Toon posts:

gigabit of megabit?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als vakantie baantje mag ik een netwerkje opzette
ik moet 2 locaties( 800m uit elkaar) met elkaar verbinden dmv van glasvezel (ivm storinggevoeligheid)
ik wou aan de uiteinden van de glasvezel kabel 2 switches plaatsen om de zooi met elkaar verbinden

nu waren mijn vragen
1) maakt het voor de snelheid van het netwerk uit als de glasvezel 1gbit is omdat de rest van de aansluitingen toch maar 100Mbit is
2) zou het wel uitmaken als ik de server doormiddel van een 1gbit verbinding met de switches zou verbinden

Als iemand dit eerder heeft gedaan of ideeën heeft voor goedkope switches met glasvezel aansluiting heeft dit makkelijk te configureren zijn of niet
geconfigureerd hoeven te worden (ik heb hier nl geen ervaring mee) meld dit ook even. het bedrijf is niet van plan om een 10000 eur
aan een paar cisco switches uit te geven

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 21:16
ik zou iig in de server een 1000mbit kaartje gooien. zo superduur is dat ook niet. kan de server iig een hoop data doorvoeren.

btw, glasvezel 1 gbit :? slome glasvezel :]

Verwijderd

Topicstarter
welke glasvezel heb je nog meer dan

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Waarom Gigabit als de werkstations maar 100Mbit zijn: Als de server 100Mbit is, zouden alle werkstations de 100Mbit moeten delen als zij naar de server connecten. Wanneeer de Server op een Gigabit zit, dan heb je dus meer bandbreedte als er meerdere pc tegelijker tijd verkeer sturen naar de server toe.

Tjielp... een vogel.

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Je kan redelijk voordelig (iets van 800€) oid 24 port switches met gbit glas kopen, als je voor gbit in je server gaat dan zal zeker je verbinding tussen je locaties gbit moeten zijn , andersom als je gbit tussen de locaties doet en er is alleen maar verkeer tussen clients en server en niet client client verkeer dan moet ook server gbit, dus doe of bijde gbit of geen 1, ik zou het wel doen aangezien je meerdere mensen aan bijde kanten krijgt, zodra mensen lekker gaan data verslepen moet je uplink tussen je switches goed zijn, word er echter prakties alleen geinternet over je netwerk oid dan is 100 net zo goed :)

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
zowiezo glas aanleggen dat 1000Mbit aankan. Dan moet je daarna ff kijken of ze wel 1000Mbit nodig hebben. hebben ze dit niet (komende 3 jaar) nodig dan hoef je het niet perse te gebruiken, maar zorg wel dat het er ligt want anders wordt je er over 3 jaar op aangesproken.

Je kunt natuurlijk 2 switches kopen met een glasaansluiting dat werkt het simpelst en kost je het minste werk, de meeste van die dingen heb je zo geconfigureerd met de handleiding in de buurt.

eigenlijk geef je te weinig info, waar loopt de bulk van je netwerk verkeer? heeft je server een gigabit verbinding nodig? anders moet je al een switch met 2 gigabit aansluitingen hebben, of heb je aan een trunk van 3*100Mbit genoeg? dit zijn allemaal vragen die je moet kunnen beantwoorden voordat je begint.

Een goedkope oplossing is aan twee kanten een server gebruiken met 1000Mbit kaartejes en deze het verkeer verder laten verdelen, echter gerandeert dit natuurlijk geen 99% uptime van je link, ook is dat niet erg goed uitschalbaar of je zult in de toekomst toch nog die switches willen kopen. Mage het wel zo onprofessioneel of verwacht het bedrijf van jouw toch een bepaalde kwaliteits standaard.

veel te veel vragen voor iemand die niet eens zoiets heeft gedaan mijn tip: lees eens cisco CCNA misschien wat CCNP en zeer zeker CCDA

weet je wel waar je aan begint?

Verwijderd

Topicstarter
was een gbic aansluiting dan dat lees je ook veel bij die switches

Verwijderd

Topicstarter
Het bedrijf wil met netwerk cameras gaan werken (een stuk of 8) als je dan ook nog fatsoenlijk dataverkeer wil hebben en geen leek mij 1Gbit wel makelijk

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 10:28:
Het bedrijf wil met netwerk cameras gaan werken (een stuk of 8) als je dan ook nog fatsoenlijk dataverkeer wil hebben en geen leek mij 1Gbit wel makelijk
Dat bedoel ik nou, noem eens alle verkeer op dat door die giga verbinding moet gaan of zal gaan in de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
-mail
-internet
-Netwerk camera verkeer
-beetje datverkeer
-mischien later nog een citect server

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ga is zoeken op multi mode of singel mode in combinatie met fiber optic.

