Toon posts:

[FTP server] Achter een router werkt niet goed PASV

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee ftp servers draaien binnen mijn netwerk, met de identieke instellingen (van elkaar gekopieerd). Ik draai een serv-u ftp omdat ik die wel lekker prettig vind werken, en ik zo ook de andere ftp in mijn lijstje kan bijhouden.

Ik zit achter een router en heb de poorten geforward staan. Bij een user die zelf niet achter een router zit is er niks aan de hand, maar zodra een user wel achter een router zit dan moet er gebruik worden gemaakt van het zogenaamde PASV commando, en bij de ene ftp ondersteunt ie het wel, en bij de andere niet.

Het zijn de identieke instellingen, en ik heb bij beide de poorten geforward. Ik nie snap nie. Ik draai op beide machines win XP, en de firewall staat op beide machines uit.

Bij andere programma's die ik gebruik om de andere pc te beheren (remote admin o.a.) geeft ie geen enkel probleem zowel van binnin het netwerk, als van buitenaf.

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:52
Kweent niet of het met serv-U kan, maar je moet een rage passive poorten op de server instellen (ongeveer 10 per max online users, dus 100 voor max 10 users), en die range forwarden naar de bak waar de server op draait.

Daarnaast is het ook nog aan te raden om je ftp te 'binden' aan het ip van je router.

Bovenstaande werkt allemaal met glftpd (linux) maar of het ook met serv-u kan.. Ik heb geen flauw idee.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Tot nu toe heb ik zelf meegemaakt dat serv-u gewoon niet lekker werkt met NAT, zonder verklaarbare reden. Echter bullutproof ftp-server en proftpd werken perfect met dezelfde router instelleingen.

Ik zou zeggen, probeer eens andere software.

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb tzelfde probleem; maar dan met de FTP-server van IIS (win2k)

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik weet niet echt veel van ftp, maar volgens mij heeft Psychops het voor een groot gedeelte goed.
Wat er in Pasv mode gebeurt is dat de client inlogt op poort 21 en dan vraagt om een poort waar de data over verstuurd kan worden. Als de server geen poorten reeks heeft ingesteld dan kiest ie dus voor een poort die waarschijnlijk niet geopend is op de firewall van de client.

In normale modus logt de client in en zegt tegen de server verbind met me op de poort die ingesteld is op de client.

Dus verhaal van psychops klopt wel, alleen moeten die poorten volgens mij ook open staan op de client.

Verwijderd

I second that ! heb het zelfde probleem ooit gehad. de poorten die ik opgaf voor pasv in mijn ftp server programma ook laten forwarden in mijn router, en problem solved.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 21:09
je beide FTP servers mogen niet identiek ingesteld staan. Je moet op je router de poorten per PC forwarden zoals je op beide servers de PASV port range hebt opgeven.
Wanneer je je identieke port ranges gebruikt heb je m.i. goede kans dat het niet werkt. Probeer daarom voor ftp server 1 een PASV poort range van bijvoorbeeld 7002-7004 en voor ftp server 2 8002-8004. Deze poorten dan forwarden vanaf je router naar de betreffende ftp server PC.
Op je router verder twee verschillende WAN poorten routen naar je ftp servers.

[ Voor 8% gewijzigd door BartNL op 22-04-2003 10:21 ]

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:22
2 FTP-servers draaien achter 1 netwerk gaat niet werken, en wel hierom:

Waarschijnlijk ondersteunt je router alleen een ftpserver op poort 21 volledig, dit wil zeggen dat hij dan ook de mensen die in willen loggen van achter een netwerk "doorlaat", dus dat het goed werkt.
Hiervoor moet je dan passive aanzetten en bijv. poort 20-23 openzetten op je router (dit werkt bij mij perfect).

