5.1 of 6.1

Pagina: 1
Acties:

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04-2025
Heyz,

Ik ben van plan om morgen (eindelijk) een nieuw speaker seje te kopen. Nu zag ik op internet de 6.1 speaker setjes en natuurlijk de 5.1. Ik heb een Terratec SoundSystem DMX X-Fire 1024 geluidskaart maar denk dat ik een Sound Blaster Audigy 2 (is nodig toch voor 5.1 en zeker 6.1 ? )

Mijn vraag: Wat is het slimste: 5.1 setje of 6.1 en welke geluidskaart ? (Creative ben ik van plan om te gaan kopen)

Signatures zijn voor mietjes!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je goed geluid wil de :
audigy2 + digital setje van creative :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• The_Duke
  • Laatst online: 16-07 13:31

The_Duke

ho gek!

ik heb zelf de Audigy 2 met bijpassende Creative 6.1 speakers en dat geeft eg wel mooi geluid. als je toch een Audigy 2 haalt die 6.1 ondersteund kan je beter voor die paar euro's meer ook een 6.1 set aanschaffen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Logitech z680. Beste setje die er is. Lees anders ff Logitec z560/z680 topic ff door (laatste 5/6 pagina's)

6.1 is absoluut overbodig. Heb dit weleens gelezen op tweakers.net frontpage.

Was volgens mij vergelijking met 5.1 en 6.1 (creative)

Ik zou absoluut niet gaan voor Creative setjes, als ik eerlijk mag zijn.

zie : Dreeke

vvvvvvvvvvvvvv

[ Voor 104% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-04-2003 21:20 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik zou ook meer geld steken in een andere set, Creative vind ik t.o.v. andere merken zeer slecht geluid geven.

De sub vervormt heel snel, kan niet echt laag en je mist een heel gebied in het midden. Voor die prijs is er veel beter te krijgen! Ga maar eens vergelijken ...

Creative heeft nu ook 'high range' sets, zien er wat leuker uit maar het geluid is nog steeds niet erg best.

Moet het per se Creative zijn?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

STIMPPYYY schreef op 21 April 2003 @ 21:16:
Logitech z680. Beste setje die er is.
Geluidskwaliteit van de MW 550 is over het algemeen kwa geluidskwaliteit beter dan de Z680 en een stuk goedkoper ook nog zelfs.

6.1 geeft achter een iets voller geluid.
Als je voor een goede 6.1 set gaat, kan je beter wachten op de Megaworks 650. In de VS al verkrijgbaar, binnenkort waarschijnlijk ook in Europa.

Verwijderd

6.1 zou ik alleen nemen vanwege de hoge pats factor.

Ik denk dat de meerprijs niet echt rechtvaardigd is. Behalve als je echt een film freak bent en alleen op je pc kijkt, je moet dan vervolgens ook nog genoeg plek hebben om zo'n extra center te plaatsen.

• STIMPPYYY
Cyb schreef op 21 April 2003 @ 21:23:
[...]

Geluidskwaliteit van de MW 550 is over het algemeen kwa geluidskwaliteit beter dan de Z680 en een stuk goedkoper ook nog zelfs.
Ik denk van niet :), maja ken dat setje ook helemaal niet. z680 heeft echt gewoon enorm veel mogelijkheden en zeer krachtige sub. Geluisdkwaliteit is ook super goed :).
Zelf heb ik een z560.
ik weet 100% dat je echt NIET teleurgesteld zult worden. Ik zou dit setje echt proberen/kopen, als het dus in de buurt van de 350 Eurotjes mag komen :)

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-04-2003 21:32 ]

• Fietslamp398
Het probleem is dat ik ooit iets bij de Dynabyte gekocht heb (inderdaad kut winkel....) en nu heb ik garantie daar en kan ik 160 euro besteden. Nu zit ik dus aan hun vast... Geluidskaarten die ze hebben : http://www.dynabyte.nl/sh...asp?m=h&Soort=KAA&Spec=SO en speakers: http://www.dynabyte.nl/sh...asp?m=h&Soort=ACH&Spec=SO

