Intel Processor (2400Mhz) te heet

Pagina: 1
Acties:

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 10:35
Heey,

mijn eerste post, ik zit met een klein probleempje. Mijn Intel 2,4 Ghz 533 FSB wordt in windows 2000 als ie nog niet heeft gedraaid die dag, dan is ie ongeveer 43, en als ie dan ff gedraaid heeft is ie ongeveer 50 graden.

Specifications

Moederbord: Abit BE7-RAID http://www.abit.com.tw/ab...oard&pMODEL_NAME=BE7-RAID
Processor: Intel 2,4Ghz 533 FSB
Cooler: Zalman 6500Cu http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6500b-cu.htm

Als je een spelletje doet dat de CPU voor 100% vereist, loopt ie op tot de 59. Dat is niet het probleem. En als je een server draait en zelf meespeelt bij UT2003 (wat ik op een LAN deed) werdt ie 61 graden en dan gaat ie zich onderklokken, kheb al geprobeerd om op bijvoorbeeld 1400 Mhz te laten draaien, maar daar veranderde de temperatuur niet mee...

En dan heb ik ook nog een nieuwe cooler gekocht, een van de betere, de Zalman 6500Cu met zo'n flower heatsink, maar de temperaturen blijven hetzelfde als ik het vergelijk met een Intel Boxed cooler, dus ik snap er nix meer van, bij een vriend scheelde het 13 graden met een boxed cooler van intel. Die had de Koper Aluminium versie, die Koper die ik het moet beter coolen, maar ik merk er nix van.

En een kwartier geleden zat ik eens een keer te Starcraft-en en toen gaf ie ineens aan dat de System temp 127 graden (celcius) is, en de High Temperature value was 70 graden, dan had ie het eigenlijk eerder aan moeten geven, maar dat had ie misschien niet gedaan omdat ie geen CPU tijd kreeg. En daarna sloot ie ineens af, en ik wou net met een bijna af leger aan willen vallen, maarja.

Dus ik ging meteen ff in de kast voelen, nadat MotherBoard Monitor mijn computer uitschakelde :( en het was helemaal niet heet, alles was gewoon normaal of kouder als normaal

Ik heb 'm goed bevestigd, koelpasta die er bij zat opgedaan, en ook nog die 2 ijzertjes die er bij zaten tussen de socket en de klemmen gedaan voor extra druk voor warmtegeleiding.

Snapt iemand waarom de CPU niet goed gekoeld wordt?

<Homepage>

Verwijderd

waarschijnlijk meetfout denk ik in MBM. Voel eens aan het koellichaam als je computer aan staat. Kan je hem dan nog met je handen aanraken? zo ja, dan is de temperatuur nog onder de 50 graden en is er dus nix aan de hand :)

• KoalaBear84
Ja hoor, het is helemaal niet heet, het koellichaam is gewoon koud, ik snap er niet veel van.

<Homepage>

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AniMatrix schreef op 21 April 2003 @ 12:40:
Ja hoor, het is helemaal niet heet, het koellichaam is gewoon koud, ik snap er niet veel van.
Als het koellichaam koud is dan is er iets niet goed. Ga maar na, de warmte die van je CPU komt gaat normaalgesproken in koellichaam, maar nu is deze koud, dus waar gaat die warmte dan heen?
En als de CPU zichzelf gaat terugklokken, dan heeft MBM daar nix mee te maken. dus waarschijnlijk heb je de koeler er niet goed opzitten.

Misschien (ik ken de P4 koelers niet) heb je niet gekeken naar het kleine uitgefreesde stukje wat op de verhoging in het socket moet zitten? Dus dat de koeler scheef zit?

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

mbm is bekend om brakke uitlezing; beste is om gewoon in bios te kijken wat ie daar aangeeft.

• KoalaBear84
De warmte gaat wel naar de heatsink, die zit er wel goed op, en scheef zit ie ook niet heb ik gezien.

Maar de heatsink is niet heet, hij is maar een klein beetje warm. Misschien is de temperatuur-censor van de CPU wel kapot, omdat ie zich wel onderklokt bij de temperatuur die bij MBM rond die 57-59 graden ligt.

