[EL] PC met IR inschakelen mbv. WOL

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:20
Ik heb op mijn PC een IR-ontvanger, en ik zou graag ook m'n pc in kunnen schakelen via de afstandsbediening. Hiervoor had ik het volgende idee:

De IR-schakeling ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+-----------------------+ 3                           R1 (4k7)
|               data -> +--------------------------------+------------o DCD
|                       |                 _______        | 
|      ______________   |                | 78L05 |      | |   D1 (1N4148)
|     /                 |    +-----+-----|OUT  IN|--+   | |
|    (                  | 2  |     | +   |__GND__|  |    |      | /|
|     \______________ + +----+   -----       |      +----+------|< |--o RTS
|                       |        -----       | IC2              | \|
|                       | 1        |         |
|                     - +----------+---------+------------------------o GND
+-----------------------+      C1 (4.7µF)

(Bron)

Ik had bedacht om de 5V van de WOL te verbinden met de RTS, ground met ground, en PME (van de WOL) met DCD.

Bij de receiver stond dat de seriele poort meestal meer dan 5V afgeeft, en dat IC2 ervoor zorgt dat dit voltage teruggebracht wordt naar 5V. Misschien zal de 5V-aansluiting van de WOL dus aangesloten moeten worden achter IC2.

Mijn vraag aan jullie is: zal dit een beetje werken? Ik ben niet zo'n expert op het gebied van elektronica. Misschien kun je je mobo ermee beschadigen, misschien werkt het domweg niet, misschien levert het vreemde resultaten op als de pc al aan staat, misschien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Unlike Wake on Modem, which doesn't require any special software, WoL requires a special software program to send a signal to the network card to make it work."
http://www.depicus.com/wake-on-lan/what-is-wake-on-lan.asp (lekker uitgebreidt)

al hoewel, ik blaat misschien alweer te snel...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 21:20:
"Unlike Wake on Modem, which doesn't require any special software, WoL requires a special software program to send a signal to the network card to make it work."
http://www.depicus.com/wake-on-lan/what-is-wake-on-lan.asp (lekker uitgebreidt)
altijd eerst ff googlen he ;)
Ik ging ervan uit dat die speciale code geregeld werd door de netwerkkaart, en als die de juiste code ontvangt, geeft hij een signaal af via de PME-pin. Ik kan in jouw URL ook niets vinden wat dit tegen spreekt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja inderdaad, je slaat natuurlijk gewoon de netwerkkaart over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 21:29:
ja inderdaad, je slaat natuurlijk gewoon de netwerkkaart over.
Ik heb net even wat geprobeerd, en het ligt misschien inderdaad wat gecompliceerder zoals jij zegt. Tussen de 5V en PME meette ik een potentiaal-verschil van 5V, maar toen ik deze twee verbond, sprong de pc niet aan, misschien is er een of ander schema voor nodig? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
eL_Jee schreef op 21 April 2003 @ 21:39:
[...]

Ik heb net even wat geprobeerd, en het ligt misschien inderdaad wat gecompliceerder zoals jij zegt. Tussen de 5V en PME meette ik een potentiaal-verschil van 5V, maar toen ik deze twee verbond, sprong de pc niet aan, misschien is er een of ander schema voor nodig? :/
Misschien overbodig, maar heb je wake on lan wel op enable staan in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, wat ik verder nog gevonden heb:
1 5VSB
2 GND
3 MP_WAKEUP
Note: LAN wake-up signal is active "high".

Volgens wie heb je die 7805 nodig eigelijk? Je sluit die IR diode toch gewoon op de WOL aansluiting aan en niet op de seriele poort?

Ok, ja shorten zou in principe moeten werken, verder kan ik ook niks vinden eigelijk, misschien in de intel database ofzo.
Nouja suc6

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
insan1ty schreef op 21 April 2003 @ 21:43:
[...]