Op de cisco site kom je wel heel ver!

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand in het kort het verschil tussen single mode en multi mode

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Als je 100 mbit over glas doet haal je de 800 meter wel (max 2 km), maar voor gigabit moet je voor die afstand singlemode kabel hebben.
Ik zou zowieso singlemode leggen, aangezien je dan nog kan upgraden naar hogere snelheden op n later moment.
Singlemode glas is amper duurder dan multimode glas, maar helaas zijn de actieve componenten (GBIC's e.d.) wel n stuk duurder. Naar mijn idee is dat echter n goede investering voor de toekomst.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• avon
Heb je eigenlijk zicht verbinding? dan zou je ook perfect Wireless een verbinding kunnen
maken. (kosten maximaal 2000 euro). Kan je van de rest wel wat leuks halen :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie denkt dat t.starter eerst maar eens meer moet verdiepen in dit soort materie.
Denk nou niet echt dat je veel verstand ervan hebt .. (NOFI offcourse).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• avon
Koffie schreef op 22 april 2003 @ 12:38:
* Koffie denkt dat t.starter eerst maar eens meer moet verdiepen in dit soort materie.
Denk nou niet echt dat je veel verstand ervan hebt .. (NOFI offcourse).
Je hebt gelijk Koffie, alleen hij heeft de job...
We kunnen hem hoogstens een kickje in de goede richting geven

[ Voor 22% gewijzigd door avon op 22-04-2003 12:49 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
tis een familie bedrijf ik heb er goede connecties bijna iedereen is familie van me en ik mag er 3 jaar over doen dus ik dacht met de hele cisco cnca en mn opleidinkje TI en het tweakers forum gaat me dat wel lukken

we hebben niet echt een budget afgesproken maar het moet zo goedkoop mogelijk (maar aangezien niemand op dat bedrijf enig verstand van pc en netwerken heeft is goodkoop een relatief begrip)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zou eerst eens even opschrijven welke apparatuur er op welke lokaties aangesloten moet worden en hoeveel bandbreedte die apparatuur nodig heeft.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:44
800 meter overbruggen waar tussen? en Waarover? Privé of Openbaar terrein.
Even kleine atentie op het feit dat bijna niemand kabels mag leggen in de grond wat openbaar terrein is.

• avon
Dan zou ik het wireless gaan overbruggen, scheeld je een hoop gedoe moet het
omzetten van fiber naar koper. Ook daar heeft cisco wel oplossingen voor.

Genoeg over te vinden, lijkt me!.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

AvOn schreef op 22 April 2003 @ 13:53:
Dan zou ik het wireless gaan overbruggen, scheeld je een hoop gedoe moet het
omzetten van fiber naar koper. Ook daar heeft cisco wel oplossingen voor.

Genoeg over te vinden, lijkt me!.
Hoe wil jij 1gbit via de lucht overbrengen met een system van onder <2000 euro? :>

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenT op 22-04-2003 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
wireless is geen optie (ivm storings gevoelig apparatuur)
en de kabel komt op prive terein te liggen

Verwijderd

Topicstarter
en de al aanwezige hardware is niet noemens waardig om op te noemen (een paar cheap ass hubjes)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik had het over de nieuwe hardware, niet de oude.

• avon
Klubbheads schreef op 22 april 2003 @ 14:26:
[...]

Hoe wil jij 1gbit via de lucht overbrengen met een system van onder <2000 euro? :>
De topic starter noemt (en weet volgens mij) geen dataverkeer getallen!...

-mail
-internet
-Netwerk camera verkeer
-beetje datverkeer
-mischien later nog een citect server

Hoeveel zou dit opleveren aan traffic ?

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat zou weten zou ik het niet vragen ik weet niet wat
standaard:
-mail
-internet
-Netwerk camera verkeer
-beetje dataverkeer
aan bandbreedte nodig heeft

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

bedenk wel dat er geen 100Mbit over die glasvezel ¨uplink¨ gaat maar meestal meer dan 100Mbit als er meerdere mensen werken. zie het maar als een soort trechter. Ik zou dus iig voor de 1 Gbit gaan ook ivm met meerdere camera streams. :)

Eeuwige n00b

• avon
Misschien slim om daar dan eerst een simpele pilot voor op te zetten
om dat even te bepalen?! De dingen die je noemt zijn vrij variabel!!

