Toon posts:

RPM meting stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een koeler gekocht.. (spire falconrock 2, is een lekkere stille koeler 25.3 db ofzo) en deze deed het erg goed.

Nu heb ik mijn pc inhoudt in een andere kast gebouwd, maar nu meet hij het aantal RPMS niet meer.. (in de bios niet en SpeedFan4.08 ook niet)

aangezien ik geen zin heb om dat ding weer op te sturen (wat dan waarschijnlijk op mijn kosten komt qua verzendkosten) en omdat ik dan weer m'n crappy cooler moet gebruiken die zo'n 36 db maakt en 8 graden minder koelt....
kan iemand mij dan vertellen hoe ik die teller weer aan de praat krijg :{ ik heb aan het draadje een beetje zitten buigen en dergelijke om te kijken of er een breuk in zat, maar dat gaf geen resultaat.

iemand anders die dit ook heeft gehad ofzow?
en wat raden jullie aan.. zelf de fan openmaken of toch maar terugsturen naar de winkel. (http://www.challengecomputers.nl/)
ik kan het natuurlijk ook negeren en gewoon zo laten draaien, maar dat staat niet netjes :(

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een andere aansluiting op je mobo proberen. Een van de 3 op mijn bord geeft het soms wel en soms niet door.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 19:43:
Je kan natuurlijk ook een andere aansluiting op je mobo proberen. Een van de 3 op mijn bord geeft het soms wel en soms niet door.
heb ik geprobeerd, op fan1 en fan2 geeft hij niets aan. De oude koeler geeft wel het aantal rpms aan.

Verwijderd

Zet de fan op de "Fan1" connector of anders de "CPU Fan" connector. Die teksten staan naast de connector op het mobo. Meestal heeft een mobo 2 connectors waar rpm meting op zit..de rest heeft het niet..
Verder kan het zijn dat de fan simpelweg geen rpm signaal meer afgeeft :)

Title aangepast.. een heel verhaal hoeft daar niet in de staan :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij zit op de FAN1 aansluiting, fan1 en fan2 geven allebij een rpm signaal af, dat doen ze nog met de oude koeler en in het begin ook met die falconrock. Dus het ligt niet aan het mobo...

en als de fan geen rpm signaal meer afgeeft... dan raad je aan?
toch maar terugsturen?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 19:51 ]

Verwijderd

vindt je het zo storend dan????

zodra ie het niet meer doet, merk je het vanzelf wel... :+

ik zelf heb ook wel een paar fans waar ik de RPM niet van kan uitlezen, maar ik neem ook aan dat je niet continu naar je RPM zit te kijken of wel?

maar goed: loop het kabeltje eens helemaal langs, en kijk of ie nergens beschadigd is.

als dit niet zo is, kijk dan even of ie niet los zit vlak bij het plaatje van de fan.

zit dat ook wel goed, zou ik gewoon ff mailen met je webshop...

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Heb dezelfde koeler. Kutding heeft volgens mij geen ingebouwde rpm teller waardoor mobo niet kan aflezen hoe snel ie draait. Ach ja zolang ie blijft draaien vind ik het allemaal wel best hoor. :z

dikzak

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:49

lordsnow

I know nothing

hmm.. ik heb ook een FalconRock II in een van de PC's die ik heb gebouwd. Volgens mij zit daar gewoon idd GEEN RPM teller in.

Verwijderd

Zit geen rpm teller in dat ie het in je oude kast wel deed kan dus niet zal waarschijnlijk komen doordat dat een andere koeler was die je had aangesloten

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarschijnlijk heeft dat ding geen draadje naar de RPM-teller, 99% van de fan-motoren is namelijk brushless en dan moet ie een RPM-teller (eigenlijk een magneetveldsensor) hebben om de motor te kunnen laten draaien. Bij de meeste fans met 2 draden zit er dan ook gewoon een aansluitpunt waar je een draadje aan zou kunnen solderen voor RPM-meting. En RPM-meting is wel grappig, maar ik vind het niet echt nuttig.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
oké ik zal et even simpel houden...

er zit wel degelijk een rpm teller in, hij deed het namelijk eerst wel.. en er zitten 3 draden aan verbonden, rood, zwart en geel.

ik heb nog een exact dezelfde koeler hier liggen voor m'n broers nieuwe pc.. die pc heeft gedraait met die koeler erop en daar was ook het aantal RPM's af te lezen in de bios.

dus als jullie falconrock dat niet heeft? dat vind ik dan gek, want deze had het in ieder geval wel :Y)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 22:53:
oké ik zal et even simpel houden...

er zit wel degelijk een rpm teller in, hij deed het namelijk eerst wel.. en er zitten 3 draden aan verbonden, rood, zwart en geel.

ik heb nog een exact dezelfde koeler hier liggen voor m'n broers nieuwe pc.. die pc heeft gedraait met die koeler erop en daar was ook het aantal RPM's af te lezen in de bios.

dus als jullie falconrock dat niet heeft? dat vind ik dan gek, want deze had het in ieder geval wel :Y)
mijne heeft t ook, ik kan de rpm ervan wel uitlezen, maar dat kon ik niet altijd.
ik had steeds t progje mbprobe aanstaan bij t opstartren van windows die temps en rpm's uitleest enzo, maar die van me falconrock 2 werd niet uitgelezen, ook niet in mbm of speedfan maar wel door de bios, mischien ligt t daaraan ofzo, kan je t in je bios wel uitlezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 21-04-2003 23:17 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 09:45
Ik kan op mijn Spire Falconrock II ook gewoon RPM uitlezen. Hij maakt trouwens aardig wat herrie, ik heb hem nu op 7V draaien. (dus geen rpm)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 21:29:
Zit geen rpm teller in dat ie het in je oude kast wel deed kan dus niet zal waarschijnlijk komen doordat dat een andere koeler was die je had aangesloten
beetje krom geschreven getypt vindt je niet? :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1