• STIMPPYYY
Fietslamp schreef op 21 April 2003 @ 21:32:
Het probleem is dat ik ooit iets bij de Dynabyte gekocht heb (inderdaad kut winkel....) en nu heb ik garantie daar en kan ik 160 euro besteden. Nu zit ik dus aan hun vast... Geluidskaarten die ze hebben : http://www.dynabyte.nl/sh...asp?m=h&Soort=KAA&Spec=SO en speakers: http://www.dynabyte.nl/sh...asp?m=h&Soort=ACH&Spec=SO
Ja das kut, je kan ook de z680 daar bestellen en kopen, maar dan betaal je gewoon winkel prijs, 400 Euro dus. Misschien dat je ff eerst naar Mediamarkt ofzo moet gaan. Daar hebben ze veel boxen uitgebreid opgesteld. En de beste die het leukste vind klinken dan kopen ofzo :).

[EDIT]
ZOOOO!!!! 500 Euro zelfs voor de z680, sjezus misschien kan je ze btje chanteren en zeggen dat je hem voor 400 wilt ofzo, want op i-net is hij 350 euro.

Ik zou gewoon dus daar een geluidskaart kopen :).
Deze dus :

Creative Sound Blaster Audigy 2 145,95

[ Voor 18% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-04-2003 21:37 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

STIMPPYYY schreef op 21 april 2003 @ 21:29:
[...]

Ik denk van niet :), maja ken dat setje ook helemaal niet. z680 heeft echt gewoon enorm veel mogelijkheden en zeer krachtige sub. Geluisdkwaliteit is ook super goed :).
Zelf heb ik een z560.
ik weet 100% dat je echt NIET teleurgesteld zult worden. Ik zou dit setje echt proberen/kopen, als het dus in de buurt van de 350 Eurotjes mag komen :)
Je denkt van niet, je kent het niet eens, en je hebt het nog nooit gehoord. Dan heeft jouw mening vind ik niet echt veel waarde.

De Z680 is idd een zeer goede set. Maar ik vind alleen dat je niet meteen "beste" moet roepen. De 550 is btw 250 Euro.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Cyb schreef op 21 April 2003 @ 21:35:
[...]

Je denkt van niet, je kent het niet eens, en je hebt het nog nooit gehoord. Dan heeft jouw mening vind ik niet echt veel waarde.

De Z680 is idd een zeer goede set. Maar ik vind alleen dat je niet meteen "beste" moet roepen. De 550 is btw 250 Euro.
Zelfde vind ik van jou en het feit dat je zegt dat je geluid voller klinkt door een extra rear kanaal getuigt ook niet echt van veel kennis :/

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nou das simpel, dat wordt een 5.1 setje van Logitech, de Z680. Kan me momenteel geen beter pc speakersetje bedenken, of je moet gelijk voor het echte werk willen gaan.
6.1 is vrijwel nutteloos en lijkt wel bedoelt voor diegenen waarbij hogere cijfers altijd 'beter' betekent. 5.1 is een mooie standaard momenteel, denk niet dat er snel films op de markt komen met 6.1 surround of 7.1 (arggg), alhoewel er wel enkelen schijnen te bestaan heb ik gelezen. Daarnaast zijn bijna alle (of alle) 6.1 setjes die er momenteel zijn kwalitatief slechter als de 5.1 van Logitech, dus als je 'goed' geluid wil betekent dat niet dat er een 'extra' speaker bij moet :) , want daar zal het niet veel beter van worden. Daarnaast biedt de Z680 ook een enorme hoeveelheid power. Die SUB moet je echt gezien hebben, zit een enorm koelblok op en dat zegt meestal al genoeg. Versterker maakt gebruik van een ringkern-trafo. Heb er zelf een open gemaakt, alles zit lekker vastgezet met een lijmpistool om zoveel mogelijk resonanties (trillingen / rare bijgeluiden) te voorkomen. Voor een pc setje zeker de moeite waard.

Btw, heb zelf de Z560 4.1, vind dat 5.1 niet echt zo nodig :) Doe eigenlijk alles gewoon in 'stereo'. Die 4.1 set gebruik ik nameiljk voor 2 pc's, De front speakers aan de ene, en de rear aan de andere, en dus een gedeelde sub-woofer in het midden onder mijn bureau, dat leek mij wel een soepele oplossingen om relaxte sound achter 2 pc's te krijgen en toch maar 1 setje te hoeven kopen :7

[ Voor 20% gewijzigd door BruT@LysT op 21-04-2003 21:54 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JT schreef op 21 april 2003 @ 21:38:
[...]

