ik ben al enkele dagen op zoek naar een oplossing en denk dat ik intussen al wel veel heb geprobeert (zonder succes)
dit situatie zit zo:
ik heb een kabel verbinding en 2 pcs
de 2 pcs zijn via een crossed cable in netwerk
de pc die internet moet delen zal ik server noemen, de andere de client
in de server zitten 2 NICs, 1 voor het internet (server-internet-nic) en 1 voor het netwerk (server-netwerk-nic)
in de client zit 1 NIC (client-nic)
voordien heeft dit altijd gewerkt via ics, maar sinds ik mijn pci kaarten (en dus ook de netwerkkaartjes) heb verstoken, krijg ik het niet meer aan het werken
momenteel werkt het internet op de server, en het netwerk ook
ik gebruik nieuwste drivers voor de netwerkkaartjes en ben er 99% zeker van dat deze goed zijn geïnstalleert (misschien slecht ingesteld, of nog niet aangepast aan het nieuwe pci slot, maar de netwerkkabel of kaartjes zelf zijn in ieder geval niet stuk)
ik heb al heel veel verschillende manieren geprobeert om het te laten werken, en het dichste bij ben ik geraakt met deze instellingen:
server-internet-nic tpi/ip:
obtain ip adress auto...
obtain dns server auto...
verder alles standaard
ics staat aan voor deze nic
server-netwerk-nic tcp/ip:
ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.255
default gateway: -
dns servers: -
client-nic tcp/ip: (manueel ingestelt dus)
ip: 192.168.0.2
subnet: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.0.1
dns server: 192.168.0.1
bij deze settings werkt het netwerk perfect
ik kan ook 192.168.0.1, het ip van bv www.yahoo.com en zelfs de dns servers die mijn inetnic gebruikt pingen vanop de client (het internet is er dus wel min of meer)
maar er is blijkbaar geen dns server voor client aangezien ik bv www.yahoo.com zelf niet kan pingen
ook isser nog iets mis met de proxy server denk ik, aangezien ik niet kan surfen naar het ip van bv www.yahoo.com
ik heb ook install guide van microsoft zelf proberen te volgen (weet al niet meer waar ie stond)
in die guide wordt nl aangeraden de tcp/ip van de client nic op autodetect te laten staan, en dan zou normaal bij het aanvinken van ics op de server-internet-nic de client pc een ip toegewezen moeten krijgen in het subnet van de server
maar dit gebeurt dus niet, bij het enablen van ics krijgt de server als ip 192.168.0.1, maar de client zijn ip blijft 169.254.x.x
ik heb al geprobeert met iponfig /renew en ipconfig /flush
ook heb ik de netwerkkaarten geuninstalled, pc afgezet, nics eruit gehaalt, pc opgezet, pc terug afgezet na wat rondneuzen, nics er terug in en pc weer opgezet
ik heb ook al 100en reboots gedaan na alle mogelijk veranderingen
ik vraag me dan ook af of iemand weet hoe ik kan controleren of de dns serverinstellingen van ics wel correct zijn
of dat misschien iemand een oplossing weet voor het probleem
bij voorbaat dank
dit situatie zit zo:
ik heb een kabel verbinding en 2 pcs
de 2 pcs zijn via een crossed cable in netwerk
de pc die internet moet delen zal ik server noemen, de andere de client
in de server zitten 2 NICs, 1 voor het internet (server-internet-nic) en 1 voor het netwerk (server-netwerk-nic)
in de client zit 1 NIC (client-nic)
voordien heeft dit altijd gewerkt via ics, maar sinds ik mijn pci kaarten (en dus ook de netwerkkaartjes) heb verstoken, krijg ik het niet meer aan het werken
momenteel werkt het internet op de server, en het netwerk ook
ik gebruik nieuwste drivers voor de netwerkkaartjes en ben er 99% zeker van dat deze goed zijn geïnstalleert (misschien slecht ingesteld, of nog niet aangepast aan het nieuwe pci slot, maar de netwerkkabel of kaartjes zelf zijn in ieder geval niet stuk)
ik heb al heel veel verschillende manieren geprobeert om het te laten werken, en het dichste bij ben ik geraakt met deze instellingen:
server-internet-nic tpi/ip:
obtain ip adress auto...
obtain dns server auto...
verder alles standaard
ics staat aan voor deze nic
server-netwerk-nic tcp/ip:
ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.255
default gateway: -
dns servers: -
client-nic tcp/ip: (manueel ingestelt dus)
ip: 192.168.0.2
subnet: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.0.1
dns server: 192.168.0.1
bij deze settings werkt het netwerk perfect
ik kan ook 192.168.0.1, het ip van bv www.yahoo.com en zelfs de dns servers die mijn inetnic gebruikt pingen vanop de client (het internet is er dus wel min of meer)
maar er is blijkbaar geen dns server voor client aangezien ik bv www.yahoo.com zelf niet kan pingen
ook isser nog iets mis met de proxy server denk ik, aangezien ik niet kan surfen naar het ip van bv www.yahoo.com
ik heb ook install guide van microsoft zelf proberen te volgen (weet al niet meer waar ie stond)
in die guide wordt nl aangeraden de tcp/ip van de client nic op autodetect te laten staan, en dan zou normaal bij het aanvinken van ics op de server-internet-nic de client pc een ip toegewezen moeten krijgen in het subnet van de server
maar dit gebeurt dus niet, bij het enablen van ics krijgt de server als ip 192.168.0.1, maar de client zijn ip blijft 169.254.x.x
ik heb al geprobeert met iponfig /renew en ipconfig /flush
ook heb ik de netwerkkaarten geuninstalled, pc afgezet, nics eruit gehaalt, pc opgezet, pc terug afgezet na wat rondneuzen, nics er terug in en pc weer opgezet
ik heb ook al 100en reboots gedaan na alle mogelijk veranderingen
ik vraag me dan ook af of iemand weet hoe ik kan controleren of de dns serverinstellingen van ics wel correct zijn
of dat misschien iemand een oplossing weet voor het probleem
bij voorbaat dank