Poort open en dicht in Linux?!

Pagina: 1
Acties:

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
OK, het volgende. Ik gebruik al een tijd linux maar pas sinds kort in een netwerkomgeving. Nu ben ik een web/ftp server aan het bouwen en op een probleempje gestuit.

Het is misschien een erg newbie vraagje maar ik heb geen idee hoe ik poorten open en dicht kan doen. Ik heb via een portscan al gezien dat alleen 80 en 21 open staan maar ik wil ook 22 opengooien om remote in te kunnen loggen, en eventueel nog een poort om x-win32 te kunnen draaien.

Ik heb al enkele sites afgezocht en de helft van m'n files in /etc doorgekeken maar ik heb geen flauw idee.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Verwijderd

Dat kan met ipchains

type:
man ipchains
voor help

• PostbodeSiemen
Thanks a bunch:)

• PostbodeSiemen
Enig idee of dit ook de manier is waarop Mandrake het doet. Ik heb Mandrake 7.2, geinstalleerd met high security aan. Ik heb gekeken in de IPchains how-to maar kon weinig tot geen overeenkomsten met mijn systeem vinden.

Verwijderd

mmm, ipchains regelt je "firewall"/routing settings. Als je het echt hebt over open en dicht gooien van ftp of http poorten, dan denk ik toch meer aan:

/etc/services
/etc/inetd.conf
/etc/hosts.deny
/etc/hosts.allow

>:)

Verwijderd

je moet als eerste in je inetd.conf (in /etc) het # voor telnet weghalen. Daarna moetje (waarschijnlijk; weet niet of dit met mandrake zo is) in /etc/rc.firewall een regel toevoegen. weetalleen niet welke regel. werk namelijk zelf met ipf

• PostbodeSiemen
Iemand enig idee welke regel. Ik heb het nu namelijk wel aan de praat maar ik weet nog niet precies hoe ik het heb gedaan:?
Pagina: 1