Zelfde vind ik van jou en het feit dat je zegt dat je geluid voller klinkt door een extra rear kanaal getuigt ook niet echt van veel kennis :/
Idd, ik heb het zelf ook nog niet gehoord. Maar heb mijn mening gebaseerd op reviews en conclusie van meningen die anderen over het algemeen hadden.

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:19
ik gebruik nu zelf : nforce 2 stormsound van ABIT + inpire 6700 , en dat werkt aardig relaxed

• JT

JT

VETAK y0

6.1 is niks meer dan een extra center-rear kanaal. Dus plaatsing word iets preciezer en gedetailleerder. Ook kan de surround-sfeer wat beter worden. Maar er word niks voller aan je geluid oid. Daarnaast is het gewoon erg te merken aan reviews op inet dat er een pro-creative sfeertje hangt. Persoonlijk kan ik Logitech, Altec Lansing en nog een paar andere merken zeker veel sterker aanraden dan Creative. Creative heeft subs die niet diep gaan, bonkt erg en klinkt absoluut niet strak, en nog een redelijk belangrijk punt: Logitech gaat SNOEIHARD zonder te vervormen, het hardst van alle setjes. Zelfs dit setje krijg ik nog wel is over z'n nek, maar dat is maar net hoeveel eisen je stelt aan het aantal dB's.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• STIMPPYYY
Idd wat JT zegt :). Altec Lansing is zeker ook een erg goed merk. Het is zeker evengoed als Logitech.
Maar deze zijn vergelijkbaar qua prijs wat duur als die van Logitech (en zijn de Logitech setjes toch ietsjes beter). Vooral denk ik omdat het merk niet echt zo bekend is in NL en misschien wat slechter verkrijgbare setjes ?. Het is wel een enorm pupulair merk in Amerika.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-04-2003 21:53 ]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:13

PoweRoy

funky!

hoeveel boxen heb je dan met 6.1 :?
1 sub 1 centre 1 frontleft 1 frontright 1 rearright en 1 rearleft en :?

[This space is for rent]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

BruT@LysT schreef op 21 April 2003 @ 21:43:
Nou das simpel, dat wordt een 5.1 setje van Logitech, de Z680. Kan me momenteel geen beter pc speakersetje bedenken, of je moet gelijk voor het echte werk willen gaan.
Hoezo simpel? Die speakerset kost in de winkel waar hij het wil kopen 500 euro..... de Z540 maar 100, dus dan moet je je echt afvragen hoeveel het je waard is, dat geluidsverschil. De 540 klinkt waarschijnlijk niet 5 keer zo slecht (je kan zoiets niet als zoveel keer uitdrukken, ik weet het, maar het prijsverschil is het geluidsverschil misschien niet waard)

MechWarrior || Monsters Game

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
PoweRoy schreef op 21 April 2003 @ 21:51:
1 rearcenter

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• STIMPPYYY
Hoezo simpel? Die speakerset kost in de winkel waar hij het wil kopen 500 euro..... de Z540 maar 100, dus dan moet je je echt afvragen hoeveel het je waard is, dat geluidsverschil. De 540 klinkt waarschijnlijk niet 5 keer zo slecht (je kan zoiets niet als zoveel keer uitdrukken, ik weet het, maar het prijsverschil is het geluidsverschil misschien niet waard)
Hij wil het daar niet kopen zegttie :). Hij heeft alleen 160 euro te besteden.
Als die slim is doettie dat aan een Audigy2 zoals ik al eerder zij. En niet aan speakers die 150 euro duurder kosten.

[ Voor 49% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-04-2003 21:55 ]

• Fietslamp398
aha, maar die 680 is een beetje duur voor mijn portomonnee. Is die 640 ook goed?

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

Eigenlijk zijn de rear speakers bij 5.1 toch meer side speakers welke in de achterste helft van de kamer staan. Bij 6.1 komt er "gewoon" een achtercenter speaker bij.

Bij bios opstellingen zijn er veel meer speakers aan de zijkant geplaatst. Dat hangt daar mee samen.

Denk er wel aan dat er nog niet veel geluidsbronnen zijn welke een 6.1 kanaals geluid kunnen voortbrengen.

