Toon posts:

dts <-> dolby digital 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben thuis enkele weken geleden een home cinema systeem van Sony gekocht. De amplifier kan zowel dts als dolby digital 5.1 afspelen.

Ondertussen hebben we al enkele dvd's gehuurd, en bij velen kan je kiezen tussen dts en d.d.5.1...
Welnu vroeg ik me af wat hier eigenlijk het verschil tussen is, en wat uiteindelijk het beste is? Want ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt verschil hoor tussen de beiden...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sjah het is een andere codering van het signaal.. maar ik snap het ook niet helemaal, want volgens mij kan elke DTS decoder ook DD 5.1 decoden. Of de kwaliteit van DTS beter is weet ik ook niet.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AV FAQ; Veelgestelde vragen

en

www.google.com

maar eens proberen, dit is al zo vaak langsgeweest :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik heb ook een sony set hier staan :)
en ik hoor tussen 5.1 en dts toch wel wat verschil.
dts klinkt hier toch wat voller en zwaarder :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

de kwaliteit van DTS is normaal wel beter als dat van DD5.1, de compressie van DTS is namelijk veel minder dus het geluid is veel heldere

--

Verwijderd

RECHTSTREEKS UIT DE FAQ:

Wat is DTS en wat is het voordeel van DTS boven Dolby digital?

DTS staat voor Digital Theatre Sound. De werking is exact gelijk aan Dolby Digital. Het enige verschil is de kwaliteit van het signaal. Het kwaliteitsverschil zit hem in de mate van compressie. Bij Dolby digital worden alle zes de kanelen met 64kbps weergegeven (vergelijk mp3: 128kbps stereo). Dit resulteert in een datastroom van maximaal 384kbps. Bij DTS is dit verhoogd tot 768kbps. Hier is dus 128kbps per kanaal beschikbaar (vergelijk mp3: 256kbps). De methode van comprimeren is niet dezelfde, maar het vergelijk blijft goed staan. Deze hogere bitrate resulteert in een nauwkeuriger "stereobeeld" (tussen aanhalingstekens omdat het om een totaal surroundbeeld gaat in dit geval). Akoestische instrumenten en stemmen profiteren aanzienlijk van de ruimere bandbreedte. Het heeft dus nut als je van plan bent veel muziek op je systeem te spelen, en als je het laatste restje surround uit je systeem wil persen. Het verschil is er zeker, maar niet zo overweldigend als het verschil tussen Dolby prologic en Dolby digital.

Ik ben niet beroerd om mensen te helpen, maar kijk a.u.b. even in de FAQ. Als je er dan niet uit komt is iedereen hier wel bereid om te helpen zonder zeuren ed.

No offence hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 13:11:
Ik ben niet beroerd om mensen te helpen, maar kijk a.u.b. even in de FAQ. Als je er dan niet uit komt is iedereen hier wel bereid om te helpen zonder zeuren ed.

No offence hoor ;)
Sorry... You're right! Ik had wel ff die FAQ geopend, maar heb maar heel vluchtig gekeken... Sorry...

Topic mag bij deze gesloten worden!

Heb net dvd (Red Dragon, prequel van Silence of the Lambs) gaan huren, zal hem eens bekijken met DTS ;)

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
DTS is beter, maar toch niet altijd hoorbaar.
Soms is het zelfs als een dvd zowel dts als dd5.1 heeft dat de dd5.1 van iets mindere kwaliteit is. Om zo DTS te promoten (gebeurt wel zelden)

DTS is dynamischer, dus zoals chucky666 zegt, het klinkt voller. Maar dit ligt natuurlijk ook aan je versterker, luidsprekers, etc

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Zoals beschreven is de gluidskwaliteid hoger. Dit zul je voornamelijk bij (mooie >:)) stemmen en muziek waarnemen. Bij een explosie is het verschil voor ons gehoor vrijwel niet waarneembaar, dus hierin zul je niets merken.

Ik denk dat als je een muzikale film afspeelt in dd 5.1 en DTS dat hij bij de 2e wel beter klinkt.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een DVD speler hebt en een souround versterker/processor en speakers die deze kwalliteid ook goed kunnen handhaven/overbrengen. Aan gezien dit volgens mij niet vaak het geval is zullen veel mensen niet echt een verschil waarnemen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

NOFI, maar ik denk niet dat je het verschil merkt met een Sony alles-in-1 setje...daarvoor is de kwaliteit simpelweg niet goed genoeg.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1