[C++] GCC - Qt library

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11
Volgend stukje komt rechtstreeks van trolltech (makers van de Qt library):
Requirements
The Qt Non Commercial Edition for Microsoft Windows is a binary only distribution requiring Microsoft Visual Studio version 6.
We have no plans to support other compilers, but we may do so in the future. The Professional and Enterprise Editions include full source code and support several compilers.
Wil dit zeggen dat het helemaal niet te gebruiken is met mijn GCC installatie onder windows? Het leuke aan GCC is dat deze cross-platform te gebruiken is (ideaal dus om code uit te wisselen met mijn linux installatie). Was ik even blij om te lezen dat Qt gratis te gebruiken is voor non-profit applicaties en dan zouden ze je verplichten om het ding te gebruiken met een proprietary pakket?

Is het toch mogelijk om Qt te gebruiken met GCC onder windows, of ben ik beter af met het gebruiken van andere library's zoals bv fox-toolkit? (heb reeds leuke alternatieven gevonden via de GoT-search, maar Qt blijf ik toch top vinden...)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Kapoen
Bij het verder uitspitten van verschillende nieuwsgroepen en sites ben
ik tot de conclusie gekomen dat het binden van Qt aan MinGW (windows GCC)
helaas niet mogelijk is (toch niet met de gratis versie voor open source projecten).

Dus ik zal mijn toevlucht moeten zoeken in library's zoals Fox toolkit.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

igmar

ISO20022

Kapoen schreef op 21 April 2003 @ 20:56:
Volgend stukje komt rechtstreeks van trolltech (makers van de Qt library):

Wil dit zeggen dat het helemaal niet te gebruiken is met mijn GCC installatie onder windows?
Dat staat er idd. Alleen Visual Studio, en alleen versie 6. Niet eerder, niet later (.NET).
Is het toch mogelijk om Qt te gebruiken met GCC onder windows, of ben ik beter af met het gebruiken van andere library's zoals bv fox-toolkit? (heb reeds leuke alternatieven gevonden via de GoT-search, maar Qt blijf ik toch top vinden...)
Ik neem de VS ellende gewoon voor lief :)

• Kapoen
Ik neem de VS ellende gewoon voor lief
Als 'arme' student heb ik niet de beschikking over MSVC, en verder ben ik een voorstander van linux eerder dan windows :). Toch wil ik dat mijn code draait op zoveel mogelijk platformen (dan kom je vanzelf uit bij niet-microsoft oplossingen).

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Toch lomp, als ze de code normaal (portable) hadden geschreven zou het zowel met gcc als met msvc moeten compilen.

Heb je ook nog een uitleg erbij waarom het niet werkt?
.edit: of heb je bij de noncommerciele versie van Qt niet de sourcecode, en dus gewoon alleen de headers en de .lib? Dan kan ik het idd wel begrijpen

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 22-04-2003 13:50 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Kapoen
Deze post komt van de trolltech mail lijst:
qt-nc230 is compiled with msvc. You can not convert a c++ dll from one
compiler to another cause each uses different name mangling. You could
do that for a C-library.
To use Qt with the mingw compiler you need the source code, that is a
Qt-Licence.
Dus ja je hebt gelijk, betalen voor portability spijtig genoeg. Ondertussen heb ik wel genoeg alternatieven gevonden (bedankt nephilim) zoals wxWindows en Fox toolkit. Dit zijn zeker evenwaardige library's.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
Kapoen schreef op 22 April 2003 @ 13:15:
Als 'arme' student heb ik niet de beschikking over MSVC, en verder ben ik een voorstander van linux eerder dan windows :). Toch wil ik dat mijn code draait op zoveel mogelijk platformen (dan kom je vanzelf uit bij niet-microsoft oplossingen).
Tja, dat is geen probleem. Je mag je programma gewoon schrijven onder (bijvoorbeeld) Linux. Je code is dan portable: hij compileert ook prima onder Windows. Om een Windows-versie te maken moet je even iemand vragen met Microsoft Visual C++ 6.0 te builden. Wie wil, mag ook met GCC onder Windows tegen de commerciële versie van Qt linken, maar dan mag je natuurlijk niet meer distribueren.
.oisyn schreef op 22 april 2003 @ 13:49:
Toch lomp, als ze de code normaal (portable) hadden geschreven zou het zowel met gcc als met msvc moeten compilen.
Het is portable; Qt compileert onder alle niet-Windows besturingssystemen met GCC.
Heb je ook nog een uitleg erbij waarom het niet werkt?
.edit: of heb je bij de noncommerciele versie van Qt niet de sourcecode, en dus gewoon alleen de headers en de .lib? Dan kan ik het idd wel begrijpen
Dat is precies het geval. De broncode is alleen te gebruiken bij commerciële applicaties (met bijbehorende licentie). De gratis versie voor Windows is een oude versie die als gecompileerde library aangeleverd wordt.

Wel jammer dat GCC niet zo te configureren is dat 'ie dezelfde name mangling gebruikt als Visual C++. Als dat het enige probleem is, lijkt me dat dat zo toch wel op te lossen zou moeten zijn. (In theorie kun je ook de symbols uit de lib aanpassen aan wat GCC verwacht, maar je mag hoogstwaarschijnlijk de Qt lib niet aanpassen.)

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 22-04-2003 15:11 ]

Verwijderd

.oisyn schreef op 22 april 2003 @ 13:49:
Yep, dat is 't geval bij QT... Had deze thread helaas nog niet eerder gezien... :o

Voor een compleet overzicht van de meeste GUI-toolkits:
http://www.atai.org/guitool/

"V" is bijvoorbeeld een mooie, nadeel is dat 'ie maar door een persoon wordt ontwikkeld en wat beperkt is (maar daardoor wel snel)...

• Kapoen
Tja, dat is geen probleem. Je mag je programma gewoon schrijven onder (bijvoorbeeld) Linux. Je code is dan portable: hij compileert ook prima onder Windows. Om een Windows-versie te maken moet je even iemand vragen met Microsoft Visual C++ 6.0 te builden. Wie wil, mag ook met GCC onder Windows tegen de commerciële versie van Qt linken, maar dan mag je natuurlijk niet meer distribueren.
Dat is een manier natuurlijk. Maar MinGW doet ook zijn ding goed... dan kan ik gewoon mijn linux code ff in mijn windows ide gooien en direct compilen. (maar ja misschien moet ik eens wat meer documentatie zoeken naar verschillen tussen MSVC en GCC...).

Met MinGW/GCC en bv wxWindows kan ik de functionaliteit van Java en Swing vrij goed nabootsen en dan kan ik eindelijk ook native compilen, wat weer wat snellere programma's zou moeten opleveren.

Verwijderd

FOX is zeker een goed alternatief.... ( ik werk er dagelijks mee) :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Qt doet het overigens uitstekend met VC7; de distributie is in source vorm. Als je de Qt DLL bouwt met VC7 kun je je app ook met VC7 compileren: zelfde name mangling.

PS. Op Itanium (IA-64) is de name mangling wel compatible, daar is een standaard afgesproken. (in de praktijk dan, er zijn wat rottige randgevallen)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1