppassen, als je "goedkope" floppy's hebt dan kan het wel eens mis gaan.

maar het kan zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie, dat WinImage shareware is, dat gebruik maakt van DMF.
Is er ook een freeware-versie voor gebruik DMF?
Pagina: 1