Misschien overbodig, maar heb je wake on lan wel op enable staan in je bios?
Yup, heb ik aangezet. Maar misschien zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien. Ik kan hier niet met een gewoon netwerkkaartje testen of het überhaupt wel werkt (heb nl. niet een kaart die WOL ondersteunt B))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 21:44:
Nouja, wat ik verder nog gevonden heb:
1 5VSB
2 GND
3 MP_WAKEUP
Note: LAN wake-up signal is active "high".

Volgens wie heb je die 7805 nodig eigelijk? Je sluit die IR diode toch gewoon op de WOL aansluiting aan en niet op de seriele poort?
Die 7805 had je in de originele schakeling nodig om de spanning constant op 5V te houden. Dat kan een seriele poort blijkbaar niet. Het is, in dit geval, inderdaad wellicht overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 21:44:
insan1ty schreef op 21 April 2003 @ 21:47:
[...]

Die 7805 had je in de originele schakeling nodig om de spanning constant op 5V te houden. Dat kan een seriele poort blijkbaar niet. Het is, in dit geval, inderdaad wellicht overbodig.
Ik heb die IR-ontvanger nu gewoon aan m'n seriele poort hangen. Misschien is het dom gedacht, maar ik wou hem gewoon zowel aan de WOL als aan m'n seriele poort hangen. Dan kan ik hem ook nog in windows blijven gebruiken voor Winamp e.d.

[ Voor 38% gewijzigd door eL_Jee op 21-04-2003 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54
Ik denk dat als je die IR-ontvanger zo direct op je WOL aansluiting knoopt, dat je dan aardig vaak last krijgt van een "spontaan" aanspringende computer.
want _elke_ keer dat er infrarood licht in het frequentiebereik van je IR-ontvanger is, zal de computer aanspringen.

Misschien dat je er nog een PIC tussen kunt stoppen om de (goede) codes te herkennen, maar dan word het projectje al een heel stuk moeilijker waarschijnlijk.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
Wirf schreef op 21 April 2003 @ 21:57:
Ik denk dat als je die IR-ontvanger zo direct op je WOL aansluiting knoopt, dat je dan aardig vaak last krijgt van een "spontaan" aanspringende computer.
want _elke_ keer dat er infrarood licht in het frequentiebereik van je IR-ontvanger is, zal de computer aanspringen.

Misschien dat je er nog een PIC tussen kunt stoppen om de (goede) codes te herkennen, maar dan word het projectje al een heel stuk moeilijker waarschijnlijk.
Daar kon je wel eens een heel goed punt hebben. Ik heb net WinLIRC ff in de 'raw codes' mode gezet, en toen een beetje met een zaklamp op m'n ontvanger geschenen. Hij detecteerde inderdaad wat.
Het zou best irritant zijn dat je pc steeds aanspringt als je een licht aanzet :) (wel cool trouwens :7

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jee op 21-04-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
het lijkt me inderdaad wel wat verstandiger om ipv de WOL, de WOM te gebruiken.

en tussen de com IR receiver een kleine PIC er tussen zetten die alleen op één IR code reageert, zodat hij de pc aan kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:25
Ff andere oplossing, velleman heeft 1 of 2 kanaals IR kitjes met relais erbij... perfect hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miniK0bo schreef op 21 april 2003 @ 23:42:
het lijkt me inderdaad wel wat verstandiger om ipv de WOL, de WOM te gebruiken.

en tussen de com IR receiver een kleine PIC er tussen zetten die alleen op één IR code reageert, zodat hij de pc aan kan zetten
Ja idd, wel zo slim.