De andere ftpserver die je dan wilt draaien kan je op een andere poort(range) doen, bijv poort 4000 en een range van 3998-4002, maar dit werkt dus doordat je router het niet volledig ondersteunt niet compleet.
Het werkt voor de mensen die niet achter NAT zitten, die inloggen op je ftp, maar niet voor de mensen die wel achter NAT zitten!

Deze ervaring heb ik met een Draytek 2200e, maar volgens mij is het met alle routers zo!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 21:09
@flipjevandejam
Werkt hier gewoon wel op kantoor ftp-server achter edimax router en thuis kan ik van achter een sitecom router gewoon ftp-en. Gebruik poort 21 helemaal niet voor ftp-en. Naar mijn idee is je betoog onzin.

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:37
flipjevandejam schreef op 22 April 2003 @ 12:00:
2 FTP-servers draaien achter 1 netwerk gaat niet werken, en wel hierom:
Dit is compleet onzin ;)
nofi

Ik heb thuis 3 FTP servers draaien achter een router (Vigor2200e). Welliswaar met de nieuwste firmware was dit alleen mogelijk ;)

FTP Server 1 IP: 192.168.101.40 Passive range ingesteld @ 4000 - 4050 (Extern @ poort 2121)
FTP Server 2 IP: 192.168.101.20 Passive range ingesteld @ 4100 - 4150 (Extern @ poort 10101)
FTP Server 3 IP: 192.168.101.30 Passive range ingesteld @ 4200 - 4250 (Extern @ poort 10001)

Ik heb de poort gewoon aangepast in me FTP Software, en ook de passive range vast gezet.

Daarna de Open Port Setup van me router aangepast:
Poort 2121 en poort 2120 -> 192.168.101.40 + passive poort range
Poort 10101 en poort 10100 -> 192.168.101.20 + passive poort range
Poort 10001 en poort 10000 -> 192.168.101.30 + passive poort range

Want volgens mij moet je ook je FTP Poort - 1 forwarden naar het betreffende IP ;)

Suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dus het gaat om de passive mode poorten range? Hmm... Dat klinkt wel heel logisch ja. Mijn ftp server op poort 21 geeft inderdaad geen problemen, en die op 7000 wel. Ik zal eens gaan kijken waar ik die range kan vinden in de server!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
IK gebruik GUILDFTP deamon onder win32. En daar kan ik het buiten adres opgeven van de internverbinding en welke poorten gebruikt worden en dan werkt het met winroute 4.1.* En met versie 5.0.0 werkt het alleen als ik juist niet het buiten ip opgeven en de poorten door map.

Waarom zou je eigenlijk 3 ftp servers willen draaien ?? achter 1 verbinding

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 24-04-2003 13:48 ]

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 19:21

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Ik heb dus een vergelijkbaar probleem. Ik heb een alcatel modem aangesloten op MXstream. Deze is weer verbonden met een 54g Belkin router met firewall over een 802.11g netwerk. In het netwerk zit een laptop en mijn pc. Deze hebben alletwee een 802.11g netwerkkaart. Met het netwerk is niks mis mee en werkt ook goed, het internet wordt netjes verdeeld.

Het probleem is namelijk dat ik een ftp server wil draaien. Ik heb de software van Serv-u. Omdat ik twee computers achter de router heb zitten, heb ik in de settings van de router ingesteld met poort-forwarding dat poort 21 naar mijn ip-adres moet gaan.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.n.van.t.hoff/prive/Server-instellingen.JPG

bij Serv-u heb ik ingesteld dat het verkeer moet gaan via poort 21

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.n.van.t.hoff/prive/Ftp-instellingen.JPG

het de poort staat open en het forwarden moet volgens mij lukken, want via WS_FTP Pro lukt het me om bestanden te versturen via poort 21.

Het ftp adres zou dan moeten zijn ftp://ik:ik@62.58.230.228 met een tijdelijke username en wachtwoord. Helaas werkt dit niet. Ik heb geen software firewall, alleen de firewall in de router.

Daarom de vraag, weet iemand wat ik fout doe?

De LabVIEW Guru

Pagina: 1