[Exchange 2k] Opzetten Fault Tolerant Maildomein

Pagina: 1
Acties:

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Vanaf volgende week ga ik over naar Adsl. Dit betekent voor mij dat ik de mogelijkheid van bSMTP van mijn huidige provider (Demon) verlies. Mijn nieuwe provider (XS4All) biedt wel bSMTP maar wil daar bijna net zo veel geld voor hebben als dat de hele Adsl aansluiting kost per maand.

Ik heb mijn 3 domeinen daarom naar een hosting provider verhuist, welke ook geen bSMTP ondersteund. Mijn mail komt nu aan in een POP mailbox.

Nu heb ik wel de mogelijkheid om zelf mijn MX records in de DNS van mijn site om te zetten. Eerst zat ik te denken aan 2 MX records :

Een record met hoge prioriteit naar mijn vaste IP adres van mijn Adsl aansluiting met daarachter een Exchange 2k server.
Een record met lage prioriteit naar de mailserver van mijn provider.

Hier zit echter het nadeel aan, dat als mijn mailserver uit staat of als er netwerkproblemen zijn, de mail in een POP box staat en deze ook niet automatisch wordt doorgestuurt naar mijn exchange server.

Een eventueel alternatief is om nog een derde MX record aan te maken met middelhoge prioriteit en deze te laten verwijzen naar het IP adres van een vriend waar ik een DC en een Exchange 2k server neer mag zetten welke via een VPN verbinding is verbonden met mijn huidige exchange server.

Hoe stel ik dit in, zonder dat het e.e.a. met elkaar in conflict raakt. Ik ga er van uit dat ik niet op beide Exchange servers dezelfde mailboxen kan aanmaken.

Ik heb zelf al gezocht maar het enige wat ik vindt m.b.t. fault tolerant i.c.m. exchange is het clusteren van exchange en hoe geweldig exchange is (Volgens Microsoft) m.b.t. message bouncing.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:35
Je kan op die Exchange van je vriend dat ding instellen als Relay server voor jou 3 domeinen. Zet de time-outs dan wat hoger zodat ze niet zo snel gebounced worden en geef aan dat hij de mail moet afleveren op jou mailserver (Over vpn of niet)

• Matthey
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 22:51
Uhhh bij XS4ALL kan je gewoon Sales vragen om een MX Record aan te maken naar jou IP adres. Gratis.
Bij domainen die misschien bij verschillende providers draaien ook de MX Records zetten.

XS4ALL heeft ook gewoon Fallback servers (mx1.xs4all.nl t/m mx4.xs4all.nl).
Mail die dan niet bezorgd kan worden, komt in de POP box van het beheer account te staan.
Zodra de server weer online is, stuurt de server dit dan alsnog toe.
Let op dat die mailbox 20MB is.

En je kan misschien bij die domeinen een fallback MX-Record laten zetten naar XS4ALL.
Dit laatste zou je even met sales moeten vragen of dit zondermeer kan.

Matthey

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Op de site van XS4ALL staat iets anders als ik batch SMTP wil, dan dien ik advanced business mail te nemen http://www.xs4all.nl/diensten/email/abm.html

Dit was voor mij de reden om een andere hosting provider te kiezen. De keuze is dus al gemaakt en de domeinen zijn al overgezet. Ik moet alleen dit probleem dus nog even oplossen.
Harrie666 schreef op 22 April 2003 @ 08:35:
Je kan op die Exchange van je vriend dat ding instellen als Relay server voor jou 3 domeinen. Zet de time-outs dan wat hoger zodat ze niet zo snel gebounced worden en geef aan dat hij de mail moet afleveren op jou mailserver (Over vpn of niet)
Als ik dat doe, krijg ik dan geen problemen met open mail relay e.d. ?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Hoezo zou je open mail relay probleem krijgen? in exchange2000 kun je precies aangeven wie wat wanneer mag relayen. Je kunt dus inbound / outbound instellen.

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:35
Cobra_Lup schreef op 22 April 2003 @ 09:49:
Op de site van XS4ALL staat iets anders als ik batch SMTP wil, dan dien ik advanced business mail te nemen http://www.xs4all.nl/diensten/email/abm.html

Dit was voor mij de reden om een andere hosting provider te kiezen. De keuze is dus al gemaakt en de domeinen zijn al overgezet. Ik moet alleen dit probleem dus nog even oplossen.

[...]

Als ik dat doe, krijg ik dan geen problemen met open mail relay e.d. ?
Als jij alleen relaying aanzet voor de 3 domeinen welke moeten mogen en voor de rest gewoon NIET dan is er geen verschil met je andere mailserver, die accepteerd ook mail voor die 3 domeinen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cobra_Lup schreef op 22 April 2003 @ 00:26:
[...]Een eventueel alternatief is om nog een derde MX record aan te maken met middelhoge prioriteit en deze te laten verwijzen naar het IP adres van een vriend waar ik een DC en een Exchange 2k server neer mag zetten welke via een VPN verbinding is verbonden met mijn huidige exchange server.[...]
Daar heb je helemaal geen Exchange server voor nodig en ook geen DC.
Een Windows 2000 machientje met SMTP stack (IIS) is voldoende.
3 domains opgeven waarvoor gerelayed mag worden en daarvoor als
smarthost het IP-adres van jouw Exchange server.
Time-out van een paar dagen instellen, dan kun je bijna elke ramp overleven 8)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 22 April 2003 @ 12:31:
[...]
Daar heb je helemaal geen Exchange server voor nodig en ook geen DC.
Een Windows 2000 machientje met SMTP stack (IIS) is voldoende.
3 domains opgeven waarvoor gerelayed mag worden en daarvoor als
smarthost het IP-adres van jouw Exchange server.
Time-out van een paar dagen instellen, dan kun je bijna elke ramp overleven 8)
Dit lijkt mij het meest logisch antwoord, ik ga dit proberen (Waarschijnlijk volgende week) en zal de resultaten hier posten.

Alvast bedankt. _/-\o_

Pagina: 1