Ik weet dat het onderklokken geregeld wordt door de CPU zelf. Dat kun je hier ook zien:
http://developer.intel.co...sors/pentium4/thermal.htm

en bij welke temperatuur die dat doet, klopt dus dat ie dat bij 57.8 of bij 59.8 doet.

die Zalman koeler voert de warmte zo snel af omdat ie zo'n groot verdeelvlak heeft dankzij die flower heatsink, dat zie je op de pagina van zalman.

<Homepage>

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe krijg jij je P4 op 1400 mhz :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 21:47

icecoolsniper

never run from a sniper!

Denk dat je temp sensors brak zijn, 127 graden system temp, ouch!!! Dan zouden alle plastic dingen op je mobo en in je kast gaan smelten.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

hey lijkt wel alsof de onderkant van het koelblok niet lekker op de core van de cpu zit kan he niet zijn door dat ding wat je er tussen hebt gedrukt.

Wat zijn die ijzertjes ertussen
Ik heb 'm goed bevestigd, koelpasta die er bij zat opgedaan, en ook nog die 2 ijzertjes die er bij zaten tussen de socket en de klemmen gedaan voor extra druk voor warmtegeleiding.

• KoalaBear84
in de BIOS geeft ie ook dezelfde temperaturen als bij MBM. Dus dat is altijd goed geweest.

Die ijzertjes zijn voor extra druk naar de processor toe zodat de warmte nog beter afgevoerd kan worden. Die heb ik nadat ie warm werd ertussen gedaan. Dat scheelde misschien net 1 graadje.

Mijn processor krijg ik op 1400Mhz dankzij het Softmenu van die Abit moederbord, ik kan zelfs nog naar de 800 als ik het goed heb gezien.

<Homepage>

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Hoe merk je trouwens dat ie zichzelf onderclockt?

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
doe eens een bios-update. met mijn asus a7v333 mainboard scheelde het opeens 20 graden.... dat leest ie dus beter uit met een nieuwe bios.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AniMatrix schreef op 21 April 2003 @ 14:12:
Mijn processor krijg ik op 1400Mhz dankzij het Softmenu van die Abit moederbord, ik kan zelfs nog naar de 800 als ik het goed heb gezien.
Post je resultaten hier! :o :D

Het grote onderclocktopic :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Heb je niet toevallig TE VEEL koelpasta erop gedaan? Niet de hele tube dus ofzo. Als je te veel erop doet, geleidt het het bijna niet meer en word het meer een isolator. Het moet echt een filterdun laagje zijn!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• KoalaBear84
Je merkt het onderklokken als je zit te gamen en het opeens stottert.

Dan loopt het na een seconde wel weer goed, omdat de 'klap' dan weer is opgevangen, hetzelfde als je opeens minder lucht krijgt en je zit te fietsen ofzo. :S

Als ik er tijd voor heb zal ik binnenkort ff een onderclock post maken bij het onderclock topic :)

<Homepage>

• KoalaBear84
Nee, ik heb er niet teveel opgedaan, echt filterdun was het niet, een dik laagje ook zeker niet.

En anders wordt die laag toch goed verdeeld, er zit best grote druk op, zeker met de ijzertjes.

<Homepage>

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hmmm. Intel adviseert zelf om het hele tubetje op hun proccesor leeg te spuiten :+ :o

Maar dat geldt dan voor de Boxed cooler met een bijgeleverde tube ipv die zwarte meuk, te laat gelezen B) :+ :o

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 21-04-2003 15:44 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:38

dodo79

witte dikke tonnie

nog een klein dingetje messchien.

heb je een goede airflow in je kast, dat kan ook heel veel schelen.

ook ik heb dus een p4 2.4 die werd eerst idle 44 graden en stressed rond de 50.
nu heb ik er 2 casefans in zitten met een drastich resultaat,
idle 36 graden en stressed 44 graden.

dus je ziet, dat doet ook ongelooflijk veel aan je temps.

probeer et is.

omdat het kan!

