[Athlon 2,1GHZ] spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
ik heb vorige week een athlon 2,1 GHZ gekocht met een A7V8X moederbord. Nu zitten er 2 Maxtor schijven in, 1 van 15 gig en 1 van 40 gig. deze van 15 is primair. Enfin. Ik heb sinds vrijdag last van het feit dat ik Windows XP niet meer inkom. Als ik al mijn schijven behalve de primaire en ook mijn 2 cdrom's ontkoppel, ook dan kom ik XP niet meer in. IK zie het XP -logo, en dan een spontane reboot. Laatse goede windows-config runnen (via de F8) wil ook niet doen..deze reboot ook spontaan. Nu kijk ik bij het opstarten in het schermpje waar de schijven in staan (schermpje met de general specs van het systeem) en soms staat de schijf er niet eens tussen.

Nu heb ik de search van GOT gebruikt, en deze verteld mij dat Athlon nogal een zuigert kan zijn. Ik gebruik een 235 Watt voeding (zat standaard in de Aopen kast) en gebruik een oude Riva TNT2 64M videokaart .. deze slurpt geen power..

nu vraag ik mij af.. kan de athlon uit zichzelf al zoveel trekken dat mijn voeding het niet houdt ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

Ik denk idd dat je voeding wat te ligt is, een 2.1GHz Athlon zal meer dan 70watt verbruiken

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 08:32

StratoFarmer

Anke :*

test eerst je geheugen voordat je te veel moeite verspeelt:
http://www.memtest86.com

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• whitehouse
maar als ik op mijn systeem alleen 1 maxtor schijf heb, verder geen cdroms en andere hdd, en een al 2 jaar oud video kaartje, slurpt de athlon dan zoveel ?? ennuh..ik voel de hdd wel draaien, maar het maxtor-diagnostics-tooltje (opstarten onder dos) kan geen schijf vinden

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 09:41

glashio

C64 > AMIGA > PC

Ik had dit probleem ook vorige week met me XP2000+, bleek dat een klein beetje 'Artic Silver' over me processor heen lag door schoonmaak aktie van me koeler. Me PC (met EPoX EP-8RDA+) sloeg spontaan uit na 15sec als windows geladen was. Na een uitgebreide schoonmaak aktie (hoop alchohol) van me proc. was het verdwenen :)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• OmniNaut
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Zou het echt aan de voeding liggen probeer dan je systeem zo kaal mogelijk op te starten dus zonder die 2e hd zonder geluidskaart cd rom enz. Als ie dan opstart moet je gewoon een zwaardere voeding hebben.

• whitehouse
wat is artic silver ?

lijkt erop dat ie het echt niet kan trekken.. heb als laatste de modem en soundkaart (zware Terratec met frontdrive) eruit gehaald .. nu start hij wel op voor het 1st sinds dat ie het niet meer deed

kan een modem of Soundblaster zoveel vreten ? ik heb nu de modem eruit, sb eruit, en de 2 cdroms weer aangesloten...en nog steeds trektie het

[ Voor 108% gewijzigd door whitehouse op 22-04-2003 11:25 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik weer wel zeker dat het je voeding is die het niet trekt. Dit doordat de 5 volt lijn niet zoveel kan hebben. Er word door AMD een 300 Watt of meer voeding aanbevolen en dat doen ze niet zomaar.

• whitehouse
vanaf welke amd is dat ? ik heb hier een Athlon 600Mhz .. heb die dat ook eigenlijk nodig ?

• geforce5_guy
  • Niet online
vanaf welke weet ik niet, maar de AMD 1333 (heb ik zelf) neem alleen al 70 Watt. en de nieuwe XP's ook zoiets. Je houd dus heel weinig over voor de rest van het systeem.

• whitehouse
ja..heb het probleem nu zeker.. zowel de modem als de soundblaster zorgt dat de rest van het systeem niet meer genoeg heeft.. ga maar een andere kast kopen..

