Toon posts:

3com 3300 switch collisions

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de handleiding nog eens door gelezen van 3com maar kon daar niet duidelijk vinden wat ik zocht.

Ik heb 3 3com switches en deze geven nogal wat collisions. Volgens mij is dit met een instelling wel te verhelpen alleen weet ik niet wat dus de juiste instelling is om zo min mogelijk collisions te krijgen.

Mijn omgeving is een totale Windows 2000 omgeving.

Nu staat er bij Advanced Stack Setup dus een aantal opties zoals bijv. PACE, Forwarding Mode, Spanning Tree, Broadcast Storm Control, Ageing time (Secs), enz.
Volgens mij moet ik deze juist instellen.
Nu heb ik de volgende instellingen staan:

PACE: Disabled
Forwarding Mode: Intelligent
Spanning Tree: Disabled
Broadcast Storm Control: Enabled
Ageing time: 1800.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet instellen om dus zo min mogelijk collisions te krijgen?

Verwijderd

Collisions zijn in eerste instantie een goede zaak als je half-duplex verbindingen hebt. Dan wordt er gebruik gemaakt van CSMA-CD: collisions zijn een noodzakelijk goed om te functioneren op half duplex. Echter is jouw switch echt een 3300 (XM) dan is dit een switch die full-duplex ondersteunt. Controleer of alle netwerk kaarten linken op full-duplex door via de web-admin naar de porten van de switch te kijken. ADSL routertjes / Access-points kunnen vaak slechts half-duplex connecten waardoor je slechts daar collisions kan krijgen. Overigens collisions zelf zijn niet slecht tenzij je meldingen krijgt als 'late collision error'. Dat heeft te maken met het feit dat je bekabeling waarschijnlijk niet in orde is (te lang / slecht geknepen RJ's etc.)

Samenvattend: beperkt collisions alleen op half-duplex links is ok. Hoort bij CSMA-CD. Ben je er van overtuigd dat de link waarop jij collisions voorbij ziet komen full-duplex zou moeten zijn, dwing dan de netwerkkaart te linken op 100 MB Full-duplex.

PS. Controleer de firmware van je 3300. De laatste Release is 2.70. Zie de 3Com site. Je vindt daar ook een Tftp servertje zodat je 'm kan flashen.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

In elk ethernet LAN zijn collisions idd gemeengoed. Zolang je onder de 5pct blijft is er in principe niets aan de hand. Volgens CISCO is zo'n 3.5pct normaal. Kom je boven de 5pct, dan is er in de meeste gevallen sprake van brakke hardware (slechte kabels e.d.), een streamende NIC ergens op een WS, of een capaciteitsprobleem in een segment. In het laatste geval is het raadzaam om dat segment te splitsen met een bridge. Ruwweg kun je stellen dat ethernet goed presteert zolang het bandbreedte-gebruik de 70pct niet overschrijd. Probeer altijd je collision domains binnen de perken te houden.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm tnx voor de info. Ik zal wel even kijken. In eerste instantie dacht ik dat collisions niet goed waren.
Bij mij is het alleen zo dat alle lichtjes te gelijkertijd oplichten. Ik heb dit volgens mij ook wel eens anders gezien dat alleen de port waar de data voor bestemd was knipperde.
In ieder geval wil ik eigenlijk de collisions beperken tot het minimale. Knipperende lichtjes is wel leuk voor voorbijgangers maar volgens mij kan het ook minder.
Dat full en half duplex zal ik even uitzoeken. Volgens mij kan alles in dit net werk full-duplex draaien maar ik zou het ook per port kunnen aangeven ivm half duplex apparaten?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom komen collisions voor op half-duplex point-to-point verbindingen?
Er kan maar een node zenden per ader-paar. Voor een collision heb je twee nodes nodig toch?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Het CSMA/CD protocol zorgt dat een NIC even luistert naar de lijn. Ziet hij geen data, dan gaat 'ie (indien nodig) verzenden. Hoe meer clients er op een segment zitten, hoe meer (potentiele) zenders. Nu kan het voorkomen, dat er 2 (of meer) NICs zitten te luisteren en besluiten dat de lijn vrij is. Vervolgens gaan ze gelijk (of heel dich op elkaar) data staan te spugen. Gevolg: collisions. Ook bij Full-duplex komen collisions voor (inherent aan ethernet), maar natuurlijk minder. Dit vanwege het feit dat RX en TX gescheiden zijn. Dit is ook de reden dat je een load van boven de 70pct moet vermijden. Kom je boven deze load, dan nemen de collisions explosief toe. Het gebruik van hubs is derhalve ook af te raden. Wil je echt 100pct load kunnen draaien, zal je token-ring moeten nemen. Hier wordt een pakketje (de token) over de lijn gestuurd van de ene PC naar de volgende. Heeft een NIC niets te doen, dan geeft 'ie de token door naar de volgende. Heeft 'ie wel wat te sturen, dan plakt 'ie zijn data aan de token en verzendt. Een NIC mag dus nooit versturen tenzijn hij de token heeft. Een streamende NIC komt dan ook zelden tot nooit voor in een TR-netwerk. Het nadeel van een TR is dat de kaarten ofwel oud en langzaam zijn (4 of 16Mb), ofwel erg duur (100Mb).
Voor thuisgebruik is het echter bijzonder grappig speelgoed!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Hier wordt gesproken over een Switch. Op ieder segment zit dus maar 1 node. Wij hebben vroeger bij een klant hier veel problemen mee gehad. Bleek te liggen aan een brakke lading matrixmodules. Als je deze erin heb zitten (module aan de achterkant met 4 platte connectoren) zou ik 'm er eens uittrekken en dan proberen.

Living the American Dream

Pagina: 1