Maar ik weet niet hoeveel die IR receiver kan schakelen, zet er voor de grap eens een CNY17-4 of soortgelijk tussen.
Dan kan je met je ir stroom naar de CNY sturen, deze schakelt dan de gnd met de schakel.
Ik meen dat je de GND en SCHAKEL moet verbinden en niet de 5V+ en SCHAKEL, maar meet even uit hoeveel er loopt tussen gnd en schakel en 5v+ en schakel dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat je wil kan. Je kan alleen niet je winLirc knutseltje gebruiken, maar hebt een iets geavanceerder ding nodig. UIRT2 heet het. WinLirc 'snapt' hem niet, maar girder wel.
Pagina van ontwerper. en Pagina met ondermeer features

Wat ie kan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Start PC via remote IR command. Triggers Wake up on LAN (WOL), Wake up on Ring (WOR), or simulates pressing power button 
Supports multiple, external  IR emitters 
Jack for external IR receiver (1) and IR emitters (2) 
Fully integrated with Girder via supported Girder plug-in 
Additional buffered output ports (4) controllable by Girder 
Hard wired input switch to trigger a Girder command 
Accepts IR commands while the PC is turned off 
Uses all features incorporated in the PIC firmware written by Jon Rhees (version 1.7 is required for error free operation) 
Fits inside PC case in a spare card slot with jacks for external  IR receive sensor and emitters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
ANdrode schreef op 22 April 2003 @ 18:16:
Wat je wil kan. Je kan alleen niet je winLirc knutseltje gebruiken, maar hebt een iets geavanceerder ding nodig. UIRT2 heet het. WinLirc 'snapt' hem niet, maar girder wel.
Pagina van ontwerper. en Pagina met ondermeer features

Wat ie kan:
code:
1
[...]
Dat is precies wat ik nodig heb. Ik vraag me alleen af of dit voor mij nog haalbaar is. Het wordt allemaal al met al toch wat gecompliceerd met een microprocessor enzo. In ieder geval leuk om in het achterhoofd te houden, misschien kan ik d'r nog wat mee knutselen als ik in de zomervakantie tijd heb ofzo. _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door eL_Jee op 22-04-2003 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 16:32
Ik heb zelf ook zo'n ir ontvanger in elkaar geknutseld en was ook al aan het zoeken naar een dergelijke opzet. Nu lees ik dat stukje hierboven en nu vraag ik me af: als je nu gewoon de RTS aan je powerknopaansluiting op je mobo aansluit, geeft ie dan niet gewoon een stroompje af, waardoor je computer aan gaat? Dit moet dan wel worden uitgeschakeld op het moment dat de computer dan aan is, anders reboot ie ook weer net zo snel als dat ie is ingeschakeld! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Vraagje staat er spanning op serieel port als je computer uit is ?
Anders moet je de spanning van wakeonlan gedeelte trekken.
Je kan achter je IR ontvanger ook een diode met RC netwerkje hangen, dan gaat je computer aan als je pas lang op de ontvanger hebt geschenen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
born2tweak schreef op 23 April 2003 @ 10:07:
Ik heb zelf ook zo'n ir ontvanger in elkaar geknutseld en was ook al aan het zoeken naar een dergelijke opzet. Nu lees ik dat stukje hierboven en nu vraag ik me af: als je nu gewoon de RTS aan je powerknopaansluiting op je mobo aansluit, geeft ie dan niet gewoon een stroompje af, waardoor je computer aan gaat? Dit moet dan wel worden uitgeschakeld op het moment dat de computer dan aan is, anders reboot ie ook weer net zo snel als dat ie is ingeschakeld! 8)7
Hier zat ik zelf ook aan te denken, maar je krijgt dan te maken met het probleem dat Wirf voorstelde: een pc die op elk infrarood-signaal reageert en aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 16:35
Ik heb gewoon mijn power kabel een extra kring aan gemaakt die aan de achterkant van m'n computer hangt. daar heb ik dan weer een lang stuk kabel aan gemaakt en een deurbel tussen geplaatst.

Ik weet niet of je dat wil omdat je vanaf een bepaalde plaats je computer wilt kunnen aan zetten. maar anders is dit ook een oplossing. Als je de deur bel knop indrukt gaat hij gewoon aan. maar als je er nog een keer op drukt sluit hij ook af bij mij (optie in XP meen ik)

misschien een idee?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Pagina: 1