Verwijderd

Vraagje 1, wat noem je een AMD 2.1 Ghz ? Een XP2100+ loopt 1.73 Ghz, en een XP 2600+ Loopt 2.1 Ghz

Vraagje 2, wat voor type, de Palomino heeft een vierkante core en een Thoroughbred een rechthoekige (langwerpige) core.

Die 70 watt geldt namelijk alleen voor een Palomino 2200+, Thoroughbreds verbruiken aanzienlijk minder stroom.

Vraagje 3, heb je overgeklokt ??

Als het een Thoroughbred tot en met 2600+ is zal het denk ik de voeding niet zijn, mits hij niet is overgeklokt.

Die geluidskaart kan ook een driver probleem zijn, of een probleem ontstaan doe het gebruiken van het verkeerde PCI slot voor die kaart, doe eens een stoelendans met die kaart.. ;)

Laatste vraagje, wat voor voeding is het precies? Hij kan ook gewoon brak zijn natuurlijk. Spontane reboots wijzen daar wel op eigenlijk. Maar ja, vaag dat het zonder extra kaarten weer wel goed gaat... :?

• whitehouse
1. een 2600+
2. Volgens mij vierkant (tis een tijdje terug dat ik de cooler erop heb gezet)
3. niet overgeklokt

De schijven hadden vanaf het begin van het assembleren van de pc soms al moeite zichzelf te herkennen ... heel soms kreeg je een melding dat ie geen OS kon vinden..
het heeft niet direct met de geluidskaart te maken denk ik, omdat hij zonder SB maar met modem ook niet loopt, en als ik beide eruit haal, en gewoon opstart (niet in safe mode) dan doet ie ut wel ...

is thotoughbred zo een die je rechtop op je mobo zet ? (heb ik een Athlon 600 van)

Verwijderd

whitehouse schreef op 22 April 2003 @ 12:13:is thotoughbred zo een die je rechtop op je mobo zet ? (heb ik een Athlon 600 van)
Hehe, dat is een originele eerste echte "Classic" Athlon, Slot-A heet dat.

Neuh, de Thoroughbred is de laatste Athlon met 256 MB L2-cache. Maar aangezien jij een XP2600+ hebt is het al duidelijk, je hebt een Thoroughbred (of Barton als er 512 MB L2 cache op zit).

Met die harde schijven, als de fouten door de voeding komt is het riskant om al te lang door te klieren zo. Want als er een schrijf-fout op track nul komt wat mogelijk is met deze dikke problemen, wordt de HD onleesbaar voor de PC.. ;(

Ik denk dat het tijd wordt een andere voeding te proberen.

Verwijderd

Ik kan het helemaal met die mensen eens zijn. En trouwens, een 300W voeding kun je overal voor 'n prikkie krijgen.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-08 14:18
Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 13:04:
[...]

Hehe, dat is een originele eerste echte "Classic" Athlon, Slot-A heet dat.

Neuh, de Thoroughbred is de laatste Athlon met 256 MB L2-cache. Maar aangezien jij een XP2600+ hebt is het al duidelijk, je hebt een Thoroughbred (of Barton als er 512 MB L2 cache op zit).

Met die harde schijven, als de fouten door de voeding komt is het riskant om al te lang door te klieren zo. Want als er een schrijf-fout op track nul komt wat mogelijk is met deze dikke problemen, wordt de HD onleesbaar voor de PC.. ;(

Ik denk dat het tijd wordt een andere voeding te proberen.
LOL : 256 MB L2-cache
je bedoeld vast Kb

Verwijderd

hullepim schreef op 22 april 2003 @ 15:00:
[...]

LOL : 256 MB L2-cache
je bedoeld vast Kb
:D Ik probeer een beetje vooruit te denken in de tijd... :+

• whitehouse
ja.. ben al op weg naar een nieuwe Aopen kast .. oude Aopen verpats ik toch .. thanx dudes !

erg fijn..NOT..heb zonet alles in een NIEUWE Aopen kast gezet, 300Watjes levert dat ding..en nog doet ie niet wat ie moet doen..hij reboot nog steeds bij het opstarten van XP ..