• KoalaBear84
Ik had eerst 2 casefans, en binnenkort heb ik er weer twee. En na een BIOS update was de temperatuur standaard 48 graden.. in plaats van 40. Maar dat kan ook komen omdat het nu net ietsie warmer is buiten als gister...

Ik weet echt niet waarom ik nou zo'n problemen heb met de temperatuur

<Homepage>

Verwijderd

FlashBlue schreef op 21 April 2003 @ 12:50:
mbm is bekend om brakke uitlezing; beste is om gewoon in bios te kijken wat ie daar aangeeft.
Jaja. Mischien op jou systeem ( heb je soms een Asus mobo ofzo)

nog nooit iemand horen zeggen dat mbm5 brak was :?

• KoalaBear84
MBM werkt ook bij mij helemaal goed, alleen hoe verklaar je die 127 graden ineens???

<Homepage>

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
AniMatrix schreef op 21 April 2003 @ 12:33:
...En een kwartier geleden zat ik eens een keer te Starcraft-en en toen gaf ie ineens aan dat de System temp 127 graden (celcius) is, en de High Temperature value was 70 graden, dan had ie het eigenlijk eerder aan moeten geven, maar dat had ie misschien niet gedaan omdat ie geen CPU tijd kreeg...
Let op je woorden: system temp van 127 graden? Als dit inderdaad zo is heeft het weinig zin met een beschuldigende vinger richting CPU te wijzen ;)

De vraag blijft alleen: hoe komt die 127 graden daar? Loopt de koeler van je northbridge wel? Toevallig geen kabel om je vrm gebouwd? En geeft'ie dit wel vaker aan, of is't gewoon een sensor glitch?

Dat stoteren in games wordt denk ik niet veroorzaakt door terugclocken, in dat geval zou'ie langer blijven stoteren dan een enkele hapering. Terugclocken is leuk voor je temps, maar het werkt niet binnen een fractie van een seconde (tenzij je koelblok er niet goed op zit natuurlijk) :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• KoalaBear84
Het was in de kast echt geen 127 graden, impossible.

Ik weet ook niet waarom het 127 graden is. De maximum stond op 70, dus dan zou die 'm al eerder gestopt moeten hebben.

Ik weet niet waarom dat ie ineens 127 graden is. Wat bedoel je met "loopt je northbridge wel?"

En wat betekent vrm? die afkorting heb ik nog nooit gehoord. Hij heeft het nog nooit vaker gedaan. En na de BIOS upgrade is m'n processor nog warmer, misschien omdat het steeds benauwder is, maar als ik gewoon een beetje zit te chatten moet ie toch niet soms een uitschieter van 56 graden hebben, gemiddelde is nu 53 graden.

Ik weet niet of dat stotteren door het onderklokken komt, maar dat zou best kunnen, want Qauke 3 draait ook goed op een 350 Mhz.

En bij mij helpte het terugclocken niet, ik had 'm dus op 1400 Mhz staan, 1 Ghz minder, en de temps bleven hetzelfde.

<Homepage>

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FlashBlue schreef op 21 april 2003 @ 12:50:
bull...

Zullen wel brakke sensors zijn (asus) :D

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
AniMatrix schreef op 21 April 2003 @ 21:41:
Ik weet niet waarom dat ie ineens 127 graden is. Wat bedoel je met "loopt je northbridge wel?"

En wat betekent vrm? die afkorting heb ik nog nooit gehoord. Hij heeft het nog nooit vaker gedaan.
Lezen, ik zei "loopt je northbridge koeler wel. Is dat kleine koelblokje, dicht in de buurt van je CPU, waar meestal een fan op zit. Ik ken je mobo helaas niet, maar als er inderdaad een fan op zit, en hij loopt niet, weet je ook waar het probleem vandaan komt. Je zou niet de eerste zijn iig ;)

Een vrm is datgene wat de 5V lijn van je voeding omzet in iets dat je proc lekker vind. Wordt'ie te warm (wat op sommige mamaplankjes een probleem kan zijn) worden je proc voltages instabiel, met rare vastlopers tot gevolg :)
Ik weet niet of dat stotteren door het onderklokken komt, maar dat zou best kunnen, want Qauke Quake 3 draait ook goed op een 350 Mhz.
Ik hoop dat je zelf ziet hoe onlogisch dit klinkt? :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 19:46:
[...]