Verwijderd

PoweRoy schreef op 21 April 2003 @ 21:51:
rearcentre geloof ik

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

GambitRS schreef op 21 April 2003 @ 21:52:
[...]

Sinds wanneer zou de prijs evenredig lopen met de kwaliteit van het product. Het is inderdaad niet echt een goedkope set, maar het is wel een 'echte' performer. Persoonlijk vind ik alle creative speakers zoiezo al slecht. digitaal of niet, want dat zegt geen reet, ze moeten eens goeie speakerunits gaan gebruiken. Zelf zou ik wel een beetje geld over hebben voor wat degelijkheid, voor mij dus een simpele keus als ik graag een 5.1 set voor de pc zou willen hebben. Ik probeer iemand alleen maar info te geven, ik dwing hem niet iets te kopen toch?

• Cyb
  • Niet online

Cyb

machielk schreef op 21 april 2003 @ 21:57:
Denk er wel aan dat er nog niet veel geluidsbronnen zijn welke een 6.1 kanaals geluid kunnen voortbrengen.
In principe alle 3D sound games. Een aantal DVD's, maar inverhouding vrij weinig.

(Alleen jammer dat bij Creative vaak meteen gedacht wordt aan Inspire, terwijl de high-end series Cambridge vaak vergeten worden.)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

STIMPPYYY schreef op 21 april 2003 @ 21:51:
Idd wat JT zegt :). Altec Lansing is zeker ook een erg goed merk. Het is zeker evengoed als Logitech.
Maar deze zijn vergelijkbaar qua prijs wat duur als die van Logitech (en zijn de Logitech setjes toch ietsjes beter). Vooral denk ik omdat het merk niet echt zo bekend is in NL en misschien wat slechter verkrijgbare setjes ?. Het is wel een enorm pupulair merk in Amerika.
Creative heeft gewoon een goede marketing positie in Nederland.
Bij vrijwel alles pc winkels waar je vraagt om een 5.1 set krijg je een Inspire 5100 door je strot gedouwd.

Ja natuurlijk er komt wel geluid uit, en echt superbrak klinkt het ook weer niet, maar mensen zien over het hoofd dat er wat beters te krijgen is voor dat bedrag (ze krijgen het ook niet onder ogen).

Dat ligt voor de rest ook niet echt aan die winkels, Creative heeft voor de verkoper leukere dingen, het is makkelijk te krijgen, het verkoopt toch wel, etc.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• JT

JT

VETAK y0

Cyb schreef op 21 April 2003 @ 22:03:
[...]

In principe alle 3D sound games. Een aantal DVD's, maar inverhouding vrij weinig.

(Alleen jammer dat bij Creative vaak meteen gedacht wordt aan Inspire, terwijl de high-end series Cambridge vaak vergeten worden.)
Bijna geen een game heeft 5.1 geluid, laat staan 6.1. Het is allemaal 4 kanaals EAX of A3D wat door je geluidskaart kunstmatig word verdeeld over de rest van je speakers.

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JT schreef op 21 April 2003 @ 22:25:
[...]

Bijna geen een game heeft 5.1 geluid, laat staan 6.1. Het is allemaal 4 kanaals EAX of A3D wat door je geluidskaart kunstmatig word verdeeld over de rest van je speakers.
Ik heb het over 3D Sound van Directsound.

Wanneer een game dit volledig ondersteunt, zoals best wel een aantal, dan is de verantwoordelijkheid bij de drivers om dit naar 5.1 uit te sturen.

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar dit word gemaakt uit een 4 kanaals signaal.

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

DS3D API maakt niet eens gebruik van kanalen. Het gaat dan om puur om 3D posities/lokaties van geluidsobjecten.

Hoeveel kanalen hieruit komen is alleen afhankelijk van hoe de drivers het gebruikt.

• Fietslamp398
Ik heb nu dus al een Terratec DMX 1024 die (zover ik weet) vier kanalen heeft. Ik wil het geluidssysteem vooral voor games gebruiken. Is het dan slim om gewoon mijn oude geluidskaart te behouden en Logitech Z-540 speakerset 99,95 of Logitech Z-640 speakerset 129,95 te kopen? of is een nieuwe geluidskaart toch een 'must'?

• STIMPPYYY
Als je een z640 haalt, moet je zowiezo een 5.1 kaartje hebben en dat is DMX Xfire niet. Dit is niet als je de z540 haalt.