[ Voor 50% gewijzigd door whitehouse op 23-04-2003 00:19 ]

Verwijderd

Sjit ;(

Kun je de CPU terugklokken ? Zeg naar 13x133 of iets dergelijks. Als dat helpt, vraag ik mij af waarom je zo'n lichte voeding hebt genomen...

• geforce5_guy
  • Niet online
whitehouse schreef op 22 April 2003 @ 15:57:
ja.. ben al op weg naar een nieuwe Aopen kast .. oude Aopen verpats ik toch .. thanx dudes !

erg fijn..NOT..heb zonet alles in een NIEUWE Aopen kast gezet, 300Watjes levert dat ding..en nog doet ie niet wat ie moet doen..hij reboot nog steeds bij het opstarten van XP ..
Tja dan blijkt het toch dat je voeding nog steeds te ligt is. Probeer eens een chieftec 420 Watt :9
Heb ik zelf ook een zijn zeer goede voedingen met stabiele stroom output.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
whitehouse schreef op 22 April 2003 @ 15:57:

Lees eens met MBM5 je voltages uit onder volle belasting. Als je 5V lijntje niet onder de 4,7V komt zou ik je voeding niet de schuld geven. Hoe heet wordt je voeding trouwens (de lucht die eruit komt dan)?

Heb je ondertussen memtest al geprobeert?

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 26 april 2003 @ 20:25:

Lees eens met MBM5 je voltages uit onder volle belasting. Als je 5V lijntje niet onder de 4,7V komt zou ik je voeding niet de schuld geven. Hoe heet wordt je voeding trouwens (de lucht die eruit komt dan)?

Heb je ondertussen memtest al geprobeert?
Hij komt niet eens in XP...weinig MBM derhalve.

• geforce5_guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 14:10:
[...]

Hij komt niet eens in XP...weinig MBM derhalve.
Staan er in de bios geen waardes :?

Bij mijn MSI moederbord staat er in het bios een keuze in het hoofdschem voor PC HEATH STATUS of zoiets. Daar staat alles in wat je wil weten als je die mogelijkheid hebt tenminste.

Verwijderd

Probeer eens een ander reepje (weet niet wat je d'r nu in hebt) want misschien is die een beetje brak.
Had laatst de zelfde storing die jij nu beschrijft, toen ik naar een 2700+ overstapte (ging van 133mhz naar 166mhz bussnelheid) 1 bankje dat al een jaar goed op 133mhz draaide was niet OK, ook al gaf memtest aan dat d'r nix aan de hand was. Reepie omgeruild met een uit een ander systeem, toen was het over.

Wat ook nog wel eens wil werken is een BIOS reset.

Verwijderd

Ik heb deze problemen ook. maar dan ook echt alleen als ik een spelletje aan het spelen ben, dan knalt hij hem eruit. Maar mijn pctje heeft ookal 4 dagen non-stop gedraait met direct connect met 7 downloads en 3 uploads. ik heb in die 4 dagen nergens last van gehad. ik heb een 300 Watt voeding. en mijn cooling is zeker wel goed aanwezig. Ikkuh niet meer weten help.......

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Schop aub dan geen oud topic omhoog. Dit soort problemen kunnen allerlei oorzaken hebben die per geval verschillend zijn. Als ik jou was zou ik allereerst even wat FAQs doornemen, er zijn hier genoeg FAQs die heel veel hulp kunnen bieden bij dit soort situaties. Daarna kan je msischien nog een apart topic openen, maar dan wel met een fatsoenlijke topicstart. (zie ook weer de FAQs)

Oh, om maar een hint te geven; Technische PMG FAQ

Verwijderd

Probleem schijnt helemaal verholpen te zijn. dmv een andere voeding. 550 w zal toch wel genoeg zijn nu _/-\o_
Pagina: 1