-mail (hoeveel personen?!)
-internet (Wat is er voor WAN voor verbinding met je ISP?)
-Netwerk camera verkeer (1 of 100 camera's ?!)
-beetje dataverkeer (hehe, beetje veel of weinig?)

[ Voor 65% gewijzigd door avon op 22-04-2003 14:45 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 04:51

Quarin

Ondertitel... wasda?

Zoals AvOn al zegt hangt het echt van de dataverkeer af. Als je niet zoveel nodig hebt (wat volgens mij zo is) kan je heel eenvoudig wireless gebruiken. Als je bijvoorbeeld 802.11g gebruikt met aan allebei de kanten een sterke antenne (sd24 ofzo, is ook legaal omdat he privé terrein is) heb je een goede verbinding hoor (20mbit) als je meer nodig hebt kan je altijd nog een tweede neerleggen dan heb je al 40mbit.
Als je dus even zegt hoeveel mensen er in het bedrijf werken, wat voor dataverkeer er komt en hoeveel camera's er hangen is het makkelijk om te zeggen wat de beste oplossing is.

Verwijderd

Topicstarter
-mail +/- 25 man
-Internet aan gezien we midden in de rimboe staan (geen adsl kabel) gewon Isdn)
-netwerk cameras een stuk of 10
-beetje data verkeer (beetj word docjes en excel tabeletje overzenden )

Verwijderd

Topicstarter
maar het bedrijf wil het netwerk in de toekomst ook gebruiken voor storingsmeldingen voor hun apparatuur en dingen aan sturen vi het netwerk dmv Citect of iets dergelijks dus het zal de bandbreedte van glasvezel wel nodig hebben lijkt mij

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens naar de networkdesigner van ExtremeNetworks. Handig tooltje om te bekijken wat je allemaal nodig gaat hebben. Als je een middagje de meest exotische netwerken ermee in elkaar gaat knutselen leer je al een hele hoop over de praktische dingen van netwerkbouw.

• avon
Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 15:15:
-mail +/- 25 man
-Internet aan gezien we midden in de rimboe staan (geen adsl kabel) gewon Isdn)
-netwerk cameras een stuk of 10
-beetje data verkeer (beetj word docjes en excel tabeletje overzenden )
Nou het is er wel uitslepen zeg, hoeveel traffic genereert 1 zo'n camera?

[ Voor 4% gewijzigd door avon op 22-04-2003 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
week niet het zijn van die axis (www.axis.com) cameras

• avon
Nou ik geef het op, ga eerst maar eerst goed omschrijven hoeveel data je verwacht. Opmerkingen als het zijn van die axis;
ja axis heeft vast wel 30 camera's het is jouw speurtocht...

Enig eigen iniatief is wel gewenst.

Als je trouwens echt de Cisco cursus had doorgelezen (al had je maar
semester 1 gedaan) had je precies geweten wat singel en multi mode was.

Verder kan je met de link die jadjong gaf iedergeval al een redelijk
professioneel ontwerp maken; mocht je het toch optisch gaan uitvoeren.
(naar mijn mening nog steeds zonde van het geld)

http://www.cisconl.com/pr...market_id=6&product_id=47

http://www.cisco.com/en/U...optical/ps4026/index.html
Q: How much bandwidth does an Axis Network Camera require?
A: ...... it will use around 600 KBps (Kilo bits per second) for 10 frames/second of the 320x240 image. This is 6% of a 10 MBit network, 0.6% of a 100 MBit network. The bandwidth calculator helps you determine the approximate frame rate.
Nu kan je het zelf nog uitrekenen ook, als je een gigabit netwerk hebt gebruik je
dus 0.06 % per camera... dus kan je 16000 camera's ophangen en nog tegelijk
isdn internetten&mailen ook :)... beetje overkill ?

[ Voor 45% gewijzigd door avon op 23-04-2003 09:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
het bedrijf wil persee glasvezel omdat ze bang zijn voor storingen maarik ga me nog maar even verder in mn cisco zooi verdiepen
Iedereen hartelijk dank. Hiermee kan ik toch weer veel verder voorruit
Pagina: 1