Ik zou voor de z540 gaan (als je tussen die 2 zou moeten kiezen). Ik vind 5.1 een beetje overbodig. Muziek klinkt gewoon beter uit 4 boxen, meeste games hebben ook 4.1 ondersteuning. Het is echt alleen voor films dat 5.1. Ik vind het hierbij ook niet echt nodig om 5.1 te hebben. Ik zelf heb dus ook 4.1, met DMX Xfire, daar komt ook zeer goed geluid uit.
En je kan natuurlijk ook alltijd nog met de DMX Xfire extra boxen erop aansluiten. Van je Hifi stereo of versterker ect ect...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Fietslamp schreef op 22 April 2003 @ 00:08:
Ik heb nu dus al een Terratec DMX 1024 die (zover ik weet) vier kanalen heeft.
Dat klopt. Maar dat kaartje heeft ook een digitale uitgang. Normaal gesproken komt daar 2-kanaals geluid uit, maar hij kan ook Dolby Digital doorgeven als je een DVD of DivX speelt. Als je een versterker hebt die DolbyDigital aankan, dan ben je dus ook klaar. En dan heb je wel eventjes een wat mooier geluidje dan met zo'n pc speaker setje.

(Ik heb zelf een DMX 1024, een Harman Kardon receiver met 5 speakers en een sub, toppie!)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Hoe groot is je kamer? Als je een kamertje van 3 bij 3 hebt, dan is zo'n extra rear center nou niet echt nodig.

• Fietslamp398
Kheb inmiddels m'n inkopen gedaan: Logitech z-640 speakersetje en een Hercules FortiSSimo III geluidskaart. Tis niet het beste van het beste maar het klinkt toch HEERLIJK!

bedankt voor al de hulp!

• STIMPPYYY
Is idd wel relaxed wat je hebt gekocht :). Ik weet zelf niet hoe die lagere versies klinken van Logitech, maar volgens mij is dat ook behoorlijk wat :).
Ik heb een DMX Xfire (met Fortissimo 2 drivers) en Logitech z560 :). Fortissimo en DMX zijn bijna hetzelfde, hele goede geluidskaartjes ben er zeer tevreden over :) :D.

• Fietslamp398
Inderdaad, het zijn geen pro-kaarten om op te nemen enzo... Maar voor games, films en mp3's zijn het goede kaarten!

[ Voor 7% gewijzigd door Fietslamp398 op 23-04-2003 16:13 ]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

BruT@LysT schreef op 21 April 2003 @ 22:00:
[...]

Sinds wanneer zou de prijs evenredig lopen met de kwaliteit van het product. Het is inderdaad niet echt een goedkope set, maar het is wel een 'echte' performer. Persoonlijk vind ik alle creative speakers zoiezo al slecht. digitaal of niet, want dat zegt geen reet, ze moeten eens goeie speakerunits gaan gebruiken. Zelf zou ik wel een beetje geld over hebben voor wat degelijkheid, voor mij dus een simpele keus als ik graag een 5.1 set voor de pc zou willen hebben. Ik probeer iemand alleen maar info te geven, ik dwing hem niet iets te kopen toch?
Nee, maar je zegt dat de keuze simpel is en je geeft als oplossing iets wat 500 euro kost. Hij heeft maar 160 euro. Je denkt dus niet na over het probleem maar komt alleen vertellen welke set jij het leukst vindt en wat jij wel niet van creative sets vindt. Ik vind ze zelf best goed. Ik blaat niet zomaar iedereen na, ik heb ze hier zelf staan. Natuurlijk zijn merkspeakers beter, dat weet iedereen, maar je praat al gauw over duizenden euros omdat het altijd wel beter kan. Altijd eerst kijken naar de portomonnee, dan pas kan je kijken naar welke de beste oplossing is.

(ik vind Labtec bijvoorbeeld slechter dan Creative, heb hier ook een labtec setje staan. Heel leuk voor mij, maar de topicstarter heeft daar niet veel aan behalve dan dat je ervoor kan zorgen dat de topicstarter niet eens meer objectief naar die dingen gaat luisteren en dus al op voorhand de beste oplossing afwijst (als dat net een creative setje was geweest, in jouw geval dus).

MechWarrior || Monsters Game

Pagina: 1