QT headers and libraries not found

Pagina: 1
Acties:

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Ik ben het DTP programma Scribus aan het installeren. Bij het ./configurr loop ik nu tegen het probleem dat ik deze melding krijg:
code:
1
2
3
checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 3.0.2)[enter]
 (headers and libraries) not found. Please check your installation! [enter]
For more details about this problem, look at the end of config.log.

Ik heb inmiddels alle enkele met qt beginnende rpm's die op de RH9 cd2 staan geinstalleerd en nog doet ie het niet. Ook heb ik al een 12Mb grote tar.gz uitgepakt en geinstalleerd (waarvan de make install wel heeeel lang duurde). Ook dat werkt niet.

Verder heb ik ook nog ./configure --with-qt-dir=/usr/lib/qt-3.1 gedaan maar dat maakt niet uit.

Zie ik iets over het hoofd of is het een fout in de software? (lijkt me niet)

* bredend is wanhopig aan het worden. Hij moet omdat win2k het niet doet snel onder Linux een DTP programma draaiende krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door bredend op 22-04-2003 00:47 ]

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 22:22
KDE Development spul installeren, dan is alles verholpen. Als je redhat hebt kun je dat heel simpel doen via add/remove software bij system tools.

offtopic:
Dit is dus voor het eerst dat ik iemand help, voel me nu best wel goed :)

XPENG G9 Performance 2024

Verwijderd

Probeer eens wat duidelijker te zijn in je topicstart. Want je geeft weinig exacte informatie.
- welke RPM's heb je precies geinstalleerd van QT (zat daar ook de devel versie bij ? )
- welke versie van scribus hebben we het over
- waar wijst je QTDIR-variabele naar en bestaat die QT installatie nog wel
- wat / waar heb je gezocht om een oplossing voor je probleem te vinden en waarom voldeed dat niet ? Lees ook NOS policy - updated 01/04/03 eens door.

Verwijderd

qt-devel installeren, daar zitten de headers in. Ik weet niet wat je daarvoor nog meer nodig hebt. www.rpmfind.net wel.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mocht het nog steeds niet werken nadat je qt-devel hebt geïnstalleerd, dan moet je even kijken naar het eind van het bestand config.log, daarin staat preciezer vermeld wat er precies fout gaat :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Aan het einde van het log bestand vond ik het niet echt duidelijker.

De rpm's die ik heb geinstalleerd (vanuit nautilus dubbelkikken, de rest doet ie zelf):
qt2-2.3.1-13
qtcups-2.0-15
qt-designer-3.1.1-6
qt-devel-3.1.1-6
qt-MySQL-3.1.1-6
qt-Xt-3.1.1-6
Alles voor de i386 gewoon :)

Ik zie nu dat er op CD3 ook nog qt dingen staan, maar met een lager versie nummer. Zijn die packages nou ook belangrijk?

En klopt het dat het installeren van qt erg lang duurt? Hij was er wel meer dan een half uur mee bezig. (1,4GHz)

[ Voor 30% gewijzigd door bredend op 22-04-2003 10:59 ]

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

bredend schreef op 22 april 2003 @ 10:51:

De rpm's die ik heb geinstalleerd (vanuit nautilus dubbelkikken, de rest doet ie zelf):
qt2-2.3.1-13
qtcups-2.0-15
qt-designer-3.1.1-6
qt-devel-3.1.1-6
qt-MySQL-3.1.1-6
qt-Xt-3.1.1-6

Ik zie nu dat er op CD3 ook nog qt dingen staan, maar met een lager versie nummer. Zijn die packages nou ook belangrijk?

En klopt het dat het installeren van qt erg lang duurt? Hij was er wel meer dan een half uur mee bezig. (1,4GHz)
post je logfile eens (link ernaartoe, die dingen zijn laaaaaaaaaaang :P )

let er overigens ook op dat je dezelfde compiler gebruikt waarmee alle qt-libs gecompiled zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Stacium op 22-04-2003 11:24 ]

It seemed like a good idea at the time

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48
bredend schreef op 22 April 2003 @ 00:46:
checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 3.0.2)[enter]
(headers and libraries) not found. Please check your installation! [enter]
For more details about this problem, look at the end of config.log.
bredend schreef op 22 April 2003 @ 10:51:
Jij misschien niet, iemand anders misschien wel. Hoe kunnen we helpen zonder dat er informatie is over waar het precies fout gaat? Als mensen daar om vragen, dan bedoelen ze ook dat ze graag die informatie willen zien. Denk niet te snel dat omdat je er zelf niks mee kunt, dat ook voor anderen wel zal gelden.

Verwijderd

bredend schreef op 22 April 2003 @ 10:51:

qt2-2.3.1-13
qtcups-2.0-15
qt-designer-3.1.1-6
qt-devel-3.1.1-6
qt-MySQL-3.1.1-6
qt-Xt-3.1.1-6

De eerste package die je installeert is QT 2.3.1. Dit hoort bij KDE 2.x. Vervolgens knal je er allerlei packages op van QT 3.1.1, welke bij KDE 3.x horen. Je bent dus behoorlijk wat dingen door elkaar aan het gooien. Kijk welke KDE versie je wil hebben, en installeer de bijbehorende QT. Gooi wel alle andere QT en KDE meuk eraf, want die gaan de andere mogelijk bijten....

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

offtopic:
Het dubbelklikken en installeren impliceert dat je als root werkt. Is dat zo? Niet doen.

Verwijderd

Verder heb ik ook nog ./configure --with-qt-dir=/usr/lib/qt-3.1 gedaan maar dat maakt niet uit.
Moet je niet ./configure --with-qt-dir=/usr/lib/qt-3.1/include doen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 17:43:
Moet je niet ./configure --with-qt-dir=/usr/lib/qt-3.1/include doen ?
Volgens mij moet ie dan naar de root dir van QT verwijzen, dus inderdaad zonder de include. Er zitten normaliter wel andere opties om include directories toe te voegen aan het search pad, maar die staan bij de eerste sectie van de configure opties (als je help doet dus)
Pagina: 1