Jaja. Mischien op jou systeem ( heb je soms een Asus mobo ofzo)

nog nooit iemand horen zeggen dat mbm5 brak was :?
dan hoor/lees je het mij nu zeggen/typen :), heb een k7s5a elitegroup mobo en mbm geeft temps van onder het vriespunt en rond de 120 graden aan :P B) :X |:( (8> 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door geez op 22-04-2003 16:07 . Reden: TYPO OWNAGEEE ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

geez schreef op 22 April 2003 @ 16:06:
[...]

dan hoor/lees je het mij nu zeggen/typen :), heb een k7s5a elitegroup mobo en mbm geeft temps van onder het vriespunt en rond de 120 graden aan :P B) :X |:( (8> 8)7
Koud op je kamer? :P

serieus, en in je BIOS dan :?
Of een ander proggie :?
Speedfan :?

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2003 16:08 ]

Verwijderd

127 graden farenheit misschien?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 16:14:
127 graden farenheit misschien?
Das nog altijd 52 graden C. Ook niet gering.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Dit bordje schijnt inderdaad problemen te hebben met temp sensors. Er is net een nieuw bios voor uitgekomen (versie DP) Probeer die anders eens...

http://forum.abit-usa.com...eaedec5bafd&threadid=1752

http://fae.abit.com.tw/en...7-RAID&file=be7/be7dp.exe

• KoalaBear84
Sorry, van sommige dingen heb ik ook niet alle kennis, vandaar het volgende:

Wat bedoel je dan met Nortbridge koeler? Zit dat bij de processor, naast de proccesor, tussen de processor en een onderdeel op de processor omdat er het woord bridge misschien in voorkomt?

VRM heb ik opgezocht, betekent Voltage Regulator Module. Dus dat snap ik wel. Ik heb nog nooit vastlopers gehad, ik vind het goed zolang ie maar niet stottert vind ik alles best.

Met hardware doctor dat bij het Abit moederbord zit (van Winbond) probeerde ik nog te kijken of de voltages goed waren, daarvoor was het noodzakelijk om opnieuw op te starten, dus dat het ik niet gedaan.

Qauke was een spelfoutje. Maar in dat stukje bedoel ik dat Quake er niet veel last van heeft als het ineens minder processortijd krijgt, alleen een stottering was logisch is.

<Homepage>

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AniMatrix schreef op 23 april 2003 @ 15:56:
Sorry, van sommige dingen heb ik ook niet alle kennis, vandaar het volgende:

Wat bedoel je dan met Nortbridge koeler? Zit dat bij de processor, naast de proccesor, tussen de processor en een onderdeel op de processor omdat er het woord bridge misschien in voorkomt?
De northbridge is de grote chip - waar overigens een fan of een heatsink op zit :P - tussen je proccesor en je AGP sleuf :)

• KoalaBear84
Kheb 'm BIOS nu ge-update naar DP, SiSoftware Sandra geeft dit nu ook aan.

M'n temperatuur is nog steeds hoog, toen ik heb upgegrade naar CW kwamen er wel 2 graden bij, ik weet waarom dit is, nu geeft ie ook 50 graden aan. Doe helemaal niets.

Hardware doctor van Winbond geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/animatrix/got/hwdoctor.gif

Alleen m'n fan speed klopt niet omdat die van een andere fan is, die ene is m'n case fan (heb 'r nog 1), temperaturen hetzelfde als met Zalman fan.

<Homepage>

• KoalaBear84
Op m'n Northbridge zit een heatsink, die word ook met die casefan gekoeld. Kheb helaas geen digitale fotocamera, anders had ik er ook ff een plaatje van laten zien zodat je een beter beeld hebt wat misschien mede de oorzaak kan zijn. Die casefan blaast ook een beetje lucht nog tegen die heatsink aan.

De northbridge is nu 35 graden.

-> Edit
Wickster nog bedankt voor de tip van BIOS udpate, helaas zit er geen verschil in temperatuur. Klopt het niet dat er een temperatuur meter in de CPU zelf zit, of wordt dat bij elk moederbord anders geregeld?

Als ie op de CPU zit kan die nog wel verkeerd uitgelezen worden, maar als het goed is zorgt de CPU er zelf voor dat ie langzamer gaat lopen, en dus waarschijnlijk koeler word.

[ Voor 38% gewijzigd door KoalaBear84 op 23-04-2003 16:39 ]

<Homepage>

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je Speedfan al eens geprobeerd?

http://www.almico.com/speedfan.php :?

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 23-04-2003 16:38 ]

• KoalaBear84
Speedfan heb ik even getest, maar dan moet ik waarschijnlijk ook een fan hebben met metertje, anders blaast ie misschien nog een fan op als dat zou kunnen :S

Kheb 't gedownload, screenshot hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/animatrix/got/speedfan.gif

Als iemand nog een opmerking heeft hoor ik het graag

Ik heb dus een klein fannetje die op het screenshot 5273 rpm maakt, die blaast een beetje naar m'n harde schijven. Die 2 casefans hebben geen metertje, 1 blaast naar de flower-heatsink, en 1 blaast de warme lucht uit de kast. Ik heb een kast met genoeg gaten, twee van die rijen met luchtgaatjes aan beide kanten.

<Homepage>

• KoalaBear84
Ik heb net nog iets getest.

Fxpmaster zei:
--
waarschijnlijk meetfout denk ik in MBM. Voel eens aan het koellichaam als je computer aan staat. Kan je hem dan nog met

je handen aanraken? zo ja, dan is de temperatuur nog onder de 50 graden en is er dus nix aan de hand :)
--

Een Pentium 4 processor gaat niet zomaar kapot door hitte, dan schakelt het BIOS m'n pc toch uit bij 70 graden, dus daarom heb ik 'm ff in windows een paar seconde zonder heatsink laten draaien. Dan loopt de temperatuur (idle) binnen 3 seconde 10 graden omhoog (logisch), dus dat was 50 + 10 = 60 graden, daarna blijft ie natuurlijk stijgen.

Als ik de heatsink er terug op doe is ie weer 50, met hooguit 1 seconde vertraging, 50 graden is dus best warm, dus ik toen de processor ff gevoeld, maar pas bij 59 graden voelt ie warm aan, daarna wordt ie snel gevoelsmatig heet. Maar die temperatuur die ik voelde leek meer 35 graden te zijn. Dus dat ie dan 50 is lijkt me onzin.

Als de temperatuur dat het BIOS weergeeft zou kloppen, kan ik 'm volgens mij nog wel passief koelen, had 'm 10 minuten laten draaien zonder de fan erop, toen werd ie wel langzaam naar de 60.

Als ie 50 aangeeft lijkt ie mij 35 graden te zijn
Als ie 59-60 aangeeft lijkt ie mij 40 graden te zijn.

Bij de ~60 haal zet ik de heatsink er weer op.

En een keer heb ik 'm tot de 65 laten gaan, maar toen was ie ook niet echt veel warmer als 40-45 graden... De uitschakel temperatuur is 70.

Toen een temperatuur meter gebruikt zonder de fan erop, en de heatsink was 30 graden. Natuurlijk is het een paar graden warmer in de kern van heatsink en tussen de processor.

<Homepage>

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Witsflow schreef op 21 April 2003 @ 14:15:
Hoe merk je trouwens dat ie zichzelf onderclockt?
Bij mijn laptop (P4 2.53GHz :9 ) hoor ik dat aan een hoogfrequent piepje dat ergens vandaan komt :)

Dan gaat bij C&C alles ineens een stuk trager ook :P

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 23-04-2003 23:07 ]

Pagina: 1